UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
FIZYKA |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
NAWIGACJA / PIERWSZEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
PRAKTYCZNY |
Specjalność: |
TRANSPORT MORSKI |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
I |
5 |
|
|
|
|
|
30 |
15 |
|
|
|
II |
2 |
|
|
|
|
|
15 |
|
15 |
|
|
Razem w czasie studiów: |
75 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Zakres wiedzy z fizyki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
1 |
Zapoznanie studentów z podstawami fizyki z zakresie niezbędnym do zdobywania wiedzy
przedmiotów zawodowych. |
2 |
Nabycie umiejętności projektowania i przeprowadzenia pomiarów oraz ich opracowania w
zakresie niezbędnym do bezpiecznej obsługi systemów technicznych. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Potrafi opisać najważniejsze zjawiska fizyczne, zdefiniować wielkość je charakteryzujące oraz ich jednostki z układu SI oraz z innych układów stosowanych w praktyce. K_W02, K_U11, |
EKP2 |
Potrafi sklasyfikować i opisać rodzaje ruchów w dziedzinie mechaniki klasycznej. K_W02, K_U11, |
EKP3 |
Potrafi opisać i zinterpretować właściwości termiczne ciał i wielkości je charakteryzujące, oraz opisać prawa konwersji energii cieplnej i mechanicznego. K_W02, K_U11, |
EKP4 |
Potrafi opisać wielkości charakteryzujące zjawiska elektryczne oraz procesy związane z obecnością i przepływem ładunków elektrycznych, a także opisać relacje między zjawiskami magnetycznymi i elektrycznymi K_W02, K_U11, |
EKP5 |
Potrafi opisać falowe i kwantowe właściwości światła, prawa opisujące emisję energii świetlnej i efekty jej oddziaływania z materią. K_W01, K_W02, |
EKP6 |
Potrafi opisać jądrowy model atomu w ujęciu kwantowym oraz procesy związane ze zmianami stanów energetycznych. K_W01, |
EKP7 |
Potrafi scharakteryzować teorię dotyczącą budowy jądra atomowego i zinterpretować procesy energetyczne towarzyszące przemianom jądrowym. K_W01, K_W02, |
EKP8 |
Potrafi opisać rodzaje przewodnictwa w oparciu o teorię pasmową energii elektronów. K_W01, K_W02, K_W04, K_U11, |
EKP9 |
Potrafi projektować i przeprowadzać pomiary zmierzające do weryfikacji matematycznych modeli prostych zjawisk fizykalnych. K_U02, K_U11, |
EKP10 |
Potrafi przygotowywać raporty z ekspertyz pomiarowych. K_U03, |
EKP11 |
Potrafi pracować w zespole, przyjmując w nim role kierownicze i wykonawcze K_K01 |
EKP12 |
Potrafi analizować funkcjonowanie urządzeń technicznych pod względem zachodzących w nich zjawisk fizycznych. K_U02, K_U11, |
Treści programowe
Semestr I
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Wielkości fizyczne i ich jednostki | 2 | 1 | | | | EKP1 | |
2 | Podstawy mechaniki klasycznej – konwersja fizyki Arystotelesowskiej na Newtonowską | 2 | 1 | | | | EKP2 | |
3 | Kinematyka i dynamika punktu materialnego. | 2 | 3 | | | | EKP2 | |
4 | Kinematyka i dynamika bryły sztywnej w ruchu postępowym i obrotowym | 4 | 2 | | | | EKP2 | |
5 | Hydrostatyka - ciśnienie, prawo Pascala, prawo Archimedesa. Hydrodynamika - równanie ciągłości, równanie Bernoullego, zjawisko lepkości. | 2 | 1 | | | | EKP2 | |
6 | Ruch drgający – harmoniczny: prosty, tłumiony i z siłą wymuszającą; ruch falowy; dźwięk jako fala | 4 | 1 | | | | EKP2 | |
7 | Cząsteczkowa teoria zjawisk cieplnych, energia wewnętrzna, skale temperaturowe, równania stanu gazu. | 2 | 1 | | | | EKP3 | |
8 | Pierwsza i druga zasada termodynamiki, przemiany gazu doskonałego, praca cieplnego silnika idealnego. | 2 | 1 | | | | EKP3 | |
9 | Entropia, przemiany fazowe materii. | 2 | 1 | | | | EKP3 | |
10 | Pole elektrostatyczne – prawo Coulomba i Gaussa, pojemność elektryczna | 2 | 1 | | | | EKP4 | |
11 | Prąd elektryczny: mechanistyczna geneza prawa Ohma oraz praw Kirchhoffa, obwody prądu stałego i zmiennego (w tym przemiennego). | 4 | 1 | | | | EKP4 | |
12 | Pole magnetyczne. prawo Biota-Savarta-Laplace’a, indukcja elektromagnetyczna. | 2 | 1 | | | | EKP4 | |
Semestr II
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Prawa Maxwella, fale elektromagnetyczne. | 2 | | | | | EKP4 | |
2 | Elementy teorii względności: transformacje Galileusza i Lorentza | 2 | | | | | EKP2 | |
3 | Właściwości falowe i kwantowe światła | 2 | | | | | EKP5 | |
4 | Model atomu wg Bohra, liczby kwantowe | 4 | | | | | EKP6 | |
5 | Struktura jądra atomowego i przemiany jądrowe, cząstki elementarne | 2 | | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
6 | Fizyka ciała stałego: sieci krystaliczne, elektryczne właściwości ciał stałych. | 2 | | | | | EKP2, EKP3 | |
7 | Fizyka środowiska: planeta Ziemia i jej bilans energetyczny, kształtowanie klimatu i pogody | 1 | | | | | EKP2, EKP3 | |
8 | Zasady pracy laboratoryjnej, przepisy BHP | | | 1 | | | EKP11 | |
9 | Pomiary, ich dokładność, opracowanie wyników | | | 2 | | | EKP9, EKP10, EKP12 | |
10 | Wyznaczanie gęstości ciał stałych i cieczy | | | 2 | | | EKP1, EKP2, EKP9, EKP10 | |
11 | Wyznaczanie natężenia pola grawitacyjnego Ziemi | | | 2 | | | EKP1, EKP2, EKP9, EKP10 | |
12 | Analiza ruchu obrotowego bryły sztywnej, wyznaczanie momentu bezwładności metodami dynamicznymi | | | 2 | | | EKP1, EKP2, EKP9, EKP10 | |
13 | Sprawdzanie praw gazu doskonałego | | | 2 | | | EKP3, EKP9, EKP10 | |
14 | Sprawdzanie równania Einsteina-Millikana, wyznaczanie stałej Plancka | | | 2 | | | EKP8 | |
15 | Sprawdzanie prawa Snella, wyznaczanie współczynnika załamania światła. | | | 2 | | | EKP5, EKP9 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| X | X | X | | | | | |
EKP2 |
| X | X | X | | | | | |
EKP3 |
| X | X | X | | | | | |
EKP4 |
| X | X | X | | | | | |
EKP5 |
| X | X | X | | | | | |
EKP6 |
| X | X | | | | | | |
EKP7 |
| X | X | | | | | | |
EKP8 |
| X | X | | | | | | |
EKP9 |
| | | | X | | | X | |
EKP10 |
| | | | X | | | | |
EKP11 |
| | | | | | | X | |
EKP12 |
| | | | | | | X | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
I | Student osiągnął zakładane efekty kształcenia
Uczestniczył w wykładach i ćwiczeniach rachunkowych (dopuszcza się
sumarycznie 3 nieobecności)
Uzyskał pozytywne oceny z kolokwiów obejmujących swym zakresem
zagadnienia omawiane na ćwiczeniach rachunkowych
Uzyskał pozytywną ocenę z egzaminu pisemnego i ustnego obejmującego swym
zakresem zagadnienia omawiane na wykładach
Ocena końcowa to średnia ważona ocen z ćwiczeń rachunkowych i z egzaminu
(2/3 – wykład, 1/3 – ćwiczenia) |
II | Student osiągnął zakładane efekty kształcenia
Uczestniczył w wykładach (dopuszcza się 2 nieobecności)
Uczestniczył w ćwiczeniach laboratoryjnych wykonując i zaliczając wszystkie
ćwiczenia przewidziane w harmonogramie
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna z pozytywnych ocen z ćwiczeń
laboratoryjny. |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 45 | 15 | 15 | | |
Czytanie literatury | 20 | 10 | 10 | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | 10 | 10 | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 | 5 | 5 | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | 5 | 5 | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 4 | 4 | 4 | | |
Udział w konsultacjach | 4 | 4 | 4 | | |
Łącznie godzin | 78 | 53 | 53 | | |
Łączny nakład pracy studenta | 184 |
Liczba punktów ECTS | 3 | 2 | 2 | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 7 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 30 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 99 |
Literatura
Literatura podstawowa
1.Bobrowski Cz., „Fizyka-krótki kurs”, WN-T, Warszawa 2003
2.Halliday D., Resnick R., Walker J., „Podstawy fizyki”, tom 1-5, PWN, Warszawa 2003
3.Acosta V., Cowan C.L., Graham B.J., „Podstawy fizyki współczesnej”, PWN, Warszawa 1992
4.Stocker H.,” Nowoczesne kompendium fizyki”, PWN, Warszawa 2010
5.Kalisz J., Massalska M., Massalski J.” Zbiór zadań z fizyki z rozwiązaniami”, PWN, Warszawa 1977
6.Kucenko A.N., Rublew J.W., „Zbiór zadań z fizyki dla wyższych szkół technicznych” PWN, Warszawa1977
7.Chyła K.,” Zbiór prostych zadań z fizyki”, Wyd. Debit, Warszawa 1996
8.Kaniewski E., Fiałkiewicz A.,” Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki”: I pracownia, II pracownia, Wyd. AM. Gdynia 2007
9.Augustyniak L.,” Pracownia fizyczna”, Wyd. AM, Gdynia 2007
10.Podoski T., Taszner A.” Laboratorium podstaw fizyki”, Wyd.AM, Gdynia 2011
1. Massalski J., Massalska M., Fizyka dla inżynierów, Wyd.: WNT 2006.
2. Resnick R., D. Halliday, Fizyka, t. I, PWN, 1997
3. Holiday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki. PWN Warszawa 2003.
4. Orear J. Fizyka. WNT Warszawa 1998.
Literatura uzupełniająca
1.Skorko M., „Fizyka”, PWN, Warszawa 1976
2.Augustyniak L.,” Wybrane zagadnienia fizyki współczesnej”, Wyd. Fundacja Rozwoju WSM, Gdynia 1997
3.„Matura bez problemów-fizyka”. Praca zbiorowa, Wyd. Muza S.A., Warszawa 1999
4.Cutnell J.D., Johnson K.W., „Physics”,J.Wiley ed.2007
5.Falandysz L.,” Zbiór zadań z fizyki dla klasy I LO”, Wyd. Prószyński i s-ka, Warszawa 1995
6.Breuer H.,” Atlas fizyki”, Wyd.Prószyński i s-ka, Warszawa 2006
7.Szydłowski H.” Pracownia fizyczna” PWN, Warszawa 1995
8.Augustyniak L.” Rachunek niepewności w przykładach”. Wyd. AM, Gdynia 2003
1. Jewett J. W., Sewrway R. A. Physics for scientists and engineers. Broocs/Cole. Kanada,
2010.
2. Bobrowski C. Fizyka - Krótki kurs. WNT Warszawa 1998
3. Hewitt T P. G. Fizyka wokół nas. WNT Warszawa 2001.
4. Wróblewski A. K. Historia Fizyki WN PWN Warszawa 2007
5. Jaworski B. M., Dietłaf. Fizyka - Poradnik encyklopedyczny WNT 2004
6. Breuger H., Atlas Fizyki. Prószyński i S-ka Warszawa 2000
7. Dryński T., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, PWN, Warszawa, 1978.
8. Druga pracownia fizyczna, red, F. Kaczmarek, PWN, Warszawa, 1976.
9. Kohlrausch F., Fizyka laboratoryjna, PWN, Warszawa 1961
10. Piotrowski B., B. Wojciechowski, J. Zimnicki, II Pracownia Fizyczna, skrypt PŁ, Łódź,
1982
11. Zawadzki A, H. Hofmokl, Laboratorium fizyczne, PWN, Warszawa, 1964.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr hab. Bogusław Pranszke, prof. UMG |
KF |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
