EKP1 |
Prezentuje obszerną wiedzę dotyczącą zasad prawnych oraz organizacyjnych mających zastosowanie w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych. K_W11, K_W19, K_W20 |
EKP2 |
Ma praktyczną umiejętności planowania i nadzorowania akcji poszukiwawczo-ratowniczych, zdobyte na symulatorach Full Mission Bridge lub ECDIS. K_U16, K_U17, |
EKP3 |
Posiada zdolności pracy zespołowej w sytuacjach awaryjnych, ma świadomość odpowiedzialności podejmowanych akcji. K_K02, K_K03, K_K05, |
EKP4 |
Ma uporządkowana wiedzę w zakresie bezpieczeństwa życia i pracy na morzu, zna szczegółowo procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia dla załogi, pasażerów, statku i ładunku oraz wie, jak unikać tych zagrożeń. K_W19, |
EKP5 |
Potrafi korzystać z literatury fachowej, ucząc się samodzielnie potrafi pozyskiwać informacje z polskich i angielskojęzycznych zasobów Internetu oraz specjalistycznych baz danych. Jest w stanie integrować, oceniać, dokonywać prawidłowej interpretacji pozyskanej informacji, a na jej podstawie wyprowadzać wnioski i formułować opinie. K_U01, |
EKP6 |
Interpretować warunki hydrometeorologiczne wpływające na akcję poszukiwawczo-ratowniczą K_W11, K_U11, |
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Podstawy prawne poszukiwania, ratowania życia i ratownictwa na morzu. Analiza Konwencji SOLAS i LSA [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 1 | | 4 | | | EKP1, EKP2, EKP5 | 9.5.1.1, 9.5.1.2 |
2 | Organizacja Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (służby SAR) w Polsce i na świecie. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 1 | | | | | EKP1, EKP2 | 9.5.1.3, 9.5.1.4 |
3 | Zasady tworzenia rozkładu alarmowego na statkach pasażerskich i handlowych. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | | | 2 | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4 | 9.5.1.1, 9.5.1.5, 9.5.1.6, 9.5.1.7, 9.5.1.8 |
4 | Wyposażenie łodzi i tratw ratunkowych oraz łodzi ratowniczych. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 1 | | | | | EKP1, EKP4, EKP5 | 9.5.1.3 |
5 | Systemy wodowania łodzi i tratw ratunkowych oraz szybkich łodzi ratowniczych. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 1 | | | | | EKP1, EKP4, EKP5 | |
6 | Metody ewakuacji ludzi z zagrożonych statków towarowych. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 2 | | | | | EKP1, EKP4, EKP5 | 9.5.1.5 |
7 | Metody ewakuacji ludzi z zagrożonych statków pasażerskich i promów oraz opieka nad pasażerami w sytuacjach awaryjnych. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 2 | | | | | EKP1, EKP4, EKP5 | 9.5.1.6 |
8 | Zachowanie się rozbitków na statkowych środkach ratunkowych. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 2 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.5.1.7 |
9 | Zasady przetrwania człowieka w morzu. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 2 | | | | | EKP1, EKP6 | 9.5.1.8 |
10 | Poradnik poszukiwania i ratowania – IAMSAR. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 2 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | 9.5.1.9 |
11 | Organizacja akcji poszukiwawczo-ratowniczej; IAMSAR [STCW:] | | | | | 5 | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | 9.5.1.10 |
12 | Asysta w niebezpieczeństwie. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 2 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | 9.5.1.11 |
13 | Śmigłowce w ratownictwie morskim. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 2 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | 9.5.1.2, 9.5.1.9, 9.5.1.12 |
14 | Holowanie ratownicze. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 2 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | 9.5.1.13, 9.5.2.1, 9.5.2.3 |
15 | Procedury awaryjne stosowane w ratownictwie: – opieka nad pasażerami w sytuacjach awaryjnych, – postępowanie w wypadku kolizji lub wejścia na mieliznę, – podjęcie ludzi z wody, – asysta w niebezpieczeństwie. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 1 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | 9.5.1.11, 9.5.1.14 |
16 | Postępowanie w przypadku wejścia na brzeg. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 1 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | 9.5.1.15, 9.5.2.3, 9.5.2.4 |
17 | Postępowanie w przypadku nieuchronności wejścia na mieliznę i po wejściu na nią. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 1 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | 9.5.1.16, 9.5.2.3, 9.5.2.4, 9.5.2.5 |
18 | Zejście z mielizny samodzielne lub z asystą. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 1 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | 9.5.1.16, 9.5.1.17, 9.5.2.3, 9.5.2.4, 9.5.2.5 |
19 | Postępowanie w przypadku nieuchronności zderzenia i po zderzeniu oraz w innych przypadkach utraty wodoszczelności kadłuba. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 2 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | 9.5.1.18, 9.5.2.2 |
20 | Contigency plan – sporządzanie planów na wypadek sytuacji awaryjnych [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | | | 4 | | | EKP1, EKP3, EKP4, EKP5 | 9.5.1.1, 9.5.1.2, 9.5.1.16 |
21 | Oszacowanie uszkodzeń. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 2 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | 9.5.1.19, 9.5.2.3, 9.5.2.4 |
22 | Sterowanie awaryjne. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6] | 2 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | 9.5.1.20 |
1. Międzynarodowy Lotniczy i Morski Poradnik Poszukiwania i Ratowania. Tom III – środki mobilne – tłumaczenie Wydawnictwo TRADEMAR
Gdynia, 2001.
2. IAMSAR Manual
3. Międzynarodowa Konwencja o poszukiwaniu i ratownictwie morskim. Sporządzona w Hamburgu dnia 27 kwietnia 1979 r.
4. Dziennik Ustaw Załącznik do nr 27, poz.184 z dnia 15 sierpnia 1988 r.
5. Ustawa o bezpieczeństwie morskim. Dziennik Ustaw z 2000 roku.
6. Burciu Z. Niezawodność akcji ratowniczej w transporcie morskim. Wyd. Politechnika Warszawska 2012
7. Międzynarodowa Konwencja o Bezpieczeństwie Życia na Morzu (SOLAS`74). Rozdział III - Środki i urządzenia ratunkowe,
8. Kodeks Środków Ratunkowych (LSA)