UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
ZARZĄDZANIE FLOTĄ MORSKĄ |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
MORSKIE SYSTEMY TRANSPORTOWE I LOGISTYCZNE |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
II |
2 |
|
|
|
|
|
9 |
|
9 |
|
|
Razem w czasie studiów: |
18 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
Cele przedmiotu
1 |
Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa armatorskiego, a w szczególności komórek zaangażowanych w zarządzanie eksploatowanymi statkami. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Identyfikuje elementy eksploatacji floty: pełne zarządzanie, zarządzanie załogowe, zarządzanie techniczne, zarządzanie komercyjne, zarządzanie pomocnicze. Dokumenty występujące w danych działach zarządzania. |
EKP2 |
Rozpoznaje elementy kontroli i inspekcji statku instrumenty nowoczesnej eksploatacji floty, umowę zarządzania, budżet operacyjny floty, sprawozdawczość operacyjną floty, System Zarządzania Bezpieczeństwem i Jakością Statku |
EKP3 |
Rozpoznaje ewolucję i etapy rozwoju systemów zarządzani flotą od roku 1945 dotychczas jako konsekwencję zjawisk transportowych, strategie działania firm zarządzających statkami, współzależność pomiędzy przedsiębiorstwami uczestniczącymi w zarządzaniu statkami |
EKP4 |
identyfikuje odpowiedzialność zarządzającego flotą, element ludzki w procesie decyzyjnym w eksploatacji floty, kontrakty stosowane w eksploatacji floty (BIMCO, Shipman, Crewman, typowe klauzule kontraktowe), istotę zarządzania bezpieczeństwem statków: ISO 9000, Kodeks ISM, Kodeks ISMA zarządzania Statkiem, System TQM, programy komputerowe pomagające w zarządzaniu bezpieczeństwem, tendencje perspektywiczne i przyszłościowe w zarządzaniu flotą. |
EKP5 |
Użytkuje i wdraża elementy eksploatacji floty: pełne zarządzanie, zarządzanie załogowe, zarządzanie techniczne, zarządzanie komercyjne, zarządzanie pomocnicze oraz dokumenty występujące w danych działach zarządzania. |
EKP6 |
Stosuje i wykorzystuje elementy kontroli i inspekcji statku instrumenty nowoczesnej eksploatacji floty, umowę zarządzania, budżet operacyjny Tr2A_U10, floty, sprawozdawczość operacyjną floty, System Zarządzania Bezpieczeństwem i Jakością Statku formułuje |
EKP7 |
Ocenia i rekomenduje odpowiedzialność zarządzającego flotą, element ludzki w procesie decyzyjnym w eksploatacji floty, kontrakty stosowane w eksploatacji floty (BIMCO, Shipman, Crewman, typowe klauzule kontraktowe), istotę zarządzania bezpieczeństwem statków: ISO 9000, Kodeks ISM, Kodeks ISMA zarządzania Statkiem, System TQM, programy komputerowe pomagające w zarządzaniu bezpieczeństwem, tendencje perspektywiczne i przyszłościowe w zarządzaniu flotą. |
EKP8 |
Wykorzystuje analizę aktualnego sektora zarządzania flotą, organizację typowych przedsiębiorstw zarządzających eksploatacją floty, opisuje eksploatację flot i statków specjalistycznych, między innymi flota tankowców, kontenerowców, wycieczkowców i innych, wyodrębnienie cech i odrębności sposobów zarządzania flotą |
Treści programowe
Semestr II
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Elementy eksploatacji floty: pełne zarządzanie, zarządzanie załogowe, zarządzanie techniczne, zarządzanie komercyjne, zarządzanie pomocnicze. Dokumenty występujące w danych działach zarządzania. | 0.6 | | 1.8 | | | EKP1, EKP5 | |
2 | Elementy kontroli i inspekcji statku. | 0.6 | | 1.2 | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5 | |
3 | Instrumenty nowoczesnej eksploatacji floty. Umowa zarządzania, budżet operacyjny floty, sprawozdawczość operacyjna floty. System Zarządzania Bezpieczeństwem i Jakością Statku. | 0.6 | | 2.4 | | | EKP1, EKP3, EKP4, EKP5 | |
4 | Ewolucja i etapy rozwoju systemów zarządzani flotą od roku 1945 dotychczas jako konsekwencja zjawisk transportowych. | 0.6 | | | | | EKP3 | |
5 | Analiza aktualnego sektora zarządzania flotą. | 0.6 | | | | | EKP1 | |
6 | Organizacja typowych przedsiębiorstw zarządzających eksploatacji floty. | 0.6 | | | | | EKP1 | |
7 | Charakterystyka eksploatacji flot i statków specjalistycznych, między innymi flota tankowców, kontenerowców, wycieczkowców i innych. | 0.6 | | 1.2 | | | EKP1, EKP3, EKP4, EKP8 | |
8 | Strategie działania firm zarządzających statkami. | 0.6 | | | | | EKP1, EKP2, EKP8 | |
9 | Współzależność pomiędzy przedsiębiorstwami uczestniczącymi w zarządzaniu statkami. | 0.6 | | | | | EKP1, EKP2 | |
10 | Wyodrębnienie cech i odrębności sposobów zarządzania flotą. | 0.6 | | | | | EKP1, EKP2 | |
11 | Odpowiedzialność zarządzającego flotą. Element ludzki w procesie decyzyjnym w eksploatacji floty. | 0.6 | | | | | EKP1 | |
12 | Przykład kontraktów stosowanych w eksploatacji floty (BIMCO, Shipman, Crewman, typowe klauzule kontraktowe). | 0.6 | | 1.2 | | | EKP4, EKP7 | |
13 | Istota zarządzani bezpieczeństwem statków: ISO 9000, Kodeks ISM, Kodeks ISMA zarządzania Statkiem, System TQM. Programy komputerowe pomagające w zarządzaniu bezpieczeństwem. | 0.6 | | 1.2 | | | EKP3, EKP7, EKP8 | |
14 | Tendencje perspektywiczne i przyszłościowe w zarządzaniu flotą. | 0.6 | | | | | EKP2, EKP8 | |
15 | Omówienie wiodących światowych firm zarządzających flotą. | 0.6 | | | | | EKP2, EKP8 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | | | | X | | | |
EKP2 |
| | | | | X | | | |
EKP3 |
| | | | | X | | | |
EKP4 |
| | | | | X | | | |
EKP5 |
| | | | | X | | | |
EKP6 |
| | | | | X | | | |
EKP7 |
| | | | | X | | | |
EKP8 |
| | | | | X | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
II | Prezentacja projektu oraz zaliczone ćwiczenia. |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | | 15 | | |
Czytanie literatury | 15 | | 10 | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 10 | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | | | 5 | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | 5 | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | | | 2 | | |
Udział w konsultacjach | 1 | | 2 | | |
Łącznie godzin | 31 | | 49 | | |
Łączny nakład pracy studenta | 80 |
Liczba punktów ECTS | 1 | | 1 | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 30 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 35 |
Literatura
Literatura podstawowa
Mrozowska A., Wróbel R., Mrozwoski P., System zarządzania bezpieczną eksploatacją jednostek morskich w zarysie, Difin, 2023.
Zhang P., Ship Management Theory and Practise, Taylor&Francis Ltd, 2021.
Alderton P., Port Management and Operations; LPP, London-Hong Kong, 1999.
Brodie P., Commercial Shipping Handbook, LPP, London-Hong Kong, 1999.
Chuchla Z., Zarządzanie morskim statkiem transportowym oraz jego eksploatacja, WSM, Gdynia, 2000.
Girtel J. Koszmider S., Plewinski L., Wybrane zagadnienia eksploatacji statków morskich w aspekcie bezpieczeństwa żeglugi,WSM, Szczecin, 2003.
Studziński A., Eksploatacja chłodnicowców, Gdynia, 2005.
Puchalski J., Soliwoda J., Eksploatacja masowców, Gdynia, 2008.
Literatura uzupełniająca
Międzynarodowa konwencja o pracy na morzu, MLC 2006
Międzynarodowa konwencja o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, STCW 1978
Międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczaniu (Kodeks ISM), oraz Wytyczne wdrażania Kodeksu ISM - International Management Code for the Safe Operation of Ships and for Pollution Prevention and Revised Guidelines on the Implementation of the ISM Code, wydanie PRS, 2015
Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 SOLAS - Tekst jednolity, wydanie PRS, 2015
Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki - MARPOL - 1973/78 Tekst jednolity, 2015 wraz z Protokołem 1978 i Protokołem 1997, wydanie PRS, 2015
Ustawa z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski.
Jędryczka W., Zarządzanie jednostkami pływającymi w przedsiębiorstwach morskich, Autobusy 1-2, 2019
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr hab. inż. kpt.ż.w. Henryk Śniegocki, prof. UMG |
KES |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
dr hab. inż. kpt.ż.w. Henryk Śniegocki, prof. UMG |
KES |