UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY | |||
Nr: | Przedmiot: | OCHRONA ŚRODOWISKA MORSKIEGO | |
Kierunek / Poziom kształcenia: | NAWIGACJA / PIERWSZEGO STOPNIA | ||
Forma studiów: | STACJONARNE / NIESTACJONARNE | ||
Profil kształcenia: | PRAKTYCZNY | ||
Specjalność: | TRANSPORT MORSKI |
SEMESTR | ECTS | Liczba godzin w tygodniu | Liczba godzin w semestrze | ||||||||
W | C | L | P | S | W | C | L | P | S | ||
I | 3 | 15 | |||||||||
Razem w czasie studiów: | 15 |
1 | Wiedza z zakresu szkoły średniej z chemii, biologii i fizyki. |
1 | W wyniku szkolenia osoba szkolona powinna uzyskać wiedzę w następującym zakresie: podstawowe pojęcia dotyczące ekologii morza, rodzaje zanieczyszczeń powstających na statku, ilościowe źródła zanieczyszczeń; przepisy prawa dotyczące zapobieganiu zanieczyszczeniom morza o zasięgu międzynarodowym, regionalnym i krajowym; zasady budowy i obsługi urządzeń okrętowych ochrony środowiska stosowanych na statkach morskich. |
2 | W wyniku szkolenia osoba szkolona powinna uzyskać umiejętności w następującym zakresie: obsługiwanie urządzeń służących do ochrony środowiska stosowanych na statkach; poprawna ocena pracy urządzeń do ochrony środowiska; prowadzenie przewidzianej dla statku i wymaganej prawem dokumentacji z zakresu ochrony środowiska. |
EKP1 | Ma podstawową wiedzę w zakresie koncepcji, zasad i teorii a także historycznego rozwoju ochrony środowiska morskiego. Rozumie i potrafi wytłumaczyć wpływu eksploatacji statku na zanieczyszczenie środowiska. K_W02, |
EKP2 | Posiada umiejętność samouczenia się, pracy w zespole oraz jest odpowiedzialny za zrównoważony rozwój, za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Posiada zdolność przeprowadzenia analizy problemów związanych z zanieczyszczeniami pochodzącymi ze statku mającymi wpływ na środowisko. K_U02, K_U05, K_U06, |
EKP3 | Ma świadomość odpowiedzialności, ważności problemu zanieczyszczenia środowiska i potrafi spojrzeć globalnie i perspektywicznie oraz charakteryzuje się kreatywnością. K_K02, K_K05, |
Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | ||||
W | C | L | P | S | ||||
1 | Abiotyczne i biotyczne elementy biosfery oceanicznej. | 0.5 | EKP1 | 9.14.1.1 | ||||
2 | Rodzaje i źródła zanieczyszczeń morskich wg GESAMP. | 0.5 | EKP1, EKP3 | 9.14.1.2 | ||||
3 | Międzynarodowe prawo środowiska morskiego - wybrane konwencje i porozumienia, ratyfikowane przez Rzeczpospolitą Polską, mające znaczenie dla biosfery oceanu, w tym: Deklaracja sztokholmska 1972, Konferencja Narodów Zjednoczonych „Środowisko i Rozwój” (Earth Summit - Rio de Janeiro 1992); współpraca międzynarodowa w tym zakresie. | 1 | EKP3 | 9.14.1.3 | ||||
4 | Konwencja w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości, sporządzona w Genewie dnia 13 listopada 1979 r. | 0.5 | EKP1 | 9.14.1.4 | ||||
5 | Konwencja wiedeńska o ochronie warstwy ozonowej, sporządzona w Wiedniu dnia 22 marca 1985 r. wraz z poprawkami: Montreal, Londyn, Kopenhaga, Pekin. | 0.5 | EKP1, EKP3 | 9.14.1.5 | ||||
6 | Przepisy prawne i konwencje dotyczące zanieczyszczenia morza. Konwencje LC, CLC, INTERVENTION; normy IMO. | 1 | EKP1, EKP3 | 9.14.1.6 | ||||
7 | Rola i bieżące prace Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego IMO dotyczące ochrony morza w skali międzynarodowej. | 1 | EKP1, EKP3 | 9.14.1.7 | ||||
8 | Konwencja MARPOL (optymalizacja zużycia energii- Załącznik VI ) Konwencja o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego, nowa konwencja helsińska. [STCW: 9.14/1.9.] | 1 | EKP1, EKP3 | 9.14.1.9 | ||||
9 | Międzynarodowa konwencja o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami, Londyn 2004 | 0.5 | EKP1, EKP3 | 9.14.1.8, 9.14.1.11 | ||||
10 | Międzynarodowa konwencja bezpiecznego i ekologicznego recyklingu statków, Londyn 2009. | 0.5 | EKP2, EKP3 | 9.14.1.8 | ||||
11 | Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzona w Nowym Jorku dnia 9 maja 1992 r. wraz z Protokołem z Kioto do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzonym w Kioto dnia 11 grudnia 1997 r. | 1 | EKP2, EKP3 | 9.14.1.10 | ||||
12 | Przepisy dotyczące ochrony środowiska - krajowe i UE. | 1 | EKP2, EKP3 | 9.14.1.11 | ||||
13 | Znaczenie aktywnego działania na rzecz ochrony środowiska morskiego. | 1 | EKP2, EKP3 | 9.14.1.8 | ||||
14 | Portowe przepisy dotyczące ochrony środowiska. | 1 | EKP2, EKP3 | 9.14.1.12 | ||||
15 | Bezpośrednie zagrożenie środowiska morskiego poprzez działalność człowieka na morzu (transport morski, górnictwo morskie, rybołówstwo, rekreacja). | 1 | EKP2, EKP3 | 9.14.1.13 | ||||
16 | Środki i sposoby zwalczania zanieczyszczeń pochodzących ze statku. | 1 | EKP2, EKP3 | 9.14.1.14 | ||||
17 | Okrętowe urządzenia i systemy oczyszczające oraz zapobiegające zanieczyszczaniu. | 1 | EKP1, EKP3 | 9.14.1.15 | ||||
18 | Dokumentacja statku w zakresie ochrony środowiska morskiego, wymagane certyfikaty. | 1 | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.14.1.16 |
Symbol EKP | Test | Egzamin ustny | Egzamin pisemny | Kolokwium | Sprawozdanie | Projekt | Prezentacja | Zaliczenie praktyczne | Inne |
EKP1 | X | ||||||||
EKP2 | X | ||||||||
EKP3 | X |
Semestr | Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
I | Pozytywne zaliczenie egzaminu pisemnego |
Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | ||||
W | C | L | P | S | |
Godziny kontaktowe | 15 | ||||
Czytanie literatury | 30 | ||||
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | |||||
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 30 | ||||
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | |||||
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | ||||
Udział w konsultacjach | 2 | ||||
Łącznie godzin | 79 | ||||
Łączny nakład pracy studenta | 79 | ||||
Liczba punktów ECTS | 3 | ||||
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 3 | ||||
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |||||
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 19 |
Tytuł/stopień, imię, nazwisko | Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: | |
dr hab. inż. Małgorzata Pawlak, prof. UMG | KES |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |