UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: INNOWACJE W TRANSPORCIE
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: EKSPLOATACJA SYSTEMóW TRANSPORTOWYCH I LOGISTYCZNYCH
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
II 2 9 9
Razem w czasie studiów: 18

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Podstawowa wiedza dotycząca infrastruktury i systemów transportowych oraz środków transportu.
2 Podstawowa wiedza na temat grafiki inżynierskiej.

Cele przedmiotu

1 Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu funkcjonowania i zarządzania systemami transportowymi, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań stosowanych w branży TSL (transport, spedycja, logistyka).

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Student posiada podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań w transporcie i logistyce oraz wykorzystania nowoczesnych technik i technologii w transporcie. Identyfikuje kluczowe koszty i korzyści z wdrożenia rozwiązań w projektowaniu i eksploatacji systemów transportowych.
EKP2 Student zna zasady funkcjonowania określonych gałęzi transportu i rekomenduje działania regulacyjne pozwalające na zredukowanie emisyjności transportu. Ma wiedzę w zakresie poszczególnych narzędzi i systemów wykorzystywanych w transporcie i logistyce, w tym także rozwiązań IT wspierających przepływ towarów.
EKP3 Student potrafi wskazywać możliwości rozwiązania pojawiających się wyzwań w transporcie zgodnie z aktualnymi trendami rynkowymi, jednocześnie uwzględniając zasady bezpieczeństwa, uwarunkowania środowiskowe, ekonomiczne, technologiczne i techniczne.
EKP4 Student potrafi dokonać analizy funkcjonowania systemu transportowego biorąc pod uwagę aspekty ekonomiczne, bezpieczeństwo oraz stopień efektywności zastosowanego rozwiązania. Potrafi krytycznie ocenić budowę podstawowych środków transportu i funkcjonowanie systemów transportowych. Jest gotów rozwiązywać problemy transportowe współdziałając w grupie. Student potrafi myśleć poza schematami (w sposób kreatywny i przedsiębiorczy).
EKP5 Student ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy poprzez ciągłe samokształcenie oraz konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę oraz samodzielnie pozyskiwać informacje, korzystając z publikacji poświęconych tematyce TSL z zachowaniem poszanowania praw autorskich.

Treści programowe

Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Definicja i czynniki determinujące innowacyjność. Pomiar innowacyjności na poziomie globalnym, krajowym i regionalnym. Digitalizacja, systemy autonomiczne i postępująca rola sztucznej inteligencji w sektorze TSL.2.42.4EKP1, EKP3
2Analiza wpływu nowoczesnych technologii na sektor transportowy. Wpływ innowacji na bezpieczeństwo i efektywność różnych środków transportu. Wyzwania związane z wprowadzaniem nowych technologii w transporcie. Aktualne i przyszłe regulacje dotyczące nowoczesnych technologii transportu.0.61.2EKP1, EKP2, EKP3, EKP4
3Ekologiczne aspekty innowacji transportowych. Rodzaje alternatywnych napędów stosowanych w różnych środkach transportu. Technologie pozwalające na zwiększenie efektywności energetycznej. Systemy współdzielenia pojazdów i ich wpływ na zrównoważony transport.1.21.2EKP2, EKP3, EKP5
4Technologia Kolei Dużych Prędkości. Analiza wpływu KDP na rozwój transportu kolejowego, aspekty techniczne i ekonomiczne związane z tą formą transportu. Analiza konkurencyjności KDP w porównaniu z lotnictwem i transportem drogowym. KDP jako narzędzie rozwoju miast i regionów.1.20.6EKP1, EKP2
5Koncepcja pojazdów autonomicznych. Definicja pojazdu autonomicznego i obwarowania prawne. Poziomy autonomiczności. Wykorzystanie pojazdów autonomicznych w sektorze TSL.1.20.6EKP1, EKP2, EKP5
6Nowoczesne technologie informacyjne stosowane w transporcie, poprawiające efektywność łańcuchów dostaw (Internet of Things, Blockchain, Digital Twin, Single Window). Zagrożenia cybernetyczne dla systemów transportowych.1.21.2EKP1, EKP2, EKP5
7Projekty innowacyjne w sektorze TSL. Innowacje i zrównoważony rozwój w transporcie morskim, ze szczególnym uwzględnieniem ekologicznej przyszłości żeglugi. Nowoczesne rozwiązania technologiczne stosowane przez przewoźników morskich w branży TSL, takie jak napędy hybrydowe, alternatywne źródła energii i zaawansowane systemy optymalizacji trasy. Wpływ zastosowanych rozwiązań na efektywność oraz bezpieczeństwo transportu morskiego.1.21.8EKP1, EKP4, EKP5

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XX
EKP2 XX
EKP3 XX
EKP4 XX
EKP5 XXX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IIStudent uzyskał efekty uczenia się. Uczęszczał na ćwiczenia i wykłady (dopuszczalna 1 nieobecność). Projekt: wykonanie i zaliczenie pracy projektowej (minimum ocena dostateczna) oraz spawozdań (minimum ocena dostateczna). Wykład: test (minimum ocena dostateczna). Ocena końcowa: średnia ocen z projektu (waga 20%), sprawozdań (20%) i egzaminu (waga 60%).

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1515
Czytanie literatury64
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych4
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia4
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania6
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach1
Udział w konsultacjach11
Łącznie godzin2730
Łączny nakład pracy studenta57
Liczba punktów ECTS11
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu2
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich33

Literatura

Literatura podstawowa
1. Innowacje w transporcie. Zrównoważony rozwój. Integracja gałęzi transportu. Sztuczna inteligencja; Krystyna Wojewódzka-Król (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.
2. Wróbel, K.; Montewka, J.; Kujala, P. Towards the Assessment of Potential Impact of Unmanned Vessels on Maritime Transportation Safety. Reliab. Eng. Syst. Saf. 2017, 165 (August 2016), 155–169. https://doi.org/10.1016/j.ress.2017.03.029.
2. DNV GL. Position Paper-Remote-Controlled and Autonomous Ships; DNV GL: Berrum, Norway, 2018
3. Kretschmann, L.; Burmeister, H.C.; Jahn, C. Analyzing the Economic Benefit of Unmanned Autonomous Ships: An Explora-tory Cost-Comparison between an Autonomous and a Conventional Bulk Carrier. Res. Transp. Bus. Manag. 2017
4. Akbar, A.; Aasen, A.K.; Msakni, M.; Fagerholt, K.; Lindstad, E.; Meisel, F. An Economic Analysis of Introducing Autonomous Ships in a Short-Sea Liner Shipping Network. Int. Trans. Oper. Res. 2020, 28, 1740–1764
5. "Traffic Management Services RAMP METERING Deployment Guideline", (https://www.transport.gov.mt/RampMetering.pdf-f1734)
6. "The Concept of Smart Motorways (https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/8906654casa_token=m0JgujQwJYAAAAAA:Qjevb855RxF_BVSASyw7gvlxNaxeHZXhTAPwuapFoDPDPGkpwaHxl8DDXk559hswQTnLP-4sWhFqlg)
7. Baig, Maughal & Khan, Sher & Ali Baig, Mirza Mohammed. (2017). High Speed Trains: A Review. 2320-334.
8. UNECE, Trans-European Railway High-Speed, Master Plan Study (https://unece.org/sites/default/files/2021-07/2017852_E_web_light.pdf)
9. UNECE, IoT Standards for Trade Facilitation, White Paper (https://unece.org/sites/default/files/2021-11/eDATA-IoT-WhitePaper_v1.pdf)
10. UNECE, Technical Note, Terminology for Single Window and other ePlatforms (https://unece.org/fileadmin/DAM/cefact/GuidanceMaterials/WhitePapers/WP-TechNoteSWTerminology_Eng.pdf)
Literatura uzupełniająca
1. Basnet, Sunil; Bahootoroody, Ahmad; Chaal, Meriam; Valdez Banda, Osiris; Lahtinen, Janne; Kujala, P. (2022). A decision-making framework for selecting an MBSE language–A case study to Ship pilotage. Expert Systems with Applications. 193. 116451. 10.1016/j.eswa.2021.116451.
2. Colling, A.P.; Hekkenberg, R.G. A Multi-Scenario Simulation Transport Model to Assess the Economics of Semi-Autonomous Platooning Concepts. In Proceedings of the 18th Conference on Computer Applications and Information Technology in the Maritime Industries (COMPIT 2019), Tullamore, Ireland, 25–27 March 2019; pp. 132–145.
3. Santos, T.A.; Guedes Soares, C. Economic Feasibility of an Autonomous Container Ship. Marit. Transp. Harvest. Sea Resour. 2018, 2, 861–870.
4. "5 years experience of e-highways for heavy vehicles in review" (https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-658-21015-1_19.
https://stenaline.com/app/uploads/2024/05/stena-line_sustainability_brochure_digital_spread.pdf


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr hab. Adam Przybyłowski, prof. UMG KT
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
mgr inż. Agnieszka Kaszuba KT
mgr inż. Dominika Śliwińska KT
Pobierz w wersji PDF