UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: NAWIGACYJNE PLANOWANIE PODRÓŻY DLA ZBIORNIKOWCÓW
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: EKSPLOATACJA ZBIORNIKOWCóW
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
II 3 15 15 15
Razem w czasie studiów: 45

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Wiedza z zakresu studiów pierwszego stopnia na kierunku Nawigacja
2 Umiejętność pracy na mapach oraz zbierania informacji z map i publikacji nautycznych
3 Umiejętność posługiwania się urządzeniami nawigacyjnymi, elektronawigacyjnymi i łączności (m.in. radarem, urządzeniami AIS, GPS, NAVTEX, radiotelefonem UKF) i systemami ECDIS

Cele przedmiotu

1 Nauczenie umiejętności prowadzenia bezpiecznej nawigacji na każdym etapie planowania podróży w rejonach trudnych i ograniczonych, z uwzględnieniem specyfiki statków głęboko zanurzonych przy przewozie płynnych ładunków niebezpiecznych.
2 Nauczenie kompleksowego uwzględniania regulacji prawnych, wiedzy miejscowej, wymagań dotyczących planowania podróży, manewrowania statkiem i zasad dobrej praktyki morskiej w prowadzeniu nawigacji.
3 Nauczenie umiejętności stosowania prawidłowych procedur pełnienia wachty nawigacyjnej i współpracy w zespole obsady mostka nawigacyjnego z zachowaniem zasady dobrej praktyki morskiej.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Posiada uporządkowaną i szczegółową wiedzę w zakresie planowania podróży i jej realizacji na wodach przybrzeżnych i w akwenach ograniczonych, w tym w sytuacjach trudnych i niestandardowych oraz w oparciu o standardy nawigacji i oznakowanie nawigacyjne. Rozróżnia stosowane metody i techniki bezpiecznego prowadzenia statku, identyfikuje problemy nawigacyjne, zna algorytmy rozwiązań.
EKP2 Zna wymagania formalne planowania podróży. Zna źródła informacji niezbędne do opracowania planu przejścia nawigacyjnego, zarówno nawigacyjne jak i meteorologiczne.
EKP3 Zna proces planowania i monitorowania przejścia statku. Zna procedury wachtowe i awaryjne oraz potrafi modyfikować plan podróży w zależności od zaistniałych okoliczności.
EKP4 Potrafi pozyskiwać informacje z map, publikacji nautycznych, innej literatury specjalistycznej oraz baz danych integruje je, dokonuje interpretacji w celu zaplanowania i prowadzenia bezpiecznej żeglugi w różnych warunkach eksploatacyjnych (nawigacyjnych i hydrometeorologicznych, w tym lodowych).
EKP5 Potrafi odbierać i interpretować informacje hydrometeorologiczne z lądu, map, faxu., analiz i prognoz różnych elementów, komunikatów przekazywanych otwartym tekstem, komunikatów z NAVTEX, wybrać stacje nadające pożądany zakres informacji, określać nazwy obszaru prognostycznego, korzystać z Admiralty List of Radio Signals Vol. 3 i 6, wykorzystać Routeing Charts lub Pilot Charts, Locji, weryfikować wykonane obserwacje z komunikatami z lądu i mapami fax oraz interpretować rozbieżności.
EKP6 Potrafi zaplanować, przygotować i wykonać (w tym na symulatorze) typowe rodzaje manewrów statku w różnych warunkach hydrometeorologicznych i eksploatacyjnych.
EKP7 Posiada umiejętność obsługi urządzeń i znajomość prowadzenia łączności, także w języku angielskim.
EKP8 Posiada umiejętności samokształcenia i skutecznego wykorzystywania zasobów informacyjnych, w tym międzynarodowych źródeł informacji w zakresie niezbędnym do planowania i realizacji podróży statku, w tym statku zbiornikowego. Rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w rozwoju zawodowym wynikającą z tempa zmian w standardzie i technologii przekazu informacji nawigacyjnej.
EKP9 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych poprzez poznanie interakcji pomiędzy elementami składowymi nawigacji, zgodnie z STCW.

Treści programowe

Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Regulacje prawne ze szczególnym uwzględnieniem przewozów statkami zbiornikowymi, reglamentacja i regulacja ruchu, przepisy szczególne (dotyczące m.in. systemów separacji ruchu, systemów meldunkowych, VTS, systemu meldowania do zarządów dróg wodnych i służb pilotowych, COLREG, GMDSS, Kodeksu Polarnego, ostrzeżeń nawigacyjnych i pogodowych).333
2Znaczenie treści map i publikacji nautycznych do planowania bezpiecznej trasy i podróży.222
3Dokumentacja dotycząca planowania podróży na każdym etapie jej realizacji i jej praktyczne znaczenie dla realizacji bezpiecznej podróży.222
4Raporty wstępne, dobowe i na zakończenie podróży.111
5Charakterystyka żeglugi w wybranych rejonach trudnych i ograniczonych.222
6Współpraca z pilotem i lodołamaczem.111
7Trójwymiarowe ograniczenia przestrzenne wkoło statku i rezerwy na sytuacje nadzwyczajne lub awaryjne.222
8Uwzględnianie warunków pogodowych (wiatr, fala), zlodzenia i prądów na prędkość bezpieczną (m.in. prędkość i zużycie paliwa, zasady prowadzenia bezpiecznych kursów i prędkości, unikanie rezonansu) w rejonach otwartych i ograniczonych.222

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XXX
EKP2 XXX
EKP3 XXX
EKP4 XXX
EKP5 XXX
EKP6 XXX
EKP7 XXX
EKP8 XXX
EKP9 XXX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
II45% Egzamin pisemny, 45% zaliczenie praktyczne, 5% obecność na zajęciach.

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe151515
Czytanie literatury2020
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych8
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia1552
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach213
Udział w konsultacjach222
Łącznie godzin544330
Łączny nakład pracy studenta127
Liczba punktów ECTS211
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu4
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi23
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich57

Literatura

Literatura podstawowa
Jurdziński M., 1989.Nawigacyjne planowanie podróży, Gdańsk, Wydawnictwo Morskie.
Jurdziński M., 1994. Planowanie nawigacji w żegludze przybrzeżnej, Gdynia, Fundacja Studium Doskonalenia Kadr, Wyższa Szkoła Morska,
Jurdziński M., 1999. Planowanie nawigacji w obszarach ograniczonych, Gdynia, Fundacja Rozwoju WSM,
Pastusiak T., 2018, Planowanie samodzielnych podróży tranzytowych statku bez wzmocnień lodowych przez Północną Drogę Morską. Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni,
JurdzińskiM., 2000. Planowanie nawigacji w lodach, Gdynia, Fundacja Rozwoju WSM.
Jurdziński M., 2001. Procedury wachtowe i awaryjne w nawigacji morskiej, Gdynia, Fundacja Rozwoju Wyższej Szkoły Morskiej,
Swift A.J., 2004. Bridge Team Management London, The Nautical Institute.
Literatura uzupełniająca
Pastusiak T., 2016, Principles of vessel route planning in ice on the Northern Sea Route, TRANSNAV,
Pastusiak T., 2016, The Northern Sea Route as a shipping lane. Expectations and Reality. Switzerland, Springer International Publishing AG,
Pastusiak T., 2016, Wpływ warunków hydrometeorologicznych na parametry eksploatacyjne statków typu PANAMAX, Gdynia, Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni
Pastusiak T., 2009, Modelowanie ruchu statku podczas wchodzenia w główki falochronu portowego przy występowaniu silnego prądu poprzecznego. Logistyka
Wróbel F.,2006.Vademecum nawigatora, Gdynia, Wydawnictwo Trademar.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr hab. inż. kpt.ż.w. Tadeusz Pastusiak, prof. UMG KN
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
dr hab. inż. kpt.ż.w. Tadeusz Pastusiak, prof. UMG KN
Pobierz w wersji PDF