UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: SYSTEMY DYNAMICZNEGO POZYCJONOWANIA ZBIORNIKOWCÓW
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: EKSPLOATACJA ZBIORNIKOWCóW
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
III 1 10 10
Razem w czasie studiów: 20

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Zakres szkoły średniej oraz elementy fizyki, nawigacji, elektrotechniki, elektroniki i manewrowania statkiem.
2 Wiadomości z zakresu studiów podstawowych dotyczące manewrowania statkiem oraz napędów i pędników manewrowych.
3 Podstawowa wiedza o systemach dynamicznego pozycjonowania w zakresie przedmiotu podstawy systemów dynamicznego pozycjonowania na studiach II stopnia.

Cele przedmiotu

1 Zdobycie wiedzy o terminalach offshorowych oraz ich specyfice.
2 Nabycie wiedzy o systemach napędowych i dynamicznego pozycjonowania zbiornikowców dowozowych.
3 Uzyskanie praktycznych umiejętności cumowania do terminali offshorowych z wykorzystaniem systemów dynamicznego pozycjonowania.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Posiada wiedzę o procedurach cumowania do różnych typów terminali offshorowych oraz ich wyposażeniu w systemy referencyjne.
EKP2 Posiada teoretyczne podstawy wykorzystania cech konstrukcyjnych oraz systemów dynamicznego pozycjonowania zbiornikowców dowozowych do bezpiecznego przeładunku w terminalach
EKP3 Potrafi praktycznie zademonstrować operacje bezpiecznego cumowania oraz postoju przy offshorowym terminalu.

Treści programowe

Semestr III
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Terminale dla zbiornikowców dowozowych, stosowane w przemyśle offshorowym.1
2Podstawowe cech konstrukcyjne i napęd zbiornikowców dowozowych pod kątem wykorzystania systemu dynamicznego pozycjonowania2
3Satelitarne systemy referencyjne pozycji absolutnej i względnej21
4Mikrofalowe systemy pozycji względnej.21
5Cechy eksploatacyjne systemów referencyjnych stosowanych w offhorowych operacjach przeładunkowych.22
6Wykorzystanie systemu dynamicznego pozycjonowania przy podejściu i postoju przy terminalu.16

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XX
EKP2 XX
EKP3 XXX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IIIWynik powyżej 50% z testu zaliczeniowego oraz zaliczenie praktyczne

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1010
Czytanie literatury86
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych2
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia4
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach22
Udział w konsultacjach22
Łącznie godzin2622
Łączny nakład pracy studenta48
Liczba punktów ECTS1
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu1
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi12
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich28

Literatura

Literatura podstawowa
Captain D Bray FNI, DP Operator’s Handbook, Second edition, 2013
IC Clark MSc FNI, Mooring and Anchoring Ships Vol 1 & 2 Principles and Practice, 2009
Captain GWU Lee MNI and CJ Parker OBE FNI, Managing Collision Avoidance at Sea, 2007
Cydejko J., Puchalski J., Rutkowski G., Statki i technologie off-shore w zarysie”, ISBN 978-83-62227-24-2, Wydawnictwo TRADEMAR, Gdynia 2010/2011.
Rutkowski G., „Eksploatacja statków dynamicznie pozycjonowanych”, Tom 8 serii „Współczesne Technologie Transportu morskiego”, monografia liczy 448 stron, Wydawnictwo Trademar, ISBN 978-83-62227-44-0, Website: [https://sklep.oficynamorska.pl/pl/p/Eksploatacja-statkow-dynamicznie-pozycjonowanych/335]. Gdynia 2013.
Rutkowski G., Optymalizacja prędkości eksploatacyjnej statku szacowanej w kontekście ryzyka wy-stępującego na różnych etapach podróży, monografia autorska (habilitacyjna), ISBN 978-83-7421-353-0, strony 383. Wydawnictwo Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, maj 2021 r.
Literatura uzupełniająca
OCIMF, Guidelines for Offshore Tanker Operations, 2018
OCIMF, Single Point Mooring Maintenance and Operations Guide, 3rd Edition (SMOG), 2015
OCIMF, Guidelines for the Design, Operation and Maintenance of Multi-Buoy Moorings (MBM), 2010
Paul R. Williamson, Ship Maneuvering Principles and Pilotage, 2013
Rutkowski G., Safety of shipping when navigating on LNG tankers in Gulf of Gdansk while ap-proaching a prospective LNG terminal in Gdańsk Port Północny, Polish Academy of Sciences Committee of Transport, Archives of Transport, ISSN 0866-9546 (lista B), Indeks 2001901, Vol-ume 18 issue 2, Str. 67-82.
Rutkowski G. (2019), A Comparison Between DP Offshore Loading Operation on Submerged Tur-ret Loading System STL, Submerged Single Anchor Loading System SAL and Offshore Loading System OLS Considering the Hydro-meteorological Condition Limits for the Safe Ship’s Operation Offshore. TransNav, the International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, Vol. 13, No. 1, DOI:10.12716/1001.13.01.18, pp. 175-185, 2019-03, ISSN 2083-6473, e-ISSN 2083-6481
Rutkowski G. (2019): A Comparison Between Conventional Buoy Mooring CBM, Single Point Mooring SPM and Single Anchor Loading SAL Systems Considering the Hydro-meteorological Condition Limits for Safe Ship’s Operation Offshore. TransNav, the International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, Vol. 13, No. 1, DOI:10.12716/1001.13.01.19, pp. 187-195, 2019-03, ISSN 2083-6473, e-ISSN 2083-6481,


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr hab. inż. kpt.ż.w. Grzegorz Rutkowski, prof. UMG KN
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
dr hab. inż. kpt.ż.w. Grzegorz Rutkowski, prof. UMG KN
dr inż. kpt.ż.w. Jarosław Cydejko KN
mgr inż. kpt.ż.w. Paweł Kołakowski KN
Pobierz w wersji PDF