| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY | 
	
		| Nr: |  | Przedmiot: | EKSPLOATACJA ZBIORNIKOWCÓW | 
	
		| Kierunek / Poziom kształcenia: | NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA | 
	
		| Forma studiów: | STACJONARNE / NIESTACJONARNE | 
	
		| Profil kształcenia: | OGÓLNOAKADEMICKI | 
	
		| Specjalność: | EKSPLOATACJA ZBIORNIKOWCóW | 
	
		| SEMESTR | ECTS | Liczba godzin w tygodniu | Liczba godzin w semestrze | 
	
		| W | C | L | P | S | W | C | L | P | S | 
		
			| III | 2 |  |  |  |  |  | 20 |  | 40 |  |  | 
	
		| Razem w czasie studiów: | 60 | 
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
			| 1 | Elementy zawodowego języka angielskiego, budowy i stateczności statku, przewozów morskich, bezpieczeństwa statku, psychologii zachowań ludzkich, prawa morskiego oraz podstaw organizacji i zarządzania | 
Cele przedmiotu
			| 1 | Przekazanie wiedzy na temat parametrów eksploatacyjnych zbiornikowców, dokumentacji statku, form eksploatacji, problemów organizacji przewozów i dokumentowania przewozów oraz problemów współpracy statek – port, port – armator, statek – usługowcy; wskazania na obowiązujące przepisy, procedury i dobrą praktykę morską w tym zakresie. | 
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
			| EKP1 | Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie form eksploatacji handlowej, nautycznej i technicznej zbiornikowców. | 
			| EKP2 | Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie dokumentacji statku, dokumentacji ładunkowej oraz ich prawnych aspektów w przewozie ładunków płynnych. | 
			| EKP3 | Potrafi interpretować klauzule dokumentów ładunkowych oraz oceniać ich przydatność do najbardziej efektywnej i właściwej eksploatacji handlowej statków. | 
			| EKP4 | Ma wiedzę dotyczącą eksploatacji nautycznej zbiornikowców. Stosuje oprogramowania do podstawowych obliczeń odległości, zużycia paliwa oraz zapasów. Potrafi uwzględniać wpływ warunków hydrometeorologicznych na zużycie paliwa. Wskaźniki efektywności zużycia paliwa. | 
			| EKP5 | Zna zasady organizacji załogi statku morskiego, rozumie zasady dowodzenia i kierowanie podległymi pracownikami. Zna wymagania Konwencji MLC dotyczącej warunków pracy dla marynarzy. | 
			| EKP6 | Potrafi współpracować z armatorem, agentem, czarterującym w zakresie eksploatacji statku, ładunku oraz wymiany załogi. | 
			| EKP7 | Potrafi poprawnie interpretować zapisy zawarte w konwencjach, rezolucjach i kodeksach, efektywnie zarządzać bezpieczeństwem statku stosując instrukcje Kodeksu ISM w tym stosować procedury awaryjne; podejmować w każdych warunkach efektywne działania. | 
			| EKP8 | Ma wiedzę dotyczącą eksploatacji technicznej zbiornikowców, potrafi korzystać z programów przygotować plan utrzymania statku, plan remontów, realizację zamówień i inwentaryzację zapasów. | 
Treści programowe
Semestr III
		
			
				| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | 
			
				| W | C | L | P | S | 
| 1 | Formy eksploatacji zbiornikowców:  - handlowa,  - nautyczna,  - techniczna,  - zarządzanie zasobami ludzkimi, | 2 |  |  |  |  |  |  | 
| 2 | Eksploatacja handlowa – dokumenty statkowe, dokumenty ładunkowe oraz prawne aspekty w przewozie ładunków płynnych. | 2 |  | 4 |  |  |  |  | 
| 3 | Eksploatacja nautyczna – instrukcja na podróż, przygotowanie zbiornikowców do podróży, bunkrowanie, zużycie paliwa i zapasów, rozliczenie podróży zbiornikowca. | 4 |  | 6 |  |  |  |  | 
| 4 | Eksploatacja techniczna – plan przeglądów, plan utrzymania statku, inwentaryzacja, realizacja zamówień, programy zarządzające, przygotowanie planu remontów stoczniowych. | 2 |  | 6 |  |  |  |  | 
| 5 | Bezpieczna eksploatacja zbiornikowca, polityka armatora, propagowanie kultury bezpieczeństwa, systemy i programy poprawiające bezpieczeństwo. | 2 |  | 6 |  |  |  |  | 
| 6 | Przygotowanie statku do różnego rodzaju inspekcji   - flag state,  - port state,  - vetting inspection  - MLC,  - ISM,  itp. | 2 |  | 6 |  |  |  |  | 
| 7 | Dokumenty załóg zbiornikowców wymagane przez STCW. Organizacja pracy na statku. | 2 |  | 6 |  |  |  |  | 
| 8 | Zarządzanie załogą na statku w różnych stanach eksploatacji. Rozliczenie czasu pracy. Konwencja MLC. | 2 |  | 4 |  |  |  |  | 
| 9 | Wymiana danych i korespondencja z armatorem, czarterującym oraz agentem w zakresie eksploatacji zbiornikowców. | 2 |  | 2 |  |  |  |  | 
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
	
		
			| Symbol EKP | Test | Egzamin ustny | Egzamin pisemny | Kolokwium | Sprawozdanie | Projekt | Prezentacja | Zaliczenie praktyczne | Inne | 
		
			| EKP1 |  |  |  | X |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP2 |  |  |  | X |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP3 |  |  |  | X |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP4 |  |  |  | X |  |  |  | X |  | 
		
			| EKP5 |  |  |  | X |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP6 |  |  |  | X |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP7 |  |  |  | X |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP8 |  |  |  | X |  |  |  | X |  | 
Kryteria zaliczenia przedmiotu
	
		| Semestr | Ocena pozytywna (min. dostateczny) | 
| III | Minimum 50 % kolokwium oraz zaliczona część praktyczna | 
Nakład pracy studenta
	
		| Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | 
	
		| W | C | L | P | S | 
| Godziny kontaktowe | 20 |  | 40 |  |  | 
| Czytanie literatury | 15 |  |  |  |  | 
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych |  |  |  |  |  | 
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 |  |  |  |  | 
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania |  |  |  |  |  | 
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 |  | 2 |  |  | 
| Udział w konsultacjach | 2 |  | 2 |  |  | 
| Łącznie godzin | 44 |  | 44 |  |  | 
| Łączny nakład pracy studenta | 88 | 
| Liczba punktów ECTS | 1 |  | 1 |  |  | 
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 | 
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 40 | 
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 68 | 
Literatura
Literatura podstawowa
IMO, ISM Code: International Safety Management Code with Guidelines for its Implementation, 2014 Edition (IC117E) 2014
IMO, Guide to Maritime Security and the ISPS Code, 2012 Edition (IA116E) 2012
IMO, International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS), 1974
IMO, International Convention on Load Lines, 1966
ILO, Maritime Labour Convention, 2006 (MLC, 2006) 4th edition 2015
IMO, International Convention for the Control and Management of Ships' Ballast Water and Sediments, 2004
IMO, Ballast Water Management Convention and the Guidelines for its Implementation, 2009 Edition IMO (I621E)
IMO, International Convention for the Prevention of Pollution from Ships, 1973, as modified by the Protocol of 1978 relating thereto and by the Protocol of 1997 (MARPOL Convention), Consolidated edition 2011, IMO
Literatura uzupełniająca
IACS, Guidelines for Coatings Maintenance and Repairs, 2005
IACS, Double Hull Oil Tankers: Guidelines for Surveys, Assessment and Repair of Hull Structures 2008
IMO, Procedures for Port State Control 2011, 2012 Edition (IB650E) 2012
IACS, Marine Classification Society Surveying 2009
IACS, Coating Maintenance– Guidelines for Coating Maintenance & Repairs for Ballast Tanks and Combined Cargo/Ballast Tanks on Oil Tankers (IACS Rec 87) 2017
Marine Fuels and Emissions 2013
IMO, Low Cost, Low Technology Field Monitoring Assessment, 2016 Edition (I542E), 2016
OCIMF, Marine Terminal Management and Self-Assessment (MTMSA). 2012
OCIMF, ISGOTT, 5th Edition International Safety Guide for Oil Tankers and Terminals, 2006
OCIMF, A Contingency Planning and Crew Response Guide for Gas Carrier Damage at Sea and in Port Approaches, 3rd Edition 1999
SIGTTO, A Guide to Contingency Planning for Marine Terminals Handling Liquefied Gases in Bulk, 2nd Edition 2001
ICS, Drug Trafficking and Drug Abuse On Board Ship 4th Edition. 2017
MCA, Code of Safe Working Practices for Merchant Seamen (eBook) 2018
Regulatory Primer for Mates & Masters: Questions and Answers Covering Current and New Regulations, 8th Edition: 2017/2018
IMO, 2011 ESP Code, 2013 Edition (IB265E) 2014
Tim Knowles,Tanker Vetting 2010
SIGTTO, Ship Vetting and its Application to LNG, 2004
Prowadzący przedmiot
	
		| Tytuł/stopień, imię, nazwisko | Jednostka dydaktyczna | 
	
		| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |  | 
	
		| dr inż.  kpt.ż.w. Przemysław Wilczyński, prof. UMG | KES | 
	
		| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |  | 
		| dr inż.  kpt.ż.w. Przemysław Wilczyński, prof. UMG | KES | 
