UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: NAUKI HUMANISTYCZNE
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: ZARZąDZANIE INFRASTRUKTURą I ŚRODKAMI TRANSPORTU ŚRóDLąDOWEGO
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
I 1 15
Razem w czasie studiów: 15

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Ogólna wiedza humanistyczna z zakresu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

1 Zapoznanie studentów z podstawową problematyką psychologii transportu.
2 Przybliżenie studentom zjawisk i procesów związanych z psychologia transportu, nabycie przez studentów umiejętności interpretacji tych zjawisk.
3 Zapoznanie studentów ze złożonością tzw. czynnika ludzkiego i jego wpływem na wypadki i katastrofy.
4 Ukształtowanie właściwych postaw wobec zagadnień bezpieczeństwa w transporcie morskim.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Usystematyzować wiedzę o zjawiskach i procesach związanych z psychologią transportu.
EKP2 Rozróżnić podstawowe pojęcia i modele teoretyczne związane z psychologią transportu.
EKP3 Identyfikować i analizować aspekty związane z czynnikiem ludzkim. Mieć świadomość wpływu czynnika ludzkiego na wypadki i katastrofy.
EKP4 Identyfikować problemy związane z pracą załogi, zastosować zasady i kryteria służące rozwiązywaniu tych problemów. Identyfikować i wyjaśniać rolę przywódcy (kapitana statku) i jego wpływ na efektywność pracy załogi.
EKP5 Wykorzystać wiedzę z zakresu psychologii transportu w przyszłym środowisku pracy.

Treści programowe

Semestr I
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Wprowadzenie. Podstawowe zagadnienia psychologii transportu. Psychologia transportu na tle innych działów psychologii. Współczesne kierunki i działy psychologii transportu.2EKP1, EKP2, EKP5
2Bezpieczeństwo i zarządzanie bezpieczeństwem transportu. Ewolucja zarządzania bezpieczeństwem transportu.1EKP1, EKP2
3Pojęcie czynnika ludzkiego i jego wpływ na wypadki. Metody stosowane do oceny wpływu czynnika ludzkiego.1.5EKP1, EKP2, EKP3
4Fizjologia ludzka. Złudzenia fizjologiczne i psychiczne.1EKP3, EKP5
5Spostrzeganie i pamięć. Percepcja, zniekształcenia pamięciowe.1.5EKP3, EKP5
6Procesy emocjonalne i ich wpływ na podejmowanie decyzji.1.5EKP3, EKP5
7Działania ryzykowne. Psychologiczne predyspozycje do podejmowania decyzji ryzykownych. Zarządzanie ryzykiem.1EKP3, EKP5
8CRM - zarządzanie zasobami załogi. Modele teoretyczne i ich zastosowanie w praktyce.1.5EKP2, EKP4, EKP5
9Podstawowe umiejętności dowódcy (kapitana statku). Modele zarządzania załogą.1EKP4, EKP5
10Komunikacja i współpraca załogi. Najczęściej popełniane błędy.0.5EKP4, EKP5
11Analiza przyczyn wybranych katastrof morskich ze szczególnym uwzględnieniem wpływu czynnika ludzkiego.2.5EKP3, EKP5

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 X
EKP3 X
EKP4 X
EKP5 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IPrzygotowanie prezentacji multimedialnej o dostatecznej treści merytorycznej związanej z problematyką zajęć.

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe15
Czytanie literatury7
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia5
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach1
Udział w konsultacjach1
Łącznie godzin29
Łączny nakład pracy studenta29
Liczba punktów ECTS1
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu1
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich17

Literatura

Literatura podstawowa
Mamcarz P. “Psychologia transportu. Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa w transporcie”, Difin, Warszawa 2018
Beaty D. “Pilot. Naga prawda. Czynnk ludzki w operacjach lotniczych”, WAB, Warszawa 2013
Bąk-Gajda, D., Bąk, J. “Psychologia transportu i bezpieczeństwa ruchu drogowego”, Difin , Warszawa 2010
Aronson E. „Człowiek istota społeczna”, PWN, Warszawa 2014
Literatura uzupełniająca
Makarowski R, Smolicz T. “Czynnik ludzki w operacjach lotniczych. Człowiek, możliwości i ograniczenia – uwarunkowania psychofizjologiczne”, Adriana Aviation, Kosowizna 2012
Burciu Z. “Bezpieczeństwo w transporcie morskim i zarządzanie w akcji ratowniczej”, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2011
Błoszczyński R. “Psychologia lotnicza. Wybrane problemy”, Wydawnictwa Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa 1977
Salas E., Maurino D. “Human factors in aviation” Elsevier, Burlington 2010


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
mgr Kamil Roszkowski WN
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
Pobierz w wersji PDF