UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: PLANOWANIE MOBILNOŚCI MIEJSKIEJ
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: TRANSPORT I LOGISTYKA
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
VI 5 30 15 15
Razem w czasie studiów: 60

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Podstawowa wiedza z matematyki, środków transportu, systemów transportowych, logistyki oraz inżynierii ruchu.

Cele przedmiotu

1 Zapoznanie z zadaniami i terminologią planowania i organizacji sieci transportowych i logistycznych. Zaznajomienie z poszczególnymi gałęziami i formami transportu oraz z uwarunkowaniami i skutkami ich rozwoju i funkcjonowania w kontekście równoważenia mobilności miejskiej.
2 Poznanie i zrozumienie przez studentów wyzwań transportowych we współczesnych aglomeracjach.
3 Poznanie zasad i nabycie umiejętności dot. projektowania infrastruktury wraz z zastosowaniem metod uspokajania ruchu - projekt inżynierski w CAD. 
4 Zdobycie umiejętności prowadzenia badań terenowych i ankietowych odnośnie planów dotyczących równoważenia mobilności miejskiej oraz analizy stanu istniejącego, a także zaproponowanie działań koniecznych do wdrożenia dla wybranych instytucji, np. dużych generatorów ruchu w ramach planu mobilności (studia przypadku).
5 Doskonalenie pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Opanowanie podstawowej terminologii dotyczącej różnych aspektów planowania sieci transportowych i logistycznych, z uwzględnieniem ładu przestrzennego, przyrodniczego i prawnego.
EKP2 Utrwalenie wiedzy o poszczególnych gałęziach transportu oraz o uwarunkowaniach i efektach ich rozwoju i funkcjonowania.
EKP3 Umiejętność analizy i modelowania sieci transportowych i logistycznych z wykorzystaniem metod matematycznych teorii grafów, teorii masowej obsługi oraz symulacji komputerowej.
EKP4 Student zna i potrafi wykorzystać w praktyce metody planowania sieci drogowych a także doposażania infrastruktury w urządzenia ITS.
EKP5 Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie, potrafi stworzyć model transportowy i wykorzystać go badań nad ruchem drogowym.

Treści programowe

Semestr VI
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Wprowadzenie do modelowania systemów: elementy, budowa, prezentacja.2
2Pojęcie sieci transportowej i sieci logistycznej: elementy, procesy, modele. Rodzaje i typy sieci transportowych. Skala sieci.2
3Narzędzia analizy, modelowania sieci transportowych i logistycznych. Wyznaczanie optymalnych lokalizacji dla wybranych obiektów z uwzględnieniem danych demograficznych, ekonomicznych oraz dostępności transportu. Wyznaczanie obszarów o ograniczonej dostępności transportowej. Model Hub and Spoke w zastosowaniu SIP.6
4Aspekty planowania sieci transportowych: przyrodnicze, techniczno-technologiczne, ekonomiczne, energetyczne i prawne.4
5Przesłanki stosowania podejścia planistycznego w kształtowaniu mobilności. Jakość życia w mieście a koncepcja zrównoważonej mobilności. Plan zrównoważonej mobilności miejskiej (SUMP) - gra symulacyjna. Plany mobilności dla dużych generatorów ruchu.10
6Doposażanie istniejących dróg w infrastrukturę do inteligentnego zarządzania i sterowania w sieci drogowej. Planowanie połączeń transportowych. Planowanie utrzymania sieci transportowej. Wprowadzenie do modelowania ruchu.4
7Poznanie możliwości zastosowania oprogramowania firmy PTV Group do planowania sieci transportowych.1515
8Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.2

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 X
EKP3 XX
EKP4 X
EKP5 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
VIWynik powyżej 60% z testu zaliczeniowego i zaliczone wszystkie formy realizacji przedmiotu. Ocena końcowa obliczana jest zgodnie ze wzorem: OP=0,3*ocena wykład+0,35*ocena w ćw + 0,35*ocena z laboratorium

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe301515
Czytanie literatury151515
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych5
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia1010
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania1010
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach21
Udział w konsultacjach512
Łącznie godzin625247
Łączny nakład pracy studenta161
Liczba punktów ECTS221
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu5
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi30
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich71

Literatura

Literatura podstawowa
Jacyna M., Modelowanie i ocena systemów transportowych, Oficyna PW, Warszawa 2009.
Geurs, K., Grigolon, A., Münzel, K., Gkiotsalitis, K., Duran-Rodas, D., Büttner, B., Klementschitz, R. (2023). The Smart hubs integration ladder: a conceptual model for the categorisation of shared mobility hubs. Transport Reviews, 44(1), 112–139. https://doi.org/10.1080/01441647.2023.2239499
Hartl, R., Harms, P., & Egermann, M. (2023). Towards transformation-oriented planning: what can sustainable urban mobility planning (SUMP) learn from transition management (TM)? Transport Reviews, 44(1), 167–190. https://doi.org/10.1080/01441647.2023.2239497
Aktualne przepisy dotyczące gospodarki przestrzennej i kształtowania sieci dróg.
E-mobilność: wizje i scenariusze rozwoju, red.: J. M. Gajewski, W. Paprocki, J. Pieriegud, Wyd. Centrum Myśli Strategicznych, Sopot 2017.
Przemiany na rynku pasażerskich usług transportowych, red.: K. Hebel, D. Tłoczyński, Wyd. UG, Gdańsk 2021.
Banach M., Od inteligentnego transportu do inteligentnych miast, PWN, W-wa 2020.
Kłos-Adamkiewicz Z., Załoga E., Miejski transport zbiorowy, Kształtowanie wartości usług dla pasażera w świetle wyzwań nowej kultury mobilności, BEL Studio, Szczecin 2017.
Literatura uzupełniająca
Okraszewska, R.; Romanowska, A.; Wołek, M.; Oskarbski, J.; Birr, K.; Jamroz, K. Integration of a Multilevel Transport System Model into Sustainable Urban Mobility Planning. Sustainability 2018, 10, 479. https://doi.org/10.3390/su10020479.
Tarkowski M., On the Emergence of Sociotechnical Regimes of Electric Urban Water Transit Systems. Energies. 2021; 14(19):6111. https://doi.org/10.3390/en14196111.
Przybylowski, A.; Stelmak, S.; Suchanek, M. Mobility Behaviour in View of the Impact of the COVID-19 Pandemic—Public Transport Users in Gdansk Case Study. Sustainability 2021, 13, 364. https://doi.org/10.3390/su13010364.
Kaszuba, A., Przybyłowski, A., Kościk, K., Lachowicz, A., & Kuzia, M. (2023). Sustainable Mobility Planning Prerequisites and Perspectives-Gdynia Maritime University Case Study. TransNav: International Journal on Marine Navigation & Safety of Sea Transportation, 17(4).
Kluge, M., Kachel, J., & Knodt, M. (2024). Digital co-creation in urban mobility planning: what motivates people to participate? Local Government Studies, 1–26. https://doi.org/10.1080/03003930.2024.2310213
Maslaric M., Bojic S., Mircetic D., Nikolicic S., Medenica Todorovic R., Sustainable Urban Mobility Planning in the Port Areas: A Case Study. Sustainability. 2024; 16(2):514. https://doi.org/10.3390/su16020514
Mitropoulos L., Kortsari A., Mizaras V., Ayfantopoulou G., Mobility as a Service (MaaS) Planning and Implementation: Challenges and Lessons Learned. Future Transportation. 2023; 3(2):498-518. https://doi.org/10.3390/futuretransp3020029
Wołek, M. (2018). Sustainable mobility planning in Poland. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, 76.
Rodrigue J‐P., The geography of transport systems, New York: Routledge, 2017.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr hab. Adam Przybyłowski, prof. UMG KT
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
dr inż. Monika Ziemska-Osuch ZMMMT
mgr inż. Agnieszka Kaszuba KT
mgr inż. Dawid Osuch ZMMMT
mgr Oktawia Specht KT
Pobierz w wersji PDF