UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
PODSTAWY AUTOMATYKI |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
TRANSPORT I LOGISTYKA |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
IV |
3 |
|
|
|
|
|
15 |
|
15 |
|
|
Razem w czasie studiów: |
30 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Podstawowe prawa matematyki i fizyki. |
Cele przedmiotu
1 |
Poznanie zasad automatyki i podstawowych układów regulacji automatycznej występujących w transporcie i logistyce. |
2 |
Nabycie umiejętności obsługi układów automatyki spełniających zadane wymagania eksploatacyjne. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Opisać rodzaje rzeczywistych układów regulacji ze względu na realizowane zadanie. |
EKP2 |
Określić odpowiednią postać transmitancji opisu rzeczywistego obiektu regulacji i wykorzystać charakterystykę skokową do identyfikacji parametrów transmitancji. |
EKP3 |
Ocenić wymagania stawiane rzeczywistym układom regulacji. |
EKP4 |
Dobrać typ regulatora i optymalne nastawy regulatora do obiektu regulacji. |
EKP5 |
Ocenić efektywność regulacji w zakresie: zapasu stabilności, jakości regulacji i dopuszczalnego uchybu ustalonego. |
Treści programowe
Semestr IV
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Rodzaje układów automatyki w transporcie i logistyce. | 1 | | 1 | | | EKP1 | |
2 | Opis transportowych obiektów regulacji: transmitancja, równania stanu i wyjścia, charakterystyki czasowe i częstotliwościowe. | 2 | | 2 | | | EKP2 | |
3 | Elementy układów automatyki w transporcie i logistyce: proporcjonalne, inercyjne, różniczkujące, całkujące, oscylacyjne, opóźniające. | 2 | | 2 | | | EKP2 | |
4 | Wymagania dla układów automatycznej regulacji procesów transportowych i logistycznych: zapas stabilności, jakość regulacji, dokładność statyczna. | 2 | | 2 | | | EKP3 | |
5 | Regulacja ciągła proporcjonalno-różniczkująco-całkująca PID w transporcie i logistyce. | 2 | | 3 | | | EKP4, EKP5 | |
6 | Regulacja przekaźnikowa: dwupołożeniowa, trójpołożeniowa i krokowa w transporcie i logistyce. | 2 | | 2 | | | EKP4, EKP5 | |
7 | Regulacja cyfrowa procesów transportu i logistyki: bezpośrednie sterowanie cyfrowe DDC, algorytmy - pozycyjny i przyrostowy PID. | 2 | | 2 | | | EKP4, EKP5 | |
8 | Układy sterowania automatycznego w transporcie i logistyce morskiej. | 2 | | 1 | | | EKP5 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | | | | | X | | |
EKP2 |
| | | | | | X | X | |
EKP3 |
| | | | | | X | X | |
EKP4 |
| | | | | | X | X | |
EKP5 |
| | | | | | X | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
IV | 80% aktywności na zajęciach (30% oceny końcowej) i 60% egzaminu ustnego (70% oceny końcowej) |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | | 15 | | |
Czytanie literatury | 10 | | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 15 | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 2 | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | 15 | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 1 | | 5 | | |
Udział w konsultacjach | 1 | | 2 | | |
Łącznie godzin | 29 | | 52 | | |
Łączny nakład pracy studenta | 81 |
Liczba punktów ECTS | 1 | | 2 | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 3 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 45 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 39 |
Literatura
Literatura podstawowa
1. Lisowski J.: Podstawy automatyki. Wydawnictwo Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Gdynia, 2022, podręcznik oraz ebook: www.ibuk.pl
2. Gierusz W.: Laboratorium podstaw automatyki. Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2010.
Literatura uzupełniająca
1. Dąbrowski W., Dzieliński A., Kaczorek T., Łopatka R.: Podstawy teorii sterowania. Wydawnictwo Naukowe PWN, WNT, Warszawa, 2021.
2. Nise N.S.: Control Systems Engineering. Wiley, New Jersey, USA, 2019.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
prof. dr hab. inż. Józef Lisowski |
ZSA |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
mgr inż. Andrzej Rak |
KAO |
