| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
| Nr: |
|
Przedmiot: |
TRANSPORT W GOSPODARCE GLOBALNEJ |
| Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA |
| Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
| Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
| Specjalność: |
MORSKIE SYSTEMY TRANSPORTOWE I LOGISTYCZNE |
| SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
| W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
| II |
2 |
|
|
|
|
|
15 |
15 |
|
|
|
| Razem w czasie studiów: |
30 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
| 1 |
Podstawy logistyki, procesy i rynki transportowe, zarządzanie logistyczne |
Cele przedmiotu
| 1 |
Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki globalnej, instytucji działających w tym układzie, a także rynków towarowych i transportowych;
Nabycie umiejętności posługiwania się zestawem odpowiednich metod i narzędzi służących do analizy procesów i zjawisk zachodzących w sektorze transportu globalnego i jego otoczeniu;
Doskonalenie umiejętności współpracy zespołowej. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
| EKP1 |
Posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania i rozwoju gospodarki globalnej, obrotu portowo-morskiego oraz ich uwarunkowań transportowych, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów funkcjonowania rynków przewozów morskich, polityki ich kształtowania, głównych światowych szlaków przewozowych ładunków masowych suchych, płynnych, kontenerowych i pasażerów, dokumentacji spedycyjnej, w tym podstawowych i zaawansowanych zwyczajów i uzansów handlowych stosowanych w obrocie portowo-morskim. |
| EKP2 |
Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu zarządzania systemami transportowymi, rozumie także znaczenie czynników i wskaźników zrównoważonego rozwoju i zrównoważonego transportu, zna statyczne i dynamiczne metody oceny transportowych projektów inwestycyjnych, szczególnie w zakresie podstawowych charakterystyk oraz struktury gałęziowej systemu transportowo-logistycznego państw Regionu Morza Bałtyckiego (BSR) oraz jego relacje z otoczeniem społeczno-gospodarczym. |
| EKP3 |
Posiada zdolność samodzielnego pozyskiwania informacji z właściwie dobranych źródeł różnojęzycznych (literatury, baz danych, itp.), umiejętność kreatywnej i krytycznej adaptacji pozyskiwanej w trakcie studiów wiedzy i informacji z różnych dziedzin do potrzeb realizowanego projektu inżynierskiego i pracy zawodowej. |
| EKP4 |
Potrafi posługiwać się sprawnie aparatem narzędziowym służącym do: analizy rynków frachtowych i badania produktywności tonażu morskiego, oceny efektywności gospodarowania zasobami przedsiębiorstwa transportu morskiego, oraz potrafi wartościować procesy transportowo-logistyczne realizowane w ich mikrosystemie logistycznym a także potrafi oceniać programy rozwoju i formy wsparcia UE dla tego sektora i podejmować działania na rzecz ich realizacji. |
| EKP5 |
Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie oraz prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga zgodnie z zasadami etyki zawodowej inżyniera dylematy i konflikty o charakterze technicznym, ekologicznym, społecznym i ekonomicznym. |
Treści programowe
Semestr II
| Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
| W |
C |
L |
P |
S |
| 1 | Prezentacja programu, zasad zaliczenia. Gospodarka globalna - aspekty pojęciowe, czynniki, uwarunkowania i tendencje w świetle koncepcji rozwoju trwałego i zrównoważonego | 3 | 3 | | | | EKP1 | |
| 2 | Międzynarodowe łańcuchy i sieci dostaw - ich rezyliencja w dobie cyfryzacji i automatyzacji; procesy integracji ośrodków produkcji i konsumpcji w skali globalnej | 3 | 3 | | | | | |
| 3 | Wyzwania transportowe w zakresie efektywnej obsługi światowej wymiany towarowej. Analiza wyzwań rozwojowych transportu morskiego dla międzynarodowego przewozu towarów i osób. Omówienie rozwiązań dotyczących optymalizacji kosztów, zmniejszenia emisji CO2, zwiększenia bezpieczeństwa transportu na przykładzie rozwiązań wprowadzonych przez międzynarodowych przewoźników promowych. | 3 | 3 | | | | EKP1 | |
| 4 | Wyzwania rozwojowe przewozu osób w skali międzynarodowej. Rola transportu lotniczego i jego wpływ na globalny sektor TSL | 3 | 3 | | | | EKP1 | |
| 5 | Uwarunkowania rozwoju infrastruktury transportowej i logistycznej - źródła i formy jej finansowania. Kreowanie zintegrowanego ładu i inteligentnej mobilności w globalnej przestrzeni transportowej i logistycznej. Zaliczenie zajęć | 3 | 3 | | | | EKP1 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
| Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
| EKP1 |
X | | | | | | X | | |
| EKP2 |
X | | | | | | X | | |
| EKP3 |
X | | | | | | X | | |
| EKP4 |
X | | | | | | | | |
| EKP5 |
| | | | | | | | X |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
| Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
| II | Aktywność oraz zadania zlecone grupowe (20%);
Prezentacja (30%);
Zaliczenie końcowe - test pisemny 50%;
Uwaga! Wykładowca może zlecić dodatkowe zadania zależnie od zaangażowania poszczególnych studentów. Min. 60% wymagane jest do zaliczenia.
|
Nakład pracy studenta
| Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
| W |
C |
L |
P |
S |
| Godziny kontaktowe | 15 | 15 | | | |
| Czytanie literatury | 10 | 10 | | | |
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | |
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | | | | | |
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | 1 | 1 | | | |
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | | | | | |
| Udział w konsultacjach | | | | | |
| Łącznie godzin | 26 | 26 | | | |
| Łączny nakład pracy studenta | 52 |
| Liczba punktów ECTS | 1 | 1 | | | |
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 30 |
Literatura
Literatura podstawowa
Transport; nowe wyzwania. Praca zb. pod red. K. Wojewódzkiej-Król i E. Załogi, PWN Warszawa 2016,
Megatrendy i ich wpływ na rozwój sektorów infrastrukturalnych. Pr. zb. pod red. J. Gajewskiego, W. Paprockiego i J. Pieriegud. Instytut badań nad Gospodarką Rynkową – Gdańska Akademia Bankowa. Gdańsk 2015,
Pawłowska B.: Zrównoważony rozwój transportu na tle współczesnych procesów społeczno-gospodarczych. Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk 2013
[w:] „International Business and Global Economy”. Wyd. UG, nr 35/2, Gdańsk 2016,
Grzelakowski A. S., Przestrzeń transportowa UE jako komponent europejskiej przestrzeni logistycznej. Wymogi jej rozwoju w aspekcie tworzenia ułatwień handlu i wzrostu konkurencyjności Europy. [w:] Studia i Prace. Kolegium Zarzadzania i Finansów. SGH w Warszawie. Zeszyt Naukowy 166, 2018,
Koźlak A., Zmiany strategii konkurowania podmiotów rynku transportu lotniczego w warunkach globalizacji, [w:] „International Business and Global Economy”. Wyd. UG, nr 35/2, Gdańsk 2016
E-mobilność: wizje i scenariusze rozwoju. Pr. zb. pod red. J. Gajewskiego, W. Paprockiego i J. Pieriegud. Publikacja Europejskiego Kongresu Finansowego. Centrum Myśli Strategicznych. Sopot, 2017
Literatura uzupełniająca
Grzelakowski A., Transport i logistyka oraz ich wpływ na funkcjonowanie wiodących w skali globalnej gospodarek, [w:] „International Business and Global Economy”. Wydawnictwo UG, nr 35/1, Gdańsk 2016,
Grzelakowski A.S., Global container shipping operators’ strategies and their impact on logistics supply chains. „Journal of Positive Management”. Volume 9, No. 3 2018,
https://stenaline.com/app/uploads/2024/05/stena-line_sustainability_brochure_digital_spread.pdf
Prowadzący przedmiot
| Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
| dr hab. Adam Przybyłowski, prof. UMG |
KT |
| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
| mgr inż. Agnieszka Jankowska |
KT |
| mgr inż. Remigiusz Karczewski |
KT |
