UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: OCHRONA ŚRODOWISKA W TRANSPORCIE
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: ZARZąDZANIE INFRASTRUKTURą I ŚRODKAMI TRANSPORTU ŚRóDLąDOWEGO
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
I 2 9 9
Razem w czasie studiów: 18

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Brak.

Cele przedmiotu

1 Posiadanie wiedzy w zakresie źródeł i rodzajów zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska z różnych środków transportu oraz sposobów jego ochrony.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 definiuje źródła zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska z różnych środków transportu.
EKP2 definiuje rodzaje zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska podczas eksploatacji różnych środków transportu oraz określa ich wpływ.
EKP3 opisuje techniczne, technologiczne i organizacyjne sposoby i możliwości zmniejszania negatywnego wpływu środków transportu na środowisko.
EKP4 przedstawia najważniejsze regulacje prawne o zasięgu globalnym, regionalnym, krajowym, dotyczące ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami.
EKP5 nakreśla idee, trendy i kierunki rozwoju zielonych technologii, podaje przykłady wdrożenia ekoinicjatyw i ekoprojektów
EKP6 analizuje i dokonuje oceny skuteczności istniejących rozwiązań prawnych i technologicznych zmniejszania negatywnego wpływu transportu na środowisko

Treści programowe

Semestr I
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Rodzaje zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska podczas eksploatacji statków morskich. Najważniejsze regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami (międzynarodowe konwencje o zasięgu globalnym - MARPOL i regionalnym - Helsińska).1.8EKP1, EKP2, EKP4
2Techniczne sposoby ograniczania negatywnego wpływu żeglugi na środowisko. Ochrona środowiska w portach morskich. Regulacje i rozwiązania techniczne wprowadzane przez porty. Polityka proekologiczna. Ekoprojekty, ekoinicjatywy – analiza i ocena.1.2EKP3, EKP5
3Rodzaje zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska podczas eksploatacji statków powietrznych – w strefie okołolotniskowej i na wysokościach przelotowych. Najważniejsze regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami (międzynarodowe konwencje o zasięgu globalnym – ICAO, inne regulacje).1.8EKP1, EKP2, EKP4
4Techniczne sposoby ograniczania negatywnego wpływu transportu lotniczego na środowisko. Ekoprojekty, ekoinicjatywy – analiza i ocena.1.2EKP3, EKP5
5Rodzaje zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska podczas eksploatacji środków transportu lądowego – drogowego i kolejowego. Najważniejsze regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami (międzynarodowe i krajowe regulacje).1.8EKP1, EKP2, EKP4
6Techniczne sposoby ograniczania negatywnego wpływu transportu lądowego na środowisko. Ekoprojekty, ekoinicjatywy – analiza i ocena.1.2EKP3, EKP5
7Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 1: Analiza efektywności wybranych metod, rozwiązań technicznych, organizacyjnych i prawnych zmierzających do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu morskiego i śródlądowego na środowisko. Temat ćwiczenia dobrany indywidualnie dla każdego studenta.3EKP5, EKP6
8Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 2: Analiza efektywności wybranych metod, rozwiązań technicznych, organizacyjnych i prawnych zmierzających do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu lotniczego na środowisko. Temat ćwiczenia dobrany indywidualnie dla każdego studenta.3EKP5, EKP6
9Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 3: Analiza efektywności wybranych metod, rozwiązań technicznych, organizacyjnych i prawnych zmierzających do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu lądowego na środowisko. Temat ćwiczenia dobrany indywidualnie dla każdego studenta.3EKP5, EKP6

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 X
EKP3 X
EKP4 X
EKP5 X
EKP6 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IWynik powyżej 50% z testu zaliczeniowego

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1515
Czytanie literatury55
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia55
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach33
Udział w konsultacjach22
Łącznie godzin3030
Łączny nakład pracy studenta60
Liczba punktów ECTS11
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu2
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich40

Literatura

Literatura podstawowa
1. Jerzy Bolałek - Ochrona środowiska morskiego: od teorii do praktyki. Gdańsk ; Sopot: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2016.
Krystyna Wojewódzka-Król i inni - Innowacje w transporcie : zrównoważony rozwój, integracja gałęzi transportu, sztuczna inteligencja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021.
2. Jan Gronowicz - Ochrona środowiska w transporcie lądowym. Poznań; Radom: Instytut Technologii Eksploatacji, 2003.
3. Jerzy Merkisz, Jacek Pielecha - Emisja cząstek stałych ze źródeł motoryzacyjnych. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, 2014.
4. Elżbieta Szaruga - Racjonalizacja energochłonności transportu samochodowego: wyzwanie XXI wieku. Kraków; Legionowo: Wydawnictwo edu-Libri, 2018.
Literatura uzupełniająca
1. Źródła prawne - Konwencja MARPOL, Konwencja ICAO, dyrektywy unijne
2. dokumentacja i publikacje IMO, PRS, ESPO - dostępne na: www.imo.org, www.prs.pl, www.ecoports.com
3. dokumentacja i publikacje ICAO, IATA - dostępne na: www.icao.int, www.iata.org


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr hab. inż. Małgorzata Pawlak, prof. UMG KES
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
Pobierz w wersji PDF