UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: TELEMATYKA TRANSPORTU
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: TRANSPORT I LOGISTYKA
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
V 2 30 15
Razem w czasie studiów: 45

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Brak.

Cele przedmiotu

1 Zapoznanie z systemami telematyki transportu drogowego, morskiego lotniczego i
kolejowego.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 ma wiedzę z zakresu, informatyki i technologii informacyjnych właściwych dla kierunku transport przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu transportu i logistyki.
EKP2 zna ogólną klasyfikację i zasadę działania systemów pomiarowych wykorzystywanych w transporcie
EKP3 zna i potrafi wykorzystać różne systemy IT wykorzystywane w transporcie
EKP4 potrafi obsługiwać urządzenia inżynieryjno-techniczne
EKP5 potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin i dyscyplin oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne

Treści programowe

Semestr V
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Telematyka. Geneza pojęcia. Rodzaj pojęcia. Systemy telematyczne. Wykorzystanie i zastosowanie.2EKP1
2Telematyka transportu drogowego. Zbieranie danych i monitorowanie ruchu drogowego. Typy i rodzaje urządzeń pomiarowych. Systemy informacyjne dla podróżnych. Rodzaje i sposoby pobierania opłat w transporcie drogowym. Automatyczne identyfikacja pojazdów. Identyfikacja RFID krótkiego i dalekiego zasięgu. Zaawansowane systemy parkingowe.1010EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5
3Telematyka transportu morskiego. Służba VTS. System automatycznej identyfikacji. Europejski system monitoringu ruchu statków i informacji VTMIS. System LRIT.65EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5
4Telematyka transportu lotniczego. ILS -budowa, zasada działania. System MLS. System TAWS. Systemy monitorowania ruchu lotniczego. Telematyczne systemy lotniskowe.6EKP1, EKP2, EKP3
5Telematyka transportu kolejowego. Urządzenia Sterowania Ruchem Kolejowym. Samoczynne Hamowanie Pociągu. System Zarządzania Ruchem Kolejowym – ERTMS. Europejski System Sterowania Pociągiem.6EKP1, EKP2, EKP3

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XX
EKP2 XX
EKP3 XX
EKP4 XX
EKP5 XX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
V50% kolokwium; 50% zaliczenie końcowe.

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe3015
Czytanie literatury34
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych22
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach22
Udział w konsultacjach24
Łącznie godzin3927
Łączny nakład pracy studenta66
Liczba punktów ECTS11
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu2
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi17
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich55

Literatura

Literatura podstawowa
Nowacki G.: Telematyka transportu drogowego, Wydawnictwo ITS, 2008
Markusik S.: Infrastruktura logistyczna w transporcie, Tom III, Gliwice, 2013
Literatura uzupełniająca
PIARC : The Intelligent Transport Systems handbook – 2nd Edition, PIARC, 2004


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr hab. inż. Tomasz Neumann, prof. UMG KN
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
Pobierz w wersji PDF