| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
| Nr: |
|
Przedmiot: |
NAUKI HUMANISTYCZNE |
| Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA |
| Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
| Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
| Specjalność: |
ZARZąDZANIE INFRASTRUKTURą I ŚRODKAMI TRANSPORTU ŚRóDLąDOWEGO |
| SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
| W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
| I |
1 |
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
| Razem w czasie studiów: |
15 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
| 1 |
Ogólna wiedza humanistyczna z zakresu szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
| 1 |
Zapoznanie studentów z podstawową problematyką psychologii transportu. |
| 2 |
Przybliżenie studentom zjawisk i procesów związanych z psychologia transportu, nabycie przez studentów umiejętności interpretacji tych zjawisk. |
| 3 |
Zapoznanie studentów ze złożonością tzw. czynnika ludzkiego i jego wpływem na wypadki i katastrofy. |
| 4 |
Ukształtowanie właściwych postaw wobec zagadnień bezpieczeństwa w transporcie morskim. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
| EKP1 |
Usystematyzować wiedzę o zjawiskach i procesach związanych z psychologią transportu. |
| EKP2 |
Rozróżnić podstawowe pojęcia i modele teoretyczne związane z psychologią transportu. |
| EKP3 |
Identyfikować i analizować aspekty związane z czynnikiem ludzkim. Mieć świadomość wpływu czynnika ludzkiego na wypadki i katastrofy. |
| EKP4 |
Identyfikować problemy związane z pracą załogi, zastosować zasady i kryteria służące rozwiązywaniu tych problemów. Identyfikować i wyjaśniać rolę przywódcy (kapitana statku) i jego wpływ na efektywność pracy załogi. |
| EKP5 |
Wykorzystać wiedzę z zakresu psychologii transportu w przyszłym środowisku pracy. |
Treści programowe
Semestr I
| Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
| W |
C |
L |
P |
S |
| 1 | Wprowadzenie. Podstawowe zagadnienia psychologii transportu. Psychologia transportu na tle innych działów psychologii. Współczesne kierunki i działy psychologii transportu. | 2 | | | | | EKP1, EKP2, EKP5 | |
| 2 | Bezpieczeństwo i zarządzanie bezpieczeństwem transportu. Ewolucja zarządzania bezpieczeństwem transportu. | 1 | | | | | EKP1, EKP2 | |
| 3 | Pojęcie czynnika ludzkiego i jego wpływ na wypadki. Metody stosowane do oceny wpływu czynnika ludzkiego. | 1.5 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | |
| 4 | Fizjologia ludzka. Złudzenia fizjologiczne i psychiczne. | 1 | | | | | EKP3, EKP5 | |
| 5 | Spostrzeganie i pamięć. Percepcja, zniekształcenia pamięciowe. | 1.5 | | | | | EKP3, EKP5 | |
| 6 | Procesy emocjonalne i ich wpływ na podejmowanie decyzji. | 1.5 | | | | | EKP3, EKP5 | |
| 7 | Działania ryzykowne. Psychologiczne predyspozycje do podejmowania decyzji ryzykownych. Zarządzanie ryzykiem. | 1 | | | | | EKP3, EKP5 | |
| 8 | CRM - zarządzanie zasobami załogi. Modele teoretyczne i ich zastosowanie w praktyce. | 1.5 | | | | | EKP2, EKP4, EKP5 | |
| 9 | Podstawowe umiejętności dowódcy (kapitana statku). Modele zarządzania załogą. | 1 | | | | | EKP4, EKP5 | |
| 10 | Komunikacja i współpraca załogi. Najczęściej popełniane błędy. | 0.5 | | | | | EKP4, EKP5 | |
| 11 | Analiza przyczyn wybranych katastrof morskich ze szczególnym uwzględnieniem wpływu czynnika ludzkiego. | 2.5 | | | | | EKP3, EKP5 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
| Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
| EKP1 |
| | | | | | X | | |
| EKP2 |
| | | | | | X | | |
| EKP3 |
| | | | | | X | | |
| EKP4 |
| | | | | | X | | |
| EKP5 |
| | | | | | X | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
| Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
| I | Przygotowanie prezentacji multimedialnej o dostatecznej treści merytorycznej związanej z problematyką zajęć. |
Nakład pracy studenta
| Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
| W |
C |
L |
P |
S |
| Godziny kontaktowe | 15 | | | | |
| Czytanie literatury | 7 | | | | |
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | |
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 | | | | |
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 1 | | | | |
| Udział w konsultacjach | 1 | | | | |
| Łącznie godzin | 29 | | | | |
| Łączny nakład pracy studenta | 29 |
| Liczba punktów ECTS | 1 | | | | |
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 1 |
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 17 |
Literatura
Literatura podstawowa
Mamcarz P. “Psychologia transportu. Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa w transporcie”, Difin, Warszawa 2018
Beaty D. “Pilot. Naga prawda. Czynnk ludzki w operacjach lotniczych”, WAB, Warszawa 2013
Bąk-Gajda, D., Bąk, J. “Psychologia transportu i bezpieczeństwa ruchu drogowego”, Difin , Warszawa 2010
Aronson E. „Człowiek istota społeczna”, PWN, Warszawa 2014
Literatura uzupełniająca
Makarowski R, Smolicz T. “Czynnik ludzki w operacjach lotniczych. Człowiek, możliwości i ograniczenia – uwarunkowania psychofizjologiczne”, Adriana Aviation, Kosowizna 2012
Burciu Z. “Bezpieczeństwo w transporcie morskim i zarządzanie w akcji ratowniczej”, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2011
Błoszczyński R. “Psychologia lotnicza. Wybrane problemy”, Wydawnictwa Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa 1977
Salas E., Maurino D. “Human factors in aviation” Elsevier, Burlington 2010
Prowadzący przedmiot
| Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
| mgr Kamil Roszkowski |
WN |
| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
