| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY | 
	
		| Nr: |  | Przedmiot: | KOMPUTEROWE WSPOMAGANIE DECYZJI | 
	
		| Kierunek / Poziom kształcenia: | NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA | 
	
		| Forma studiów: | STACJONARNE / NIESTACJONARNE | 
	
		| Profil kształcenia: | OGÓLNOAKADEMICKI | 
	
		| Specjalność: | ZARZąDZANIE BEZPIECZEńSTWEM W TRANSPORCIE MORSKIM | 
	
		| SEMESTR | ECTS | Liczba godzin w tygodniu | Liczba godzin w semestrze | 
	
		| W | C | L | P | S | W | C | L | P | S | 
		
			| I | 2 |  |  |  |  |  | 15 |  | 15 |  |  | 
	
		| Razem w czasie studiów: | 30 | 
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
			| 1 | Technologie informacyjne | 
Cele przedmiotu
			| 1 | Przedstawienie problematyki procesu podejmowania decyzji | 
			| 2 | Zapoznanie z wielokryterialnymi metodami podejmowania decyzji | 
			| 3 | Zapoznanie z elementami teorii przekonań | 
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
			| EKP1 | posiada podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu metod i technik  formułowania i rozwiązania problemów wielokryterialnych | 
			| EKP2 | zna tendencje i kierunki rozwoju w zakresie problemów  wielokryterialnych | 
			| EKP3 | potrafi używać nowoczesne metody modelowania niepewności | 
			| EKP4 | zna ogólne zasady budowania systemów wspomagania podjęciu  decyzji wielokryterialnych w warunkach niepewności | 
Treści programowe
Semestr I
		
			
				| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | 
			
				| W | C | L | P | S | 
| 1 | Proces podejmowania decyzji, określenie problemu  decyzyjnego | 1 |  |  |  |  | EKP1 |  | 
| 2 | Podejmowanie decyzji w warunkach pewności, ryzyka  oraz niepewności | 1 |  |  |  |  | EKP1 |  | 
| 3 | Gry symulacyjne jako narzędzie podejmowanie decyzji | 1 |  | 2 |  |  | EKP1, EKP2 |  | 
| 4 | Wybrane wielokryterialne metody wspomagania decyzji  - metody addytywne - SAW i SMART | 1 |  | 2 |  |  | EKP2 |  | 
| 5 | Metoda TOPSIS jako narzędzie podejmowania decyzji | 2 |  | 2 |  |  | EKP2 |  | 
| 6 | Metoda analitycznej hierarchizacji - AHP | 2 |  | 2 |  |  | EKP2 |  | 
| 7 | Wartości dokładne, interwałowe i rozmyte. Działania na  takich wartościach | 2 |  | 2 |  |  | EKP3, EKP4 |  | 
| 8 | Zbiory rozmyte, funkcje przynależności. Zmienne  lingwistyczne | 2 |  | 2 |  |  | EKP3, EKP4 |  | 
| 9 | Elementy teorii przekonań (teorii Dempstera-Shafera).  Definicje przekonania, domniemania i funkcji rozkładu  przekonań | 2 |  | 2 |  |  | EKP3, EKP4 |  | 
| 10 | Zaliczenie | 1 |  | 1 |  |  |  |  | 
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
	
		
			| Symbol EKP | Test | Egzamin ustny | Egzamin pisemny | Kolokwium | Sprawozdanie | Projekt | Prezentacja | Zaliczenie praktyczne | Inne | 
		
			| EKP1 | X |  |  |  |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP2 | X |  |  |  |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP3 | X |  |  |  |  |  |  | X |  | 
		
			| EKP4 | X |  |  |  |  |  |  | X |  | 
Kryteria zaliczenia przedmiotu
	
		| Semestr | Ocena pozytywna (min. dostateczny) | 
| I | test zaliczony na min. 60%, w zakresie zaliczenia praktycznego: realizacja zadań na poziomie podstawowym | 
Nakład pracy studenta
	
		| Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | 
	
		| W | C | L | P | S | 
| Godziny kontaktowe | 15 |  | 15 |  |  | 
| Czytanie literatury | 4 |  | 2 |  |  | 
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych |  |  | 5 |  |  | 
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 4 |  | 4 |  |  | 
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania |  |  |  |  |  | 
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 |  | 2 |  |  | 
| Udział w konsultacjach | 2 |  | 2 |  |  | 
| Łącznie godzin | 27 |  | 30 |  |  | 
| Łączny nakład pracy studenta | 57 | 
| Liczba punktów ECTS | 1 |  | 1 |  |  | 
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 | 
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 20 | 
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 38 | 
Literatura
Literatura podstawowa
Goodwin P., Wright G., Analiza decyzji, Wolters Kluwers, Warszawa, 2014
Prusak A., Stefanów P., AHP - analityczny proces hierarchiczny, C.H. Beck, Warszawa, 2014
Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji. PWN, Warszawa, 2009
Literatura uzupełniająca
Roy B., Wielokryterialne wspomaganie decyzji, WNT, Warszawa, 1990
Prowadzący przedmiot
	
		| Tytuł/stopień, imię, nazwisko | Jednostka dydaktyczna | 
	
		| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |  | 
	
		| dr hab. inż. Tomasz Neumann, prof. UMG | KN | 
	
		| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |  | 
