UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: PROJEKTOWANIE I WYKONAWSTWO ROBÓT PORTOWYCH
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: MORSKIE SYSTEMY TRANSPORTOWE I LOGISTYCZNE
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
II 2 9 9
Razem w czasie studiów: 18

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Wiedza i umiejętności w zakresie wyższej szkoły technicznej pierwszego stopnia

Cele przedmiotu

1 Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie realizacji prac czerpalnych na potrzeby projektowania i eksploatacji infrastruktury transportu morskiego.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 ma szczegółową wiedzę techniczną niezbędną do prawidłowego utrzymania, obsługiwania oraz eksploatacji akwenów portowych
EKP2 uzasadnia wpływ głębokości technicznej na poziom rozwój portów w ujęciu badanego kraju oraz świata.
EKP3 identyfikuje cechy techniczne transportu morskiego oraz ich skutki, wyjaśnia funkcjonowanie elementów infrastruktury portowej.
EKP4 projektuje zakres, organizację i technologię prac czerpalnych w odniesieniu projektów czerpalnych realizowanych w portach morskich i rzecznych.
EKP5 wskazuje relacje pomiędzy głównymi zjawiskami technicznymi, gospodarczymi i ekonomicznymi i ocenia stan zależności pomiędzy rozwojem poszczególnych gałęzi transportu wynikających z prawidłowego utrzymania głębokości technicznej portów.
EKP6 umie współpracować i funkcjonować w grupie przyjmując w nich różne role i funkcje.

Treści programowe

Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Projekt realizacji prac czerpalnych w ramach modernizacji wybranego portu lub odcinka szlaku żeglugi śródlądowej.6EKP1, EKP2, EKP3, EKP4
2Wpływ prac czerpalnych na rozwój transportu morskiego.0.6EKP1, EKP3, EKP4
3Zasady realizacji prac czerpalnych na akwenach portowych oraz rzecznych.1.23EKP3, EKP4
4Możliwości wykorzystania urobku na potrzeby inwestycji budowlanych.0.6EKP2, EKP3, EKP4
5Praktyczne zasady organizacji projektów oraz doboru sprzętu pogłębiarskiego wobec planowanych inwestycji w portach o wysokim poziomie ruchu statkowego.1.2EKP3, EKP4, EKP6
6Technologie prac czerpalnych.1.2EKP3, EKP4
7Sprzęt oraz narzędzia do realizacji prac podwodnych.0.6EKP3, EKP4
8Pomiary batymetryczne w ujęciu prac czerpalnych I podwodnych.0.6EKP1, EKP3, EKP4
9Stateczność oraz ochrona budowli hydrotechnicznych zlokalizowanych w pobliżu realizacji pogłębiania.0.6EKP3, EKP4
10Rodzaje prac oraz zagrożenia podczas wykonywania nurkowań komercyjnych.1.2EKP2, EKP3, EKP4
11Umocnienia, inspekcje oraz inne formy działalności przy wykorzystaniu sprzętu czerpalnego oraz nurkowego.1.2EKP3, EKP4, EKP6

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XX
EKP2 X
EKP3 X
EKP4 X
EKP5 X
EKP6 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IIStudent uzyskał zakładane efekty uczenia się oraz spełnia wymagania odnośnie zaliczenia przedmiotu zgodnie z kryteriami oceniania. Zaliczenie ćwiczeń: pozytywnie zaliczone kolokwium (co najmniej 51% punktów możliwych do uzyskania). Skala ocen: 0-50% - ndst; 51-60% - dst; 61-70% - dst+; 71-80% - db; 81-90% - db+; 91-100% - bdb. Egzamin: pozytywnie zaliczony egzamin pisemny (co najmniej 51% punktów możliwych do uzyskania). Skala ocen: 0-50% - ndst; 51-60% - dst; 61-70% - dst+; 71-80% - db; 81-90% - db+; 91-100% - bdb). Ocena końcowa jest średnią ważoną 70% egzamin + 30% kolokwium.

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1515
Czytanie literatury55
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych5
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia5
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach22
Udział w konsultacjach2
Łącznie godzin2927
Łączny nakład pracy studenta56
Liczba punktów ECTS11
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu2
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich36

Literatura

Literatura podstawowa
Lewko E. Portowe roboty czerpalne i podwodne, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2006
Hueckel S., Budowle morskie, t. IV, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1975
Szawernowski P., Roboty pogłębiarskie śródlądowe i morskie, t. I, Wydawnictwo Budownictwo i Architektura, Warszawa 1955
Herbich J. B., Handbook of Dredging Engineering, 2nd edition, McGraw-Hill, 2000, ISBN 0-07-134306-7
Bray R. N., Environmental Aspects of Dredging, Taylor and Francis, 2008, ISBN 978-0-415-45080-5
Bray R. N., Bates A. D., Land J. M., Dredging. A Handbook for Engineers, 2nd edition, Elsevier, 1996, ISBN 978-0-340-54524-9
Literatura uzupełniająca
Terra et Aqua, International Association of Dredging Companies, The Hague, The Netherlands
Ports and Dredging, IHC Holland
Publikacje PIANC (Permanent International Association of Navigational Conferences)


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr inż. Adam Kaizer KT
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
Pobierz w wersji PDF