UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE W SYSTEMACH LOGISTYCZNYCH
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: TRANSPORT I LOGISTYKA
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
VII 4 20 20
Razem w czasie studiów: 40

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Podstawowa wiedza w zakresie organizacji i zarządzania oraz funkcjonowania rynku TSL.

Cele przedmiotu

1 Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu zachowań organizacyjnych w systemach logistycznych. Ponadto celem zajęć (wykładów i ćwiczeń) jest zdobycie przez słuchaczy umiejętności i kompetencji w zakresie przezwyciężania konfliktów oraz technik i taktyk negocjacyjnych.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 zidentyfikować i ocenić zachowania organizacyjne w transporcie, spedycji i logistyce.
EKP2 zidentyfikować i poradzić sobie ze stresem w środowisku pracy (w transporcie, spedycji i logistyce).
EKP3 rozpoznać sytuacje konfliktowe w organizacjach i zastosować postawy kierownicze wobec konfliktu w organizacjach transportowych.
EKP4 zastosować właściwy proces oceniania efektywności pracownika.
EKP5 sformułować reguły dobrze zastosowanej informacji i zastosować te reguły w praktyce transportowo-spedycyjno logistycznej.
EKP6 rozpoznać czynniki wpływające na przebieg negocjacji i zastosować w praktyce przedsiębiorstw sektora TSL techniki i taktyki negocjacyjne.

Treści programowe

Semestr VII
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Organizacja jako system społeczny i zachowania organizacyjne w transporcie (istota, cele i zadania organizacji; ludzie w organizacji - ich role i powiązania; pojęcia podstawowe; istota zachowania organizacyjnego; funkcjonalno-zarządcze uwarunkowania zachowań organizacyjnych w transporcie).31
2Dylematy i wyzwania w zakresie kształtowania zachowań organizacyjnych - stresy w środowisku pracy (stres pracowniczy; stres menedżerski).31
3Konflikty w organizacjach (definicje konfliktu w organizacjach; rodzaje konfliktów w organizacjach; główne przyczyny konfliktów w przedsiębiorstwach transportowych; koło konfliktu Ch. W. Moore'a - źródła konfliktów; rozpoznanie sytuacji konfliktowych w organizacjach; badanie socjometryczne i wykład zogniskowany; elementy procesu konfliktotwórczego w organizacjach transportowych; symptomy konfliktów w organizacjach transportowych; 5 oznak które świadczą o niezadowoleniu pracowników z wynagrodzenia; postawy kierownicze wobec konfliktu w organizacjach transportowych wg S.P. Robbinsa i B.R. Kuca, podstawowe style rozwiązywania konfliktów wg Kennetha W. Thomasa i Ralpha H. Kilmanna; klasyfikacja metod radzenia sobie z konfliktem w organizacjach wg Thomasa Gordona; rozwiązywanie konfliktów w organizacjach - mediacje, arbitraż; metody rozwiązywania konfliktów na terenie zakładu pracy wg M. Holstein-Beck i S. Wej-Osieckiej; skutki konfliktów w organizacjach - pozytywne i negatywne; strajk).32
4Doskonalenie kierowania ludźmi (proces i style kierowania ludźmi; doskonalenie systemu motywacji; doskonalenie systemu wewnętrznej komunikacji; rozsądne sprawowanie kontroli; doskonalenie procesu oceniania efektywności pracownika).32
5Komunikacja w organizacjach transportowych (definicja, nadawanie/odbieranie informacji przez poszczególne zmysły; komunikacja - tradycyjnie i obecnie; formy wymiany informacji; skuteczność polityki komunikacji; reguły dobrze sformułowanej informacji; strategia komunikacji - pojęcie; rodzaje strategii komunikacji; podział komunikacji marketingowej; 7 kroków w procesie komunikowania; rodzaje zakłóceń w komunikacji; najczęstsze przyczyny niepowodzenia komunikacji marketingowej; skutki złej komunikacji w transporcie; trzy grupy barier skutecznego komunikowania się w transporcie; kanały komunikacji w transporcie; komunikacja niewerbalna; najczęściej popełniane błędy w mowie ciała; funkcje komunikacji marketingowej w transporcie, podstawowe elementy komunikacji marketingowej w transporcie; instrumenty promocji w transporcie; cechy charakterystyczne wyróżniające reklamę spośród innych form promocji).42
6Negocjacje w organizacjach transportowych (definicja negocjacji; cel negocjacji; stanowisko negocjacyjne; wspólne cechy procesów negocjacyjnych; czynniki wpływające na przebieg negocjacji; czynnik czasu w negocjacjach; przekazywanie informacji w negocjacjach; styl w negocjacjach; rodzaje negocjacji, główne style negocjowania, techniki i taktyki negocjacyjne, ustępowanie w negocjacjach; techniki związane z wykorzystaniem czasu jako element taktyki w negocjacjach; BATNA; negocjacje płacowe; fazy klasycznego procesu negocjacji; ludzki aspekt negocjacji; komunikacja w negocjacjach; gesty rąk; sposoby siadania przy stole do negocjacji).42

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XXX
EKP2 XXX
EKP3 XXX
EKP4 XXX
EKP5 XXX
EKP6 XXX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
VIIZaliczenie ćwiczeń na ocenę: pozytywnie zaliczone kolokwium (co najmniej 67% punktów możliwych do uzyskania). Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ważoną 50% kolokwium + 30% projekty + 20% obecności na wszystkich ćwiczeniach). Zaliczenie wykładów na ocenę: pozytywnie zaliczony test (co najmniej 67% punktów możliwych do uzyskania). Ocena końcowa z wykładów jest średnią ważoną 80% test + 20% obecności na wszystkich wykładach).

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe2020
Czytanie literatury1010
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia3030
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach22
Udział w konsultacjach22
Łącznie godzin6464
Łączny nakład pracy studenta128
Liczba punktów ECTS22
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu4
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich48

Literatura

Literatura podstawowa
Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji, Praca zbiorowa pod red. E. Kulczyckiego i M. Wendlanda, Wyd. Naukowe IF UAM, Poznań 2012, on-line: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/2849/1/Komunikologia.%20Teoria%20i%20praktyka%20komunikacji.pdf (dostęp: 24.10.2023).
M. Marian, Komunikacja interpersonalna. Materiały dydaktyczne, Wrocław 2009, on-line: http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/1f8a412dd0e9d4afc8e4604b48e8d9ba (dostęp: 24.10.2023).
J. Ober, Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej 2013, seria: Organizacja i Zarządzanie zeszyt 65, on-line: https://www.researchgate.net/publication/340546902_Funkcja_i_rola_efektywnej_komunikacji_w_zarzadzaniu (dostęp: 24.10.2023).
Literatura uzupełniająca
Komunikacja niewerbalna [pdf, 4821 KB].
J. Mańdok, Problematyka antykorupcyjna, 2005, [pdf, 841 KB].
T. Tyszka, Pułapki oceniania, "Decyzje" 2010 nr 13, [pdf, 267 KB].
M. Waszkowska, A. Potocka, P. Wojtaszczyk, Miejsce pracy na miarę oczekiwań. Poradnik dla pracowników socjalnych, Oficyna Wydawnicza Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, Łódź 2010, [pdf, 2200 KB].


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr Adam Salomon ZTiL
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
Pobierz w wersji PDF