UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: INNOWACJE W TRANSPORCIE
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: EKSPLOATACJA SYSTEMóW TRANSPORTOWYCH I LOGISTYCZNYCH
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
II 2 9 9
Razem w czasie studiów: 18

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Podstawowa wiedza dotycząca infrastruktury i systemów transportowych oraz środków transportu.
2 Podstawowa wiedza na temat grafiki inżynierskiej.

Cele przedmiotu

1 Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu funkcjonowania i zarządzania systemami transportowymi, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań stosowanych w branży TSL (transport, spedycja, logistyka).

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Student posiada podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań w transporcie i logistyce oraz wykorzystania nowoczesnych technik i technologii w transporcie. Identyfikuje kluczowe koszty i korzyści z wdrożenia rozwiązań w projektowaniu i eksploatacji systemów transportowych.
EKP2 Student zna zasady funkcjonowania określonych gałęzi transportu i rekomenduje działania regulacyjne pozwalające na zredukowanie emisyjności transportu. Ma wiedzę w zakresie poszczególnych narzędzi i systemów wykorzystywanych w transporcie i logistyce, w tym także rozwiązań IT wspierających przepływ towarów.
EKP3 Student potrafi wskazywać możliwości rozwiązania pojawiających się wyzwań w transporcie zgodnie z aktualnymi trendami rynkowymi, jednocześnie uwzględniając zasady bezpieczeństwa, uwarunkowania środowiskowe, ekonomiczne, technologiczne i techniczne.
EKP4 Student potrafi dokonać analizy funkcjonowania systemu transportowego biorąc pod uwagę aspekty ekonomiczne, bezpieczeństwo oraz stopień efektywności zastosowanego rozwiązania. Potrafi krytycznie ocenić budowę podstawowych środków transportu i funkcjonowanie systemów transportowych. Jest gotów rozwiązywać problemy transportowe współdziałając w grupie. Student potrafi myśleć poza schematami (w sposób kreatywny i przedsiębiorczy).
EKP5 Student ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy poprzez ciągłe samokształcenie oraz konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę oraz samodzielnie pozyskiwać informacje, korzystając z publikacji poświęconych tematyce TSL z zachowaniem poszanowania praw autorskich.

Treści programowe

Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Definicja i czynniki determinujące innowacyjność. Pomiar innowacyjności na poziomie globalnym, krajowym i regionalnym. Digitalizacja, systemy autonomiczne i postępująca rola sztucznej inteligencji w sektorze TSL.2.42.4EKP1, EKP3
2Analiza wpływu nowoczesnych technologii na sektor transportowy. Wpływ innowacji na bezpieczeństwo i efektywność różnych środków transportu. Wyzwania związane z wprowadzaniem nowych technologii w transporcie. Aktualne i przyszłe regulacje dotyczące nowoczesnych technologii transportu.0.61.2EKP1, EKP2, EKP3, EKP4
3Ekologiczne aspekty innowacji transportowych. Rodzaje alternatywnych napędów stosowanych w różnych środkach transportu. Technologie pozwalające na zwiększenie efektywności energetycznej. Systemy współdzielenia pojazdów i ich wpływ na zrównoważony transport.1.21.2EKP2, EKP3, EKP5
4Technologia Kolei Dużych Prędkości. Innowacje w przewozach pasażerskich (koleje regionalne, metro). Innowacje w przewozach ładunków (transport kombinowany). Systemy zarządzania infrastrukturą i bezpieczeństwem w transporcie kolejowym, Interoperacyjność jako współczesne wyzwanie.1.20.6EKP1, EKP2
5Innowacje w transporcie wodnym śródlądowym. Nowe sfery zastosowania. Innowacje we flocie śródlądowej, RIS (River Information Services) a bezpieczeństwo i konkurencyjność.1.20.6EKP1, EKP2, EKP5
6Innowacyjne zarządzanie transportem w miastach. Problemy transportu w miastach. Zarządzanie infrastrukturą transportu w miastach. Przykłady działań usprawniających transport ładunków w miastach. Innowacyjne rozwiązania punktów dystrybucji i odbioru przesyłek.1.21.2EKP1, EKP2, EKP5
7Projekty innowacyjne w sektorze TSL. Innowacje i zrównoważony rozwój w transporcie morskim, ze szczególnym uwzględnieniem ekologicznej przyszłości żeglugi. Nowoczesne rozwiązania technologiczne stosowane przez przewoźników morskich w branży TSL, takie jak napędy hybrydowe, alternatywne źródła energii i zaawansowane systemy optymalizacji trasy. Wpływ zastosowanych rozwiązań na efektywność oraz bezpieczeństwo transportu morskiego.1.21.8EKP1, EKP4, EKP5

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XXX
EKP2 XXX
EKP3 XXX
EKP4 XX
EKP5 XXX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IIStudent uzyskał efekty uczenia się. Uczęszczał na ćwiczenia i wykłady (dopuszczalna 1 nieobecność). Projekt: wykonanie i zaliczenie pracy projektowej (minimum ocena dostateczna) oraz spawozdań (minimum ocena dostateczna). Wykład: test (minimum ocena dostateczna). Ocena końcowa: średnia ocen z projektu (waga 20%), sprawozdań (20%) i egzaminu (waga 60%).

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1515
Czytanie literatury64
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych4
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia4
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania6
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach1
Udział w konsultacjach11
Łącznie godzin2730
Łączny nakład pracy studenta57
Liczba punktów ECTS11
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu2
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich33

Literatura

Literatura podstawowa
1. Zaroujtaghi, A.; Mansourihanis, O.; Tayarani, M.; Mansouri, F.; Hemmati, M.; Soltani, A. A Systematic Review of GIS Evolution in Transportation Planning: Towards AI Integration. Future Transportation, 2025, 5, 97. https://doi.org/10.3390/futuretransp5030097
2. Lovelace, R. Open Source Tools for Geographic Analysis in Transport Planning. Journal of Geographical Systems, 2021, 23, 547–578. https://doi.org/10.1007/s10109-020-00342-2
3. Toms, S.; O’Beirne, D. ArcPy and ArcGIS. Automating ArcGIS for Desktop and ArcGIS Online with Python – Second Edition. Packt Publishing, 2017.
4. Abdalla, R. (Ed.). Geographic Information Systems: Data Science Approach. Springer, 2020.
5. Esri. Transit Data Model—ArcGIS Pro Documentation. Available online:
https://pro.arcgis.com/en/pro-app/latest/help/analysis/networks/transit-data-model.htm
6. Innowacje w transporcie. Zrównoważony rozwój. Integracja gałęzi transportu. Sztuczna inteligencja; Krystyna Wojewódzka-Król (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.
7. Baig, Maughal & Khan, Sher & Ali Baig, Mirza Mohammed. (2017). High Speed Trains: A Review. 2320-334.
8. UNECE, Trans-European Railway High-Speed, Master Plan Study (https://unece.org/sites/default/files/2021-07/2017852_E_web_light.pdf)
9. UNECE, IoT Standards for Trade Facilitation, White Paper (https://unece.org/sites/default/files/2021-11/eDATA-IoT-WhitePaper_v1.pdf)
10. UNECE, Technical Note, Terminology for Single Window and other ePlatforms (https://unece.org/fileadmin/DAM/cefact/GuidanceMaterials/WhitePapers/WP-TechNoteSWTerminology_Eng.pdf)
Literatura uzupełniająca
1. Przybylowski, A.; Palewski, K.; Owczarek, T. Hydrogen Vehicle Adoption: Perceptions, Barriers, and Global Strategies. Energies 2025, 18, 5647. https://doi.org/10.3390/en18215647.
2. Basnet, Sunil; Bahootoroody, Ahmad; Chaal, Meriam; Valdez Banda, Osiris; Lahtinen, Janne; Kujala, P. (2022). A decision-making framework for selecting an MBSE language–A case study to Ship pilotage. Expert Systems with Applications. 193. 116451. 10.1016/j.eswa.2021.116451.
3. Colling, A.P.; Hekkenberg, R.G. A Multi-Scenario Simulation Transport Model to Assess the Economics of Semi-Autonomous Platooning Concepts. In Proceedings of the 18th Conference on Computer Applications and Information Technology in the Maritime Industries (COMPIT 2019), Tullamore, Ireland, 25–27 March 2019; pp. 132–145.
4. Santos, T.A.; Guedes Soares, C. Economic Feasibility of an Autonomous Container Ship. Marit. Transp. Harvest. Sea Resour. 2018, 2, 861–870.
5. "5 years experience of e-highways for heavy vehicles in review" (https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-658-21015-1_19.
https://stenaline.com/app/uploads/2024/05/stena-line_sustainability_brochure_digital_spread.pdf


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr hab. Adam Przybyłowski, prof. UMG KT
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
mgr inż. Oskar Gach KT
dr Oktawia Specht KT
Pobierz w wersji PDF