UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
OTOCZENIE TRANSPORTOWE PORTÓW MORSKICH |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
MORSKIE SYSTEMY TRANSPORTOWE I LOGISTYCZNE |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
III |
1 |
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
Razem w czasie studiów: |
20 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Zakres tematyczny przedmiotów: Systemy transportowe, Środki transportu, Geografia transportu, Infrastruktura transportu, Eksploatacja obiektów transportowych, Ekonomika transportu. |
Cele przedmiotu
1 |
Przybliżenie zagadnień związanych z funkcjonowaniem transportu bliskiego i dalekiego zasięgu, wspomagającego pracę portów morskich |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Zna i rozumie pojęcie efektywności środków transportu bliskiego i dalekiego oraz jej wpływ na działalność operacyjną portów i terminali. |
EKP2 |
Rozumie pojęcie dostępności transportowej na różnych płaszczyznach jej postrzegania i stosowania w zależności od bieżących potrzeb. |
EKP3 |
Ma świadomość działania portu i miasta portowego w zakresie logistyki miejskiej. |
Treści programowe
Semestr III
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Wprowadzenie do wykładu. Charakterystyka transportu. Transport zewnętrzny i wewnętrzny w portach morskich. Efektywność transportu | 2 | | | | | EKP1 | |
2 | Typy dostępności transportowej. Dostępność transportowa portów morskich sensu largo i sensu stricto. Czynniki dostępności transportowej: bezpośrednie i pośrednie. | 2 | | | | | EKP1, EKP3 | |
3 | Czasowa dostępność transportowa. Czas na mapach. Konstrukcja izochron. Sprawność dojazdu. Obszary ciążeń czasowych. Dostępność lądowych terminali kontenerowych w Polsce. | 5 | | | | | EKP2 | |
4 | Zdolność przepustowa portu. Kolejowy dostęp do portu w Gdyni. | 4 | | | | | EKP2 | |
5 | Logistyka konurbacji. Wprowadzenie do logistyki portowo-miejskiej. | 2 | | | | | EKP3 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | | | | X | | | |
EKP2 |
| | | | | X | | | |
EKP3 |
| | | | | X | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
III | Składowe oceny końcowej: 90% dwa zadania projektowe, 10% obecność na wykładzie. Do zaliczenia trzeba uzyskać ponad 50% |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 20 | | | | |
Czytanie literatury | 5 | | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 2 | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | | | | |
Udział w konsultacjach | 2 | | | | |
Łącznie godzin | 31 | | | | |
Łączny nakład pracy studenta | 31 |
Liczba punktów ECTS | 1 | | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 1 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 24 |
Literatura
Literatura podstawowa
Fijałkowski J., Transport wewnętrzny w systemach logistycznych. Wybrane zagadnienia. Oficyna Wydawnicza PW, 2003
Lubiński P., Projektowanie systemów transportu wewnętrznego. Politechnika Poznańska.
Coyle J., Bardi E., Zarządzanie logistyczne. PWE, 2002.
Nowakowski T., Systemy logistyczne. Część I., Difin, 2011 (praca zbiorowa pod red.)
Droździecki S.: Logistyka konurbacji portowo-miejskich. Logistyka, nr 1, 2013.
Literatura uzupełniająca
Rodrigue, J-P, The geography of Transport Systems, Third Edt., London: Routledge., 2013.
Bocheński T.: Rozmieszczenie i charakterystyka terminali kontenerowych w Polsce oraz propozycje lokalizacji nowych obiektów. Problemy Tranportu i Logistyki, nr 1(41), 2018.
Bielecka E., Filipczak A.: Zasady opracowywania map dostępności. Polskie Towarzystwo Informacji Przestrzennej. Roczniki Geomatyki, t. VIII, z.6(42), 2010.
Śleszyński P.: Dostępność czasowa i jej zastosowania. Przegląd Geograficzny, nr 2(86), 2014.
Pietrusiewicz W.: Problemy metodyczne opracowywania map dostępności czasowej. Polski Przegląd Kartograficzny, t. 2, nr 2, 1996.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr inż. Mirosław Nowakowski |
KT |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|