UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: RATOWNICTWO MORSKIE
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: PRAKTYCZNY
Specjalność: TRANSPORT MORSKI
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
IV 3 30 10 5
Razem w czasie studiów: 45

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Zakres wiedzy szkoły średniej. Elementy zawodowego języka angielskiego Elementy manewrowania statkiem, budowy i stateczności statku, łączności morskiej. Zaliczony kurs indywidualnych technik ratunkowych.

Cele przedmiotu

1 W wyniku szkolenia osoba szkolona powinna uzyskać wiedzę w następującym zakresie:
Zapoznanie studentów z podstawami prawnymi dotyczącymi ratowania życia i mienia na morzu, organizacją służby poszukiwania i ratownictwa morskiego w Polsce i na świecie, wyposażeniem ratunkowym statku i umiejętnościami jego użycia, a także postępowania w sytuacjach zagrożenia życia na morzu. Celem jest posługiwanie się poradnikiem IAMSAR podczas symulowania akcji poszukiwawczo-ratowniczych, umiejętność sporządzania rozkładu alarmowego oraz znajomość przepisów dotyczących ratownictwa wynikająca z Konwencji SOLAS i Kodeksu LSA.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Prezentuje obszerną wiedzę dotyczącą zasad prawnych oraz organizacyjnych mających zastosowanie w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych. K_W11, K_W19, K_W20
EKP2 Ma praktyczną umiejętności planowania i nadzorowania akcji poszukiwawczo-ratowniczych, zdobyte na symulatorach Full Mission Bridge lub ECDIS. K_U16, K_U17,
EKP3 Posiada zdolności pracy zespołowej w sytuacjach awaryjnych, ma świadomość odpowiedzialności podejmowanych akcji. K_K02, K_K03, K_K05,
EKP4 Ma uporządkowana wiedzę w zakresie bezpieczeństwa życia i pracy na morzu, zna szczegółowo procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia dla załogi, pasażerów, statku i ładunku oraz wie, jak unikać tych zagrożeń. K_W19,
EKP5 Potrafi korzystać z literatury fachowej, ucząc się samodzielnie potrafi pozyskiwać informacje z polskich i angielskojęzycznych zasobów Internetu oraz specjalistycznych baz danych. Jest w stanie integrować, oceniać, dokonywać prawidłowej interpretacji pozyskanej informacji, a na jej podstawie wyprowadzać wnioski i formułować opinie. K_U01,
EKP6 Interpretować warunki hydrometeorologiczne wpływające na akcję poszukiwawczo-ratowniczą K_W11, K_U11,

Treści programowe

Semestr IV
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Podstawy prawne poszukiwania, ratowania życia i ratownictwa na morzu. Analiza Konwencji SOLAS i LSA [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]14EKP1, EKP2, EKP59.5.1.1, 9.5.1.2
2Organizacja Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (służby SAR) w Polsce i na świecie. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]1EKP1, EKP29.5.1.3, 9.5.1.4
3Zasady tworzenia rozkładu alarmowego na statkach pasażerskich i handlowych. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]2EKP1, EKP2, EKP3, EKP49.5.1.1, 9.5.1.5, 9.5.1.6, 9.5.1.7, 9.5.1.8
4Wyposażenie łodzi i tratw ratunkowych oraz łodzi ratowniczych. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]1EKP1, EKP4, EKP59.5.1.3
5Systemy wodowania łodzi i tratw ratunkowych oraz szybkich łodzi ratowniczych. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]1EKP1, EKP4, EKP5
6Metody ewakuacji ludzi z zagrożonych statków towarowych. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]2EKP1, EKP4, EKP59.5.1.5
7Metody ewakuacji ludzi z zagrożonych statków pasażerskich i promów oraz opieka nad pasażerami w sytuacjach awaryjnych. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]2EKP1, EKP4, EKP59.5.1.6
8Zachowanie się rozbitków na statkowych środkach ratunkowych. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]2EKP1, EKP2, EKP39.5.1.7
9Zasady przetrwania człowieka w morzu. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]2EKP1, EKP69.5.1.8
10Poradnik poszukiwania i ratowania – IAMSAR. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]2EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP69.5.1.9
11Organizacja akcji poszukiwawczo-ratowniczej; IAMSAR [STCW:]5EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP69.5.1.10
12Asysta w niebezpieczeństwie. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]2EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP69.5.1.11
13Śmigłowce w ratownictwie morskim. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]2EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP69.5.1.2, 9.5.1.9, 9.5.1.12
14Holowanie ratownicze. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]2EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP69.5.1.13, 9.5.2.1, 9.5.2.3
15Procedury awaryjne stosowane w ratownictwie: – opieka nad pasażerami w sytuacjach awaryjnych, – postępowanie w wypadku kolizji lub wejścia na mieliznę, – podjęcie ludzi z wody, – asysta w niebezpieczeństwie. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]1EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP69.5.1.11, 9.5.1.14
16Postępowanie w przypadku wejścia na brzeg. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]1EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP69.5.1.15, 9.5.2.3, 9.5.2.4
17Postępowanie w przypadku nieuchronności wejścia na mieliznę i po wejściu na nią. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]1EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP69.5.1.16, 9.5.2.3, 9.5.2.4, 9.5.2.5
18Zejście z mielizny samodzielne lub z asystą. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]1EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP69.5.1.16, 9.5.1.17, 9.5.2.3, 9.5.2.4, 9.5.2.5
19Postępowanie w przypadku nieuchronności zderzenia i po zderzeniu oraz w innych przypadkach utraty wodoszczelności kadłuba. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]2EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP69.5.1.18, 9.5.2.2
20Contigency plan – sporządzanie planów na wypadek sytuacji awaryjnych [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]4EKP1, EKP3, EKP4, EKP59.5.1.1, 9.5.1.2, 9.5.1.16
21Oszacowanie uszkodzeń. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]2EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP69.5.1.19, 9.5.2.3, 9.5.2.4
22Sterowanie awaryjne. [STCW: A-II/1-6;A-II/3.1-6]2EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP69.5.1.20

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XXXX
EKP2 XXXX
EKP3 XXXX
EKP4 XXXX
EKP5 XXXX
EKP6 XX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IVPozytywna zaliczenie laboratorium, symulatora i wykładu

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe30105
Czytanie literatury1552
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych5
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania52
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach222
Udział w konsultacjach422
Łącznie godzin512913
Łączny nakład pracy studenta93
Liczba punktów ECTS21
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu3
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi27
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich59

Literatura

Literatura podstawowa
1. Międzynarodowy Lotniczy i Morski Poradnik Poszukiwania i Ratowania. Tom III – środki mobilne – tłumaczenie Wydawnictwo TRADEMAR
Gdynia, 2001.
2. IAMSAR Manual
3. Międzynarodowa Konwencja o poszukiwaniu i ratownictwie morskim. Sporządzona w Hamburgu dnia 27 kwietnia 1979 r.
4. Dziennik Ustaw Załącznik do nr 27, poz.184 z dnia 15 sierpnia 1988 r.
5. Ustawa o bezpieczeństwie morskim. Dziennik Ustaw z 2000 roku.
6. Burciu Z. Niezawodność akcji ratowniczej w transporcie morskim. Wyd. Politechnika Warszawska 2012
Literatura uzupełniająca
7. Międzynarodowa Konwencja o Bezpieczeństwie Życia na Morzu (SOLAS`74). Rozdział III - Środki i urządzenia ratunkowe,
8. Kodeks Środków Ratunkowych (LSA)


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
prof. dr hab. inż. kpt.ż.w. Zbigniew Burciu KES
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
prof. dr hab. inż. kpt.ż.w. Zbigniew Burciu KES
mgr inż. Paulina Krajewska KES
dr inż. kpt.ż.w. Andrzej Hejmlich KES
Pobierz w wersji PDF