UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: STATECZNOŚĆ JEDNOSTEK OFFSHOROWYCH
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: TECHNOLOGIE OFFSHOROWE
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
II 2 15 15
Razem w czasie studiów: 30

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Ukończone szkolenie na poziomie operacyjnym w dziale pokładowym Praktyka morska na stanowisku oficerskim

Cele przedmiotu

1 Rozszerzenie zakresu wiedzy ze stateczności w odniesieniu do jednostek off-shore
Zwiększenie umiejętności implementacji wiedzy w praktycznej eksploatacji jednostek off-shore
Ocena i interpretacja parametrów stateczności jednostek off-shore w eksploatacji

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Zna zjawiska fizyczne i metody obliczania parametrów statecznościowych jednostek pływających
EKP2 Umie obliczać i oceniać parametry stateczności jednostki pływającej
EKP3 Umie określić wpływ swobodnych powierzchni cieczy na stateczność jednostki pływającej
EKP4 Zna przepisy dotyczące stateczności jednostek off-shore w stanie nieuszkodzonym
EKP5 Zna przepisy i wymagania stateczności jednostek off-shore w stanach awaryjnych
EKP6 Umie określić i ocenić parametry stateczności jednostki w eksploatacji za pomocą oprogramowania desygnowanego do oceny stateczności
EKP7 Umie określić i ocenić parametry stateczności jednostki w stanie uszkodzonym za pomocą kalkulatora ładunkowego
EKP8 Umie definiować, przewidywać i oceniać zagrożenia dla stateczności jednostki
EKP9 Umie projektować sekwencje balastowe na jednostkach off-shore

Treści programowe

Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Parametry statecznościowe definiujące bezpieczeństwo statku: - wysokość metacentryczna - ramiona prostujące - ramion dynamiczne42
2Wpływ swobodnych powierzchni cieczy na stateczność statku: - fizyka zjawiska - metody obliczeniowe - rodzaje zbiorników - implementacja do parametrów statecznościowych22
3Wymagania stateczności statku w stanie nieuszkodzonym wg ISC'2008 & MODU34
4Stateczność statku w czasie operacji balastowych i ładunkowych: - planowanie załadunku/wyładunku - balastowanie statku, sekwencja balastowania - zagrożenia i skutki24
5Stateczność statków w stanach awaryjnych: - przewidywane stany awaryjne, rozmiary uszkodzeń - metody obliczeniowe - dokumentacja statecznościowa w stanach awaryjnych32
6Wymagania stateczności dla statków w stanach awaryjnych wg Konwencji: SOLAS, ICLL, MARPOL11
7

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 X
EKP3 X
EKP4 X
EKP5 X
EKP6 X
EKP7 X
EKP8 X
EKP9 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
II50% ocena z egzaminu, 50% ocena z symulatora

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1515
Czytanie literatury55
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych22
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia31
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach12
Udział w konsultacjach11
Łącznie godzin2726
Łączny nakład pracy studenta53
Liczba punktów ECTS11
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu2
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi17
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich35

Literatura

Literatura podstawowa
J. Dudziak. Teoria okrętu. Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2008
Intact Stability Code
Mobile Off-shore drilling unit Code
Code of Safe Practice for the Carriage of Cargoes and Persons by Offshore Supply Vessels
Konwencja SOLAS
Konwencja MARPOL
Konwencja ICLL
Literatura uzupełniająca
Z. Szozda, Stateczność statku morskiego, Szczecin 2016
PRS - 86/P Objaśnienia do wymagań Konwencji SOLAS oraz Dyrektywy 2003/25/WE, dotyczących stateczności i niezatapialności - 2011
PRS - Przepisy klasyfikacji i budowy morskich mobilnych jednostek wiertniczych (MODU)
A.B. Brian, Ship Hydrostatics and Stability, Butterworth-Heinemann, 2003
I.C. Clark, The Management of Merchant Ship Stability, Trim and Strength, The Nautical Institute, 2002


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr inż. Jarosław Soliwoda KES
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
dr inż. kpt.ż.w. Przemysław Wilczyński, prof. UMG KES
Pobierz w wersji PDF