| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY | 
	
		| Nr: |  | Przedmiot: | TRANSPORT W GOSPODARCE GLOBALNEJ | 
	
		| Kierunek / Poziom kształcenia: | TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA | 
	
		| Forma studiów: | STACJONARNE / NIESTACJONARNE | 
	
		| Profil kształcenia: | OGÓLNOAKADEMICKI | 
	
		| Specjalność: | MORSKIE SYSTEMY TRANSPORTOWE I LOGISTYCZNE | 
	
		| SEMESTR | ECTS | Liczba godzin w tygodniu | Liczba godzin w semestrze | 
	
		| W | C | L | P | S | W | C | L | P | S | 
		
			| II | 2 |  |  |  |  |  | 15 | 15 |  |  |  | 
	
		| Razem w czasie studiów: | 30 | 
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
			| 1 | Podstawy logistyki, procesy i rynki transportowe, zarządzanie logistyczne | 
Cele przedmiotu
			| 1 | Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki globalnej, instytucji działających w tym układzie, a także rynków towarowych i transportowych; Nabycie umiejętności posługiwania się zestawem odpowiednich metod i narzędzi służących do analizy procesów i zjawisk zachodzących w sektorze transportu globalnego i jego otoczeniu;
 Doskonalenie umiejętności współpracy zespołowej.
 | 
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
			| EKP1 | Tr2A_W06, Tr2A_W12, Tr2A_W15, Tr2A_W17, Tr2A_U05, Tr2A_U12, Tr2A_K05, Tr2A_K06 | 
			| EKP2 | Tr2A_W06, Tr2A_U05, Tr2A_U15, Tr2A_K02, Tr2A_K03 | 
			| EKP3 | Tr2A_W12, Tr2A_W15, Tr2A_U13, Tr2A_U17, Tr2A_K03, Tr2A_K04 | 
			| EKP4 | Tr2A_W17, Tr2A_W18, Tr2A_U01, Tr2A_U15, Tr2A_K04, Tr2A_K05 | 
			| EKP5 | Tr2A_W17, Tr2A_W18, Tr2A_U01, Tr2A_U15, Tr2A_K04, Tr2A_K05 | 
Treści programowe
Semestr II
		
			
				| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | 
			
				| W | C | L | P | S | 
| 1 | Prezentacja programu, zasad zaliczenia. Gospodarka globalna - aspekty pojęciowe, czynniki, uwarunkowania i tendencje w świetle koncepcji rozwoju trwałego i zrównoważonego | 3 | 3 |  |  |  | EKP1 |  | 
| 2 | Międzynarodowe łańcuchy i sieci dostaw - ich rezyliencja w dobie cyfryzacji i automatyzacji; procesy integracji ośrodków produkcji i konsumpcji w skali globalnej | 3 | 3 |  |  |  |  |  | 
| 3 | Wyzwania transportowe w zakresie efektywnej obsługi światowej wymiany towarowej. Analiza wyzwań rozwojowych transportu morskiego dla międzynarodowego przewozu towarów i osób. Omówienie rozwiązań dotyczących optymalizacji kosztów, zmniejszenia emisji CO2, zwiększenia bezpieczeństwa transportu na przykładzie rozwiązań wprowadzonych przez międzynarodowych przewoźników promowych. | 3 | 3 |  |  |  | EKP1 |  | 
| 4 | Wyzwania rozwojowe przewozu osób w skali międzynarodowej. Rola transportu lotniczego i jego wpływ na globalny sektor TSL | 3 | 3 |  |  |  | EKP1 |  | 
| 5 | Uwarunkowania rozwoju infrastruktury transportowej i logistycznej - źródła i formy jej finansowania. Kreowanie zintegrowanego ładu i inteligentnej mobilności w globalnej przestrzeni transportowej i logistycznej. Zaliczenie zajęć | 3 | 3 |  |  |  | EKP1 |  | 
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
	
		
			| Symbol EKP | Test | Egzamin ustny | Egzamin pisemny | Kolokwium | Sprawozdanie | Projekt | Prezentacja | Zaliczenie praktyczne | Inne | 
		
			| EKP1 | X |  |  |  |  |  | X |  |  | 
		
			| EKP2 | X |  |  |  |  |  | X |  |  | 
		
			| EKP3 | X |  |  |  |  |  | X |  |  | 
		
			| EKP4 | X |  |  |  |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP5 |  |  |  |  |  |  |  |  | X | 
Kryteria zaliczenia przedmiotu
	
		| Semestr | Ocena pozytywna (min. dostateczny) | 
| II | Aktywność oraz zadania zlecone grupowe (20%);
Prezentacja (30%);
Zaliczenie końcowe - test pisemny 50%;
Uwaga! Wykładowca może zlecić dodatkowe zadania zależnie od zaangażowania poszczególnych studentów. Min. 60% wymagane jest do zaliczenia. | 
Nakład pracy studenta
	
		| Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | 
	
		| W | C | L | P | S | 
| Godziny kontaktowe | 15 | 15 |  |  |  | 
| Czytanie literatury | 10 | 10 |  |  |  | 
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych |  |  |  |  |  | 
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia |  |  |  |  |  | 
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | 1 | 1 |  |  |  | 
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach |  |  |  |  |  | 
| Udział w konsultacjach |  |  |  |  |  | 
| Łącznie godzin | 26 | 26 |  |  |  | 
| Łączny nakład pracy studenta | 52 | 
| Liczba punktów ECTS | 1 | 1 |  |  |  | 
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 | 
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi |  | 
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 30 | 
Literatura
Literatura podstawowa
Transport; nowe wyzwania. Praca zb. pod red. K. Wojewódzkiej-Król i E. Załogi, PWN Warszawa 2016,
Megatrendy i ich wpływ na rozwój sektorów infrastrukturalnych. Pr. zb. pod red. J. Gajewskiego, W. Paprockiego i J. Pieriegud. Instytut badań nad Gospodarką Rynkową – Gdańska Akademia Bankowa. Gdańsk 2015,
Pawłowska B.: Zrównoważony rozwój transportu na tle współczesnych procesów społeczno-gospodarczych. Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk 2013
[w:] „International Business and Global Economy”. Wyd. UG, nr 35/2, Gdańsk 2016,
Grzelakowski A. S., Przestrzeń transportowa UE jako komponent europejskiej przestrzeni logistycznej. Wymogi jej rozwoju w aspekcie tworzenia ułatwień handlu i wzrostu konkurencyjności Europy. [w:] Studia i Prace. Kolegium Zarzadzania i Finansów. SGH w Warszawie. Zeszyt Naukowy 166, 2018,
Koźlak A., Zmiany strategii konkurowania podmiotów rynku transportu lotniczego w warunkach globalizacji, [w:] „International Business and Global Economy”. Wyd. UG, nr 35/2, Gdańsk 2016
E-mobilność: wizje i scenariusze rozwoju. Pr. zb. pod red. J. Gajewskiego, W. Paprockiego i J. Pieriegud. Publikacja Europejskiego Kongresu Finansowego. Centrum Myśli Strategicznych. Sopot, 2017
Literatura uzupełniająca
Grzelakowski A., Transport i logistyka oraz ich wpływ na funkcjonowanie wiodących w skali globalnej gospodarek, [w:] „International Business and Global Economy”.  Wydawnictwo UG, nr 35/1, Gdańsk 2016, 
Grzelakowski A.S., Global container shipping operators’ strategies and their impact on logistics supply chains. „Journal of Positive Management”. Volume 9, No. 3 2018,
https://stenaline.com/app/uploads/2024/05/stena-line_sustainability_brochure_digital_spread.pdf
Prowadzący przedmiot
	
		| Tytuł/stopień, imię, nazwisko | Jednostka dydaktyczna | 
	
		| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |  | 
	
		| dr hab. Adam Przybyłowski, prof. UMG | KT | 
	
		| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |  | 
		| mgr inż. Agnieszka Jankowska | KT | 
		| mgr inż. Dominika Śliwińska | KT | 
