UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: MODELOWANIE PROCESÓW I SYSTEMÓW TRANSPORTOWO-LOGISTYCZNYCH
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: ZARZąDZANIE INFRASTRUKTURą I ŚRODKAMI TRANSPORTU ŚRóDLąDOWEGO
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
II 4 30 30
Razem w czasie studiów: 60

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Znajmość metod poznanych w ramach przedmiotu Wybrane Działy Matematyki Stosowanej,

Cele przedmiotu

1 Zdobycie przez studentów wiedzy w celu uzyskania umiejętności wykorzystania modelowania matematycznego do tworzenia, analizy oraz zastosowania modeli, uwzględniających dynamikę procesów transportowych. Zastosowanie modelowania do badania procesów dziejących się w rzeczywistych systemach transportowych. Poznanie narzędzi do modelowania w transporcie.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Posiada wiedzę o modelowaniu procesów transportowych, z uwzględnieniem dynamiki tego procesu
EKP2 Posiada wiedze o modelach sterowania ruchem oraz zna przykłady ich zastosowań, zna metody sterowania w modelach procesów transportowych i logistycznych.
EKP3 Zna metody sterowania przebiegiem symulacji

Treści programowe

Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Ogólna metodyka budowy modeli. Pojęcie modelu, właściwości modelu i klasyfikacja modeli. Cel i zakres modelowania systemów i procesów transportowo-logistycznych. Podstawowe pojęcia, cel modelowania, klasyfikacja zadań, konstruowanie modelu. Etapy konstruowania modelu. Modelowanie strumieni ruchu. Modelowanie przemieszczania w sieciach.42EKP1, EKP2
2Graficzna reprezentacja systemu i procesu transportowego. Grafowa reprezentacja sieci transportowej. Modele otoczenia systemu transportowego – zapotrzebowanie na przewóz i jego podział. Stochastyczny charakter przebiegu procesów transportowych.42EKP2, EKP3
3Metody teorii obsługi masowej w modelowaniu procesów transportowych. Klasyfikacja systemów obsługi masowej. Dyscypliny obsługi. Podział systemów kolejkowych. Metody i modele systemów kolejkowych.44EKP2, EKP3
4Potok ruchu i charakterystyki z nim związane. Założenia ogólne. Potok ruchu na drodze. Potok ruchu w sieci transportowej. Warunki nakładane na potok ruchu przemieszczany po elementach struktury sieci transportowej. Modele rozłożenia potoków w sieci transportowej – koszty przewozu, kongestia ruchu, rozłożenie potoków o minimalnym koszcie i rozłożenie równowagi, model liniowy i nieliniowy.44EKP1, EKP2, EKP3
5Modele systemu transportowego z wykorzystaniem metod teorii kolejek – elementy modelu, struktura, potoki ruchu, strumień poissonowski, przykłady obliczeniowe.44EKP1, EKP3
6Modele procesu transportowego – mikro, makro i mezo-skopowa skala modeli. Różnice, dostosowanie modelu do modelowanej sieci transportowej.66EKP2, EKP3
7Modelowanie pracy wybranych obiektów transportowych (terminali portowych, parkingów, placów składowych). Modele rozwoju systemu transportowego – dobór środków do zadań.48EKP1, EKP2, EKP3

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XXX
EKP2 XXX
EKP3 XX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IIWynik powyżej 50% z egzaminu oraz uzyskanie pozytywnej oceny z laboratorium

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe3030
Czytanie literatury55
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia55
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania1010
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach22
Udział w konsultacjach22
Łącznie godzin542430
Łączny nakład pracy studenta108
Liczba punktów ECTS21
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu3
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi30
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich68

Literatura

Literatura podstawowa
Leszczyński J. Modelowanie systemów i procesów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1999.
Skoczyński L., Szczepanik J.: Modelowanie procesów transportowych. Ćwiczenia projektowe i laboratoryjne. Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1991.
Jacyna M.: Modele wielokryterialne w zastosowaniu do oceny systemów transportowych.Wyd.Pol.Warszawskiej, Warszawa 2002.
Gniadenko B. W., Kowalenko I. N.: Wstęp do teorii obsługi masowej. PWN, Warszawa 1971.
Koźniewska I., Włodarczyk M.: Modele odnowy, niezawodności i masowej obsługi. PWN, Warszawa 1978.
Sienkiewicz P.: Inżynieria systemów. MON, Warszawa 1983.
Smalko Z.: Modelowanie eksploatacyjnych systemów transportowych. ITE, Radom 1996.
Woropay M., Knopik L., Landowski B.: Modelowanie procesów eksploatacji w systemie transportowym. Biblioteka Problemów Eksploatacji. ITE, Bydgoszcz-Radom 2001.
Suchorzewski W.,Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, 2000.
Literatura uzupełniająca
Woch J.: Kształtowanie płynności ruchu w gęstych sieciach transportowych. Wydawnictwo
Szumacher, Kielce 1998.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr inż. Monika Ziemska-Osuch ZTiL
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
dr inż. Monika Ziemska-Osuch ZTiL
mgr inż. Dawid Osuch ZTiL
Pobierz w wersji PDF