| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
| Nr: |
|
Przedmiot: |
INNOWACJE W TRANSPORCIE |
| Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA |
| Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
| Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
| Specjalność: |
EKSPLOATACJA SYSTEMóW TRANSPORTOWYCH I LOGISTYCZNYCH |
| SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
| W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
| II |
2 |
|
|
|
|
|
9 |
9 |
|
|
|
| Razem w czasie studiów: |
18 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
| 1 |
Podstawowa wiedza dotycząca infrastruktury i systemów transportowych oraz środków transportu. |
| 2 |
Podstawowa wiedza na temat grafiki inżynierskiej. |
Cele przedmiotu
| 1 |
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu funkcjonowania i zarządzania systemami transportowymi, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań stosowanych w branży TSL (transport, spedycja, logistyka). |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
| EKP1 |
Student posiada podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań w transporcie i logistyce oraz wykorzystania nowoczesnych technik i technologii w transporcie. Identyfikuje kluczowe koszty i korzyści z wdrożenia rozwiązań w projektowaniu i eksploatacji systemów transportowych. |
| EKP2 |
Student zna zasady funkcjonowania określonych gałęzi transportu i rekomenduje działania regulacyjne pozwalające na zredukowanie emisyjności transportu. Ma wiedzę w zakresie poszczególnych narzędzi i systemów wykorzystywanych w transporcie i logistyce, w tym także rozwiązań IT wspierających przepływ towarów. |
| EKP3 |
Student potrafi wskazywać możliwości rozwiązania pojawiających się wyzwań w transporcie zgodnie z aktualnymi trendami rynkowymi, jednocześnie uwzględniając zasady bezpieczeństwa, uwarunkowania środowiskowe, ekonomiczne, technologiczne i techniczne. |
| EKP4 |
Student potrafi dokonać analizy funkcjonowania systemu transportowego biorąc pod uwagę aspekty ekonomiczne, bezpieczeństwo oraz stopień efektywności zastosowanego rozwiązania. Potrafi krytycznie ocenić budowę podstawowych środków transportu i funkcjonowanie systemów transportowych. Jest gotów rozwiązywać problemy transportowe współdziałając w grupie. Student potrafi myśleć poza schematami (w sposób kreatywny i przedsiębiorczy). |
| EKP5 |
Student ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy poprzez ciągłe samokształcenie oraz konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę oraz samodzielnie pozyskiwać informacje, korzystając z publikacji poświęconych tematyce TSL z zachowaniem poszanowania praw autorskich. |
Treści programowe
Semestr II
| Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
| W |
C |
L |
P |
S |
| 1 | Definicja i czynniki determinujące innowacyjność. Pomiar innowacyjności na poziomie globalnym, krajowym i regionalnym. Digitalizacja, systemy autonomiczne i postępująca rola sztucznej inteligencji w sektorze TSL. | 2.4 | 2.4 | | | | EKP1, EKP3 | |
| 2 | Analiza wpływu nowoczesnych technologii na sektor transportowy. Wpływ innowacji na bezpieczeństwo i efektywność różnych środków transportu. Wyzwania związane z wprowadzaniem nowych technologii w transporcie. Aktualne i przyszłe regulacje dotyczące nowoczesnych technologii transportu. | 0.6 | 1.2 | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4 | |
| 3 | Ekologiczne aspekty innowacji transportowych. Rodzaje alternatywnych napędów stosowanych w różnych środkach transportu. Technologie pozwalające na zwiększenie efektywności energetycznej. Systemy współdzielenia pojazdów i ich wpływ na zrównoważony transport. | 1.2 | 1.2 | | | | EKP2, EKP3, EKP5 | |
| 4 | Technologia Kolei Dużych Prędkości. Innowacje w przewozach pasażerskich (koleje regionalne, metro). Innowacje w przewozach ładunków (transport kombinowany). Systemy zarządzania infrastrukturą i bezpieczeństwem w transporcie kolejowym, Interoperacyjność jako współczesne wyzwanie. | 1.2 | 0.6 | | | | EKP1, EKP2 | |
| 5 | Innowacje w transporcie wodnym śródlądowym. Nowe sfery zastosowania. Innowacje we flocie śródlądowej, RIS (River Information Services) a bezpieczeństwo i konkurencyjność. | 1.2 | 0.6 | | | | EKP1, EKP2, EKP5 | |
| 6 | Innowacyjne zarządzanie transportem w miastach. Problemy transportu w miastach. Zarządzanie infrastrukturą transportu w miastach. Przykłady działań usprawniających transport ładunków w miastach. Innowacyjne rozwiązania punktów dystrybucji i odbioru przesyłek. | 1.2 | 1.2 | | | | EKP1, EKP2, EKP5 | |
| 7 | Projekty innowacyjne w sektorze TSL. Innowacje i zrównoważony rozwój w transporcie morskim, ze szczególnym uwzględnieniem ekologicznej przyszłości żeglugi. Nowoczesne rozwiązania technologiczne stosowane przez przewoźników morskich w branży TSL, takie jak napędy hybrydowe, alternatywne źródła energii i zaawansowane systemy optymalizacji trasy. Wpływ zastosowanych rozwiązań na efektywność oraz bezpieczeństwo transportu morskiego. | 1.2 | 1.8 | | | | EKP1, EKP4, EKP5 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
| Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
| EKP1 |
X | | | | X | X | | | |
| EKP2 |
X | | | | X | X | | | |
| EKP3 |
X | | | | X | X | | | |
| EKP4 |
X | | | | | X | | | |
| EKP5 |
X | | | | X | X | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
| Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
| II | Student uzyskał efekty uczenia się. Uczęszczał na ćwiczenia i wykłady (dopuszczalna 1 nieobecność).
Projekt: wykonanie i zaliczenie pracy projektowej (minimum ocena dostateczna) oraz spawozdań (minimum ocena dostateczna).
Wykład: test (minimum ocena dostateczna).
Ocena końcowa: średnia ocen z projektu (waga 20%), sprawozdań (20%) i egzaminu (waga 60%).
|
Nakład pracy studenta
| Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
| W |
C |
L |
P |
S |
| Godziny kontaktowe | 15 | 15 | | | |
| Czytanie literatury | 6 | 4 | | | |
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | 4 | | | |
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 4 | | | | |
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | 6 | | | |
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 1 | | | | |
| Udział w konsultacjach | 1 | 1 | | | |
| Łącznie godzin | 27 | 30 | | | |
| Łączny nakład pracy studenta | 57 |
| Liczba punktów ECTS | 1 | 1 | | | |
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 33 |
Literatura
Literatura podstawowa
1. Zaroujtaghi, A.; Mansourihanis, O.; Tayarani, M.; Mansouri, F.; Hemmati, M.; Soltani, A. A Systematic Review of GIS Evolution in Transportation Planning: Towards AI Integration. Future Transportation, 2025, 5, 97. https://doi.org/10.3390/futuretransp5030097
2. Lovelace, R. Open Source Tools for Geographic Analysis in Transport Planning. Journal of Geographical Systems, 2021, 23, 547–578. https://doi.org/10.1007/s10109-020-00342-2
3. Toms, S.; O’Beirne, D. ArcPy and ArcGIS. Automating ArcGIS for Desktop and ArcGIS Online with Python – Second Edition. Packt Publishing, 2017.
4. Abdalla, R. (Ed.). Geographic Information Systems: Data Science Approach. Springer, 2020.
5. Esri. Transit Data Model—ArcGIS Pro Documentation. Available online:
https://pro.arcgis.com/en/pro-app/latest/help/analysis/networks/transit-data-model.htm
6. Innowacje w transporcie. Zrównoważony rozwój. Integracja gałęzi transportu. Sztuczna inteligencja; Krystyna Wojewódzka-Król (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.
7. Baig, Maughal & Khan, Sher & Ali Baig, Mirza Mohammed. (2017). High Speed Trains: A Review. 2320-334.
8. UNECE, Trans-European Railway High-Speed, Master Plan Study (https://unece.org/sites/default/files/2021-07/2017852_E_web_light.pdf)
9. UNECE, IoT Standards for Trade Facilitation, White Paper (https://unece.org/sites/default/files/2021-11/eDATA-IoT-WhitePaper_v1.pdf)
10. UNECE, Technical Note, Terminology for Single Window and other ePlatforms (https://unece.org/fileadmin/DAM/cefact/GuidanceMaterials/WhitePapers/WP-TechNoteSWTerminology_Eng.pdf)
Literatura uzupełniająca
1. Przybylowski, A.; Palewski, K.; Owczarek, T. Hydrogen Vehicle Adoption: Perceptions, Barriers, and Global Strategies. Energies 2025, 18, 5647. https://doi.org/10.3390/en18215647.
2. Basnet, Sunil; Bahootoroody, Ahmad; Chaal, Meriam; Valdez Banda, Osiris; Lahtinen, Janne; Kujala, P. (2022). A decision-making framework for selecting an MBSE language–A case study to Ship pilotage. Expert Systems with Applications. 193. 116451. 10.1016/j.eswa.2021.116451.
3. Colling, A.P.; Hekkenberg, R.G. A Multi-Scenario Simulation Transport Model to Assess the Economics of Semi-Autonomous Platooning Concepts. In Proceedings of the 18th Conference on Computer Applications and Information Technology in the Maritime Industries (COMPIT 2019), Tullamore, Ireland, 25–27 March 2019; pp. 132–145.
4. Santos, T.A.; Guedes Soares, C. Economic Feasibility of an Autonomous Container Ship. Marit. Transp. Harvest. Sea Resour. 2018, 2, 861–870.
5. "5 years experience of e-highways for heavy vehicles in review" (https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-658-21015-1_19.
https://stenaline.com/app/uploads/2024/05/stena-line_sustainability_brochure_digital_spread.pdf
Prowadzący przedmiot
| Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
| dr hab. Adam Przybyłowski, prof. UMG |
KT |
| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
| mgr inż. Oskar Gach |
KT |
| dr Oktawia Specht |
KT |
