| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY | 
	
		| Nr: |  | Przedmiot: | INNOWACJE W TRANSPORCIE | 
	
		| Kierunek / Poziom kształcenia: | TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA | 
	
		| Forma studiów: | STACJONARNE / NIESTACJONARNE | 
	
		| Profil kształcenia: | OGÓLNOAKADEMICKI | 
	
		| Specjalność: | EKSPLOATACJA SYSTEMóW TRANSPORTOWYCH I LOGISTYCZNYCH | 
	
		| SEMESTR | ECTS | Liczba godzin w tygodniu | Liczba godzin w semestrze | 
	
		| W | C | L | P | S | W | C | L | P | S | 
		
			| II | 2 |  |  |  |  |  | 9 | 9 |  |  |  | 
	
		| Razem w czasie studiów: | 18 | 
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
			| 1 | Podstawowa wiedza dotycząca infrastruktury i systemów transportowych oraz środków transportu. | 
			| 2 | Podstawowa wiedza na temat grafiki inżynierskiej. | 
Cele przedmiotu
			| 1 | Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu  funkcjonowania i zarządzania systemami transportowymi, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań stosowanych w branży TSL (transport, spedycja, logistyka). | 
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
			| EKP1 | Student posiada podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań w transporcie i logistyce  oraz  wykorzystania nowoczesnych technik i technologii w  transporcie. Identyfikuje kluczowe koszty i korzyści z wdrożenia rozwiązań w projektowaniu i eksploatacji systemów transportowych. | 
			| EKP2 | Student zna zasady funkcjonowania określonych gałęzi transportu i rekomenduje działania regulacyjne pozwalające na zredukowanie emisyjności transportu. Ma wiedzę w zakresie poszczególnych narzędzi i systemów wykorzystywanych w transporcie i logistyce, w tym także rozwiązań IT wspierających przepływ towarów. | 
			| EKP3 | Student potrafi wskazywać możliwości rozwiązania pojawiających się wyzwań w transporcie zgodnie z aktualnymi trendami rynkowymi, jednocześnie uwzględniając  zasady bezpieczeństwa, uwarunkowania środowiskowe, ekonomiczne, technologiczne i techniczne. | 
			| EKP4 | Student potrafi dokonać analizy funkcjonowania systemu transportowego biorąc pod uwagę aspekty ekonomiczne, bezpieczeństwo oraz stopień efektywności zastosowanego rozwiązania. Potrafi krytycznie ocenić budowę podstawowych środków transportu i funkcjonowanie systemów transportowych. Jest gotów rozwiązywać problemy transportowe współdziałając w grupie. Student potrafi myśleć poza schematami (w sposób kreatywny i przedsiębiorczy). | 
			| EKP5 | Student ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy poprzez ciągłe samokształcenie oraz konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę oraz samodzielnie pozyskiwać informacje, korzystając z publikacji poświęconych tematyce TSL z zachowaniem poszanowania praw autorskich. | 
Treści programowe
Semestr II
		
			
				| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | 
			
				| W | C | L | P | S | 
| 1 | Definicja i czynniki determinujące innowacyjność. Pomiar innowacyjności na poziomie globalnym, krajowym i regionalnym.  Digitalizacja, systemy autonomiczne i postępująca rola sztucznej inteligencji w sektorze TSL. | 2.4 | 2.4 |  |  |  | EKP1, EKP3 |  | 
| 2 | Analiza wpływu nowoczesnych technologii na sektor transportowy. Wpływ innowacji na bezpieczeństwo i efektywność różnych środków transportu. Wyzwania związane z wprowadzaniem nowych technologii w transporcie. Aktualne i przyszłe regulacje dotyczące nowoczesnych technologii transportu. | 0.6 | 1.2 |  |  |  | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4 |  | 
| 3 | Ekologiczne aspekty innowacji transportowych. Rodzaje alternatywnych napędów stosowanych w różnych środkach transportu. Technologie pozwalające na zwiększenie efektywności energetycznej. Systemy współdzielenia pojazdów i ich wpływ na zrównoważony transport. | 1.2 | 1.2 |  |  |  | EKP2, EKP3, EKP5 |  | 
| 4 | Technologia Kolei Dużych Prędkości. Analiza wpływu KDP na rozwój transportu kolejowego, aspekty techniczne i ekonomiczne związane z tą formą transportu. Analiza konkurencyjności KDP w porównaniu z lotnictwem i transportem drogowym. KDP jako narzędzie rozwoju miast i regionów. | 1.2 | 0.6 |  |  |  | EKP1, EKP2 |  | 
| 5 | Koncepcja pojazdów autonomicznych. Definicja pojazdu autonomicznego i obwarowania prawne. Poziomy autonomiczności. Wykorzystanie pojazdów autonomicznych w sektorze TSL. | 1.2 | 0.6 |  |  |  | EKP1, EKP2, EKP5 |  | 
| 6 | Nowoczesne technologie informacyjne stosowane w transporcie, poprawiające efektywność łańcuchów dostaw (Internet of Things, Blockchain, Digital Twin, Single Window). Zagrożenia cybernetyczne dla systemów transportowych. | 1.2 | 1.2 |  |  |  | EKP1, EKP2, EKP5 |  | 
| 7 | Projekty innowacyjne w sektorze TSL. Innowacje i zrównoważony rozwój w transporcie morskim, ze szczególnym uwzględnieniem ekologicznej przyszłości żeglugi. Nowoczesne rozwiązania technologiczne stosowane przez przewoźników morskich w branży TSL, takie jak napędy hybrydowe, alternatywne źródła energii i zaawansowane systemy optymalizacji trasy. Wpływ zastosowanych rozwiązań na efektywność oraz bezpieczeństwo transportu morskiego. | 1.2 | 1.8 |  |  |  | EKP1, EKP4, EKP5 |  | 
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
	
		
			| Symbol EKP | Test | Egzamin ustny | Egzamin pisemny | Kolokwium | Sprawozdanie | Projekt | Prezentacja | Zaliczenie praktyczne | Inne | 
		
			| EKP1 | X |  |  |  | X |  |  |  |  | 
		
			| EKP2 | X |  |  |  | X |  |  |  |  | 
		
			| EKP3 | X |  |  |  | X |  |  |  |  | 
		
			| EKP4 | X |  |  |  |  | X |  |  |  | 
		
			| EKP5 | X |  |  |  | X | X |  |  |  | 
Kryteria zaliczenia przedmiotu
	
		| Semestr | Ocena pozytywna (min. dostateczny) | 
| II | Student uzyskał efekty uczenia się. Uczęszczał na ćwiczenia i wykłady (dopuszczalna 1 nieobecność).
Projekt: wykonanie i zaliczenie pracy projektowej (minimum ocena dostateczna) oraz spawozdań (minimum ocena dostateczna).
Wykład: test (minimum ocena dostateczna).
Ocena końcowa: średnia ocen z projektu (waga 20%), sprawozdań (20%) i egzaminu (waga 60%). | 
Nakład pracy studenta
	
		| Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | 
	
		| W | C | L | P | S | 
| Godziny kontaktowe | 15 | 15 |  |  |  | 
| Czytanie literatury | 6 | 4 |  |  |  | 
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych |  | 4 |  |  |  | 
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 4 |  |  |  |  | 
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania |  | 6 |  |  |  | 
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 1 |  |  |  |  | 
| Udział w konsultacjach | 1 | 1 |  |  |  | 
| Łącznie godzin | 27 | 30 |  |  |  | 
| Łączny nakład pracy studenta | 57 | 
| Liczba punktów ECTS | 1 | 1 |  |  |  | 
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 | 
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi |  | 
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 33 | 
Literatura
Literatura podstawowa
1. Innowacje w transporcie. Zrównoważony rozwój. Integracja gałęzi transportu. Sztuczna inteligencja; Krystyna Wojewódzka-Król (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021. 
2. Wróbel, K.; Montewka, J.; Kujala, P. Towards the Assessment of Potential Impact of Unmanned Vessels on Maritime Transportation Safety. Reliab. Eng. Syst. Saf. 2017, 165 (August 2016), 155–169. https://doi.org/10.1016/j.ress.2017.03.029.
2. DNV GL. Position Paper-Remote-Controlled and Autonomous Ships; DNV GL: Berrum, Norway, 2018
3. Kretschmann, L.; Burmeister, H.C.; Jahn, C. Analyzing the Economic Benefit of Unmanned Autonomous Ships: An Explora-tory Cost-Comparison between an Autonomous and a Conventional Bulk Carrier. Res. Transp. Bus. Manag. 2017
4. Akbar, A.; Aasen, A.K.; Msakni, M.; Fagerholt, K.; Lindstad, E.; Meisel, F. An Economic Analysis of Introducing Autonomous Ships in a Short-Sea Liner Shipping Network. Int. Trans. Oper. Res. 2020, 28, 1740–1764
5. "Traffic Management Services RAMP METERING Deployment Guideline",  (https://www.transport.gov.mt/RampMetering.pdf-f1734)
6. "The Concept of Smart Motorways (https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/8906654casa_token=m0JgujQwJYAAAAAA:Qjevb855RxF_BVSASyw7gvlxNaxeHZXhTAPwuapFoDPDPGkpwaHxl8DDXk559hswQTnLP-4sWhFqlg)
7. Baig, Maughal & Khan, Sher & Ali Baig, Mirza Mohammed. (2017). High Speed Trains: A Review. 2320-334. 
8. UNECE, Trans-European Railway High-Speed, Master Plan Study (https://unece.org/sites/default/files/2021-07/2017852_E_web_light.pdf)
9. UNECE, IoT Standards for Trade Facilitation, White Paper (https://unece.org/sites/default/files/2021-11/eDATA-IoT-WhitePaper_v1.pdf)
10. UNECE, Technical Note, Terminology for Single Window and other ePlatforms (https://unece.org/fileadmin/DAM/cefact/GuidanceMaterials/WhitePapers/WP-TechNoteSWTerminology_Eng.pdf)
Literatura uzupełniająca
1. Basnet, Sunil; Bahootoroody, Ahmad; Chaal, Meriam; Valdez Banda, Osiris; Lahtinen, Janne; Kujala, P. (2022). A decision-making framework for selecting an MBSE language–A case study to Ship pilotage. Expert Systems with Applications. 193. 116451. 10.1016/j.eswa.2021.116451. 
2. Colling, A.P.; Hekkenberg, R.G. A Multi-Scenario Simulation Transport Model to Assess the Economics of Semi-Autonomous Platooning Concepts. In Proceedings of the 18th Conference on Computer Applications and Information Technology in the Maritime Industries (COMPIT 2019), Tullamore, Ireland, 25–27 March 2019; pp. 132–145. 
3. Santos, T.A.; Guedes Soares, C. Economic Feasibility of an Autonomous Container Ship. Marit. Transp. Harvest. Sea Resour. 2018, 2, 861–870.
4. "5 years experience of e-highways for heavy vehicles in review" (https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-658-21015-1_19.
https://stenaline.com/app/uploads/2024/05/stena-line_sustainability_brochure_digital_spread.pdf
Prowadzący przedmiot
	
		| Tytuł/stopień, imię, nazwisko | Jednostka dydaktyczna | 
	
		| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |  | 
	
		| dr hab. Adam Przybyłowski, prof. UMG | KT | 
	
		| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |  | 
		| mgr inż. Agnieszka Jankowska | KT | 
		| mgr Oktawia Specht | KT | 
