EKP1 |
definiuje źródła zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska z różnych środków transportu. |
EKP2 |
definiuje rodzaje zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska podczas eksploatacji różnych środków transportu oraz określa ich wpływ. |
EKP3 |
opisuje techniczne, technologiczne i organizacyjne sposoby i możliwości zmniejszania negatywnego wpływu środków transportu na środowisko. |
EKP4 |
przedstawia najważniejsze regulacje prawne o zasięgu globalnym, regionalnym, krajowym, dotyczące ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami. |
EKP5 |
nakreśla idee, trendy i kierunki rozwoju zielonych technologii, podaje przykłady wdrożenia ekoinicjatyw i ekoprojektów |
EKP6 |
analizuje i dokonuje oceny skuteczności istniejących rozwiązań prawnych i technologicznych zmniejszania negatywnego wpływu transportu na środowisko |
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Rodzaje zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska podczas eksploatacji statków morskich. Najważniejsze regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami (międzynarodowe konwencje o zasięgu globalnym - MARPOL i regionalnym - Helsińska). | 3 | | | | | EKP1, EKP2, EKP4 | |
2 | Techniczne sposoby ograniczania negatywnego wpływu żeglugi na środowisko. Ochrona środowiska w portach morskich. Regulacje i rozwiązania techniczne wprowadzane przez porty. Polityka proekologiczna. Ekoprojekty, ekoinicjatywy – analiza i ocena. | 2 | | | | | EKP3, EKP5 | |
3 | Rodzaje zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska podczas eksploatacji statków powietrznych – w strefie okołolotniskowej i na wysokościach przelotowych. Najważniejsze regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami (międzynarodowe konwencje o zasięgu globalnym – ICAO, inne regulacje). | 3 | | | | | EKP1, EKP2, EKP4 | |
4 | Techniczne sposoby ograniczania negatywnego wpływu transportu lotniczego na środowisko. Ekoprojekty, ekoinicjatywy – analiza i ocena. | 2 | | | | | EKP3, EKP5 | |
5 | Rodzaje zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska podczas eksploatacji środków transportu lądowego – drogowego i kolejowego. Najważniejsze regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami (międzynarodowe i krajowe regulacje). | 3 | | | | | EKP1, EKP2, EKP4 | |
6 | Techniczne sposoby ograniczania negatywnego wpływu transportu lądowego na środowisko. Ekoprojekty, ekoinicjatywy – analiza i ocena. | 2 | | | | | EKP3, EKP5 | |
7 | Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 1: Analiza efektywności wybranych metod, rozwiązań technicznych, organizacyjnych i prawnych zmierzających do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu morskiego i śródlądowego na środowisko. Temat ćwiczenia dobrany indywidualnie dla każdego studenta. | | 5 | | | | EKP5, EKP6 | |
8 | Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 2: Analiza efektywności wybranych metod, rozwiązań technicznych, organizacyjnych i prawnych zmierzających do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu lotniczego na środowisko. Temat ćwiczenia dobrany indywidualnie dla każdego studenta. | | 5 | | | | EKP5, EKP6 | |
9 | Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 3: Analiza efektywności wybranych metod, rozwiązań technicznych, organizacyjnych i prawnych zmierzających do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu lądowego na środowisko. Temat ćwiczenia dobrany indywidualnie dla każdego studenta. | | 5 | | | | EKP5, EKP6 | |
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | 15 | | | |
Czytanie literatury | 5 | 5 | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 | 5 | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 3 | 3 | | | |
Udział w konsultacjach | 2 | 2 | | | |
Łącznie godzin | 30 | 30 | | | |
Łączny nakład pracy studenta | 60 |
Liczba punktów ECTS | 1 | 1 | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 40 |
1. Jerzy Bolałek - Ochrona środowiska morskiego: od teorii do praktyki. Gdańsk ; Sopot: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2016.
Krystyna Wojewódzka-Król i inni - Innowacje w transporcie : zrównoważony rozwój, integracja gałęzi transportu, sztuczna inteligencja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021.
2. Jan Gronowicz - Ochrona środowiska w transporcie lądowym. Poznań; Radom: Instytut Technologii Eksploatacji, 2003.
3. Jerzy Merkisz, Jacek Pielecha - Emisja cząstek stałych ze źródeł motoryzacyjnych. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, 2014.
4. Elżbieta Szaruga - Racjonalizacja energochłonności transportu samochodowego: wyzwanie XXI wieku. Kraków; Legionowo: Wydawnictwo edu-Libri, 2018.
1. Źródła prawne - Konwencja MARPOL, Konwencja ICAO, dyrektywy unijne
2. dokumentacja i publikacje IMO, PRS, ESPO - dostępne na: www.imo.org, www.prs.pl, www.ecoports.com
3. dokumentacja i publikacje ICAO, IATA - dostępne na: www.icao.int, www.iata.org