UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: URZĄDZENIA NAWIGACYJNE
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: PRAKTYCZNY
Specjalność: TRANSPORT MORSKI
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
II 1 10 10
III 4 15 14 6
IV 2 15 6 4
V 4 30 4 26
VI 2 20
VIII 5 5 40
Razem w czasie studiów: 205

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu i procedury wachtowe, elementy nawigacji i planowania podróży, podstawy elektroniki, elektrotechniki, fizyki, matematyki, automatyki i manewrowania statkiem, planowanie, organizacja i realizacja akcji poszukiwawczo-ratowniczej

Cele przedmiotu

1 Nauczenie zasady działania, eksploatacji i efektywnego wykorzystania urządzeń i systemów radarowych i nawigacyjnych zamontowanych na statku ze zwróceniem uwagi na ich dokładności, ograniczenia, odporność na zakłócenia oraz specyfikę zobrazowania informacji nawigacyjnej
2 Nauczenie zasad prowadzenia wachty nawigacyjnej i realizacji procedur wachtowych.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Ma wiedzę w zakresie budowy, zasady działania oraz możliwości wykorzystania, obsługi i konfiguracji urządzeń i systemów nawigacyjnych K_W05; K_W06; K_W13; K_W24
EKP2 Posiada umiejętności w zakresie wykorzystania, obsługi i konfiguracji urządzeń i systemów nawigacyjnych. K_U01; K_U12; K_U18; K_U26
EKP3 Ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych z wykorzystaniem odbiorników systemów nawigacyjnych. K_W28
EKP4 Ma wiedzę oraz umiejętności w zakresie wykorzystania, obsługi i konfiguracji odbiorników systemów nawigacyjnych do planowania oraz realizacji podróży morskiej. Zna ograniczenia i dokładności systemów nawigacyjnych. K_W15; K_U12; K_U18; K_U26
EKP5 Ma wiedzę w zakresie: właściwości i propagacji fal elektromagnetycznych, parametrów fal radiowych, wzorców i skali czasu, układów odniesienia oraz zjawisk wpływających na ruch satelity w Ziemskim polu grawitacyjnym. Zna budowę i zasadę działania poszczególnych systemów nawigacyjnych. K_W06; K_W13; K_W24
EKP6 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie dotyczące efektywnego wykorzystania urządzeń i systemów nawigacyjnych w praktyce. K_U01
EKP7 Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną związaną z reprezentowaną dyscypliną inżynierską w zakresie hydroakustyki i radiolokacji. K_W05; K_W17; K_W26
EKP8 Potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić– w zakresie wynikającym z reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej – istniejące rozwiązania techniczne radarów, interpretować obraz radarowy i procesy regulacji. K_U18; K_U19; K_U26
EKP9 Ma wiedzę w zakresie standardów, norm technicznych, ograniczeń oraz zasad wykorzystania systemów radarowych. K_W13; K_W15; K_W16; K_W17; K_W23; K_W24
EKP10 Potrafi w sposób efektywny wykorzystywać systemy radarowe do pozyskiwania i analizy informacji potrzebnej do unikania kolizji i nawigacji radarowej oraz podejmuje właściwe i skuteczne decyzje w tym zakresie. K_U01; K_U12; K_U18; K_U24; K_U28
EKP11 Posiada umiejętność pracy w zespole oraz umie kierować zespołem wachty nawigacyjnej precyzyjnie wyznaczając zadania oraz nadzorując prawidłowość ich wykonania. K_W12; K_K03; K_K04
EKP12 Ma wiedzę z zakresu wymagań technicznych, zasad wykorzystania i ograniczeń systemów z automatycznym śledzeniem ech radarowych. K_W13; K_W15; K_W16; K_W17; K_W23; K_W24
EKP13 Potrafi w sposób efektywny wykorzystywać systemy radarowe z automatycznym śledzeniem ech do pozyskiwania i analizy informacji o sytuacji kolizyjnej oraz podejmuje właściwe i skuteczne decyzje antykolizyjne i nawigacyjne. K_U01; K_U12; K_U18; K_U24; K_U28
EKP14 Posiada umiejętność dowodzenia wachtą nawigacyjną, precyzyjnie wyznaczając zadania członkom wachty oraz nadzorując prawidłowość ich wykonania. K_W12; K_K03; K_K04
EKP15 Ma wiedzę z zakresu wymagań konwencyjnych na temat wyposażenia nawigacyjnego statku, zasad jego rozmieszczenia na mostku nawigacyjnym, utrzymania jego w sprawności, minimalnych parametrów techniczno-eksploatacyjnych oraz kompatybilności elektromagnetycznej. K_W26
EKP16 Ma wiedzę na temat systemu automatycznej identyfikacji statków (AIS), umie obsłużyć urządzenie statkowe tego systemu i odebrać wiadomości transmitowane przez inne urządzenia AIS K_W17
EKP17 Ma wiedzę z zakresu klasyfikacji i elementów składowych systemów nawigacji zintegrowanej (INS) i systemów mostka zintegrowanego (IBS) oraz zasad fuzji danych w systemach INS K_W26, K_W28
EKP18 Ma wiedzę z zakresu zasady działania i wykorzystania systemu alarmu wachty nawigacyjnej (BNWAS), systemu zarządzania alertami na mostku nawigacyjnym (BAMS) oraz rejestratorów danych z podróży (S)VDR, K_W26, K_W28
EKP19 Ma wiedzę na temat organizacji i zasad działania systemów monitorowania ruchu statków terestrycznych (AIS) i satelitarnych (SAT AIS i LRIT) oraz zasad uczestnictwa statków w pracy tych systemów K_W17, K_W26
EKP20 Ma wiedzę w podstawowym zakresie na temat zasad działania i wykorzystania systemów dynamicznego pozycjonowania K_W15
EKP21 Ma wiedzę na temat organizacji i wyposażenia technicznego służb kontroli ruchu statków (VTS) oraz serwisów świadczonych przez te służby i zasad uczestnictwa statków w ich pracy K_W17, K_W26

Treści programowe

Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Zjawiska fizyczne wykorzystywane do wyznaczania kierunku w kompasach. Zasada działania żyroskopu. Budowa, zasada działania i obsługa żyrokompasów. Dokładności wskazań żyrokompasu, dewiacja szerokościowa i prędkościowa. Ograniczenia w stosowaniu żyrokompasu.22EKP1, EKP2, EKP3, EKP49.3.1.1, 9.3.1.2, 9.3.1.3, 9.3.1.4, 9.3.1.5, 9.3.1.6, 9.3.1.8
2Budowa, zasada działania i obsługa urządzeń do automatycznego utrzymania statku na zadanym kursie lub kącie drogi.13EKP1, EKP2, EKP3, EKP49.3.1.1, 9.3.1.2, 9.3.1.3, 9.3.1.4, 9.3.1.5, 9.3.1.6, 9.3.1.8
3Pomiar prędkości statku – budowa i zasada działania logów mierzących prędkość po wodzie i nad dnem.42EKP1, EKP2, EKP3, EKP49.3.1.1, 9.3.1.2, 9.3.1.3, 9.3.1.4, 9.3.1.5, 9.3.1.6, 9.3.1.8
4Pomiar głębokości – budowa i zasada działania echosond. Wykrywanie obiektów podwodnych w płaszczyźnie poziomej – budowa i zasada działania sonaru oraz echosondy wielowiązkowej. Wpływ rodzaju dna na dokładność pomiary głębokości.23EKP1, EKP2, EKP3, EKP49.3.1.1, 9.3.1.2, 9.3.1.3, 9.3.1.4, 9.3.1.5, 9.3.1.6, 9.3.1.8
5Urządzenia nawigacji inercyjnej, zasady działania, główne zastosowania.1EKP1, EKP2, EKP3, EKP49.3.1.1, 9.3.1.2, 9.3.1.3, 9.3.1.4, 9.3.1.5, 9.3.1.6, 9.3.1.8
Semestr III
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Nawigacyjne systemy satelitarne. Ruch sztucznego satelity Ziemi po orbicie okołoziemskiej. Podstawy działania i organizacja systemów, parametry eksploatacyjne. Systemy oparte na pomiarze odległości dzielącej satelitę od użytkownika.3EKP59.3.2.5
2Systemy: GPS, GLONASS, Galileo i BeiDou. Parametry techniczno-eksploatacyjne, zasada działania i organizacja tych systemów. Charakterystyka sygnałów emitowanych przez satelitę. Odbiornik nawigacyjny stacjonarny i przenośny. Określanie pozycji użytkownika i jej dokładność. Wykorzystanie systemu w nawigacji morskiej. Eksploatacja stacjonarnego odbiornika systemu w różnych trybach pracy i dla różnych danych wejściowych. Określanie pozycji i szacowanie jej dokładności Interpretacja wybranych parametrów sygnalizowanych przez odbiornik. Eksploatacja przenośnych odbiorników systemu podczas ruchu. Określanie pozycji i szacowanie jej dokładności.726EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP59.3.2.4, 9.3.2.6, 9.3.2.7, 9.3.2.8, 9.3.2.18
3Systemy satelitarne pracujące w odmianie różnicowej - zasada działania. Odmiana różnicowa systemu GPS – DGPS. Wykorzystanie DGPS w nawigacji morskiej. Określanie pozycji użytkownika i jej dokładność. Eksploatacja odbiornika DGPS, interpretacja wybranych parametrów sygnalizowanych przez odbiornik.24EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP59.3.2.9, 9.3.2.18
4Satelitarne systemy wspomagające SBAS. Systemy EGNOS, WAAS, MSAS i GAGAN. System SDCM, inne systemy przyszłościowe. Systemy regionalne NAVIC i QZSS.12EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5
5Oprogramowanie nawigacyjne stacjonarnych i przenośnych odbiorników systemów satelitarnych. Wprowadzenie punktów drogi i programowanie trasy. Programowanie i wykorzystywanie alarmów.4EKP4, EKP69.3.2.4
6System automatycznej identyfikacji − AIS. Budowa i zasada działania statkowego urządzenia AIS klasy A i B. Częstotliwości pracy. Techniki TDMA i DSC. Tryby pracy: autonomiczny, odzewowy i ciągły. Informacje przesyłane przez urządzenie statkowe AIS: statyczne, dynamiczne, dotyczące podróży i bezpieczeństwa. Częstość transmisji statkowych. Wskaźnik MKD, współpraca AIS z radarem i ECDIS. Wprowadzanie danych do AIS i kontrola poprawności przesyłanej informacji. Zastosowania antykolizyjne i nawigacyjne AIS. Stacja bazowa i transponder ratowniczy AIS. AIS przesyłający informację nawigacyjną i hydrometeorologiczną. Symbole graficzne AIS.22EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP59.3.2.15
Semestr IV
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Urządzenia radarowe jako pomoc antykolizyjna i nawigacyjna. Podstawy prawne wyposażania statków w urządzenia radarowe i szkolenia w zakresie ich obsługi. Pojęcia: radar, ARPA, ATA, ATD, EPA, EPD. Pasma radarowe. Zasada pracy radaru. Radary pracujące na fali ciągłej i impulsowo. Zagrożenie dla zdrowia. Zasady bezpiecznej instalacji i eksploatacji urządzeń radarowych. Odległość bezpieczna od kompasu. Zobrazowanie panoramiczne. Obsługa radarów impulsowych różnego typu. Obsługa funkcji radarowych w ECDIS.221EKP7, EKP8, EKP10, EKP159.3.1.10, 9.3.3.1, 9.3.3.2, 9.3.3.3
2Zobrazowanie ruchu rzeczywistego i względnego, rodzaje zorientowania obrazu radarowego, stabilizacja w stosunku do powierzchni wody i dna morskiego. Źródła informacji o parametrach ruchu statku własnego. Zorientowanie obrazu radarowego względem dziobu, kursu i kierunku północy. Poświata ech w zobrazowaniu ruchu rzeczywistego i względnego.12EKP7, EKP8, EKP109.3.3.4
3Układy kontrolne, regulacyjne i przeciwzakłóceniowe. Układy pomiarowe. Zasady pomiaru kąta i odległości. Określanie pozycji radarowej i jej dokładność. Nawigacyjne wykorzystanie radaru w czasie ruchu statku.211EKP7, EKP8, EKP109.3.3.3, 9.3.3.5, 9.3.3.10
4Zakłócenia i zniekształcenia obrazu radarowego. Wielkość i kształt ech radarowych różnych obiektów. Zniekształcenia impulsu podstawy czasu i podświetlającego. Echa od fal morskich, echa od opadów atmosferycznych. Echa wielokrotne, pośrednie, na kierunkach listków bocznych, z poprzedniego cyklu pracy. Zakłócenia interferencyjne. Zniekształcenia obróbki cyfrowej. Zasady identyfikacji i tłumienia ech fałszywych i zakłóceń. Zasady interpretacji obrazu radarowego.31EKP7, EKP8, EKP9, EKP109.3.3.4, 9.3.3.7
5Wymagania formalnoprawne dotyczące parametrów eksploatacyjno- technicznych urządzeń radarowych.1EKP9, EKP159.3.1.10, 9.3.3.1
6Latarnie radarowe, wzmacniacze ech, transpondery oraz aktywne i bierne reflektory radarowe.1EKP9, EKP159.3.3.8
7Schemat blokowy radaru impulsowego i przebiegi impulsowe. Schemat blokowy wskaźnika z zobrazowaniem analogowym i cyfrowym. Radarowy sygnał wizyjny.21EKP7, EKP89.3.3.7
8Budowa i zasada działania elementów radaru impulsowego: bloku nadawczo - odbiorczego, wskaźnika, toru falowodowego z anteną. Układy pomiaru kąta i odległości. Wpływ czasu trwania impulsu radarowego oraz rodzaju i wymiarów anteny na parametry eksploatacyjne radaru i obraz radarowy.31EKP7, EKP8, EKP99.3.3.5
Semestr V
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Zasady obróbki cyfrowej radarowego sygnału wizyjnego, jej zniekształcenia i ograniczenia. Schemat blokowy wskaźnika z zobrazowaniem syntetycznym. Komparator. Filtry MTD, MTI, SPFA.32EKP7, EKP8, EKP99.3.3.7, 9.3.3.8
2Budowa, zasada działania, schemat blokowy, wady i zalety radaru FM-CW.11EKP7, EKP8, EKP9
3Równanie zasięgu radaru. Równanie dla obiektów punktowych, powierzchniowych i objętościowych. Właściwości odbijające różnych obiektów. Wpływ warunków hydrometeorologicznych na zasięg i możliwości wykrywcze radaru.51EKP7, EKP89.3.3.7, 9.3.3.8
4Wykorzystanie radaru według przepisów MPDM. Przydatność poszczególnych rodzajów zobrazowań i zorientowań radarowych do celów antykolizyjnych. Zasady korzystania z AIS do prowadzenia obserwacji i unikania zderzeń. Zobrazowanie informacji AIS na wskaźnikach radarowych.24EKP109.3.3.8, 9.3.3.15, 9.3.3.16
5Nakresy radarowe. Trójkąt prędkości (wektorów). Meldunek radarowy.21EKP109.3.3.9, 9.3.3.16
6Nakres na ruchu względnym i rzeczywistym. Określanie parametrów ruchu względnego i rzeczywistego obiektu.22EKP109.3.3.9
7Planowanie manewru statku własnego i zasady wykrycia manewru echa metodą nakresową.15EKP109.3.3.9, 9.3.3.16
8Uproszczone metody nakresowe. EPA, EPD. Technika linii równoległych.12EKP9, EKP109.3.3.11
9Czynniki wpływające na dokładność nakresów radarowych.2EKP9, EKP109.3.3.9
10Budowa i zasada działania ARPA, ARPD, ATA i ATD. Akwizycja ech. Różne rozwiązania funkcji akwizycji, ich możliwości i ograniczenia. Czas trwania akwizycji w funkcji stabilności ruchu i poziomu zakłóceń.11EKP8, EKP9, EKP10, EKP129.3.3.11, 9.3.3.12, 9.3.3.14
11Funkcja śledzenia w ARPA i ATA - zasada realizacji, możliwości i ograniczenia. Błędy śledzenia w czasie manewrów statku własnego i obiektu śledzonego. Wpływ zakłóceń hydrometeorologicznych i od powierzchni morza oraz ech od linii brzegowej na proces śledzenia.11EKP8, EKP12, EKP139.3.3.11, 9.3.3.12, 9.3.3.13
12Metody prezentacji danych wyjściowych w ARPA i ATA. Zobrazowanie cyfrowe, wektorowe i graficzne. Wady i zalety oraz zasady interpretacji różnych rodzajów zobrazowania informacji wyjściowej.21EKP8, EKP12, EKP139.3.3.11, 9.3.3.12, 9.3.3.13, 9.3.3.16
13Funkcje manewru próbnego i nawigacyjne ARPA. Różne rozwiązania programowe tych funkcji, ich wady i zalety.22EKP12, EKP139.3.3.12, 9.3.3.13, 9.3.3.14, 9.3.3.16
14Błędy wskazań ARPA. ARPA a AIS. Źródła błędów i zasady ich identyfikacji. Ryzyko obdarzania wskazań ARPA zbyt dużym zaufaniem.21EKP12, EKP139.3.3.14, 9.3.3.15
15Praktyczna obsługa różnych typów ARPA. Włączanie ARPA i żądanego rodzaju informacji wyjściowej. Funkcje ARPA i ATA w ECDIS.4EKP12, EKP139.3.3.12, 9.3.3.13, 9.3.3.15, 9.3.3.16
16Nawigacyjne wykorzystanie radaru, ARPA i ATA. ENC w urządzeniach radarowych.22EKP139.3.3.10, 9.3.3.15, 9.3.3.16
17Diagnostyka urządzeń radarowych. Zasady lokalizacji uszkodzeń, testy operacyjne. Zasady realizacji przeglądów i napraw.1EKP7, EKP89.3.3.6
Semestr VI
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Wyposażenie nawigacyjne statków zgodnie z wymaganiami Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu. Zdatność eksploatacyjna wyposażenia. Wymagania UE i RO. Użycie urządzeń radarowych i nawigacyjnych w celu prowadzenia bezpiecznej nawigacji i unikania zderzeń z uwzględnieniem przepisów MPDM w warunkach ograniczonej widzialności: na akwenie nieograniczonym, na wodach ograniczonych, na torach wodnych, w systemach rozgraniczenia ruchu i w ich pobliżu, w obszarze działania służby VTS. Dowodzenie wachtą nawigacyjną.8EKP10, EKP139.3.1.10, 9.3.3.16
2Wykorzystanie urządzeń radarowych i AIS w akcji SAR. Odbiór komunikatu w niebezpieczeństwie, planowanie, realizacja i koordynacja akcji poszukiwawczo-ratowniczej.2EKP10, EKP13, EKP169.3.3.15
3Zasady klasyfikacji według zaleceń IMO oraz elementy składowe, zasady działania, obsługi i wykorzystania systemów nawigacji zintegrowanej (INS) i systemów mostka zintegrowanego (IBS). Kryteria i zasady fuzji danych z AIS i urządzeń radarowych. System alarmu wachty nawigacyjnej (BNWAS) i system zarządzania alertami na mostku nawigacyjnym (BAMS).4EKP15, EKP17, EKP189.3.2.14, 9.3.2.15
4Podstawy prawne wyposażania statków w VDR i S-VDR i wykorzystywania zarejestrowanych danych, zasada pracy, rodzaje rejestrowanych danych oraz zasady ich rejestracji i odtwarzania.2EKP189.3.1.7
5Służby kontroli ruchu statków (VTS) i zasady uczestnictwa statków w ich pracy. Rodzaje służb VTS i ich wyposażenie techniczne. Służby: informacyjna, asysty nawigacyjnej i organizacji ruchu. Służba MAS. Uprawnienia operatorów VTS, odpowiedzialność za korzystanie ze służby asysty nawigacyjnej i VTS.2EKP21
6Struktura i zasada pracy systemu LRIT. Zasada uczestnictwa statków w systemie LRIT i autoryzowani odbiorcy danych. Baza danych LRIT Unii Europejskiej. Zasada działania systemu monitorowania wykorzystującego stacje brzegowe AIS i uczestnictwa statków w jego pracy. VTMIS. SafetySeaNet i SWIBŻ. Monitoring satelitarny AIS.6EKP199.3.2.16
7Ogólne informacje o zasadach działania i wykorzystania systemów dynamicznego pozycjonowania.4EKP209.3.1.9
8Tendencje rozwojowe urządzeń i systemów nawigacyjnych.2EKP6, EKP7, EKP8
Semestr VIII
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Trzymanie bezpiecznej wachty nawigacyjnej i dowodzenie wachtą nawigacyjną. Użycie urządzeń radarowych i nawigacyjnych w celu prowadzenia bezpiecznej nawigacji i unikania kolizji z uwzględnieniem przepisów MPDM w warunkach ograniczonej widzialności: na akwenie nieograniczonym, na wodach ograniczonych i na torach wodnych, w systemach rozgraniczenia ruchu i w ich pobliżu oraz w obszarze działania służby VTS.530EKP10, EKP11, EKP13, EKP14
2Wykorzystanie AIS i urządzeń radarowych w akcji SAR. Odbiór komunikatu w niebezpieczeństwie, planowanie, realizacja i koordynacja akcji poszukiwawczo-ratowniczej.6EKP10, EKP11, EKP13, EKP14, EKP16
3Zasady obsługi i wykorzystania zintegrowanych systemów nawigacyjnych (INS), kryteria i zasady przeprowadzania fuzji danych z AIS, ECDIS i urządzeń radarowych.4EKP17

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XX
EKP2 XXX
EKP3 XX
EKP4 XXX
EKP5 X
EKP6 XX
EKP7 X
EKP8 XXX
EKP9 XXX
EKP10 XXX
EKP11 X
EKP12 XXX
EKP13 XX
EKP14 X
EKP15 XXX
EKP16 XX
EKP17 XX
EKP18 X
EKP19 X
EKP20 X
EKP21 XX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IIZaliczenie z wynikiem pozytywnym wykładów i laboratorium. 1. Zaliczenie laboratorium - kryterium: zrealizowanie z wynikiem pozytywnym wszystkich ćwiczeń i zadań wyznaczonych przez prowadzącego oraz uzyskanie pozytywnej oceny z testu lub odpowiedzi ustnych, jeżeli dotyczy. 2. Zaliczenie wykładów – zgodnie z kryteriami podanymi przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.
IIIZdanie z wynikiem pozytywnym egzaminu z wykładów i zaliczenie z wynikiem pozytywnym laboratorium. 1. Zaliczenie laboratorium - kryterium: zrealizowanie z wynikiem pozytywnym wszystkich ćwiczeń i zadań wyznaczonych przez prowadzącego oraz uzyskanie pozytywnej oceny z testu lub odpowiedzi ustnych, jeżeli dotyczy. 2. Egzamin z wykładów – zgodnie z kryteriami podanymi przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.
IVZaliczenie z wynikiem pozytywnym wykładów i laboratorium. 1. Zaliczenie laboratorium - kryterium: zrealizowanie z wynikiem pozytywnym wszystkich ćwiczeń i zadań wyznaczonych przez prowadzącego oraz uzyskanie pozytywnej oceny z testu lub odpowiedzi ustnych, jeżeli dotyczy. 2. Zaliczenie wykładów – zgodnie z kryteriami podanymi przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.
VZdanie z wynikiem pozytywnym egzaminu z wykładów i zaliczenie z wynikiem pozytywnym zajęć w laboratorium i na symulatorze 1. Zaliczenie laboratorium i symulatora - kryterium: zrealizowanie z wynikiem pozytywnym wszystkich ćwiczeń i zadań wyznaczonych przez prowadzącego oraz uzyskanie pozytywnej oceny z testu lub odpowiedzi ustnych, jeżeli dotyczy. 2. Egzamin z wykładów – zgodnie z kryteriami podanymi przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.
VIZdanie z wynikiem pozytywnym egzaminu z wykładów zgodnie z kryteriami podanymi przez prowadzącego na pierwszym wykładzie.
VIIIZaliczenie laboratorium i symulatora, kryteria: zrealizowanie z wynikiem pozytywnym wszystkich ćwiczeń i zadań wyznaczonych przez prowadzącego oraz uzyskanie pozytywnych wszystkich ocen z odpowiedzi ustnych oraz ze sprawozdania (dziennika nawigacyjnego).

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe903976
Czytanie literatury502525
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych2530
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia151025
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach101010
Udział w konsultacjach101010
Łącznie godzin185119176
Łączny nakład pracy studenta480
Liczba punktów ECTS747
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu18
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi170
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich265

Literatura

Literatura podstawowa
1. Bole A., Dineley B., Wall A., 2009. Radar and ARPA Manual, Amsterdam, Boston, Heidelberg, London, New York, Oxford, Paris, San Diego,
San Francisco, Singapore, Sidney, Tokyo: Elsevier LTD.
2. Burger W., 2008. Radar Observer Handbook for Merchant Navy Officer, Glasgow: Brown, Son & Ferguson, Ltd.
3. Felski A., 1998. Pomiar prędkości okrętu. Metody i urządzenia, Gdynia: Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte.
4. IAMSAR. Międzynarodowy Lotniczy i Morski Poradnik Poszukiwania i Ratowania. Tom III – Środki mobilne, 2001. Gdynia: Trademar.
5. Januszewski J., 1997. Naziemne systemy radionawigacyjne, Gdynia: Wydawnictwo Studium Doskonalenia Kadr S.C.
6. Januszewski J., 2008. Problemy eksploatacyjne systemu GPS w transporcie morskim, Gdynia: Akademia Morska.
7. Januszewski J., 2010. Systemy satelitarne GPS, Galileo i inne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
8. Narkiewicz J., 2007. GPS i inne satelitarne systemy nawigacyjne, Warszawa: WKŁ.
9. Radar Navigation Manual, Pub. 1310, 1985. Washington: Defense Mapping Agency, Hydrographic/Topographic Center.
10. Specht C., 2007. System GPS, Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum.
11. Stupak T., Wawruch R., 2007. Analiza zastosowań AIS do unikania zderzeń, Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni Nr 20,
str. 89-100, Gdynia: Akademia Morska.
12. Stupak T., Wawruch R., 2007. AIS jako narzędzie do monitorowania ruchu morskiego, Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni
Nr 20, str. 82-88, Gdynia: Akademia Morska.
13. Stupak T., Wawruch R., 2008. Charakterystyka radaru na falę ciągłą, Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni Nr 21, str.
120-130, Gdynia: Akademia Morska.
14. Wawruch R., 1998. Radar jako pomoc w zapobieganiu zderzeniom na morzu, Gdynia: Wyższa Szkoła Morska w Gdyni.
15. Wawruch R., 2002. ARPA. Zasada działania i wykorzystania, Gdynia: Wyższa Szkoła Morska w Gdyni.
16. Wawruch R., 2002. Uniwersalny statkowy system automatycznej identyfikacji (AIS), Gdynia: Fundacja Rozwoju Wyższej Szkoły Morskiej w
Gdyni.
17. Wawruch R., 2007. Wykorzystanie systemu automatycznej identyfikacji do monitorowania statków morskich, Przegląd Telekomunikacyjny, Nr
12, str. 969-975.
18. Wawruch R., 2007. Znowelizowane wymagania techniczno-eksploatacyjne dla radarowych urządzeń statkowych. Część 1 – Wymagania dotyczące
zasad prezentacji sygnału wizyjnego, układów pomiarowych oraz możliwości wykrywczych i dokładności wskazań, Prace Wydziału Nawigacyjnego
Akademii Morskiej w Gdyni Nr 20, str. 101-113, Gdynia: Akademia Morska.
19. Wawruch R., 2008. Znowelizowane wymagania techniczno-eksploatacyjne dla radarowych urządzeń statkowych. Część 2 – Wymagania dotyczące
układów śledzących, zasad prezentacji informacji z AIS i map elektronicznych oraz wymaganej dokumentacji producenta, Prace Wydziału
Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni Nr 21, str. 131-144, Gdynia: Akademia Morska.
20. Wawruch R., 2008. Global ships monitoring system – basic requirements and principle of introduction, Transport Problems, Vol. 3, Issue
2, pp. 59-68.
21. Wawruch R., 2009. Światowy system identyfikacji i śledzenia statków, Przegląd telekomunikacyjny i wiadomości telekomunikacyjne, Nr 1,
str. 16-23.
22. Wawruch R., 2009. Comparative assessment of the satellite and shore based ships monitoring systems, Annual of Navigation, No 15, pp.
109-116.
23. Materiały dostępne na stronach:
- www.esa.int
- www.navcen.uscg.gov.
Literatura uzupełniająca
1. Admirality List of Radio Signals, The United Kingdom Hydrographic Office, vol.2.
2. Czapczyk M., Żurkiewicz S., 2009. Plan podróży statku, Gdynia: Akademia Morska w Gdyni.
3. Czekała Z., 1999. Parada radarów, Warszawa: Bellona.
4. Kaplan E.D., Hegarty C.J., 2006. Understanding GPS Principles and Applications, Boston/London: Artech House Inc.
5. Konwencja STCW rozdział VIII i Kodeks STCW sekcja VIII, 2011. Londyn: IMO.
6. Maneuvering Board Manual, Pub. 217, 1984. Washington: Defense Mapping Agency, Hydro-graphic/Topographic Center.
7. Meikle H., 2008. Modern Radar Systems, Boston, London: Artech House, Inc.
8. Misra P, Enge P., 2006. Global Positioning System Signals, Measurements, and Performance, Lincoln: Ganga–Jamuna Press.
9. Sztarski M. R., 1968. Urządzenia radiolokacyjne, Warszawa: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr hab. inż. kpt.ż.w. Ryszard Wawruch, prof. UMG KN
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
dr hab. inż. Tadeusz Stupak, prof. UMG KN
dr inż. kpt.ż.w. Piotr Kopacz KN
mgr inż. Agnieszka Kerbrat KN
mgr inż. kpt.ż.w. Paweł Kołakowski KN
dr inż. kpt.ż.w. Jan Pawelski, prof. UMG KES
dr inż. kpt.ż.w. Jarosław Cydejko KN
dr inż. Kamil Formela KN
dr inż. Mateusz Gil KN
Pobierz w wersji PDF