UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
BIZNES PLAN |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
EKSPLOATACJA SYSTEMóW TRANSPORTOWYCH I LOGISTYCZNYCH |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
III |
3 |
|
|
|
|
|
10 |
|
10 |
|
|
Razem w czasie studiów: |
20 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
podstawowa wiedza połączona z umiejętnościami praktycznego jej wykorzystania z zakresu: ekonomii, zarządzania, marketingu |
Cele przedmiotu
1 |
Celem prowadzonych zajęć jest zaprezentowanie istotnych treści i przykładów dotyczących metodyki pisania biznes planu jako dokumentu będącego zbiorem analiz i opracowań dotyczących realizacji projektu. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
posiada wiedzę na temat istoty i dynamiki głównych współczesnych systemów społecznych, środowiskowych, gospodarczych i politycznych |
EKP2 |
zna zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości |
EKP3 |
opracowuje analizę strategiczną i wybiera strategię rozwiązania problemu, opisuje ją i formułuje plan działania |
EKP4 |
potrafi sformułować cel, misję i wizję przedsięwzięcia, opisuje zasady konstrukcji biznesplanu, objaśnia jego strukturę, wskazuje adresata, biznesplanu i sposób prezentacji |
EKP5 |
opracowuje i uzasadnia wzór biznesplanu, posiada umiejętności planowania |
Treści programowe
Semestr III
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Rola i miejsce biznesplanu w procesie planowania. Cele sporządzania biznes planu. | 1 | | | | | EKP1 | |
2 | Omówienie struktury biznes planu.Schemat sporządzania biznes planu dla inwestycji w istniejącej firmie oraz dla nowo uruchamianego przedsiębiorstwa. Przykładowe struktury biznesplanów. | 2 | | | | | EKP5 | |
3 | Odbiorcy biznesplanu i kryteria jego oceny. Znaczenie biznesplanu w zarządzaniu strategicznym. | 1 | | | | | EKP1, EKP3 | |
4 | Przygotowanie harmonogramu realizacji biznesplanu. Opracowanie streszczenia biznesplanu, wizji i misji przedsięwzięcia/inwestycji. | 1 | | | | | EKP3, EKP4, EKP5 | |
5 | Określenie planowanego przedsięwzięcia/inwestycji. Przyjmowanie założeń do planowania. Określenie formy prawnej, zakresu i obszaru terytorialnego planowanego przedsięwzięcia/inwestycji. | 2 | | 2 | | | EKP1, EKP3, EKP4, EKP5 | |
6 | Procedury związane z uruchomieniem nowej działalności gospodarczej. Ograniczenia i bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej. | 2 | | | | | EKP2 | |
7 | Opis produktu/usługi: miejsce na rynku, opis i analiza konkurencji, charakterystyka dostawców, dystrybucja i promocja, cena. | | | 2 | | | EKP1, EKP3 | |
8 | Opis działań marketingowych w biznesplanie przedsiębiorstwa. Obszary wyboru strategii przedsiębiorstw. | | | 2 | | | EKP1, EKP3, EKP5 | |
9 | Źródła własne i obce finansowania działalności/inwestycji. Zadania planu finansowego w przedsiębiorstwie. | 1 | | | | | EKP1 | |
10 | Tworzenie indywidualnego biznes planu. Analiza ekonomiczno-finansowa inwestycji. | | | 4 | | | EKP1, EKP5 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | X | | | | | | |
EKP2 |
| | X | | | | | | |
EKP3 |
| | X | | | | | | |
EKP4 |
| | X | | | | | | |
EKP5 |
| | | | | X | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
III | Zaliczenie laboratoriów: : wykonaniu biznes planu.
Egzamin: pisemny (co najmniej 60% punktów możliwych do zdobycia).
Ocena końcowa jest średnią ważoną: 60% ocena z egzaminu, 40% ocena z projektu biznes planu |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 10 | | 10 | | |
Czytanie literatury | 7 | | 1 | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 5 | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | 2 | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | | 2 | | |
Udział w konsultacjach | | | 1 | | |
Łącznie godzin | 24 | | 21 | | |
Łączny nakład pracy studenta | 45 |
Liczba punktów ECTS | | | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 0 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 17 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 25 |
Literatura
Literatura podstawowa
Garrett S., Jak napisać biznesplan gwarantujący sukces, Instytut Praktycznej Edukacji, 2014.
Pruchnicka-Grabias I., Finansowanie działalności gospodarczej w Polsce, CeDeWu, 2014
Literatura uzupełniająca
Chojnacka E. Kołosowska B., Tokarski A., Strategie finansowania działalności przedsiębiorstw, Wolters Kluwer, 2014.
Dyduch W., Twórcza Strategia Organizacji, Wydawnictwo UE w Katowicach, Katowice, 2013.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr hab. Adam Przybyłowski, prof. UMG |
ZTiL |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|