| EKP1 | Zna zasady i metody korzystania z systemów GIS stosowanych w nawigacji. | 
			| EKP2 | Zna podstawowe modele danych przestrzennych. | 
			| EKP3 | Zna proces tworzenia systemów geoinformatycznych, w tym m.in. sposoby pozyskiwania danych bezprzestrzennych oraz oprogramowanie stosowane w systemach informacji przestrzennej. | 
			| EKP4 | Potrafi przeprowadzać proste analizy przestrzenne z wykorzystaniem wybranego oprogramowania. | 
			| EKP5 | Potrafi opracować elektroniczną mapę nawigacyjną na podstawie dostarczonych danych i potrafi dokonywać selekcji danych. | 
			| EKP6 | Zna podstawowe funkcje ECS oraz ECDIS i potrafi z nich korzystać. | 
			| EKP7 | Potrafi aktualizować posiadane bazy danych ENC i RNC. | 
			| EKP8 | Zna ograniczenia systemu ECS, w tym ECDIS i właściwie interpretuje prezentowane dane | 
			| EKP9 | Potrafi korzystać z funkcji zapisu danych i urządzeń back-up. | 
			| EKP10 | Potrafi posługiwać się i rozumieć system ECS, w tym ECDIS, w kontekście nawigacji i może wykazać wszystkie kompetencje zawarte i sugerowane przez Konwencję STCW 2010 i zastosować je we wszystkich aspektach nawigacji | 
			
				| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | 
			
				| W | C | L | P | S | 
| 1 | Systemy informacji przestrzennej GIS:  •	istota systemów geoprzestrzennych,  •	podstawowe pojęcia, standardy GIS, bazy danych GIS,  •	metody pozyskiwania danych i selekcji danych,  •	digitalizacja i jakościowa ocena danych,  •	generalizacja jakościowa i ilościowa,  •	wizualizacja danych,  •	regulacje prawne i standardy techniczne GIS,  •	zasady i przykłady wykorzystania technologii GIS w nawigacji,  •	przykłady morskich zastosowań technologii GIS | 1 |  |  |  |  | EKP1, EKP2, EKP3 |  | 
| 2 | Katastrofy morskie związane z wykorzystaniem systemów map elektronicznych ECS/ECDIS:  •	„Exxon Valdez”,  •	„Sleipner”,  •	„Rockness”,  •	„Royal Majesty”,  •	"Norwegian Sky”,  •	„Gdynia” – „Fu Shan Hai”,  •	„Costa Concordia”,  •	„Ovit”. | 1 |  |  |  |  | EKP8, EKP10 |  | 
| 3 | Aspekty prawne, proces międzynarodowej standaryzacji ECDIS; odpowiedzialność za użycie ECDIS:  •	wymagania co do posiadania na statku aktualnych wydawnictw nawigacyjnych (Konwencja SOLAS, rozdział V, prawidła 2, 19 i 27);  •	ekwiwalentność systemu ECDIS wobec map konwencjonalnych;  •	definicje podstawowych pojęć związanych z ECDIS: ENC, SENC, ECS, RCDS, RNC;  •	modułowy układ standardów eksploatacyjnych ECDIS;  •	tworzenie baz danych według norm IHO;  •	techniczne standardy IEC, ISO, PKN;  •	wymagania dotyczące szkolenia | 2 |  |  |  |  | EKP1, EKP2 |  | 
| 4 | Wymagania dotyczące szkolenia operatorów systemów map elektronicznych:  •	Konwencja STCW,  •	Kurs modelowy IMO,  •	Ośrodki szkoleniowe. | 1 |  |  |  |  | EKP10 |  | 
| 5 | Charakterystyka podstawowych typów systemów map elektronicznych ECS:  •	różnice pomiędzy różnymi typami ECS;  •	różnice pomiędzy ECDIS a ECS;  •	różnice pomiędzy ECDIS a trybem pracy RCDS;  •	różnice pomiędzy mapami wektorowymi ENC oraz rastrowymi RNC;  •	charakterystyka systemów ECS specjalnego przeznaczenia; | 2 |  |  |  | 2 | EKP3, EKP4 |  | 
| 6 | Dane ECDIS, wyjaśnienie wszystkich mających wpływ na bezpieczeństwo żeglugi spraw związanych z bazą danych tworzoną dla potrzeb ECDIS:  •	definicje podstawowych pojęć związanych z ENC i RNC;  •	struktura danych i bazy danych:   - katalog obiektów i ich atrybutów;   - standard wymiany danych S-57;  •	tworzenie baz danych ENC;  •	jakość danych;  •	warstwowy charakter bazy danych;  •	układ odniesienia, odwzorowanie;  •	dystrybucja danych, ośrodki RENC: Primar, IC-ENC;  •	zapis i gromadzenie danych;  •	proces aktualizacji map ENC | 2 |  |  |  | 2 | EKP1, EKP2, EKP3, EKP5 |  | 
| 7 | Prezentacja danych ECDIS, wyjaśnienie wszystkich spraw związanych z prezentacją danych i selekcją odpowiedniej informacji do celów nawigacyjnych:  •	biblioteka znaków i symboli;  •	podstawowe zasady prezentacji danych;  •	poziomy zobrazowania danych:   -	zobrazowanie standardowe;   -	podstawa zobrazowania;   -	informacje uzupełniające;  •	modyfikacje prezentowanej mapy:  -	zmiana skali, zooming;  -	prezentacja w ciągu dnia i w nocy;  -	użycie funkcji SCAMIN;  •	możliwość selekcji danych;  •	reguły automatycznej prezentacji;  •	sposoby prezentacji danych:  -	ruch względny, ruch rzeczywisty;  -	zorientowanie obrazu;  -	odwzorowanie mapy;  •	warstwowy charakter prezentowanych danych;  •	prezentacja map rastrowych RNC, serwis ARCS | 2 |  |  |  | 4 | EKP3, EKP4, EKP5 |  | 
| 8 | Wiarygodność morskich map nawigacyjnych  i zaufanie do prezentowanych danych:  •	kategorie CATZOC (Category Zone of Confidence),  •	dokładność elektronicznych map nawigacyjnych ENC, | 1 |  |  |  | 2 | EKP8 |  | 
| 9 | Podstawowe funkcje nawigacyjne i ich użycie. Użycie podstawowych funkcji nawigacyjnych, ustawianie parametrów pracy mających wpływ na bezpieczeństwo żeglugi:  •	funkcje automatyczne;  •	funkcje ręczne;  •	wprowadzanie własnych uwag na obraz mapy;  •	prezentacja oznakowania nawigacyjnego;  •	dodatkowe informacje uzupełniające;  •	typy wektorów;  •	izobata bezpieczeństwa statku;  •	głębokość bezpieczna | 1 |  |  |  |  | EKP3, EKP4 |  | 
| 10 | Funkcje specjalne do planowania drogi. Użycie funkcji wykorzystywanych w procesie planowania drogi oraz sposoby uzyskania z systemu odpowiedniej do tego celu informacji:  •	wybór kolejnych akwenów morskich;  •	informacje niezbędne do planowania drogi (gdzie i jak ich szukać);  •	wybór punktów zwrotu w postaci graficznej i tabelarycznej;  •	tworzenie trasy przejścia;  •	wprowadzenie zaplanowanej trasy do pamięci systemu;  •	planowanie drogi z użyciem krzywizn;  •	uwagi pomocnicze: - znaczniki czasu;  -	prędkość bezpieczna;  -	ograniczenia na trasie;  -	kursy, odległości, czasy przejścia;  -	obszary krytyczne;  •	wartości bezpieczeństwa (izobata bezpieczeństwa, głębokość bezpieczna) zgodne z wymiarami oraz parametrami manewrowymi statku;  •	sprawdzenie trasy pod kątem bezpieczeństwa nawigacyjnego;  •	wybór tras opcjonalnych;  •	wybór ostatecznej wersji trasy. | 2 |  |  |  | 4 | EKP6 |  | 
| 11 | Funkcje specjalne do kontroli i realizacji zaplanowanej drogi, użycie wszystkich funkcji niezbędnych dla prawidłowej kontroli i realizacji zaplanowanej drogi:  •	obszar monitorowany, jego przywołanie na ekran monitora;  •	żądana trasa;  •	zmiana długości wektora ruchu;  •	kontrola pomiarów i obliczeń;  •	zmiana skali zobrazowania;  •	przeglądanie trasy przed dziobem (look-ahead function);  •	alarmy i komunikaty ostrzegawcze;  •	efekt oddziaływania prądu oraz wiatru. | 2 |  |  |  | 4 | EKP6 |  | 
| 12 | Aktualizacja danych, podkreślenie znaczenia procesu aktualizacji danych, korekta mapy, wprowadzanie poprawek:  •	tworzenie i dystrybucja poprawek;  •	ręczne, półautomatyczne i automatyczne sposoby aktualizacji;  •	obsługa poprawek na statku;  •	wpływ procesu aktualizacji danych na bezpieczeństwo żeglugi. | 2 |  |  |  | 2 | EKP6, EKP7 |  | 
| 13 | Urządzenia i czujniki zewnętrzne, sensory, opis współdziałania systemu ECS/ECDIS z urządzeniami zewnętrznymi i ich wpływ na bezpieczne użycie ECS/ECDIS:  •	ograniczenia eksploatacyjne;  •	uszkodzenia sensorów;  •	inny układ odniesienia danych;  •	wybór odpowiedniego sensora danych (pozycja, kurs, prędkość),  •	nakładanie obrazu radarowego, informacji ARPA, AIS);  •	wiarygodność danych wejściowych;  Zobrazowanie oraz funkcje związane z prezentacją pozostałej informacji nawigacyjnej, pokaz funkcji związanych z prezentacją pozostałej informacji nawigacyjnej, wyjaśnienie wszelkich możliwych niebezpieczeństw z tym związanych:  •	nakładanie obrazu radarowego;  •	automatyczne utrzymywanie zadanego kursu;  •	użycie transponderów radarowych;  •	nakładanie na obraz mapy informacji z AIS;  •	selekcja dodatkowych danych. | 2 |  |  |  | 2 | EKP3, EKP4, EKP6 |  | 
| 14 | Wyjaśnienie znaczenia zapisu danych oraz działania odpowiednich funkcji:  •	automatyczny zapis podróży;  •	elektroniczny dziennik okrętowy;  •	wybór interwałów czasowych dla zapisu danych;  •	odtworzenie zapisu podróży;  •	rejestrator danych z podróży VDR „czarna skrzynka”. | 2 |  |  |  | 2 | EKP9 |  | 
| 15 | Objaśnienie ukazujących się na ekranie wskazań statusu pracy systemu, komunikatów ostrzegawczych oraz alarmów dla różnych typów sytuacji oraz wskazanie czynności, jakie należy wówczas podjąć.  •	definicja oraz znaczenie alarmów i komunikatów ostrzegawczych;  •	alarmy i komunikaty ostrzegawcze (indications) dotyczące sytuacji nawigacyjnej oraz połączenia z urządzeniami zewnętrznymi;  •	alarmy dotyczące danych oraz mapy.  Błędy powstające podczas prezentacji danych, wyjaśnienie potencjalnych błędów podczas prezentacji danych oraz wskazanie odpowiedniego działania w celu ich wyeliminowania:  •	potencjalne błędy w zobrazowaniu danych ECDIS:   -	nieścisłość danych hydrograficznych,  -	zbyt mała rozdzielczość ekranu,  -       przesunięcie pozycji pław;  •	potencjalne błędy w zobrazowaniu:  -	pozycji własnej statku;  -	pozycji odniesienia;  -	obrazu radarowego i informacji ARPA oraz AIS;  •	poprawianie prezentowanych danych;  •	sprawdzenie rezultatów korygowania prezentowanych danych:  -	porównanie informacji ECDIS z obrazem radarowym;  -	sprawdzenie pozycji statku poprzez użycie drugiego niezależnego systemu pozycyjnego.  Błędna interpretacja prezentowanych danych, wyjaśnienie potencjalnych błędów wynikających z błędnej interpretacji prezentowanych danych oraz wskazanie odpowiednich czynności, jakie należy podjąć, aby ich uniknąć:  •	błędna interpretacja danych:  -	różne sposoby prezentacji wektora ruchu;  -	błędna skala zobrazowania;  -	różnice pomiędzy kierunkiem północnym rzeczywistym a kierunkiem północnym wskazywanym przez żyrokompas (radar);  •	unikanie błędnej interpretacji:  -	wspólny układ odniesienia;  -	odpowiednia skala mapy,  -	korzystanie z najlepszych sensorów dla danej sytuacji,  -	prawidłowo wprowadzone wartości danych bezpieczeństwa,  -	kategorie zobrazowania,  -	właściwa selekcja danych | 2 |  |  |  | 2 | EKP6, EKP8 |  | 
| 16 | Kontrola integralności systemu, analiza i dostęp funkcjonowania ECDIS:  •	testy prowadzone w trybie on-line;  •	testy ręczne podstawowych funkcji;  •	testy wizyjne danych mapy;  •	weryfikacja poprawności funkcjonowania systemu;  •	warunki i kryteria uznania, iż proces nawigacyjny jest bezpieczny;  •	utrzymanie sprawności systemu.  Funkcje back-up, układ (system) rezerwowy w przypadku awarii systemu ECDIS, bezpieczne nawigowanie podczas używania systemu back-up:  •	przejęcie funkcji przez system rezerwowy backup;  •	różne formy systemu back-up;  •	redukcja możliwości operacyjnych;  •	okresowy test funkcjonowania.  Przedstawienie ograniczeń systemu ECDIS jako narzędzia, które nie zwalnia nawigatora od właściwego zachowania podczas wachty morskiej | 2 |  |  |  | 2 | EKP6 |  | 
| 17 | Ogólnoświatowa baza danych elektronicznych map nawigacyjnych WEND (Worldwide Electronic Navigational Charts Data Base):  •	katalog map elektronicznych IHO,  •	narodowe Biura hydrograficzne HOs,  •	pokrycie elektronicznymi mapami nawigacyjnymi. | 1 |  |  |  | 2 | EKP3, EKP10 |  | 
| 18 | Przegląd prywatnych producentów systemów map elektronicznych ECS | 1 |  |  |  |  | EKP3, EKP10 |  | 
| 19 | e-Navigation | 1 |  |  |  |  | EKP10 |  | 
Jurdziński M., Weintrit A., 1992. Mapa elektroniczna w nawigacji morskiej. Wyższa Szkoła Morska, Gdynia.
Litwin L., Myrda G., 2005. Systemy Informacji Geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS, Wydawnictwo HELION, Gliwice.
Magnuszewski A., 1999. GIS w geografii fizycznej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Urbański J., 1997. Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Jurdziński M., Weintrit A., 1992. Mapa elektroniczna w nawigacji morskiej. Wyższa Szkoła Morska, Gdynia.
Litwin L., Myrda G., 2005. Systemy Informacji Geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS, Wydawnictwo HELION, Gliwice.
Magnuszewski A., 1999. GIS w geografii fizycznej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Urbański J., 1997. Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.