| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY | 
	
		| Nr: |  | Przedmiot: | NAWIGACYJNE PLANOWANIE PODRÓŻY DLA ZBIORNIKOWCÓW | 
	
		| Kierunek / Poziom kształcenia: | NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA | 
	
		| Forma studiów: | STACJONARNE / NIESTACJONARNE | 
	
		| Profil kształcenia: | OGÓLNOAKADEMICKI | 
	
		| Specjalność: | EKSPLOATACJA ZBIORNIKOWCóW | 
	
		| SEMESTR | ECTS | Liczba godzin w tygodniu | Liczba godzin w semestrze | 
	
		| W | C | L | P | S | W | C | L | P | S | 
		
			| II | 3 |  |  |  |  |  | 15 | 15 |  |  | 15 | 
	
		| Razem w czasie studiów: | 45 | 
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
			| 1 | Wiedza z zakresu studiów pierwszego stopnia na kierunku Nawigacja | 
			| 2 | Umiejętność pracy na mapach oraz zbierania informacji z map i publikacji nautycznych | 
			| 3 | Umiejętność posługiwania się urządzeniami nawigacyjnymi, elektronawigacyjnymi i łączności (m.in. radarem, urządzeniami AIS, GPS, NAVTEX, radiotelefonem UKF) i systemami ECDIS | 
Cele przedmiotu
			| 1 | Nauczenie umiejętności prowadzenia bezpiecznej nawigacji na każdym etapie planowania podróży w rejonach trudnych i ograniczonych, z uwzględnieniem specyfiki statków głęboko zanurzonych przy przewozie płynnych ładunków niebezpiecznych. | 
			| 2 | Nauczenie kompleksowego uwzględniania regulacji prawnych, wiedzy miejscowej, wymagań dotyczących planowania podróży, manewrowania statkiem i zasad dobrej praktyki morskiej w prowadzeniu nawigacji. | 
			| 3 | Nauczenie umiejętności stosowania prawidłowych procedur pełnienia wachty nawigacyjnej i współpracy w zespole obsady mostka nawigacyjnego z zachowaniem zasady dobrej praktyki morskiej. | 
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
			| EKP1 | Posiada uporządkowaną i szczegółową wiedzę w zakresie planowania podróży i jej realizacji na wodach przybrzeżnych i w akwenach ograniczonych, w tym w sytuacjach trudnych i niestandardowych oraz w oparciu o standardy nawigacji i oznakowanie nawigacyjne. Rozróżnia stosowane metody i techniki bezpiecznego prowadzenia statku, identyfikuje problemy nawigacyjne, zna algorytmy rozwiązań. | 
			| EKP2 | Zna wymagania formalne planowania podróży. Zna źródła informacji niezbędne do opracowania planu przejścia nawigacyjnego, zarówno nawigacyjne jak i meteorologiczne. | 
			| EKP3 | Zna proces planowania i monitorowania przejścia statku. Zna procedury wachtowe i awaryjne oraz potrafi modyfikować plan podróży w zależności od zaistniałych okoliczności. | 
			| EKP4 | Potrafi pozyskiwać informacje z map, publikacji nautycznych, innej literatury specjalistycznej oraz baz danych integruje je, dokonuje interpretacji w celu zaplanowania i prowadzenia bezpiecznej żeglugi w różnych warunkach eksploatacyjnych (nawigacyjnych i hydrometeorologicznych, w tym lodowych). | 
			| EKP5 | Potrafi odbierać i interpretować informacje hydrometeorologiczne z lądu, map, faxu., analiz i prognoz różnych elementów, komunikatów przekazywanych otwartym tekstem, komunikatów z NAVTEX, wybrać stacje nadające pożądany zakres informacji, określać nazwy obszaru prognostycznego, korzystać z Admiralty List of Radio Signals Vol. 3 i 6, wykorzystać Routeing Charts lub Pilot Charts, Locji, weryfikować wykonane obserwacje z komunikatami z lądu i mapami fax oraz interpretować rozbieżności. | 
			| EKP6 | Potrafi zaplanować, przygotować i wykonać (w tym na symulatorze) typowe rodzaje manewrów statku w różnych warunkach hydrometeorologicznych i eksploatacyjnych. | 
			| EKP7 | Posiada umiejętność obsługi urządzeń i znajomość prowadzenia łączności, także w języku angielskim. | 
			| EKP8 | Posiada umiejętności samokształcenia i skutecznego wykorzystywania zasobów informacyjnych, w tym międzynarodowych źródeł informacji w zakresie niezbędnym do planowania i realizacji podróży statku, w tym statku zbiornikowego. Rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w rozwoju zawodowym wynikającą z tempa zmian w standardzie i technologii przekazu informacji nawigacyjnej. | 
			| EKP9 | Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych poprzez poznanie interakcji pomiędzy elementami składowymi nawigacji, zgodnie z STCW. | 
Treści programowe
Semestr II
		
			
				| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | 
			
				| W | C | L | P | S | 
| 1 | Regulacje prawne ze szczególnym uwzględnieniem przewozów statkami zbiornikowymi, reglamentacja i regulacja ruchu, przepisy szczególne (dotyczące m.in. systemów separacji ruchu, systemów meldunkowych, VTS, systemu meldowania do zarządów dróg wodnych i służb pilotowych, COLREG, GMDSS, Kodeksu Polarnego, ostrzeżeń nawigacyjnych i pogodowych). | 3 | 3 |  |  | 3 |  |  | 
| 2 | Znaczenie treści map i publikacji nautycznych do planowania bezpiecznej trasy i podróży. | 2 | 2 |  |  | 2 |  |  | 
| 3 | Dokumentacja dotycząca planowania podróży na każdym etapie jej realizacji i jej praktyczne znaczenie dla realizacji bezpiecznej podróży. | 2 | 2 |  |  | 2 |  |  | 
| 4 | Raporty wstępne, dobowe i na zakończenie podróży. | 1 | 1 |  |  | 1 |  |  | 
| 5 | Charakterystyka żeglugi w wybranych rejonach trudnych i ograniczonych. | 2 | 2 |  |  | 2 |  |  | 
| 6 | Współpraca z pilotem i lodołamaczem. | 1 | 1 |  |  | 1 |  |  | 
| 7 | Trójwymiarowe ograniczenia przestrzenne wkoło statku i rezerwy na sytuacje nadzwyczajne lub awaryjne. | 2 | 2 |  |  | 2 |  |  | 
| 8 | Uwzględnianie warunków pogodowych (wiatr, fala), zlodzenia i prądów na prędkość bezpieczną (m.in. prędkość i zużycie paliwa, zasady prowadzenia bezpiecznych kursów i prędkości, unikanie rezonansu) w rejonach otwartych i ograniczonych. | 2 | 2 |  |  | 2 |  |  | 
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
	
		
			| Symbol EKP | Test | Egzamin ustny | Egzamin pisemny | Kolokwium | Sprawozdanie | Projekt | Prezentacja | Zaliczenie praktyczne | Inne | 
		
			| EKP1 |  |  | X | X |  |  |  | X |  | 
		
			| EKP2 |  |  | X | X |  |  |  | X |  | 
		
			| EKP3 |  |  | X | X |  |  |  | X |  | 
		
			| EKP4 |  |  | X | X |  |  |  | X |  | 
		
			| EKP5 |  |  | X | X |  |  |  | X |  | 
		
			| EKP6 |  |  | X | X |  |  |  | X |  | 
		
			| EKP7 |  |  | X | X |  |  |  | X |  | 
		
			| EKP8 |  |  | X | X |  |  |  | X |  | 
		
			| EKP9 |  |  | X | X |  |  |  | X |  | 
Kryteria zaliczenia przedmiotu
	
		| Semestr | Ocena pozytywna (min. dostateczny) | 
| II | 45% Egzamin pisemny, 45% zaliczenie praktyczne, 5% obecność na zajęciach. | 
Nakład pracy studenta
	
		| Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | 
	
		| W | C | L | P | S | 
| Godziny kontaktowe | 15 | 15 |  |  | 15 | 
| Czytanie literatury | 20 | 20 |  |  |  | 
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych |  |  |  |  | 8 | 
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 15 | 5 |  |  | 2 | 
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania |  |  |  |  |  | 
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | 1 |  |  | 3 | 
| Udział w konsultacjach | 2 | 2 |  |  | 2 | 
| Łącznie godzin | 54 | 43 |  |  | 30 | 
| Łączny nakład pracy studenta | 127 | 
| Liczba punktów ECTS | 2 | 1 |  |  | 1 | 
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 4 | 
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 23 | 
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 57 | 
Literatura
Literatura podstawowa
Jurdziński M., 1989.Nawigacyjne planowanie podróży, Gdańsk, Wydawnictwo Morskie.
Jurdziński M., 1994. Planowanie nawigacji w żegludze przybrzeżnej, Gdynia, Fundacja Studium Doskonalenia Kadr, Wyższa Szkoła Morska,
Jurdziński M., 1999. Planowanie nawigacji w obszarach ograniczonych, Gdynia, Fundacja Rozwoju WSM,
Pastusiak T., 2018, Planowanie samodzielnych podróży tranzytowych statku bez wzmocnień lodowych przez Północną Drogę Morską. Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni,
JurdzińskiM., 2000. Planowanie nawigacji w lodach, Gdynia, Fundacja Rozwoju WSM.
Jurdziński M., 2001. Procedury wachtowe i awaryjne w nawigacji morskiej, Gdynia, Fundacja Rozwoju Wyższej Szkoły Morskiej,
Swift A.J., 2004. Bridge Team Management London, The Nautical Institute.
Literatura uzupełniająca
Pastusiak T., 2016, Principles of vessel route planning in ice on the Northern Sea Route, TRANSNAV,
Pastusiak T., 2016, The Northern Sea Route as a shipping lane. Expectations and Reality. Switzerland, Springer International Publishing AG,
Pastusiak T., 2016, Wpływ warunków hydrometeorologicznych na parametry eksploatacyjne statków typu PANAMAX, Gdynia, Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni
Pastusiak T., 2009, Modelowanie ruchu statku podczas wchodzenia w główki falochronu portowego przy występowaniu silnego prądu poprzecznego. Logistyka
Wróbel F.,2006.Vademecum nawigatora, Gdynia, Wydawnictwo Trademar.
Prowadzący przedmiot
	
		| Tytuł/stopień, imię, nazwisko | Jednostka dydaktyczna | 
	
		| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |  | 
	
		| dr hab. inż.  kpt.ż.w. Tadeusz Pastusiak, prof. UMG | KN | 
	
		| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |  | 
		| dr hab. inż.  kpt.ż.w. Tadeusz Pastusiak, prof. UMG | KN | 
