UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: KOMPUTEROWE WSPOMAGANIE DECYZJI
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: EKSPLOATACJA SYSTEMóW TRANSPORTOWYCH I LOGISTYCZNYCH
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
I 3 15 15
Razem w czasie studiów: 30

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Technologie informacyjne

Cele przedmiotu

1 Przedstawienie problematyki procesu podejmowania decyzji
2 Zapoznanie z wielokryterialnymi metodami podejmowania decyzji
3 Zapoznanie z elementami teorii przekonań

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 posiada podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu metod i technik formułowania i rozwiązania problemów wielokryterialnych
EKP2 zna tendencje i kierunki rozwoju w zakresie problemów wielokryterialnych
EKP3 potrafi używać nowoczesne metody modelowania niepewności
EKP4 zna ogólne zasady budowania systemów wspomagania podjęciu decyzji wielokryterialnych w warunkach niepewności

Treści programowe

Semestr I
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Proces podejmowania decyzji, określenie problemu decyzyjnego2EKP1
2Podejmowanie decyzji w warunkach pewności, ryzyka oraz niepewności1EKP1
3Gry symulacyjne jako narzędzie podejmowanie decyzji12EKP1, EKP2
4Wybrane wielokryterialne metody wspomagania decyzji - metody addytywne - SAW i SMART12EKP2
5Metoda TOPSIS jako narzędzie podejmowania decyzji12EKP2
6Metoda analitycznej hierarchizacji - AHP22EKP2
7Wartości dokładne, interwałowe i rozmyte. Działania na takich wartościach.22EKP3, EKP4
8Zbiory rozmyte, funkcje przynależności. Zmienne lingwistyczne.22EKP3, EKP4
9Elementy teorii przekonań (teorii Dempstera-Shafera). Definicje przekonania, domniemania i funkcji rozkładu przekonań.22EKP3, EKP4
10Zaliczenie11

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 X
EKP3 XX
EKP4 XX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
Itest zaliczony na min. 60%, w zakresie zaliczenia praktycznego: realizacja zadań na poziomie podstawowym

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1515
Czytanie literatury1515
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych15
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia55
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach22
Udział w konsultacjach22
Łącznie godzin3954
Łączny nakład pracy studenta93
Liczba punktów ECTS12
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu3
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi30
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich38

Literatura

Literatura podstawowa
Goodwin P., Wright G., Analiza decyzji, Wolters Kluwers, Warszawa, 2014
Prusak A., Stefanów P., AHP - analityczny proces hierarchiczny, C.H. Beck, Warszawa, 2014
Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji. PWN, Warszawa, 2009
Roy B., Wielokryterialne wspomaganie decyzji, WNT, Warszawa, 1990
Literatura uzupełniająca


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr hab. inż. Tomasz Neumann, prof. UMG KN
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
Pobierz w wersji PDF