UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: PSYCHOLOGIA I SOCJOLOGIA
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: PRAKTYCZNY
Specjalność: TRANSPORT MORSKI
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
I 1 15
Razem w czasie studiów: 15

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Ogólna wiedza humanistyczna z zakresu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

1 Zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu psychologii i socjologii.
2 Zaznajomienie studentów z rodzajami zjawisk i procesów społecznych, nabycie umiejętności interpretacji zjawisk psychologicznych, społecznych i kulturowych.
3 Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami socjologii morskiej, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii morskiego, międzynarodowego środowiska pracy.
Wzmacnianie kształtowania systemu wartości humanistycznych, wdrożenie do obserwacji i analizy procesów socjologicznych i psychologicznych, wskazanie potrzeby rozwijania kompetencji społecznych celem lepszego funkcjonowania w środowisku pracy.
4 Przedstawienie podstaw z zakresu psychologii, socjologii i ergonomii. Wdrożenie umiejętności obserwowania i analizowania rożnych procesów społecznych i psychologicznych.
Zrozumienie potrzeby lepszego funkcjonowania w środowisku społecznym, by nie narażać się na zbędne problemy.
Przygotowanie przyszłego absolwenta do pracy, w której zastosowanie mają główne psychologiczne koncepcje człowieka (psychoanaliza, behawioryzm, psychologia humanistyczna).

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Rozumie podstawowe problemy badawcze socjologii i definiuje podstawowe pojęcia.
EKP2 Określa specyfikę środowiska pracy i życia na morzu. Identyfikuje i charakteryzuje relacje załogi statku jako grupy społecznej, wskazuje uwarunkowania jednostki.
EKP3 Identyfikuje ryzyka związane ze środowiskiem pracy i życia na morzu.
EKP4 Zna podstawowe pojęcia z psychologii procesów poznawczych, uczenia się i pamięci, rozumie ich znaczenie w rozwoju osobowym człowieka.
EKP5 Rozumie naturę emocji, ich mechanizm oddziaływania i regulacji oraz znaczenie w budowaniu właściwych relacji międzyludzkich.
EKP6 Charakteryzuje podstawowe procesy społeczne: przystosowania, współpracy, współzawodnictwa i konfliktu.
EKP7 Określa zachowanie człowieka w sytuacjach zagrożenia. Rozumie potrzebę kontrolowania zachowań własnych, przeciwdziałania stresowi.
EKP8 Potrafi ocenić własne umiejętności asertywnego zachowania się i reagowania na asertywność innych osób.

Treści programowe

Semestr I
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Historia nauk społecznych. Podstawowe pojęcia. Miejsce i znaczenie psychologii i socjologii w kanonie nauk społecznych.1EKP1
2Podstawy psychologii. Procesy poznawcze: percepcja, uczenie się, pamięć. Osobowość i jej podstawowe cechy – rozwój osobowości.1EKP4
3Zarządzanie zespołem: Sposoby zarządzania. Obciążenie pracą i stres. Ocena sytuacji i ryzyka. Czynnik ludzki w wypadkach i katastrofach.6EKP2, EKP3, EKP5, EKP6, EKP7, EKP8
4Psychologia i socjologia dowodzenia: Podstawy i umiejętności wykorzystania kompetencji członków załogi (organizacja pracy załogi). Świadomość wynikająca z różnic kulturowych. Motywacja do pracy na morzu i odpowiedzialność. Władza, asertywność i autorytet na statku. Rozpoznawanie priorytetów i definiowanie celów. Formułowanie komunikatów. Nadzór nad wykonywaniem poleceń. Metody radzenia sobie ze stresem i paniką w sytuacjach awaryjnych.7EKP2, EKP3, EKP5, EKP6, EKP7, EKP8

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 X
EKP3 X
EKP4 X
EKP5 X
EKP6 X
EKP7 X
EKP8 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IWynik powyżej 50% z testu zaliczeniowego.

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe15
Czytanie literatury8
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia5
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach1
Udział w konsultacjach1
Łącznie godzin30
Łączny nakład pracy studenta30
Liczba punktów ECTS1
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu1
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich17

Literatura

Literatura podstawowa
1.Aronson E., Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa 2014
2.Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk 2007.
3.Doliński D., Psychologia wpływu społecznego, Ossolineum Wrocław 2000.
4.Sternberg R., Wprowadzenie do psychologii, WSiP, Warszawa 1999.
5.Janiszewski L, Sosnowski A., Socjologia morska, Wrocław: Ossolineum 1984
6.Zimbardo P., Psychologia i życie, GWP, Gdańsk 2002
Literatura uzupełniająca
1. Charaktery – miesięcznik.
2. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.
3. Porada J., Kultura i socjologia morska w dobie globalizmu, Szczecin 2004
4. Podemski K., Socjologia podróży, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Poznań́ 2005
5. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
mgr Kamil Roszkowski WN
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
Pobierz w wersji PDF