UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: SPEDYCJA
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: TRANSPORT I LOGISTYKA
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
V 2 30
VI 4 30 30
Razem w czasie studiów: 90

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Znajomość głównych zagadnień z podstaw ekonomii, transportu i handlu oraz podstaw prawa transportowego.

Cele przedmiotu

1 Zaznajomienie studentów z działalnością spedycyjną, projektowaniem procesu spedycyjnego, organizacją żeglugi regularnej, organizacją transportu drogowego, kolejowego oraz dokumentacją stosowaną w spedycji i transporcie.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 zna istotę spedycji, zadania spedytora, podstawy formalnoprawne spedycji, umowę spedycji
EKP2 zna organizację i umowy przewozowe w różnych gałęziach transportu
EKP3 objaśnia i potrafi wypełniać podstawowe dokumenty transportowe i spedycyjne (z różnych gałęzi transportu)
EKP4 potrafi dobrać środek transportu zgodnie z wymaganiami transportowymi ładunku i klienta
EKP5 potrafi skalkulować stawkę frachtową, fracht za przewóz ładunku i inne opłaty
EKP6 potrafi zorganizować prosty proces spedycyjny przy wykorzystaniu różnych gałęzi transportu

Treści programowe

Semestr V
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Charakterystyka spedycji. Podstawowe pojęcia związane ze spedycją. Funkcje spedytorów na rynku TSL. Definicje spedycji, Rodzaje spedycji. Czynności spedycyjne. Usługa spedycyjna.2EKP1
2Podstawy prawne działalności przedsiębiorstw spedycyjnych na świecie i w Polsce. OPWS 2010. Kodeks Cywilny.4EKP1
3Powiązania pomiędzy kontraktem przewozowym (na dostawę towaru) a umową spedycji.2EKP1
4Ceny za usługi spedycyjne i taryfy spedycyjne. Charakterystyka umowy spedycji i umowy przewozu. Obowiązki spedytora. Prawa spedytora. Odpowiedzialność spedytora.2EKP1, EKP3, EKP6
5Organizacja procesów spedycyjnych i dokumentacja transportowo-spedycyjna. Definiowanie i opis faz procesu spedycyjnego. Dokumenty wykorzystywane w procesach transportowo-spedycyjnych (dokumenty dotyczące bezpośrednio zorganizowania transportu ładunku, dokumenty stanowiące potwierdzenie oddania lub przyjęcia ładunku do przewozu, dokumenty o charakterze informacyjnym, zaświadczeniowym i rozliczeniowym, dokumenty ubezpieczeniowo-szkodowe).8EKP2, EKP3
6Opakowanie i oznakowanie ładunków w spedycji. Cechy „idealnych” opakowań. Wymogi, jakim powinno odpowiadać opakowanie w spedycji. Zadania opakowań. Rodzaje opakowań. Charakterystyka najczęściej spotykanych form konstrukcyjnych opakowań transportowo-spedycyjnych. „Próba sztaplowania”. Klasyfikacja znaków na opakowaniach.2EKP4
7Charakterystyka aktualnego rynku spedycji portowo-morskiej w Polsce.2EKP2, EKP3
8Charakterystyka aktualnego rynku spedycji śródlądowej w Polsce.2EKP2, EKP3, EKP5
9Charakterystyka aktualnego rynku spedycji samochodowej w Polsce.2EKP2, EKP3, EKP5
10Charakterystyka aktualnego rynku spedycji kolejowej w Polsce.2EKP2, EKP3, EKP5
11Charakterystyka aktualnego rynku spedycji lotniczej w Polsce.2EKP2, EKP3, EKP5
Semestr VI
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Uczestnicy rynku spedycyjnego (pośredni). Przedsiębiorstwa przeładunkowe i sztauerskie. Przedsiębiorstwa składowe. Urzędy celne i izby celne. Inne firmy specjalistyczne, których działalność jest związana ze specyfiką danego ładunku.2EKP2, EKP3, EKP5
2Organizacja procesu spedycyjnego. Znaczenie zlecenia spedycyjnego w pracy spedytora. Rodzaje zleceń spedycyjnych. Wystawianie zlecenia spedycyjnego. Dobór gałęzi transportu. Kalkulacje cenowe.2EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6
3Zwyczaje i uzanse handlowe. Funkcje i rola formuł handlowych w obrotach handlu zagranicznego. Cenotwórczy charakter formuł handlowych. Formuły a gestia transportowa. Formuły handlowe a ubezpieczenie ładunku. Systematyka i opis poszczególnych formuł handlowych Incoterms®2020.2EKP2, EKP3
4Systematyka i opis poszczególnych formuł handlowych Combiterms, zwyczajów i uzansów dotyczących ilości towarów, terminów dostaw oraz przewozu. Kalkulacje na wyznaczanie despatch/demurrage.22EKP2, EKP3
5Sposoby płatności w transakcjach handlowych z punktu widzenia spedycyjnego. Omówienie zalet i wad polecenia wypłaty, czeku, weksla, akredytywy, inkasa, faktoringu. Wskazówki przy wyborze określonej formy rozliczeń i płatności dla poszczególnych stron kontraktu. Wystawianie wniosku o otwarcie akredytywy.22EKP2, EKP3
6OPWS 2010.2EKP3
7Charakterystyka dokumentacji FIATA. Wystawianie poszczególnych dokumentów FIATA.8EKP3
8Znaczenie magazynowania ładunków w spedycji. Zadania na wysokość opłaty składowej.24EKP2, EKP3
9Kontenery: rodzaje, kalkulacje, formowanie jednostki kontenerowej.22EKP4
10Transport multimodalny z punktu widzenia spedycyjnego. Pojęcie transportu multimodalnego. Rodzaje transportu multimodalnego (przewozy kontenerowe, przewozy „Piggy-back”, przewozy lądowo-morskie). Aspekty organizacyjno-prawne transportu multimodalnego (dokumentacja, rola Operatora Transportu Multimodalnego, kwotowy limit odpowiedzialności Operatora Transportu Multimodalnego za uszkodzenie/utratę ładunku, perspektywy rozwoju transportu multimodalnego w Polsce). Zadania na kwotowy limit odpowiedzialności Operatora Transportu Multimodalnego za uszkodzenie/utratę ładunku.42EKP2, EKP3, EKP5
11Ubezpieczenia ładunków. Rola polisy ubezpieczeniowej. Charakterystyka uniwersalnych zestawów klauzul instytutowych (ILU). Wskazówki dla ubezpieczających. Ograniczenie odpowiedzialności przewoźnika. Ograniczenie ochrony ubezpieczeniowej dla przewoźnika. Rażące niedbalstwo przewoźnika. Gdy przewoźnik zawiera umowę CARGO. Podwykonawcy a ubezpieczenie przewoźnika. Ubezpieczenie ładunku – CARGO. Podstawowe elementy ubezpieczenia. Ubezpieczenie przewoźnika – wskazówki. Protokoły szkodowe. Kalkulacje wysokości odszkodowania za powstałe szkody.42EKP2, EKP3
12Międzynarodowe konwencje i umowy wpływające na pracę spedytora w poszczególnych gałęziach transportu. Konwencja CMR. Konwencja TIR. Konwencje Wiedeńskie. Konwencja o Wspólnej Procedurze Tranzytowej. Konwencja Barcelońska. Konwencja Narodów Zjednoczonych o Międzynarodowym Multimodalnym Przewozie Towarów. Charakterystyka CMR. Wystawianie Międzynarodowego Listu Przewozowego CMR. Charakterystyka CIM. Wystawianie Międzynarodowego Listu Przewozowego CIM.44EKP3
13Międzynarodowe konwencje i umowy wpływające na pracę spedytora w poszczególnych gałęziach transportu. Konwencja ADN. Konwencja ADR. Konwencja AETR. Konwencja celna w sprawie karnetu ATA. Konwencja ATP. Konwencja COTIF. Umowa SMGS.4EKP2, EKP3
14Międzynarodowe instytucje i organizacje wpływające na pracę spedytora. Związki spedytorów i organizacje spedycyjne w Polsce. Związki zrzeszające organizacje spedycyjne działające w skali międzynarodowej (FIATA), europejskiej (CLECAT) i polskiej (PISiL).2EKP2, EKP5

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XX
EKP2 XX
EKP3 XX
EKP4 XX
EKP5 XX
EKP6 XX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
VZaliczenie na ocenę: pozytywnie zaliczony test (co najmniej 67% punktów możliwych do uzyskania). Ocena końcowa jest średnią ważoną 70% test + 30% obecności na wszystkich wykładach (2 nieusprawiedliwione nieobecności i więcej - dyskwalifikują studenta).
VIZaliczenie ćwiczeń: pozytywnie zaliczone wszystkie kolokwia (co najmniej 67% punktów możliwych do zdobycia). Egzamin: pozytywnie zaliczony egzamin pisemny (co najmniej 67% punktów możliwych do uzyskania). Ocena końcowa jest średnią ważoną 60% egzamin + 30% kolokwia + 10% obecności na wszystkich ćwiczeniach i wykładach). 2 nieusprawiedliwione nieobecności i więcej - dyskwalifikują studenta.

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe6030
Czytanie literatury1020
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia1530
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach24
Udział w konsultacjach22
Łącznie godzin8986
Łączny nakład pracy studenta175
Liczba punktów ECTS33
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu6
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich100

Literatura

Literatura podstawowa
A. Salomon, Spedycja krajowa i międzynarodowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Gdynia 2022.
A. Salomon, Spedycja: teoria, przykłady, ćwiczenia, Wydawnictwo Akademii Morskiej, Gdynia 2011.
A. Salomon, Spedycja w handlu morskim, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2004.
Podręcznik spedytora, D. Marciniak-Neider, J. Neider (red.), PISIL, Gdynia 2020.
Literatura uzupełniająca
ADR 2021-2023 podręcznik + tabela A, Wydawnictwo IMAGE, Warszawa 2021.
K. Ficoń, Logistyka morska, statki, porty, spedycja, Bel Studio, Warszawa 2012.
E. Januła, P. Kwiatkiewicz, M. Laskowski, Nowoczesna spedycja, Wydawnictwo As Pik, Warszawa 2021.
E. Januła, T. Truś, Ż. Gutowska, Spedycja, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013.
Z. Kordel, A. Kuriata, Logistyka i transport, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2019.
D. Marciniak-Neider, Warunki dostaw towarów w handlu zagranicznym, PISIL, Gdynia 2020.
J. Neider, Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa 2020.
Organizacja i technika transportu morskiego, J. Kujawa (red.), Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2018.
I. Wasilewska-Marszałkowska, Spedycja we współczesnych łańcuchach dostaw, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2021.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr Adam Salomon KT
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
Pobierz w wersji PDF