UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE W SYSTEMACH LOGISTYCZNYCH |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
TRANSPORT I LOGISTYKA |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
VII |
4 |
|
|
|
|
|
20 |
20 |
|
|
|
Razem w czasie studiów: |
40 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Podstawowa wiedza w zakresie organizacji i zarządzania oraz funkcjonowania rynku TSL. |
Cele przedmiotu
1 |
Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu zachowań organizacyjnych w systemach logistycznych. Ponadto celem zajęć (wykładów i ćwiczeń) jest zdobycie przez słuchaczy umiejętności i kompetencji w zakresie przezwyciężania konfliktów oraz technik i taktyk negocjacyjnych. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
zidentyfikować i ocenić zachowania organizacyjne w transporcie, spedycji i logistyce. |
EKP2 |
zidentyfikować i poradzić sobie ze stresem w środowisku pracy (w transporcie, spedycji i logistyce). |
EKP3 |
rozpoznać sytuacje konfliktowe w organizacjach i zastosować postawy kierownicze wobec konfliktu w organizacjach transportowych. |
EKP4 |
zastosować właściwy proces oceniania efektywności pracownika. |
EKP5 |
sformułować reguły dobrze zastosowanej informacji i zastosować te reguły w praktyce transportowo-spedycyjno logistycznej. |
EKP6 |
rozpoznać czynniki wpływające na przebieg negocjacji i zastosować w praktyce przedsiębiorstw sektora TSL techniki i taktyki negocjacyjne. |
Treści programowe
Semestr VII
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Organizacja jako system społeczny i zachowania organizacyjne w transporcie (istota, cele i zadania organizacji; ludzie w organizacji - ich role i powiązania; pojęcia podstawowe; istota zachowania organizacyjnego; funkcjonalno-zarządcze uwarunkowania zachowań organizacyjnych w transporcie). | 3 | 1 | | | | | |
2 | Dylematy i wyzwania w zakresie kształtowania zachowań organizacyjnych - stresy w środowisku pracy (stres pracowniczy; stres menedżerski). | 3 | 1 | | | | | |
3 | Konflikty w organizacjach (definicje konfliktu w organizacjach; rodzaje konfliktów w organizacjach; główne przyczyny konfliktów w przedsiębiorstwach transportowych; koło konfliktu Ch. W. Moore'a - źródła konfliktów; rozpoznanie sytuacji konfliktowych w organizacjach; badanie socjometryczne i wykład zogniskowany; elementy procesu konfliktotwórczego w organizacjach transportowych; symptomy konfliktów w organizacjach transportowych; 5 oznak które świadczą o niezadowoleniu pracowników z wynagrodzenia; postawy kierownicze wobec konfliktu w organizacjach transportowych wg S.P. Robbinsa i B.R. Kuca, podstawowe style rozwiązywania konfliktów wg Kennetha W. Thomasa i Ralpha H. Kilmanna; klasyfikacja metod radzenia sobie z konfliktem w organizacjach wg Thomasa Gordona; rozwiązywanie konfliktów w organizacjach - mediacje, arbitraż; metody rozwiązywania konfliktów na terenie zakładu pracy wg M. Holstein-Beck i S. Wej-Osieckiej; skutki konfliktów w organizacjach - pozytywne i negatywne; strajk). | 3 | 2 | | | | | |
4 | Doskonalenie kierowania ludźmi (proces i style kierowania ludźmi; doskonalenie systemu motywacji; doskonalenie systemu wewnętrznej komunikacji; rozsądne sprawowanie kontroli; doskonalenie procesu oceniania efektywności pracownika). | 3 | 2 | | | | | |
5 | Komunikacja w organizacjach transportowych (definicja, nadawanie/odbieranie informacji przez poszczególne zmysły; komunikacja - tradycyjnie i obecnie; formy wymiany informacji; skuteczność polityki komunikacji; reguły dobrze sformułowanej informacji; strategia komunikacji - pojęcie; rodzaje strategii komunikacji; podział komunikacji marketingowej; 7 kroków w procesie komunikowania; rodzaje zakłóceń w komunikacji; najczęstsze przyczyny niepowodzenia komunikacji marketingowej; skutki złej komunikacji w transporcie; trzy grupy barier skutecznego komunikowania się w transporcie; kanały komunikacji w transporcie; komunikacja niewerbalna; najczęściej popełniane błędy w mowie ciała; funkcje komunikacji marketingowej w transporcie, podstawowe elementy komunikacji marketingowej w transporcie; instrumenty promocji w transporcie; cechy charakterystyczne wyróżniające reklamę spośród innych form promocji). | 4 | 2 | | | | | |
6 | Negocjacje w organizacjach transportowych (definicja negocjacji; cel negocjacji; stanowisko negocjacyjne; wspólne cechy procesów negocjacyjnych; czynniki wpływające na przebieg negocjacji; czynnik czasu w negocjacjach; przekazywanie informacji w negocjacjach; styl w negocjacjach; rodzaje negocjacji, główne style negocjowania, techniki i taktyki negocjacyjne, ustępowanie w negocjacjach; techniki związane z wykorzystaniem czasu jako element taktyki w negocjacjach; BATNA; negocjacje płacowe; fazy klasycznego procesu negocjacji; ludzki aspekt negocjacji; komunikacja w negocjacjach; gesty rąk; sposoby siadania przy stole do negocjacji). | 4 | 2 | | | | | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
X | | | X | | | | | |
EKP2 |
X | | | X | | | | | |
EKP3 |
X | | | X | | | | | |
EKP4 |
X | | | X | | | | | |
EKP5 |
X | | | X | | | | | |
EKP6 |
X | | | X | | | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
VII | Zaliczenie ćwiczeń na ocenę: pozytywnie zaliczone kolokwium (co najmniej 67% punktów możliwych do uzyskania). Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ważoną 50% kolokwium + 30% projekty + 20% obecności na wszystkich ćwiczeniach). Zaliczenie wykładów na ocenę: pozytywnie zaliczony test (co najmniej 67% punktów możliwych do uzyskania). Ocena końcowa z wykładów jest średnią ważoną 80% test + 20% obecności na wszystkich wykładach). |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 20 | 20 | | | |
Czytanie literatury | 10 | 10 | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 30 | 30 | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | 2 | | | |
Udział w konsultacjach | 2 | 2 | | | |
Łącznie godzin | 64 | 64 | | | |
Łączny nakład pracy studenta | 128 |
Liczba punktów ECTS | 2 | 2 | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 4 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 48 |
Literatura
Literatura podstawowa
Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji, Praca zbiorowa pod red. E. Kulczyckiego i M. Wendlanda, Wyd. Naukowe IF UAM, Poznań 2012, on-line: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/2849/1/Komunikologia.%20Teoria%20i%20praktyka%20komunikacji.pdf (dostęp: 24.10.2023).
M. Marian, Komunikacja interpersonalna. Materiały dydaktyczne, Wrocław 2009, on-line: http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/1f8a412dd0e9d4afc8e4604b48e8d9ba (dostęp: 24.10.2023).
J. Ober, Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej 2013, seria: Organizacja i Zarządzanie zeszyt 65, on-line: https://www.researchgate.net/publication/340546902_Funkcja_i_rola_efektywnej_komunikacji_w_zarzadzaniu (dostęp: 24.10.2023).
Literatura uzupełniająca
Komunikacja niewerbalna [pdf, 4821 KB].
J. Mańdok, Problematyka antykorupcyjna, 2005, [pdf, 841 KB].
T. Tyszka, Pułapki oceniania, "Decyzje" 2010 nr 13, [pdf, 267 KB].
M. Waszkowska, A. Potocka, P. Wojtaszczyk, Miejsce pracy na miarę oczekiwań. Poradnik dla pracowników socjalnych, Oficyna Wydawnicza Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, Łódź 2010, [pdf, 2200 KB].
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr Adam Salomon |
KT |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
