| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
| Nr: |
|
Przedmiot: |
PSYCHOLOGIA I SOCJOLOGIA |
| Kierunek / Poziom kształcenia: |
NAWIGACJA / PIERWSZEGO STOPNIA |
| Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
| Profil kształcenia: |
PRAKTYCZNY |
| Specjalność: |
TRANSPORT MORSKI |
| SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
| W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
| I |
1 |
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
| Razem w czasie studiów: |
15 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
| 1 |
Ogólna wiedza humanistyczna z zakresu szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
| 1 |
Zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu psychologii i socjologii. |
| 2 |
Zaznajomienie studentów z rodzajami zjawisk i procesów społecznych, nabycie umiejętności interpretacji zjawisk psychologicznych, społecznych i kulturowych. |
| 3 |
Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami socjologii morskiej, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii morskiego, międzynarodowego środowiska pracy.
Wzmacnianie kształtowania systemu wartości humanistycznych, wdrożenie do obserwacji i analizy procesów socjologicznych i psychologicznych, wskazanie potrzeby rozwijania kompetencji społecznych celem lepszego funkcjonowania w środowisku pracy. |
| 4 |
Przedstawienie podstaw z zakresu psychologii, socjologii i ergonomii. Wdrożenie umiejętności obserwowania i analizowania rożnych procesów społecznych i psychologicznych.
Zrozumienie potrzeby lepszego funkcjonowania w środowisku społecznym, by nie narażać się na zbędne problemy.
Przygotowanie przyszłego absolwenta do pracy, w której zastosowanie mają główne psychologiczne koncepcje człowieka (psychoanaliza, behawioryzm, psychologia humanistyczna). |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
| EKP1 |
Rozumie podstawowe problemy badawcze socjologii i definiuje podstawowe pojęcia. |
| EKP2 |
Określa specyfikę środowiska pracy i życia na morzu. Identyfikuje i charakteryzuje relacje załogi statku jako grupy społecznej, wskazuje uwarunkowania jednostki. |
| EKP3 |
Identyfikuje ryzyka związane ze środowiskiem pracy i życia na morzu. |
| EKP4 |
Zna podstawowe pojęcia z psychologii procesów poznawczych, uczenia się i pamięci, rozumie ich znaczenie w rozwoju osobowym człowieka. |
| EKP5 |
Rozumie naturę emocji, ich mechanizm oddziaływania i regulacji oraz znaczenie w budowaniu właściwych relacji międzyludzkich. |
| EKP6 |
Charakteryzuje podstawowe procesy społeczne: przystosowania, współpracy, współzawodnictwa i konfliktu. |
| EKP7 |
Określa zachowanie człowieka w sytuacjach zagrożenia. Rozumie potrzebę kontrolowania zachowań własnych, przeciwdziałania stresowi. |
| EKP8 |
Potrafi ocenić własne umiejętności asertywnego zachowania się i reagowania na asertywność innych osób. |
Treści programowe
Semestr I
| Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
| W |
C |
L |
P |
S |
| 1 | Historia nauk społecznych. Podstawowe pojęcia. Miejsce i znaczenie psychologii i socjologii w kanonie nauk społecznych. | 1 | | | | | EKP1 | |
| 2 | Podstawy psychologii. Procesy poznawcze: percepcja, uczenie się, pamięć. Osobowość i jej podstawowe cechy – rozwój osobowości. | 1 | | | | | EKP4 | |
| 3 | Zarządzanie zespołem: Sposoby zarządzania. Obciążenie pracą i stres. Ocena sytuacji i ryzyka. Czynnik ludzki w wypadkach i katastrofach. | 6 | | | | | EKP2, EKP3, EKP5, EKP6, EKP7, EKP8 | |
| 4 | Psychologia i socjologia dowodzenia: Podstawy i umiejętności wykorzystania kompetencji członków załogi (organizacja pracy załogi). Świadomość wynikająca z różnic kulturowych. Motywacja do pracy na morzu i odpowiedzialność. Władza, asertywność i autorytet na statku. Rozpoznawanie priorytetów i definiowanie celów. Formułowanie komunikatów. Nadzór nad wykonywaniem poleceń. Metody radzenia sobie ze stresem i paniką w sytuacjach awaryjnych. | 7 | | | | | EKP2, EKP3, EKP5, EKP6, EKP7, EKP8 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
| Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
| EKP1 |
X | | | | | | | | |
| EKP2 |
X | | | | | | | | |
| EKP3 |
X | | | | | | | | |
| EKP4 |
X | | | | | | | | |
| EKP5 |
X | | | | | | | | |
| EKP6 |
X | | | | | | | | |
| EKP7 |
X | | | | | | | | |
| EKP8 |
X | | | | | | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
| Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
| I | Wynik powyżej 50% z testu zaliczeniowego. |
Nakład pracy studenta
| Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
| W |
C |
L |
P |
S |
| Godziny kontaktowe | 15 | | | | |
| Czytanie literatury | 8 | | | | |
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | |
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 | | | | |
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 1 | | | | |
| Udział w konsultacjach | 1 | | | | |
| Łącznie godzin | 30 | | | | |
| Łączny nakład pracy studenta | 30 |
| Liczba punktów ECTS | 1 | | | | |
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 1 |
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 17 |
Literatura
Literatura podstawowa
1.Aronson E., Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa 2014
2.Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk 2007.
3.Doliński D., Psychologia wpływu społecznego, Ossolineum Wrocław 2000.
4.Sternberg R., Wprowadzenie do psychologii, WSiP, Warszawa 1999.
5.Janiszewski L, Sosnowski A., Socjologia morska, Wrocław: Ossolineum 1984
6.Zimbardo P., Psychologia i życie, GWP, Gdańsk 2002
Literatura uzupełniająca
1. Charaktery – miesięcznik.
2. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.
3. Porada J., Kultura i socjologia morska w dobie globalizmu, Szczecin 2004
4. Podemski K., Socjologia podróży, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Poznań́ 2005
5. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003.
Prowadzący przedmiot
| Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
| mgr Kamil Roszkowski |
WN |
| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
