UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: INŻYNIERIA RUCHU MORSKIEGO
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: TECHNOLOGIE OFFSHOROWE
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
II 2 15 15
Razem w czasie studiów: 30

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Zapoznanie studentów i praktyczne wykorzystanie metod badawczych stosowanych w IRM

Cele przedmiotu

1 Fizyka, hydrotechnika, bezpieczeństwo nawigacji, budowa i stateczność statku, meteorologia i oceanografia.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Definiuje typy i parametry dróg wodnych.
EKP2 Opisuje metody wyznaczania i kształtowania dróg wodnych oraz warunki eksploatacji dróg.
EKP3 Identyfikuje kryteria systemów IRM i rozwiązuje problemy optymalizacji tych systemów.
EKP4 Identyfikuje kryteria bezpieczeństwa żeglugi na drogach wodnych
EKP5 Rozwiązuje problemy optymalizacji parametrów akwenów oraz określanie parametrów statków maksymalnych dotyczące procesów i pomiarów nawigacyjnych
EKP6 Zna pojęcia i problemy z zakresu znajomości doboru odbojnic. Opisuje kryteria energii cumowania oraz konstrukcje i zasady działania układów odbojowych.

Treści programowe

Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Typy i parametry dróg wodnych. Wyznaczanie i kształtowanie różnych typów dróg wodnych.21EKP1, EKP2
2Warunki eksploatacji (hydrotechnika, batymetria, warunki hydrometeorologiczne)22EKP1, EKP2, EKP4
3Kryteria oceny bezpieczeństwa żeglugi na drogach wodnych. Miary i wskaźniki.44EKP3, EKP4
4Określenie warunków eksploatacji dróg wodnych w aspekcie. - Parametrów statku. - Oznakowania nawigacyjnego. - Parametrów dróg. - Ruchu innych statków.22EKP5, EKP6
5Określenie parametrów statków w aspekcie określonych warunków eksploatacyjnych22EKP5, EKP6
6Optymalizacja parametrów dróg wodnych22EKP5, EKP6
7Określenie parametrów statków maksymalnych12EKP5, EKP6

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 X
EKP3 X
EKP4 XX
EKP5 XX
EKP6 XX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
II50% ocena z egzaminu, 50% ocena z ćwiczeń

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1515
Czytanie literatury56
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia22
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach22
Udział w konsultacjach22
Łącznie godzin2627
Łączny nakład pracy studenta53
Liczba punktów ECTS11
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu2
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi15
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich38

Literatura

Literatura podstawowa
Gucma L. Modelowanie czynników ryzyka zderzenia jednostek pływających z konstrukcjami portowymi i pełnomorskimi, Wyd. AM w Szczecinie, Szczecin 2005.
Gucma L. Schefs S., Studium prędkości statków na torze wodnym Świnoujście-Szczecin, Wyd. AM w Szczecinie, Szczecin 2007.
Gucma S. (pod. red.), Metody symulacyjne w inżynierii ruchu morskiego, Wyd. AM w Szczecinie, Szczecin 2008.
Gucma S., Metody wyznaczania i kształtowania dróg wodnych, Wyd. WSM Szczecin, Szczecin 1990.
Gucma S., Inżynieria ruchu morskiego, Wyd. Okrętownictwo i Żegluga, Gdańsk 2001.
Gucma S., Nawigacja pilotażowa, Fundacja Promocji POiGM, Gdańsk 2004.
Mazurkiewcz B. K., Encyklopedia Inżynierii Morskiej, Gdańsk, 2009.
Literatura uzupełniająca
Bobrowski D., Probabilistyka w zastosowaniach technicznych, WNT, Warszawa 1986.
Greń J., Statystyka matematyczna. Modele i zadania, PWN, Warszawa 1984.
Montgomery D.C., Runger G.C., Applied Statistics and Probability for Engineers, J. Wiley and Sons, New York 1994.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr hab. inż. kpt.ż.w. Henryk Śniegocki, prof. UMG KES
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
Pobierz w wersji PDF