UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: ŚRODKI TRANSPORTU
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: TRANSPORT I LOGISTYKA
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
III 3 30 15
Razem w czasie studiów: 45

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Podstawowa wiedza z zakresu matematyki, fizyki, grafiki inżynierskiej oraz podstaw budowy i konstrukcji maszyn.

Cele przedmiotu

1 Zna ogólną budowę środków transportu charakterystycznych dla transportu drogowego, kolejowego, powietrznego i wodnego.
2 Zna zasady funkcjonowania środków transport, opisuje podstawowe zjawiska fizyczne w oparciu o które środki transportu wykonują ruch.
3 Zna podstawy prawne funkcjonowania środków transportu.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Porównuje zasady funkcjonowania określonych gałęzi transportu.
EKP2 Ma podstawową wiedzę o procesie projektowania maszyn oraz cyklu życia urządzeń technicznych, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie.
EKP3 Potrafi interpretować i wyjaśniać zależności matematyczne i fizyczne i stosować je w zagadnieniach transportowych i logistycznych.
EKP4 Ma świadomość potrzeby stałego podnoszenia kompetencji zawodowych oraz znaczenia potrzeby poszukiwania praktycznych zastosowań wiedzy inżynierskiej w życiu społecznym.

Treści programowe

Semestr III
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Charakterystyka i klasyfikacja środków transportu drogowego, kolejowego, powietrznego i wodnego.2EKP1
2Ogólny układ konstrukcyjny pojazdów samochodowych. Układy przeniesienia napędu, zawieszenie pojazdu.2EKP1
3Podstawowe parametry techniczne i eksploatacyjne pojazdów mechanicznych. Źródła napędu w pojazdach samochodowych.2EKP1, EKP2
4Opory ruchu pojazdu samochodowego.2EKP1, EKP3, EKP4
5Bezpieczeństwo w pojazdach samochodowych.2EKP1, EKP2, EKP4
6Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna środków transportu wodnego. Elementy konstrukcyjne kadłuba, nazewnictwo. Klasyfikacja statków w zależności od ich przeznaczenia.6EKP11.5.1.3, 1.5.1.5
7Podstawy fizyczne, techniczne i eksploatacyjne związane ze statecznością i pływalnością statku wodnego. Wymiary główne statku. Materiały stosowane do budowy kadłubów okrętowych. Konstrukcja pokładów, burt, dna, grodzi, nadbudówek, dziobu, rufy, steru i śruby.6EKP1, EKP3, EKP41.5.1.1, 1.5.1.2, 1.5.1.4
8Urządzenia napędowe, sterowe i pędniki stosowane na statkach wodnych.1EKP1, EKP3, EKP4
9Efektywność energetyczna oraz opory ruchu statku wodnego.1EKP1, EKP2, EKP4
10Aspekty legislacyjne związane z zapewnieniem bezpieczeństwa statku, załogi, ładunku oraz środowiska morskiego. Wymogi prawne w zakresie projektowania i eksploatacji statków morskich.2EKP1, EKP4
11Ogólny układ konstrukcyjny statków powietrznych. Ogólna budowa samolotów i helikopterów. Fizyczne podstawy lotu statku powietrznego.2EKP1, EKP3
12Tabor kolejowy. Pojazdy trakcyjne i ich charakterystyka. Wagony kolejowe i ich charakterystyka.2EKP1
13Czas pracy kierowców dla obsady jednoosobowej i kilkuosobowej.5EKP3, EKP4
14Loksodroma i ortodroma w transporcie morskim i lotniczym. Zliczanie matematyczne proste i złożone.6EKP3, EKP4
15Układ geometryczny toru kolejowego.4EKP3, EKP4

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 X
EKP3 XX
EKP4 XX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IIIWynik powyżej 50% z kolokwium i pozytywna ocena z ćwiczeń.

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe3015
Czytanie literatury1510
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych6
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia66
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach22
Udział w konsultacjach14
Łącznie godzin5443
Łączny nakład pracy studenta97
Liczba punktów ECTS21
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu3
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich54

Literatura

Literatura podstawowa
Rychter T., Budowa pojazdów samochodowych. WSiP, Warszawa 1999.
Rojek A.: Tabor i trakcja kolejowa. KOW, Warszawa 2010.
Krzemieniecki A.: Tabor kolejowy. WKŁ, Warszawa 1989.
Bielawski R. Wybrane zagadnienia z budowy statków powietrznych. Definicje, pojęcia i klasyfikacje. Akademia Obrony Narodowej, Warszawa, 2015.
Szozda Z. Stateczność statku morskiego. Akademia Morska w Szczecinie, 2004.
Literatura uzupełniająca
Andrzejczyk P., Fajfer P., 2016, Branża TSL w przykładach i ćwiczeniach, Wydawnictwo Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań.
Grulkowski S., Kędra Z., Koc W., Nowakowski M.J., 2013, Drogi szynowe, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.
Kasperczyk R., 2012, Środki transportu. Część 1, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Wróbel F., 2015, Nawigacja morska: zadania z objaśnieniami, Wydawnictwo Trademar, Gdynia.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr inż. Adam Kaizer ZTiL
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
dr inż. Mariusz Specht ZTiL
Pobierz w wersji PDF