UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: TRANSPORT MIEJSKI I REGIONALNY
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: EKSPLOATACJA SYSTEMóW TRANSPORTOWYCH I LOGISTYCZNYCH
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
II 2 18 9
Razem w czasie studiów: 27

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Podstawy transportu i logistyki

Cele przedmiotu

1 1. Poznanie i zrozumienie przez studentów wyzwań transportowych współczesnych aglomeracji i regionów
2. Zdobycie umiejętności przeprowadzania badań terenowych i ankietowych odnośnie planów dotyczących równoważenia mobilności miejskiej
3. Analiza stanu istniejącego i zaproponowanie działań koniecznych do wdrożenia dla wybranych instytucji, np. dużych generatorów ruchu w ramach planu mobilności (studia przypadku)
4. Doskonalenie pracy w zespole

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat systemu transportowego miasta i regionu, jego elementów, funkcji oraz roli w zapewnieniu mobilności mieszkańców. Zna zasady zrównoważonego rozwoju transportu, procesy integracji, konkurencji i cyfryzacji w transporcie miejskim. Rozumie znaczenie planowania przestrzenno-transportowego, w tym zasad opracowywania Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) i planów mobilności dla dużych generatorów ruchu.
EKP2 Student potrafi analizować funkcjonowanie transportu miejskiego i regionalnego z wykorzystaniem narzędzi analitycznych, w tym systemów informacji przestrzennej (SIP/GIS). Umie ocenić jakość infrastruktury, miejsca wypadkowe, emisję zanieczyszczeń i efektywność rozwiązań transportowych. Potrafi zaproponować działania poprawiające integrację systemu transportowego oraz wdrożenie rozwiązań telematycznych i inteligentnych systemów transportowych (ITS).
EKP3 Student rozumie społeczne, ekonomiczne i ekologiczne konsekwencje decyzji transportowych. Wykazuje postawę proekologiczną, odpowiedzialność za kształtowanie mobilności miejskiej oraz świadomość znaczenia transportu dla jakości życia i spójności społecznej.
EKP4 Student potrafi współpracować w zespole przy opracowywaniu koncepcji rozwoju transportu miejskiego, projektowaniu rozwiązań infrastrukturalnych i wdrażaniu innowacji technologicznych. Rozumie znaczenie dialogu społecznego, konsultacji publicznych i współpracy międzyinstytucjonalnej w procesie planowania zrównoważonego transportu.

Treści programowe

Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Przedstawienie zasad zaliczenia przedmiotu. Prezentacja programu przedmiotu. Definicja, cele i znaczenie transportu miejskiego dla funkcjonowania współczesnych aglomeracji i regionów.2.40.6EKP1
2System transportowy miasta i regionu oraz elementy i czynniki determinujące funkcjonowanie mobilności miejskiej.2.41.2EKP1
3Główne wyzwania i rozwiązania w zakresie integracji, konkurencji i transformacji cyfrowej w transporcie miejskim. Pojęcie, funkcje i rozwój transportu publicznego.2.41.2EKP2
4Wpływ transportu miejskiego na jakość życia w mieście i regionie.1.20.6EKP1, EKP3
5Koncepcja zrównoważonego rozwoju miast i regionów. Plan zrównoważonej mobilności miejskiej (SUMP). Plany mobilności dla dużych generatorów ruchu.2.41.2EKP2, EKP3, EKP4
6Techniczno-technologiczne, ekonomiczne, społeczne i ekologiczne wyzwania dotyczące transportu towarów we współczesnych aglomeracjach.2.41.2EKP2, EKP3
7Inteligentne systemy transportowe. Rozwiązania telematyczne w transporcie miejskim - studia przypadków. Ocena infrastruktury drogowej za pomocą SIP – analiza danych wektorowych lub rastrowych (zdjęć satelitarnych) w celu oceny jakości infrastruktury. Planowanie infrastruktury drogowej dla danego obszaru z zastosowaniem SIP. Przestrzenne mapowanie emisji spalin z ruchu drogowego (Wykorzystanie SIP do tworzenia map dotyczących występowania zanieczyszczeń PM10, PM2.5). Analiza miejsc wypadkowych w mieście z wykorzystaniem narzędzi SIP.3.62.4EKP2, EKP4
8Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.1.20.6

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XXX
EKP2
EKP3
EKP4

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IIZaliczenie ćwiczeń: pozytywny wynik projektu i prezentacji. Zaliczenie wykładu : pozytywny wynik z testu pisemnego.

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe3015
Czytanie literatury6
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia6
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach2
Udział w konsultacjach1
Łącznie godzin4515
Łączny nakład pracy studenta60
Liczba punktów ECTS1
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu1
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich48

Literatura

Literatura podstawowa
Przemiany na rynku pasażerskich usług transportowych, red.: K. Hebel, D. Tłoczyński, Wyd. UG, Gdańsk 2021.
Transport miejski. Ekonomika i organizacja. Pod red. O. Wyszomirskiego. Wyd. UG, Gdańsk 2008.
Banach M., Od inteligentnego transportu do inteligentnych miast, PWN, W-wa 2020.
Mężyk A., Zamkowska S., Problemy transportowe miast. Stan i kierunki rozwiązań, Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa 2019.
Załoga E., Kwarciński T., Pasażerski transport regionalny, PWN, W-wa 2019.
Mobilność w aglomeracjach przyszłości, red. Jerzy Gajewski, Wojciech Paprocki i Jana Pieriegud, Centrum Myśli Strategicznych, ISBN: 978-83-945091-5-6, Sopot 2018.
E-mobilność: wizje i scenariusze rozwoju, red.:J. M. Gajewski, W. Paprocki, J. Pieriegud, Wyd. Centrum Myśli Strategicznych, Sopot 2017.
Kłos-Adamkiewicz Z., Załoga E., Miejski transport zbiorowy, Kształtowanie wartości usług dla pasażera w świetle wyzwań nowej kultury mobilności, BEL Studio, Szczecin 2017.
Okraszewska, R.; Romanowska, A.; Wołek, M.; Oskarbski, J.; Birr, K.; Jamroz, K. Integration of a Multilevel Transport System Model into Sustainable Urban Mobility Planning. Sustainability 2018, 10, 479. https://doi.org/10.3390/su10020479.
Przybylowski, A.; Stelmak, S.; Suchanek, M. Mobility Behaviour in View of the Impact of the COVID-19 Pandemic—Public Transport Users in Gdansk Case Study. Sustainability 2021, 13, 364. https://doi.org/10.3390/su13010364.
Przybyłowski A.: Global Trends Shaping Life Quality in Agglomerations with Particular Emphasis on Mobility in Seaport Agglomerations. TransNav, the International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, Vol. 13, No. 3, doi:10.12716/1001.13.03.18, pp. 615-620, 2019.
Przybyłowski A., Studzieniecki T., Baltic Sea Region advancing towards Sustainable Urban Mobility Planning – Copenhagen and Gdynia city case study, 6th Central European Conference in Regional Science – CERS, 2017, Proceedings papers WOS, p. 495-505.
Przybylowski A., Sustainable urban mobility planning: Gdynia city case study. Ekonomia i Prawo. Economics and Law [online]. 30 June 2018, T. 17, nr 2, s. 195–209. [accessed 25.1.2022]. DOI 10.12775/EiP.2018.014.
Tarkowski M., On the Emergence of Sociotechnical Regimes of Electric Urban Water Transit Systems. Energies. 2021; 14(19):6111. https://doi.org/10.3390/en14196111.
Kiba-Janiak M., Logistyka w strategiach rozwoju miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2018.
Szołtysek J., Logistyka miasta, PWE, W-wa 2016.
Literatura uzupełniająca
"Transport Miejski i Regionalny". Miesięcznik Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji.
Przybyłowski, P.; Przybyłowski, A.; Kałaska, A. Utility Method as an Instrument of the Quality of Life Assessment Using the Examples of Selected European Cities. Energies 2021, 14, 2770. https://doi.org/10.3390/en14102770.
Przybyłowski A., Miasto przyszłości w aspekcie równoważenia mobilności, [w:]: Studia: Wehikuły Rozwoju Lokalnego i Regionalnego. Nowe perspektywy poznawcze i idee strategiczne, Klasik A., Kuźnik F. (red.), TOM CLXVI, Polska Akademia Nauk, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Warszawa 2017, s. 173-181.
Alyavina, E., Nikitas, A., & Njoya, E. T. (2024). Mobility-as-a-Service and unsustainable travel behaviour: Exploring the car ownership and public transport trip replacement side-effects of the MaaS paradigm. Transport Policy, 150, 53-70.
Basso, F., Feijoo, F., Pezoa, R., Varas, M., & Vidal, B. (2024). The impact of electromobility in public transport: An estimation of energy consumption using disaggregated data in Santiago, Chile. Energy, 286, 129550.
Geurs, K., Grigolon, A., Münzel, K., Gkiotsalitis, K., Duran-Rodas, D., Büttner, B., … Klementschitz, R. (2023). The Smart hubs integration ladder: a conceptual model for the categorisation of shared mobility hubs. Transport Reviews, 44(1), 112–139. https://doi.org/10.1080/01441647.2023.2239499


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr hab. Adam Przybyłowski, prof. UMG KT
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
mgr Oktawia Specht KT
mgr inż. Agnieszka Jankowska KT
Pobierz w wersji PDF