| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY | 
	
		| Nr: |  | Przedmiot: | MODELOWANIE PROCESÓW I SYSTEMÓW TRANSPORTOWO-LOGISTYCZNYCH | 
	
		| Kierunek / Poziom kształcenia: | TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA | 
	
		| Forma studiów: | STACJONARNE / NIESTACJONARNE | 
	
		| Profil kształcenia: | OGÓLNOAKADEMICKI | 
	
		| Specjalność: | LOGISTYKA W SEKTORZE OFFSHORE | 
	
		| SEMESTR | ECTS | Liczba godzin w tygodniu | Liczba godzin w semestrze | 
	
		| W | C | L | P | S | W | C | L | P | S | 
		
			| II | 4 |  |  |  |  |  | 18 |  | 18 |  |  | 
	
		| Razem w czasie studiów: | 36 | 
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
			| 1 | Znajmość metod poznanych w ramach przedmiotu Wybrane Działy Matematyki Stosowanej, | 
Cele przedmiotu
			| 1 | Zdobycie przez studentów wiedzy w celu uzyskania umiejętności wykorzystania modelowania matematycznego do tworzenia, analizy oraz zastosowania modeli, uwzględniających dynamikę procesów transportowych. Zastosowanie modelowania do badania procesów dziejących się w rzeczywistych systemach transportowych. Poznanie narzędzi do modelowania w transporcie. | 
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
			| EKP1 | Posiada wiedzę o modelowaniu procesów transportowych, z uwzględnieniem dynamiki tego procesu | 
			| EKP2 | Posiada wiedze o modelach sterowania ruchem oraz zna przykłady ich zastosowań, zna metody sterowania w modelach procesów transportowych i logistycznych. | 
			| EKP3 | Zna metody sterowania przebiegiem symulacji | 
Treści programowe
Semestr II
		
			
				| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | 
			
				| W | C | L | P | S | 
| 1 | Ogólna metodyka budowy modeli. Pojęcie modelu, właściwości modelu i klasyfikacja modeli. Cel i zakres modelowania systemów i procesów transportowo-logistycznych. Podstawowe pojęcia, cel modelowania, klasyfikacja zadań, konstruowanie modelu. Etapy konstruowania modelu. Modelowanie strumieni ruchu. Modelowanie przemieszczania w sieciach.Modele systemu transportowego z wykorzystaniem metod teorii kolejek – elementy modelu, struktura, potoki ruchu, strumień poissonowski, przykłady obliczeniowe. | 1.2 |  |  |  |  | EKP1, EKP2 |  | 
| 2 | Metody teorii obsługi masowej w modelowaniu procesów transportowych. Klasyfikacja systemów obsługi masowej. Dyscypliny obsługi. Podział systemów kolejkowych. Metody i modele systemów kolejkowych. | 14.4 |  |  |  |  | EKP1, EKP2 |  | 
| 3 | Zanzjomienie z oprogramowniem PTV VISUM | 2.4 |  | 18 |  |  | EKP1, EKP3 |  | 
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
	
		
			| Symbol EKP | Test | Egzamin ustny | Egzamin pisemny | Kolokwium | Sprawozdanie | Projekt | Prezentacja | Zaliczenie praktyczne | Inne | 
		
			| EKP1 |  |  | X |  |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP2 |  |  | X | X |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP3 |  |  | X |  | X | X |  |  |  | 
Kryteria zaliczenia przedmiotu
	
		| Semestr | Ocena pozytywna (min. dostateczny) | 
| II | Wynik powyżej 50% z egzaminu oraz uzyskanie pozytywnej oceny z laboratorium | 
Nakład pracy studenta
	
		| Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | 
	
		| W | C | L | P | S | 
| Godziny kontaktowe | 30 |  | 30 |  |  | 
| Czytanie literatury | 5 |  | 10 |  |  | 
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych |  |  | 20 |  |  | 
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 |  |  |  |  | 
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania |  |  | 5 |  |  | 
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 |  | 8 |  |  | 
| Udział w konsultacjach | 2 |  | 6 |  |  | 
| Łącznie godzin | 44 |  | 79 |  |  | 
| Łączny nakład pracy studenta | 123 | 
| Liczba punktów ECTS | 1 |  | 3 |  |  | 
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 4 | 
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 55 | 
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 78 | 
Literatura
Literatura podstawowa
Leszczyński J. Modelowanie systemów i procesów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1999.
Skoczyński L., Szczepanik J.: Modelowanie procesów transportowych. Ćwiczenia projektowe i laboratoryjne. Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1991.
Jacyna M.: Modele wielokryterialne w zastosowaniu do oceny systemów transportowych.Wyd.Pol.Warszawskiej, Warszawa 2002.
Gniadenko B. W., Kowalenko I. N.: Wstęp do teorii obsługi masowej. PWN, Warszawa 1971.
Koźniewska I., Włodarczyk M.: Modele odnowy, niezawodności i masowej obsługi. PWN, Warszawa 1978.
Sienkiewicz P.: Inżynieria systemów. MON, Warszawa 1983.
Smalko Z.: Modelowanie eksploatacyjnych systemów transportowych. ITE, Radom 1996.
Woropay M., Knopik L., Landowski B.: Modelowanie procesów eksploatacji w systemie transportowym. Biblioteka Problemów Eksploatacji. ITE, Bydgoszcz-Radom 2001.
Suchorzewski W.,Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, 2000.
Literatura uzupełniająca
Woch J.: Kształtowanie płynności ruchu w gęstych sieciach transportowych. Wydawnictwo
Szumacher, Kielce 1998.
Prowadzący przedmiot
	
		| Tytuł/stopień, imię, nazwisko | Jednostka dydaktyczna | 
	
		| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |  | 
	
		| dr inż. Monika Ziemska-Osuch | ZMMMT | 
	
		| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |  | 
		| dr inż. Monika Ziemska-Osuch | ZMMMT | 
