UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
PLANOWANIE MOBILNOŚCI MIEJSKIEJ |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
TRANSPORT I LOGISTYKA |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
VI |
5 |
|
|
|
|
|
30 |
15 |
15 |
|
|
Razem w czasie studiów: |
60 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Podstawowa wiedza z matematyki, środków transportu, systemów transportowych, logistyki oraz inżynierii ruchu. |
Cele przedmiotu
1 |
Zapoznanie z zadaniami i terminologią planowania i organizacji sieci transportowych i logistycznych. Zaznajomienie z poszczególnymi gałęziami i formami transportu oraz z uwarunkowaniami i skutkami ich rozwoju i funkcjonowania w kontekście równoważenia mobilności miejskiej. |
2 |
Poznanie i zrozumienie przez studentów wyzwań transportowych we współczesnych aglomeracjach. |
3 |
Poznanie zasad i nabycie umiejętności dot. projektowania infrastruktury wraz z zastosowaniem metod uspokajania ruchu - projekt inżynierski w CAD. |
4 |
Zdobycie umiejętności prowadzenia badań terenowych i ankietowych odnośnie planów dotyczących równoważenia mobilności miejskiej oraz analizy stanu istniejącego, a także zaproponowanie działań koniecznych do wdrożenia dla wybranych instytucji, np. dużych generatorów ruchu w ramach planu mobilności (studia przypadku). |
5 |
Doskonalenie pracy w zespole. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Opanowanie podstawowej terminologii dotyczącej różnych aspektów planowania sieci transportowych i logistycznych, z uwzględnieniem ładu przestrzennego, przyrodniczego i prawnego. |
EKP2 |
Utrwalenie wiedzy o poszczególnych gałęziach transportu oraz o uwarunkowaniach i efektach ich rozwoju i funkcjonowania. |
EKP3 |
Umiejętność analizy i modelowania sieci transportowych i logistycznych z wykorzystaniem metod matematycznych teorii grafów, teorii masowej obsługi oraz symulacji komputerowej. |
EKP4 |
Student zna i potrafi wykorzystać w praktyce metody planowania sieci drogowych a także doposażania infrastruktury w urządzenia ITS. |
EKP5 |
Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie, potrafi stworzyć model transportowy i wykorzystać go badań nad ruchem drogowym. |
Treści programowe
Semestr VI
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Wprowadzenie do modelowania systemów: elementy, budowa, prezentacja. | 2 | | | | | | |
2 | Pojęcie sieci transportowej i sieci logistycznej: elementy, procesy, modele. Rodzaje i typy sieci transportowych. Skala sieci. | 2 | | | | | | |
3 | Narzędzia analizy, modelowania sieci transportowych i logistycznych. Wyznaczanie optymalnych lokalizacji dla wybranych obiektów z uwzględnieniem danych demograficznych, ekonomicznych oraz dostępności transportu. Wyznaczanie obszarów o ograniczonej dostępności transportowej. Model Hub and Spoke w zastosowaniu SIP. | 6 | | | | | | |
4 | Aspekty planowania sieci transportowych: przyrodnicze, techniczno-technologiczne, ekonomiczne, energetyczne i prawne. | 4 | | | | | | |
5 | Przesłanki stosowania podejścia planistycznego w kształtowaniu mobilności. Jakość życia w mieście a koncepcja zrównoważonej mobilności. Plan zrównoważonej mobilności miejskiej (SUMP) - gra symulacyjna. Plany mobilności dla dużych generatorów ruchu. | 10 | | | | | | |
6 | Doposażanie istniejących dróg w infrastrukturę do inteligentnego zarządzania i sterowania w sieci drogowej. Planowanie połączeń transportowych. Planowanie utrzymania sieci transportowej. Wprowadzenie do modelowania ruchu. | 4 | | | | | | |
7 | Poznanie możliwości zastosowania oprogramowania firmy PTV Group do planowania sieci transportowych. | | 15 | 15 | | | | |
8 | Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu. | 2 | | | | | | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
X | | | | | | | | |
EKP2 |
X | | | | | | | | |
EKP3 |
X | | | | | X | | | |
EKP4 |
| | | X | | | | | |
EKP5 |
| | | | | X | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
VI | Wynik powyżej 60% z testu zaliczeniowego i zaliczone wszystkie formy realizacji przedmiotu. Ocena końcowa obliczana jest zgodnie ze wzorem: OP=0,3*ocena wykład+0,35*ocena w ćw + 0,35*ocena z laboratorium |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 30 | 15 | 15 | | |
Czytanie literatury | 15 | 15 | 15 | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 5 | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 10 | 10 | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | 10 | 10 | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | 1 | | | |
Udział w konsultacjach | 5 | 1 | 2 | | |
Łącznie godzin | 62 | 52 | 47 | | |
Łączny nakład pracy studenta | 161 |
Liczba punktów ECTS | 2 | 2 | 1 | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 5 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 30 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 71 |
Literatura
Literatura podstawowa
Jacyna M., Modelowanie i ocena systemów transportowych, Oficyna PW, Warszawa 2009.
Geurs, K., Grigolon, A., Münzel, K., Gkiotsalitis, K., Duran-Rodas, D., Büttner, B., Klementschitz, R. (2023). The Smart hubs integration ladder: a conceptual model for the categorisation of shared mobility hubs. Transport Reviews, 44(1), 112–139. https://doi.org/10.1080/01441647.2023.2239499
Hartl, R., Harms, P., & Egermann, M. (2023). Towards transformation-oriented planning: what can sustainable urban mobility planning (SUMP) learn from transition management (TM)? Transport Reviews, 44(1), 167–190. https://doi.org/10.1080/01441647.2023.2239497
Aktualne przepisy dotyczące gospodarki przestrzennej i kształtowania sieci dróg.
E-mobilność: wizje i scenariusze rozwoju, red.: J. M. Gajewski, W. Paprocki, J. Pieriegud, Wyd. Centrum Myśli Strategicznych, Sopot 2017.
Przemiany na rynku pasażerskich usług transportowych, red.: K. Hebel, D. Tłoczyński, Wyd. UG, Gdańsk 2021.
Banach M., Od inteligentnego transportu do inteligentnych miast, PWN, W-wa 2020.
Kłos-Adamkiewicz Z., Załoga E., Miejski transport zbiorowy, Kształtowanie wartości usług dla pasażera w świetle wyzwań nowej kultury mobilności, BEL Studio, Szczecin 2017.
Literatura uzupełniająca
Okraszewska, R.; Romanowska, A.; Wołek, M.; Oskarbski, J.; Birr, K.; Jamroz, K. Integration of a Multilevel Transport System Model into Sustainable Urban Mobility Planning. Sustainability 2018, 10, 479. https://doi.org/10.3390/su10020479.
Tarkowski M., On the Emergence of Sociotechnical Regimes of Electric Urban Water Transit Systems. Energies. 2021; 14(19):6111. https://doi.org/10.3390/en14196111.
Przybylowski, A.; Stelmak, S.; Suchanek, M. Mobility Behaviour in View of the Impact of the COVID-19 Pandemic—Public Transport Users in Gdansk Case Study. Sustainability 2021, 13, 364. https://doi.org/10.3390/su13010364.
Kaszuba, A., Przybyłowski, A., Kościk, K., Lachowicz, A., & Kuzia, M. (2023). Sustainable Mobility Planning Prerequisites and Perspectives-Gdynia Maritime University Case Study. TransNav: International Journal on Marine Navigation & Safety of Sea Transportation, 17(4).
Kluge, M., Kachel, J., & Knodt, M. (2024). Digital co-creation in urban mobility planning: what motivates people to participate? Local Government Studies, 1–26. https://doi.org/10.1080/03003930.2024.2310213
Maslaric M., Bojic S., Mircetic D., Nikolicic S., Medenica Todorovic R., Sustainable Urban Mobility Planning in the Port Areas: A Case Study. Sustainability. 2024; 16(2):514. https://doi.org/10.3390/su16020514
Mitropoulos L., Kortsari A., Mizaras V., Ayfantopoulou G., Mobility as a Service (MaaS) Planning and Implementation: Challenges and Lessons Learned. Future Transportation. 2023; 3(2):498-518. https://doi.org/10.3390/futuretransp3020029
Wołek, M. (2018). Sustainable mobility planning in Poland. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, 76.
Rodrigue J‐P., The geography of transport systems, New York: Routledge, 2017.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr hab. Adam Przybyłowski, prof. UMG |
KT |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
dr inż. Monika Ziemska-Osuch |
ZMMMT |
mgr inż. Agnieszka Kaszuba |
KT |
mgr inż. Dawid Osuch |
ZMMMT |
mgr Oktawia Specht |
KT |
