UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
SPEDYCJA |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
TRANSPORT I LOGISTYKA |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
V |
2 |
|
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|
VI |
4 |
|
|
|
|
|
30 |
30 |
|
|
|
Razem w czasie studiów: |
90 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Znajomość głównych zagadnień z podstaw ekonomii, transportu i handlu oraz podstaw prawa transportowego. |
Cele przedmiotu
1 |
Zaznajomienie studentów z działalnością spedycyjną, projektowaniem procesu spedycyjnego, organizacją żeglugi regularnej, organizacją transportu drogowego, kolejowego oraz dokumentacją stosowaną w spedycji i transporcie. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
zna istotę spedycji, zadania spedytora, podstawy formalnoprawne spedycji, umowę spedycji |
EKP2 |
zna organizację i umowy przewozowe w różnych gałęziach transportu |
EKP3 |
objaśnia i potrafi wypełniać podstawowe dokumenty transportowe i spedycyjne (z różnych gałęzi transportu) |
EKP4 |
potrafi dobrać środek transportu zgodnie z wymaganiami transportowymi ładunku i klienta |
EKP5 |
potrafi skalkulować stawkę frachtową, fracht za przewóz ładunku i inne opłaty |
EKP6 |
potrafi zorganizować prosty proces spedycyjny przy wykorzystaniu różnych gałęzi transportu |
Treści programowe
Semestr V
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Charakterystyka spedycji. Podstawowe pojęcia związane ze spedycją. Funkcje spedytorów na rynku TSL. Definicje spedycji, Rodzaje spedycji. Czynności spedycyjne. Usługa spedycyjna. | 2 | | | | | EKP1 | |
2 | Podstawy prawne działalności przedsiębiorstw spedycyjnych na świecie i w Polsce. OPWS 2010. Kodeks Cywilny. | 4 | | | | | EKP1 | |
3 | Powiązania pomiędzy kontraktem przewozowym (na dostawę towaru) a umową spedycji. | 2 | | | | | EKP1 | |
4 | Ceny za usługi spedycyjne i taryfy spedycyjne. Charakterystyka umowy spedycji i umowy przewozu. Obowiązki spedytora. Prawa spedytora. Odpowiedzialność spedytora. | 2 | | | | | EKP1, EKP3, EKP6 | |
5 | Organizacja procesów spedycyjnych i dokumentacja transportowo-spedycyjna. Definiowanie i opis faz procesu spedycyjnego. Dokumenty wykorzystywane w procesach transportowo-spedycyjnych (dokumenty dotyczące bezpośrednio zorganizowania transportu ładunku, dokumenty stanowiące potwierdzenie oddania lub przyjęcia ładunku do przewozu, dokumenty o charakterze informacyjnym, zaświadczeniowym i rozliczeniowym, dokumenty ubezpieczeniowo-szkodowe). | 8 | | | | | EKP2, EKP3 | |
6 | Opakowanie i oznakowanie ładunków w spedycji. Cechy „idealnych” opakowań. Wymogi, jakim powinno odpowiadać opakowanie w spedycji. Zadania opakowań. Rodzaje opakowań. Charakterystyka najczęściej spotykanych form konstrukcyjnych opakowań transportowo-spedycyjnych. „Próba sztaplowania”. Klasyfikacja znaków na opakowaniach. | 2 | | | | | EKP4 | |
7 | Charakterystyka aktualnego rynku spedycji portowo-morskiej w Polsce. | 2 | | | | | EKP2, EKP3 | |
8 | Charakterystyka aktualnego rynku spedycji śródlądowej w Polsce. | 2 | | | | | EKP2, EKP3, EKP5 | |
9 | Charakterystyka aktualnego rynku spedycji samochodowej w Polsce. | 2 | | | | | EKP2, EKP3, EKP5 | |
10 | Charakterystyka aktualnego rynku spedycji kolejowej w Polsce. | 2 | | | | | EKP2, EKP3, EKP5 | |
11 | Charakterystyka aktualnego rynku spedycji lotniczej w Polsce. | 2 | | | | | EKP2, EKP3, EKP5 | |
Semestr VI
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Uczestnicy rynku spedycyjnego (pośredni). Przedsiębiorstwa przeładunkowe i sztauerskie. Przedsiębiorstwa składowe. Urzędy celne i izby celne. Inne firmy specjalistyczne, których działalność jest związana ze specyfiką danego ładunku. | 2 | | | | | EKP2, EKP3, EKP5 | |
2 | Organizacja procesu spedycyjnego. Znaczenie zlecenia spedycyjnego w pracy spedytora. Rodzaje zleceń spedycyjnych. Wystawianie zlecenia spedycyjnego. Dobór gałęzi transportu. Kalkulacje cenowe. | | 2 | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | |
3 | Zwyczaje i uzanse handlowe. Funkcje i rola formuł handlowych w obrotach handlu zagranicznego. Cenotwórczy charakter formuł handlowych. Formuły a gestia transportowa. Formuły handlowe a ubezpieczenie ładunku. Systematyka i opis poszczególnych formuł handlowych Incoterms®2020. | 2 | | | | | EKP2, EKP3 | |
4 | Systematyka i opis poszczególnych formuł handlowych Combiterms, zwyczajów i uzansów dotyczących ilości towarów, terminów dostaw oraz przewozu. Kalkulacje na wyznaczanie despatch/demurrage. | 2 | 2 | | | | EKP2, EKP3 | |
5 | Sposoby płatności w transakcjach handlowych z punktu widzenia spedycyjnego. Omówienie zalet i wad polecenia wypłaty, czeku, weksla, akredytywy, inkasa, faktoringu. Wskazówki przy wyborze określonej formy rozliczeń i płatności dla poszczególnych stron kontraktu. Wystawianie wniosku o otwarcie akredytywy. | 2 | 2 | | | | EKP2, EKP3 | |
6 | OPWS 2010. | | 2 | | | | EKP3 | |
7 | Charakterystyka dokumentacji FIATA. Wystawianie poszczególnych dokumentów FIATA. | | 8 | | | | EKP3 | |
8 | Znaczenie magazynowania ładunków w spedycji. Zadania na wysokość opłaty składowej. | 2 | 4 | | | | EKP2, EKP3 | |
9 | Kontenery: rodzaje, kalkulacje, formowanie jednostki kontenerowej. | 2 | 2 | | | | EKP4 | |
10 | Transport multimodalny z punktu widzenia spedycyjnego. Pojęcie transportu multimodalnego. Rodzaje transportu multimodalnego (przewozy kontenerowe, przewozy „Piggy-back”, przewozy lądowo-morskie). Aspekty organizacyjno-prawne transportu multimodalnego (dokumentacja, rola Operatora Transportu Multimodalnego, kwotowy limit odpowiedzialności Operatora Transportu Multimodalnego za uszkodzenie/utratę ładunku, perspektywy rozwoju transportu multimodalnego w Polsce). Zadania na kwotowy limit odpowiedzialności Operatora Transportu Multimodalnego za uszkodzenie/utratę ładunku. | 4 | 2 | | | | EKP2, EKP3, EKP5 | |
11 | Ubezpieczenia ładunków. Rola polisy ubezpieczeniowej. Charakterystyka uniwersalnych zestawów klauzul instytutowych (ILU). Wskazówki dla ubezpieczających. Ograniczenie odpowiedzialności przewoźnika. Ograniczenie ochrony ubezpieczeniowej dla przewoźnika. Rażące niedbalstwo przewoźnika. Gdy przewoźnik zawiera umowę CARGO. Podwykonawcy a ubezpieczenie przewoźnika. Ubezpieczenie ładunku – CARGO. Podstawowe elementy ubezpieczenia. Ubezpieczenie przewoźnika – wskazówki. Protokoły szkodowe. Kalkulacje wysokości odszkodowania za powstałe szkody. | 4 | 2 | | | | EKP2, EKP3 | |
12 | Międzynarodowe konwencje i umowy wpływające na pracę spedytora w poszczególnych gałęziach transportu. Konwencja CMR. Konwencja TIR. Konwencje Wiedeńskie. Konwencja o Wspólnej Procedurze Tranzytowej. Konwencja Barcelońska. Konwencja Narodów Zjednoczonych o Międzynarodowym Multimodalnym Przewozie Towarów. Charakterystyka CMR. Wystawianie Międzynarodowego Listu Przewozowego CMR. Charakterystyka CIM. Wystawianie Międzynarodowego Listu Przewozowego CIM. | 4 | 4 | | | | EKP3 | |
13 | Międzynarodowe konwencje i umowy wpływające na pracę spedytora w poszczególnych gałęziach transportu. Konwencja ADN. Konwencja ADR. Konwencja AETR. Konwencja celna w sprawie karnetu ATA. Konwencja ATP. Konwencja COTIF. Umowa SMGS. | 4 | | | | | EKP2, EKP3 | |
14 | Międzynarodowe instytucje i organizacje wpływające na pracę spedytora. Związki spedytorów i organizacje spedycyjne w Polsce. Związki zrzeszające organizacje spedycyjne działające w skali międzynarodowej (FIATA), europejskiej (CLECAT) i polskiej (PISiL). | 2 | | | | | EKP2, EKP5 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | X | X | | | | | |
EKP2 |
| | X | X | | | | | |
EKP3 |
| | X | X | | | | | |
EKP4 |
| | X | X | | | | | |
EKP5 |
| | X | X | | | | | |
EKP6 |
| | X | X | | | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
V | Zaliczenie na ocenę: pozytywnie zaliczony test (co najmniej 67% punktów możliwych do uzyskania). Ocena końcowa jest średnią ważoną 70% test + 30% obecności na wszystkich wykładach (2 nieusprawiedliwione nieobecności i więcej - dyskwalifikują studenta). |
VI | Zaliczenie ćwiczeń: pozytywnie zaliczone wszystkie kolokwia (co najmniej 67% punktów możliwych do zdobycia). Egzamin: pozytywnie zaliczony egzamin pisemny (co najmniej 67% punktów możliwych do uzyskania). Ocena końcowa jest średnią ważoną 60% egzamin + 30% kolokwia + 10% obecności na wszystkich ćwiczeniach i wykładach). 2 nieusprawiedliwione nieobecności i więcej - dyskwalifikują studenta. |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 60 | 30 | | | |
Czytanie literatury | 10 | 20 | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 15 | 30 | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | 4 | | | |
Udział w konsultacjach | 2 | 2 | | | |
Łącznie godzin | 89 | 86 | | | |
Łączny nakład pracy studenta | 175 |
Liczba punktów ECTS | 3 | 3 | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 6 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 100 |
Literatura
Literatura podstawowa
A. Salomon, Spedycja krajowa i międzynarodowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Gdynia 2022.
A. Salomon, Spedycja: teoria, przykłady, ćwiczenia, Wydawnictwo Akademii Morskiej, Gdynia 2011.
A. Salomon, Spedycja w handlu morskim, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2004.
Podręcznik spedytora, D. Marciniak-Neider, J. Neider (red.), PISIL, Gdynia 2020.
Literatura uzupełniająca
ADR 2021-2023 podręcznik + tabela A, Wydawnictwo IMAGE, Warszawa 2021.
K. Ficoń, Logistyka morska, statki, porty, spedycja, Bel Studio, Warszawa 2012.
E. Januła, P. Kwiatkiewicz, M. Laskowski, Nowoczesna spedycja, Wydawnictwo As Pik, Warszawa 2021.
E. Januła, T. Truś, Ż. Gutowska, Spedycja, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013.
Z. Kordel, A. Kuriata, Logistyka i transport, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2019.
D. Marciniak-Neider, Warunki dostaw towarów w handlu zagranicznym, PISIL, Gdynia 2020.
J. Neider, Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa 2020.
Organizacja i technika transportu morskiego, J. Kujawa (red.), Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2018.
I. Wasilewska-Marszałkowska, Spedycja we współczesnych łańcuchach dostaw, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2021.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr Adam Salomon |
KT |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|