EKP1 |
Posiada wiedzę na temat wymagań konwencji SOLAS dotyczących stosowania kodeksu zarządzania bezpieczeństwem (ISM). |
EKP2 |
Zna pojęcie ryzyka, sposoby analizy ryzyka i zarządzania ryzykiem. |
EKP3 |
Zna i umie praktycznie stosować system pozwoleń na pracę oraz unieruchamiania i oznaczania niebezpiecznych urządzeń. |
EKP4 |
Posiada umiejętność poszukiwania ukrytych przyczyn wypadków. |
EKP5 |
Wie, jak funkcjonują systemy bezpieczeństwa osobistego. |
EKP6 |
Posiada wiedzę na temat obszarów specjalnych MARPOL oraz szczególnie wrażliwych obszarów morskich (PSSA). |
EKP7 |
Umie wykorzystywać obowiązujące przepisy międzynarodowe. |
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Międzynarodowa Morska Organizacja (IMO): Morska Komisja ds. Bezpieczeństwa IMO i jej zadania Komisja Ochrony Morskiego Środowiska IMO i jej zadania | 1 | 1 | | | | | |
2 | Wymagania Konwencji Bezpieczeństwa Życia na Morzu (SOLAS) odnośnie stosowania Międzynarodowego Kodeksu Zarządzania Bezpieczeństwem (ISM) | 1 | 1 | | | | | |
3 | Kodeks Zarządzania Bezpieczeństwem (ISM) i jego podstawowe postanowienia | 1 | 1 | | | | | |
4 | Pojęcie i definicja ryzyka, macierz ryzyka i jej zastosowanie | 1 | 1 | | | | | |
5 | Pojęcie obszaru ryzyka tolerowanego (ALARP) jego zastosowanie | 1 | 1 | | | | | |
6 | Formalna Analiza Bezpieczeństwa (FSA), zastosowanie na poziomie międzynarodowym i rządowym | 1 | 1 | | | | | |
7 | Analiza ryzyka wymagana przez ISM od firm żeglugowych, analiza ryzyka na poziomie zarządzania | 1 | 1 | | | | | |
8 | Analiza ryzyka pracy (JSE/JHA) na poziomie operacyjnym | 1 | 1 | | | | | |
9 | System pozwoleń na pracę (PTW) | 1 | 1 | | | | | |
10 | System unieruchamiania i oznaczania niebezpiecznych urządzeń (Lockout/Tagout) | 1 | 1 | | | | | |
11 | Poszukiwanie ukrytych przyczyn wypadków (Root Cause Analysis) | 1 | 1 | | | | | |
12 | Przykładowa metody poszukiwania ukrytych przyczyn wypadków | 1 | 1 | | | | | |
13 | Systemy bezpieczeństwa osobistego oparte na obserwacji zachowań pracowników (Behavior Based Safety). Przykładowe systemy BBS | 1 | 1 | | | | | |
14 | Obszary specjalne określone w Międzynarodowej Konwencji o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu Morza przez Statki (MARPOL) i szczególnie wrażliwe obszary morskie (PSSA) | 1 | 1 | | | | | |
15 | Zasady pozbywania się odpadów na obszarach specjalnych MARPOL i poza nimi, szczególne wymagania dotyczące PSSA | 1 | 1 | | | | | |
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | 15 | | | |
Czytanie literatury | 15 | 5 | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | 5 | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | 2 | | | |
Udział w konsultacjach | 2 | 2 | | | |
Łącznie godzin | 34 | 29 | | | |
Łączny nakład pracy studenta | 63 |
Liczba punktów ECTS | 1 | 1 | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 38 |