| EKP1 | Zna i rozumie szczegółowe pojęcia z zakresu wyznaczania i przepływu informacji nawigacyjnej w zintegrowanych systemach nawigacyjnych | 
			| EKP2 | Zna i rozumie trendy rozwojowe i najistotniejsze nowe osiągnięcia z zakresu automatyzacji i bezpieczeństwa nawigacji | 
			| EKP3 | Zna i rozumie w pogłębionym stopniu pojęcia z zakresu wybranych działów matematyki, statystyki i rozwiązywaniu zagadnień nawigacji morskiej oraz wiedzę obejmującą metody pozyskiwania, opracowywania danych nawigacyjnych | 
			| EKP4 | Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań nawigacji oraz prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne | 
			| EKP5 | Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami automatyzacji nawigacji oraz wpływu różnych czynników na bezpieczeństwo nawigacji morskiej i innej działalności ludzkiej na morzu | 
			| EKP6 | Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i podjęcia działań w kierunku dalszego dokształcania się; zna możliwości w tym zakresie; jest świadomy konieczności uczenia się przez całe życie | 
			
				| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | 
			
				| W | C | L | P | S | 
| 1 | Wprowadzenie do metod wyznaczania pozycji | 2 | 1 |  |  |  | EKP1, EKP2 |  | 
| 2 | Pozycja z niejednorodnych obserwacji nawigacyjnych | 3 | 1 |  |  |  | EKP5 |  | 
| 3 | Pozycja z dwóch kątów poziomych | 3 | 1 |  |  |  | EKP5 |  | 
| 4 | Pozycja z namiarów | 3 | 1 |  |  |  | EKP5 |  | 
| 5 | Pozycja z pomiaru odległości | 3 | 1 |  |  |  | EKP5 |  | 
| 6 | Macierz kowariancji kofaktorów i wag oraz zasady ich propagacji. Propagacja macierzy wag i kofaktorów | 3 | 2 |  |  |  | EKP3 |  | 
| 7 | Cel wyrównania obserwacji nawigacyjnych i hydrograficznych. Zasady formułowania zadań wyrównawczych i ich rozwiązywanie z zastosowaniem metody najmniejszych kwadratów. Rozwiązanie zadania wyrównawczego | 3 | 2 |  |  |  | EKP2 |  | 
| 8 | Metoda parametryczna. Układ równań obserwacyjnych. Liniowy układ równań poprawek. Rozwiązanie zadania wyrównawczego. Metody kontroli wyników wyrównania. Macierz kowariancji estymatora X. Błędy średnie wyrównanych parametrów | 4 |  |  |  |  | EKP3, EKP4 |  | 
| 9 | Rozwiązanie zadania wyrównawczego metodą klasyczną w sposób oznaczony i nieoznaczony |  | 4 |  |  |  | EKP3, EKP4 |  | 
| 10 | Zasady wyrównania sieci niwelacyjnych. Sieci w układzie X,Y oraz analiza dokładności w sieciach kątowo – odległościowych. Ocena dokładności w sieciach nawigacyjnych realizowanych w układzie X,Y | 4 |  |  |  |  | EKP3, EKP5 |  | 
| 11 | Wyznaczanie współrzędnych punktów w sieciach nawigacyjnych – rozwiązywanie zadań |  | 2 |  |  |  | EKP3, EKP4 |  | 
| 12 | Kolokwium | 2 |  |  |  |  | EKP6 |  | 
	
		| Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | 
	
		| W | C | L | P | S | 
| Godziny kontaktowe | 30 | 15 |  |  |  | 
| Czytanie literatury | 10 | 20 |  |  |  | 
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych |  |  |  |  |  | 
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia |  |  |  |  |  | 
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania |  |  |  |  |  | 
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach |  | 2 |  |  |  | 
| Udział w konsultacjach |  | 5 |  |  |  | 
| Łącznie godzin | 40 | 42 |  |  |  | 
| Łączny nakład pracy studenta | 82 | 
| Liczba punktów ECTS | 1 | 1 |  |  |  | 
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 | 
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi |  | 
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 52 | 
Czaplewski K., Wiśniewski Z. 2017 „Nawigacja Analityczna. Określanie pozycji i ocena dokładności” wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2017
Banachowicz A., Urbański J. 1988. „Obliczenia Nawigacyjne”. Wydawnictwo AMW Gdynia
Czaplewski K. 2014. „Podstawy Nawigacji Morskiej i Śródlądowej”. Wydawnictwo Bernardinum Pelplin
Wiśniewski Z. 2005. Rachunek wyrównawczy w geodezji (z przykładami). Wyd. I, Wydawnictwo UWM, Olsztyn (dodruk 2009)