| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
| Nr: |
|
Przedmiot: |
BUDOWLE HYDROTECHNICZNE I AKWENY PORTOWE |
| Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA |
| Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
| Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
| Specjalność: |
LOGISTYKA W SEKTORZE OFFSHORE |
| SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
| W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
| II |
1 |
|
|
|
|
|
15 |
15 |
|
|
|
| Razem w czasie studiów: |
30 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
| 1 |
Infrastruktura transportu I, II, III, Eksploatacja obiektów transportu II, Technologie przewozu i przeładunku, Grafika inżynierska I, II. |
Cele przedmiotu
| 1 |
Charakterystyka obiektów hydrotechnicznych, jako podstawowych elementów portów morskich i MFW. Powiązanie z elementami środowiska morskiego, obciążenia środowiskowe, wpływ środowiska na degradację elementów konstrukcyjnych. Przedstawienie zasad organizacji i planowania przestrzennego terenów około i portowych. Przestawienie wymogów dotyczących budowy, funkcjonowania i eksploatacji terminali portowych w tym terminali specjalistycznych. |
| 2 |
Przestawienie wymogów dotyczących budowy, funkcjonowania i eksploatacji konstrukcji hydrotechnicznych. |
| 3 |
Wyćwiczenie umiejętności planowania przestrzennego nowych lokalizacji dla potencjalnych terminali przeładunkowych, w tym przedstawienia studium wykonalności ze szczególnym uwzględnieniem nowo projektowanych konstrukcji hydrotechnicznych. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
| EKP1 |
Definiuje podział i rodzaje konstrukcji hydrotechnicznych. Zna rodzaje obciążeń oddziaływających na konstrukcje hydrotechniczne |
| EKP2 |
Tworzy proste studium wykonalności dla nowych lokalizacji terminali portowych z zastosowaniem inżynierskich konstrukcji hydrotechnicznych. |
| EKP3 |
Oblicza i projektuje proste elementy konstrukcyjne budowli hydrotechnicznych oraz akwatorium i terytorium portowego z uwzględnieniem falowania jako najistotniejszego obciążenia środowiskowego. |
| EKP4 |
Oblicza i projektuje proste elementy konstrukcyjne akwatorium portowego, wyznacza parametry dróg wodnych. |
Treści programowe
Semestr II
| Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
| W |
C |
L |
P |
S |
| 1 | Podstawowe pojęcia i definicje: konstrukcja hydrotechniczna jako element portu morskiego | 1 | | | | | | |
| 2 | Parametry geometryczne statków jako wielkości modułowe w portach morskich. Statek charakterystyczny i statek maksymalny. | 1 | 2 | | | | | |
| 3 | Charakterystyka terenów około portowych, planowanie przestrzenne nowych lokalizacji portów. Elementy akwatorium i terytorium portowego. | 1 | | | | | | |
| 4 | Charakterystyka konstrukcji hydrotechnicznych - falochrony morskie. Rodzaje konstrukcji i ich zastosowania. | 4 | 5 | | | | | |
| 5 | Charakterystyka konstrukcji hydrotechnicznych - Nabrzeża portowe | 4 | 5 | | | | | |
| 6 | Charakterystyka konstrukcji hydrotechnicznych - dalby cumowniczo odbojowe | 2 | | | | | | |
| 7 | Tory wodne, kanały i baseny portowe. | 2 | 3 | | | | | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
| Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
| EKP1 |
| | X | | | | | | |
| EKP2 |
| | X | | | | | | |
| EKP3 |
| | X | | | X | | | |
| EKP4 |
| | X | | | X | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
| Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
| II | Wynik powyżej 50% z testu zaliczeniowego.
Wykonanie wszystkich ćwiczeń projektowych. |
Nakład pracy studenta
| Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
| W |
C |
L |
P |
S |
| Godziny kontaktowe | 15 | 15 | | | |
| Czytanie literatury | 5 | | | | |
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | |
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 10 | 3 | | | |
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | 10 | | | |
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | | | | |
| Udział w konsultacjach | 2 | 2 | | | |
| Łącznie godzin | 34 | 30 | | | |
| Łączny nakład pracy studenta | 64 |
| Liczba punktów ECTS | 1 | 1 | | | |
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 36 |
Literatura
Literatura podstawowa
1. Magda W.: Budownictwo morskie. PWN 2021
2. Gucma S. (red.): Morskie drogi wodne. Gdańsk 2015
3. Mazurkiewicz B., Wiśniewski F.: Morskie Budowle hydrotechniczne. Zalecenia do projektowania, wykonywania i utrzymania. Gdańsk 2019
4. Tsinker G.P.: Port Engineering: Planning, Construction, Maintenance, and Security. Wiley 2004
Literatura uzupełniająca
1. Hueckel S.: Budownictwo morskie. Tom I -IV Gdańsk 1971
2. J.G. de Gijt, M.L. Broeken: Quay Walls. CRC Press2 013
Prowadzący przedmiot
| Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
| dr inż. Aleksandra Wawrzyńska |
KT |
| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
| dr inż. Aleksandra Wawrzyńska |
KT |
