UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
ZARZĄDZANIE W PRZEDSIĘBIORSTWACH SEKTORA TSL |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
ZARZąDZANIE INFRASTRUKTURą I ŚRODKAMI TRANSPORTU ŚRóDLąDOWEGO |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
II |
2 |
|
|
|
|
|
9 |
9 |
|
|
|
Razem w czasie studiów: |
18 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Znajomość podstawowej problematyki ekonomicznej, w tym głównych zagadnień z zakresu podstaw ekonomii (makro- i mikroekonomii), ekonomiki transportu, finansów oraz nauki o przedsiębiorstwie. |
Cele przedmiotu
1 |
Zaznajomienie studentów z zagadnieniami działalności logistycznej i spedycyjnej przedsiębiorstw transportowych (w tym transportu morskiego). Wprowadzenie studentów w zagadnienia funkcjonowania transportu we współczesnym przedsiębiorstwie, czynników kształtujących rynek transportowy: popyt, podaż, koszty, cena. Nabycie przez studentów umiejętności identyfikacji tych zależności, rozpoznania ich na rynku usług transportu oraz identyfikacji zmian zachodzących w jego strukturze gałęziowej. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Student zna istotę ekonomiki w przedsiębiorstwach transportu, zna podstawową terminologię w odniesieniu do ekonomiki transportu oraz ma podstawową wiedzę o roli ekonomiki transportu. |
EKP2 |
Student zna różne kryteria podziału kosztów produkcji usług w transporcie i umie je zastosować w praktyce oraz posiada podstawową wiedzę o procesach, zjawiskach, podmiotach, strukturach transportowych |
EKP3 |
Student zna metody badania stosunków ekonomiczno-społecznych w transporcie oraz rządzących nimi prawidłowości, zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisywać zjawiska, procesy, podmioty, struktury i instytucje ekonomiczne w transporcie. |
EKP4 |
Student ma wiedzę o zasadach, normach, prawidłowościach organizujących struktury i instytucje ekonomiczne w transporcie, potrafi dobrać i zastosować w praktyce metody amortyzacji majątku w przedsiębiorstwach TSL |
EKP5 |
Student potrafi skalkulować wartość obecną i przyszłą w inwestycjach w TSL. Potrafi zastosować obliczanie mierników pracy transportu, wykonywać analizy decyzyjne związane z wyborem gałęzi transportu i doborem przewoźnika. |
EKP6 |
Student potrafi wyznaczyć i zinterpretować wskaźniki ekonomicznej efektywności inwestycji transportowych przy wykorzystaniu różnych kryteriów oceny |
Treści programowe
Semestr II
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Zarządzanie w Przedsiębiorstwach Sektora TSL jako nauka. Istota przedsiębiorstwa sektora TSL i jego działalności. Definicja przedsiębiorstwa. Charakter zarządzania przedsiębiorstwem jako nauki. Metody badawcze wykorzystywane w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Interdyscyplinarność zarządzania przedsiębiorstwem. Ewolucja zarządzania przedsiębiorstwem. Definicja i cechy przedsiębiorstwa sektora TSL. Przedsiębiorstwo jako kategoria historyczna. Przedsiębiorczość, przedsiębiorca i jego funkcje. Wizja i misja przedsiębiorstwa sektora TSL. | 0.6 | 0.6 | | | | | |
2 | Różne kryteria podziału kosztów w transporcie. Szacowanie kosztów usług. Znajomość czynników kształtujących rynek transportowy: popyt, podaż, koszty, cena i ich rodzaje. | 0.6 | 0.6 | | | | | |
3 | Plan spłaty kredytu inwestycyjnego metodą tradycyjną i na podstawie współczynnika równych rat | 0.6 | 0.6 | | | | | |
4 | Metody amortyzacji majątku w przedsiębiorstwach transportowych (w tym transportu morskiego). | 0.6 | 0.6 | | | | | |
5 | Średnioważona stawka amortyzacyjna grupy obiektów. Okres eksploatacji obiektów transportowych. | 0.6 | 0.6 | | | | | |
6 | Rola współczynnika procentowego i współczynnika dyskontowego w inwestycjach transportowych. Wartość obecna i przyszła inwestycji transportowej. | 0.6 | 0.6 | | | | | |
7 | Znaczenie pomiaru efektywności inwestycji transportowych. Wskaźnik ekonomicznej efektywności inwestycji transportowych przy kryterium rachunku porównawczego kosztów, rachunku porównawczego zysku i rachunku porównawczego stóp zwrotu. | 0.6 | 0.6 | | | | | |
8 | Wskaźnik ekonomicznej efektywności inwestycji transportowych przy kryterium prostego i zdyskontowanego okresu zwrotu. | 1.2 | 1.2 | | | | | |
9 | Wskaźnik ekonomicznej efektywności inwestycji transportowych przy kryterium NPV i NPVR. | 1.2 | 1.2 | | | | | |
10 | Wskaźnik ekonomicznej efektywności inwestycji transportowych przy kryterium IRR. | 1.2 | 1.2 | | | | | |
11 | Wskaźnik ekonomicznej efektywności inwestycji transportowych przy kryterium PI. | 1.2 | 1.2 | | | | | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | X | X | | | | | |
EKP2 |
| | X | X | | | | | |
EKP3 |
| | X | X | | | | | |
EKP4 |
| | X | X | | | | | |
EKP5 |
| | X | X | | | | | |
EKP6 |
| | X | X | | | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
II | Zaliczenie ćwiczeń: pozytywnie zaliczone kolokwium (co najmniej 60% punktów możliwych do zdobycia). Egzamin: pozytywnie zaliczony egzamin pisemny (co najmniej 60% punktów możliwych do uzyskania).
Ocena końcowa jest średnią ważoną 60% egzamin + 30% kolokwia + 10% obecności na wszystkich ćwiczeniach i wykładach). |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | 15 | | | |
Czytanie literatury | 10 | 10 | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 15 | 15 | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | 2 | | | |
Udział w konsultacjach | 2 | 2 | | | |
Łącznie godzin | 44 | 44 | | | |
Łączny nakład pracy studenta | 88 |
Liczba punktów ECTS | 1 | 1 | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 38 |
Literatura
Literatura podstawowa
A. Salomon, Ekonomika i zarządzanie przedsiębiorstwem portowym. Materiały pomocnicze, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2007
A.S. Grzelakowski, M. Matczak, Ekonomika i zarządzanie przedsiębiorstwem portowym. Podstawowe zagadnienia, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2006.
A. Koźlak, Ekonomika transportu, Wyd. UG, Gdańsk 2007.
R. Tomanek, Funkcjonowanie transportu, Wyd. Akademii Ekonomicznej im. K. Adamieckiego w Katowicach, Katowice 2004.
Współczesne technologie transportowe. Pod red. L. Mindura, Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom 2004.
E. Mendyk, Ekonomika transportu, Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2009.
Literatura uzupełniająca
K. Beyer, B. Czerniachowicz, A. Wieczorek-Szymańska, Przedsiębiorczość i zarządzanie przedsiębiorstwem - wyzwania i dylematy, Rozprawy i Studia / Uniwersytet Szczeciński; t. (1226) 1152, Szczecin 2020.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr Adam Salomon |
KT |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|