UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
INNOWACJE W TRANSPORCIE |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
EKSPLOATACJA SYSTEMóW TRANSPORTOWYCH I LOGISTYCZNYCH |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
II |
2 |
|
|
|
|
|
9 |
9 |
|
|
|
Razem w czasie studiów: |
18 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Podstawowa wiedza dotycząca infrastruktury i systemów transportowych oraz środków transportu. |
2 |
Podstawowa wiedza na temat grafiki inżynierskiej. |
Cele przedmiotu
1 |
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu funkcjonowania i zarządzania systemami transportowymi, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań stosowanych w branży TSL (transport, spedycja, logistyka). |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Student posiada podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań w transporcie i logistyce oraz wykorzystania nowoczesnych technik i technologii w transporcie. Identyfikuje kluczowe koszty i korzyści z wdrożenia rozwiązań w projektowaniu i eksploatacji systemów transportowych. |
EKP2 |
Student zna zasady funkcjonowania określonych gałęzi transportu i rekomenduje działania regulacyjne pozwalające na zredukowanie emisyjności transportu. Ma wiedzę w zakresie poszczególnych narzędzi i systemów wykorzystywanych w transporcie i logistyce, w tym także rozwiązań IT wspierających przepływ towarów. |
EKP3 |
Student potrafi wskazywać możliwości rozwiązania pojawiających się wyzwań w transporcie zgodnie z aktualnymi trendami rynkowymi, jednocześnie uwzględniając zasady bezpieczeństwa, uwarunkowania środowiskowe, ekonomiczne, technologiczne i techniczne. |
EKP4 |
Student potrafi dokonać analizy funkcjonowania systemu transportowego biorąc pod uwagę aspekty ekonomiczne, bezpieczeństwo oraz stopień efektywności zastosowanego rozwiązania. Potrafi krytycznie ocenić budowę podstawowych środków transportu i funkcjonowanie systemów transportowych. Jest gotów rozwiązywać problemy transportowe współdziałając w grupie. Student potrafi myśleć poza schematami (w sposób kreatywny i przedsiębiorczy). |
EKP5 |
Student ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy poprzez ciągłe samokształcenie oraz konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę oraz samodzielnie pozyskiwać informacje, korzystając z publikacji poświęconych tematyce TSL z zachowaniem poszanowania praw autorskich. |
Treści programowe
Semestr II
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Definicja i czynniki determinujące innowacyjność. Pomiar innowacyjności na poziomie globalnym, krajowym i regionalnym. Digitalizacja, systemy autonomiczne i postępująca rola sztucznej inteligencji w sektorze TSL. | 2.4 | 2.4 | | | | EKP1, EKP3 | |
2 | Analiza wpływu nowoczesnych technologii na sektor transportowy. Wpływ innowacji na bezpieczeństwo i efektywność różnych środków transportu. Wyzwania związane z wprowadzaniem nowych technologii w transporcie. Aktualne i przyszłe regulacje dotyczące nowoczesnych technologii transportu. | 0.6 | 1.2 | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4 | |
3 | Ekologiczne aspekty innowacji transportowych. Rodzaje alternatywnych napędów stosowanych w różnych środkach transportu. Technologie pozwalające na zwiększenie efektywności energetycznej. Systemy współdzielenia pojazdów i ich wpływ na zrównoważony transport. | 1.2 | 1.2 | | | | EKP2, EKP3, EKP5 | |
4 | Technologia Kolei Dużych Prędkości. Analiza wpływu KDP na rozwój transportu kolejowego, aspekty techniczne i ekonomiczne związane z tą formą transportu. Analiza konkurencyjności KDP w porównaniu z lotnictwem i transportem drogowym. KDP jako narzędzie rozwoju miast i regionów. | 1.2 | 0.6 | | | | EKP1, EKP2 | |
5 | Koncepcja pojazdów autonomicznych. Definicja pojazdu autonomicznego i obwarowania prawne. Poziomy autonomiczności. Wykorzystanie pojazdów autonomicznych w sektorze TSL. | 1.2 | 0.6 | | | | EKP1, EKP2, EKP5 | |
6 | Nowoczesne technologie informacyjne stosowane w transporcie, poprawiające efektywność łańcuchów dostaw (Internet of Things, Blockchain, Digital Twin, Single Window). Zagrożenia cybernetyczne dla systemów transportowych. | 1.2 | 1.2 | | | | EKP1, EKP2, EKP5 | |
7 | Projekty innowacyjne w sektorze TSL. Innowacje i zrównoważony rozwój w transporcie morskim, ze szczególnym uwzględnieniem ekologicznej przyszłości żeglugi. Nowoczesne rozwiązania technologiczne stosowane przez przewoźników morskich w branży TSL, takie jak napędy hybrydowe, alternatywne źródła energii i zaawansowane systemy optymalizacji trasy. Wpływ zastosowanych rozwiązań na efektywność oraz bezpieczeństwo transportu morskiego. | 1.2 | 1.8 | | | | EKP1, EKP4, EKP5 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
X | | | | X | | | | |
EKP2 |
X | | | | X | | | | |
EKP3 |
X | | | | X | | | | |
EKP4 |
X | | | | | X | | | |
EKP5 |
X | | | | X | X | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
II | Student uzyskał efekty uczenia się. Uczęszczał na ćwiczenia i wykłady (dopuszczalna 1 nieobecność).
Projekt: wykonanie i zaliczenie pracy projektowej (minimum ocena dostateczna) oraz spawozdań (minimum ocena dostateczna).
Wykład: test (minimum ocena dostateczna).
Ocena końcowa: średnia ocen z projektu (waga 20%), sprawozdań (20%) i egzaminu (waga 60%).
|
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | 15 | | | |
Czytanie literatury | 6 | 4 | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | 4 | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 4 | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | 6 | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 1 | | | | |
Udział w konsultacjach | 1 | 1 | | | |
Łącznie godzin | 27 | 30 | | | |
Łączny nakład pracy studenta | 57 |
Liczba punktów ECTS | 1 | 1 | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 33 |
Literatura
Literatura podstawowa
1. Innowacje w transporcie. Zrównoważony rozwój. Integracja gałęzi transportu. Sztuczna inteligencja; Krystyna Wojewódzka-Król (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.
2. Wróbel, K.; Montewka, J.; Kujala, P. Towards the Assessment of Potential Impact of Unmanned Vessels on Maritime Transportation Safety. Reliab. Eng. Syst. Saf. 2017, 165 (August 2016), 155–169. https://doi.org/10.1016/j.ress.2017.03.029.
2. DNV GL. Position Paper-Remote-Controlled and Autonomous Ships; DNV GL: Berrum, Norway, 2018
3. Kretschmann, L.; Burmeister, H.C.; Jahn, C. Analyzing the Economic Benefit of Unmanned Autonomous Ships: An Explora-tory Cost-Comparison between an Autonomous and a Conventional Bulk Carrier. Res. Transp. Bus. Manag. 2017
4. Akbar, A.; Aasen, A.K.; Msakni, M.; Fagerholt, K.; Lindstad, E.; Meisel, F. An Economic Analysis of Introducing Autonomous Ships in a Short-Sea Liner Shipping Network. Int. Trans. Oper. Res. 2020, 28, 1740–1764
5. "Traffic Management Services RAMP METERING Deployment Guideline", (https://www.transport.gov.mt/RampMetering.pdf-f1734)
6. "The Concept of Smart Motorways (https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/8906654casa_token=m0JgujQwJYAAAAAA:Qjevb855RxF_BVSASyw7gvlxNaxeHZXhTAPwuapFoDPDPGkpwaHxl8DDXk559hswQTnLP-4sWhFqlg)
7. Baig, Maughal & Khan, Sher & Ali Baig, Mirza Mohammed. (2017). High Speed Trains: A Review. 2320-334.
8. UNECE, Trans-European Railway High-Speed, Master Plan Study (https://unece.org/sites/default/files/2021-07/2017852_E_web_light.pdf)
9. UNECE, IoT Standards for Trade Facilitation, White Paper (https://unece.org/sites/default/files/2021-11/eDATA-IoT-WhitePaper_v1.pdf)
10. UNECE, Technical Note, Terminology for Single Window and other ePlatforms (https://unece.org/fileadmin/DAM/cefact/GuidanceMaterials/WhitePapers/WP-TechNoteSWTerminology_Eng.pdf)
Literatura uzupełniająca
1. Basnet, Sunil; Bahootoroody, Ahmad; Chaal, Meriam; Valdez Banda, Osiris; Lahtinen, Janne; Kujala, P. (2022). A decision-making framework for selecting an MBSE language–A case study to Ship pilotage. Expert Systems with Applications. 193. 116451. 10.1016/j.eswa.2021.116451.
2. Colling, A.P.; Hekkenberg, R.G. A Multi-Scenario Simulation Transport Model to Assess the Economics of Semi-Autonomous Platooning Concepts. In Proceedings of the 18th Conference on Computer Applications and Information Technology in the Maritime Industries (COMPIT 2019), Tullamore, Ireland, 25–27 March 2019; pp. 132–145.
3. Santos, T.A.; Guedes Soares, C. Economic Feasibility of an Autonomous Container Ship. Marit. Transp. Harvest. Sea Resour. 2018, 2, 861–870.
4. "5 years experience of e-highways for heavy vehicles in review" (https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-658-21015-1_19.
https://stenaline.com/app/uploads/2024/05/stena-line_sustainability_brochure_digital_spread.pdf
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr hab. Adam Przybyłowski, prof. UMG |
KT |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
mgr inż. Agnieszka Kaszuba |
KT |
mgr inż. Dominika Śliwińska |
KT |