UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
ZARZĄDZANIE STATKIEM |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
NAWIGACJA / PIERWSZEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
PRAKTYCZNY |
Specjalność: |
TRANSPORT MORSKI |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
VI |
3 |
|
|
|
|
|
15 |
15 |
|
|
|
VIII |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
Razem w czasie studiów: |
35 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Wiedza z zakresu szkoły średniej |
2 |
Elementy zawodowego języka angielskiego, budowy i stateczności statku, przewozów
morskich, bezpieczeństwa statku, psychologii zachowań ludzkich, prawa morskiego oraz podstaw organizacji i zarządzania. |
Cele przedmiotu
1 |
Przekazanie wiedzy na temat parametrów eksploatacyjnych statków, dokumentacji statku, form eksploatacji statków, problemów organizacji przewozów i dokumentowania przewozów oraz problemów współpracy statek – port, port – armator, statek – usługowcy; wskazania na obowiązujące przepisy, procedury i dobrą praktykę morską w tym zakresie. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie form eksploatacji handlowej statku i problemów organizacji przewozów.K_W01; K_W02 |
EKP2 |
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie dokumentacji statku w różnych typach żeglugi oraz ich prawnych aspektów w przewozie ładunków. K_W29; K_W22; K_W03 |
EKP3 |
Potrafi interpretować klauzule dokumentów ładunkowych oraz oceniać ich przydatność do najbardziej efektywnej i właściwej eksploatacji handlowej statków. K_W03; K_W29 |
EKP4 |
Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i zastosowywać do rozwiązywania praktycznych problemów związanych z przewozem ładunków. K_W29 |
EKP5 |
Posiada kompetencje międzynarodowe do prowadzenia dokumentacji i komunikacji w zakresie zarządzania statkiem i współpracy statek-port, port-armator, statek-usługodawcy oraz kierowania załogą. K_W31; K_U13 |
EKP6 |
Posiada wiedzę o dokumentach, certyfikatach, książkach, dziennikach i innych okrętowych. Zna i poprawnie interpretuje ich zawartość. Zna zasady przeprowadzania inspekcji morskich i przygotowania do nich statku pod względem dokumentacji. K_W33,K_W26; K_W31; |
EKP7 |
Zna zasady organizacji załogi statku morskiego, rozumie zasady dowodzenia i kierowanie podległymi pracownikami. K_W31; K_U22 |
EKP8 |
Współpracuje z armatorem, agentem, czarterującym w zakresie budżetu statku. Stosuje komputer w obliczeniach ekonomicznych. Poprawnie interpretuje i stosuje w praktyce zasady ekonomii żeglugi w zakresie kosztów, cen i wpływów frachtowych. Planuje elementy budżetu statku. K_W21 |
EKP9 |
Potrafi poprawnie interpretować zapisy zawarte w konwencjach, rezolucjach i kodeksach, efektywnie zarządzać bezpieczeństwem statku stosując instrukcje Kodeksu ISM w tym stosować procedury awaryjne; podejmować w każdych warunkach efektywne działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi, statku i ładunku; efektywnie przygotować statek do kontroli państwa portu (PSC). K_W26 |
EKP10 |
Ma podstawową wiedzę w zakresie procedur awaryjnych, rozkładów alarmowych, procedur postępowania dowództwa statku w celu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi, statku i ładunku; Zna w podstawowym zakresie akty prawne - konwencje, rezolucje, kodeksy i podstawowe wymagania z nich wynikające, kodeks zarządzania bezpieczeństwem (ISM) w odniesieniu do statku i armatora, zakres i zasady postępowania statku w czasie kontroli państwa portu (PSC). K_W19; K_W20 |
Treści programowe
Semestr VI
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Podstawowe parametry techniczno - eksploatacyjne statków i ich cechy indywidualne. [STCW: 9.11. /1.1.] Planowanie podróży i praktyczne zastosowania poszczególnych parametrów techniczno-eksploatacyjnych. [STCW: 9.11/1.22.] | 1 | 2 | | | | | 9.11.1.1, 9.11.1.22 |
2 | Podstawowe i pochodne formy eksploatacji statku. [STCW: 9.11/1.2.] | 1 | | | | | | 9.11.1.2 |
3 | Organizacja i dokumentacja przewozów w żegludze liniowej. 3.1. Umowa bukingowa. 3.2. Lista ładunkowa. 3.3. Kwit kontrolny. 3.4. Kwit sternika. 3.5. Konosament. 3.6. Morski list przewozowy. 3.7. Manifest ładunkowy. [STCW: 9.11/1.3.] | 1 | | | | | | 9.11.1.3 |
4 | Interpretacja ważniejszych klauzul konosamentu liniowego i morskiego listu przewozowego. [STCW: 9.11/1.4.] | 1 | 2 | | | | | 9.11.1.4 |
5 | Organizacja przewozów czarterowych, rodzaje czarterów. [STCW:9.11/1.5.] | 1 | | | | | | 9.11.1.5 |
6 | Dokumentacja przewozów czarterowych. 6.1. Umowa czarterowa. 6.2. Notisy, Nota gotowości. 6.3. Zestawienie faktów. 6.4. Taśma czasu. 6.5. Laydays, Laytime. 6.6. Rozliczenie czasu dozwolonego. [STCW: 9.11/1.6.] | 1 | | | | | | 9.11.1.6 |
7 | Eksploatacja statku w czarterze na czas. [STCW: 9.11/1.7.] | 1 | | | | | | 9.11.1.7 |
8 | Instrukcje ogólne i na podróż. Podróż jako podstawowy cykl produkcyjny statku. Instrukcje na podróż w żegludze liniowej, czarterowej i specjalistycznej. Analiza treści i znaczenia oraz zasady posługiwania się dokumentami charakterystycznymi dla podstawowych i pochodnych form eksploatacji statku.[STCW: 9.11/1.8.] | 1 | 2 | | | | | 9.11.1.8 |
9 | Sprawozdawczość eksploatacyjna statku, raport eksploatacyjny, raport kapitański. [STCW: 9.11/1.22.] | 1 | | | | | | 9.11.1.22 |
10 | Dokumenty i certyfikaty statku handlowego wynikające z międzynarodowych przepisów. 10.1.Konwencji SOLAS 74/78, 10.2. Load Lines 66, 10.3.MARPOL 73/78, 10.4.Tonnage 69, 10.5. CLC 69, 10.6. MLC 2006,10.7. WHO; 10.8. Kodeksy: IMSBC, IMDG, BCH, GC i inne 10.9.Dokumenty: a) Legitymacyjne. b) Klasyfikacyjne. c) Bezpieczeństwa. d) Sanitarne. e) Załogowe. f) Ładunkowe. g) Pasażerskie. [STCW: 9.11/1.9.] Dzienniki i książki ze szczególnym uwzględnieniem dziennika pokładowego. [STCW: 9.11/1.10.] | 1 | 2 | | | | | 9.11.1.9, 9.11.1.10 |
11 | Konwencja FAL 65. Procedury i dokumenty związane z odprawą statku na wejściu, wyjściu i w tranzycie. [STCW: 9.11/1.11.] | 1 | 2 | | | | | 9.11.1.11 |
12 | Współpraca statku z portem i z usługowcami (usługi agencyjne, pilotowe, holownicze, kontrolne, eksperckie). [STCW: 9.11/1.13.] | 1 | | | | | | 9.11.1.13 |
13 | Kodeks ISM. Inspekcje statku. Audyt, Inspekcje Armatorskie, Inspekcje Państwa Bandery, Państwa Portu, Inspekcje Klasyfikatora [STCW: 9.11/1.12.] | 1 | 2 | | | | | 9.11.1.12 |
14 | Organizacja załogi statku, kierowanie załogą statku, warunki zatrudnienia, ocenianie pracowników. Konwencja MLC. [STCW: 9.11/1.14.] Kierowanie ludźmi na statku morskim w sytuacjach kryzysowych. [STCW: 9.11/1.15.] | 1 | 2 | | | | | 9.11.1.14, 9.11.1.15 |
15 | Planowanie budżetu statku, zamówienia w poszczególnych działach, rozliczenia kosztów, prowadzenie rozliczeń finansowych na statku. [STCW: 9.11/1.16. 17.]Koszty w żegludze morskiej, klasyfikacja kosztów [STCW: 9.11.1.19.] Ceny w żegludze morskiej, rynek frachtowy [STCW: 9.11.1.20, 21.] | 1 | 1 | | | | | 9.11.1.16, 9.11.1.17, 9.11.1.19, 9.11.1.20, 9.11.1.21 |
Semestr VIII
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Opisać, na czym polega przygotowanie specyfikacji, remontowej dla remontu klasowego, potwierdzenia klasy i międzyrejsowego. | | | | | | | |
2 | Przedstawić plan podróży (konkretnej) z możliwością oszczędności paliwa. | | | | | | | |
3 | Opisać dokumenty ładunkowe, lista towarów (cargo lista), manifest, manifest ładunków niebezpiecznych, kwit sternika i wszystkie inne dokumenty ładunkowe dostępne na danym statku. . | | | | | | | |
4 | Opisać działalność konserwacyjno - remontową związaną z utrzymaniem gotowości technicznej następujących systemów, urządzenia przeładunkowe, wentylacje pomieszczeń ładunkowych, urządzenia cumownicze i kotwiczne. | | | | | | | |
5 | Przedstawić bilans energetyczny z uwzględnieniem zapotrzebowania na energię podczas załadunku, postoju w porcie (bez pracy), podróży morskiej. | | | | | | | |
6 | Przedstawić współpracę statku z przedstawicielami różnych instytucji lądowych w wybranych portach zagranicznych, do których zawijał dany statek. | | | | | | | |
7 | Zapoznać się z raportem, st. oficera i raportem nawigacyjnym, (jeżeli możliwe dołączyć kopię do sprawozdania). | | | | | | | |
8 | Opisać dokumenty statku, legitymacyjne, bezpieczeństwa i klasyfikacyjne. | | | | | | | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | | X | | | | | X |
EKP2 |
| | | X | | | | | X |
EKP3 |
| | | X | | | | | X |
EKP4 |
| | | X | | | | | X |
EKP5 |
| | | X | | | | | X |
EKP6 |
| | | X | | | | | X |
EKP7 |
| | | X | | | | | X |
EKP8 |
| | | X | | | | | X |
EKP9 |
| | | X | | | | | X |
EKP10 |
| | | X | | | | | X |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
VI | 60% punktów z kolokwium |
VIII | Zaliczenie praktyczne |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | 15 | 5 | | |
Czytanie literatury | 10 | 10 | 10 | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | 10 | 10 | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 | 5 | 10 | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | 5 | 10 | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | 2 | 2 | | |
Udział w konsultacjach | 2 | 3 | 3 | | |
Łącznie godzin | 34 | 50 | 50 | | |
Łączny nakład pracy studenta | 134 |
Liczba punktów ECTS | 1 | 2 | 2 | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 5 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 25 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 49 |
Literatura
Literatura podstawowa
Międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczaniu (Kodeks ISM), oraz Wytyczne wdrażania Kodeksu ISM - International Management Code for the Safe Operation of Ships and for Pollution Prevention and Revised Guidelines on the Implementation of the ISM Code, wydanie PRS, 2015
STCW including 2010 Manila Amendments, Edition 2017
Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki - MARPOL - 1973/78 Tekst jednolity, 2015 wraz z Protokołem 1978 i Protokołem 1997, wydanie PRS, 2015
Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 SOLAS - Tekst jednolity, wydanie PRS, 2015
Międzynarodowa konwencja o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami, 2004 (Konwencja BWM), wydanie PRS, 2006
Konwencji o ułatwieniu międzynarodowego obrotu morskiego, Convention on Facilitation of International Maritime Traffic (FAL,) z poprawkami, Edition 2017
SOLAS Consolidated Edition, 2020
MARPOL, Consolidated Edition 2017
STCW including 2010 Manila Amendments, 2017 Edition
ISPS Code 2003 Edition
Guide to Maritime Security & ISPS Code, 2012 edition
ISM Code & Guidelines, 2018 Edition
IMSAS IMO Member State Audit Scheme, Edition 2015
Casualty Investigation Code, 2008 Edition
Facilitation Convention, FAL Convention 1965, 2017 Edition
Literatura uzupełniająca
Chuchla Z., 2004. Morski statek transportowy. Eksploatacja i elementy zarządzania, Gdynia:
Akademia Morska Gdynia.
Chuchla Z., 2000. Zarządzanie morskim statkiem transportowym oraz jego eksploatacja, Gdynia:
WSM, Gdynia.
Hermanowski J., 2001. Incoterms 2000-komentarz, Warszawa-Zielona Góra: Univers.
Kunert J., 1958. Transakcje w handlu morskim. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Gospodarcze.
Kunert J., 1970. Technika handlu morskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Ocioszyński T., 1968. Rozwój żeglugi i myśli morskiej. Gdynia: Wydawnictwo Morskie.
Pszenny J., Eksploatacja Statku. 1976. Gdynia: Wyd. Morskie.
Salomon A., S2003. Spedycja w handlu morskim procedury i dokumenty. Gdańsk: Wydawnictwo
UG. Handel morski i turystyka, 2003. Zeszyty naukowe UG. Gdańsk: Ekonomika Transportu
Morskiego.
International Conference on Salvage, 1989 Edition
International Conference on Tonnage Measurement of Ships 1969, 1970 Edition
Code on Noise Levels on Board Ships, 2014 Edition
Code on Alerts and Indicators 2009, 2010 Edition
Guidelines on Fatigue, 2019 Edition
IMO/ILO Guidelines for the Development of Tables of Seafarers ’Shipboard Working Arrangements & Format of Records of Seafarers’ Hours of Work or Hours or Rest, 1999 Edition
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr inż. kpt.ż.w. Przemysław Wilczyński, prof. UMG |
KES |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
mgr inż. kpt.ż.w. Tadeusz Misorz |
KES |
