UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: ZARZĄDZANIE FLOTĄ MORSKĄ
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: MORSKIE SYSTEMY TRANSPORTOWE I LOGISTYCZNE
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
II 2 9 9
Razem w czasie studiów: 18

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Brak.

Cele przedmiotu

1 Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa armatorskiego, a w szczególności komórek zaangażowanych w zarządzanie eksploatowanymi statkami.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Identyfikuje elementy eksploatacji floty: pełne zarządzanie, zarządzanie załogowe, zarządzanie techniczne, zarządzanie komercyjne, zarządzanie pomocnicze. Dokumenty występujące w danych działach zarządzania.
EKP2 Rozpoznaje elementy kontroli i inspekcji statku instrumenty nowoczesnej eksploatacji floty, umowę zarządzania, budżet operacyjny floty, sprawozdawczość operacyjną floty, System Zarządzania Bezpieczeństwem i Jakością Statku
EKP3 Rozpoznaje ewolucję i etapy rozwoju systemów zarządzani flotą od roku 1945 dotychczas jako konsekwencję zjawisk transportowych, strategie działania firm zarządzających statkami, współzależność pomiędzy przedsiębiorstwami uczestniczącymi w zarządzaniu statkami
EKP4 identyfikuje odpowiedzialność zarządzającego flotą, element ludzki w procesie decyzyjnym w eksploatacji floty, kontrakty stosowane w eksploatacji floty (BIMCO, Shipman, Crewman, typowe klauzule kontraktowe), istotę zarządzania bezpieczeństwem statków: ISO 9000, Kodeks ISM, Kodeks ISMA zarządzania Statkiem, System TQM, programy komputerowe pomagające w zarządzaniu bezpieczeństwem, tendencje perspektywiczne i przyszłościowe w zarządzaniu flotą.
EKP5 Użytkuje i wdraża elementy eksploatacji floty: pełne zarządzanie, zarządzanie załogowe, zarządzanie techniczne, zarządzanie komercyjne, zarządzanie pomocnicze oraz dokumenty występujące w danych działach zarządzania.
EKP6 Stosuje i wykorzystuje elementy kontroli i inspekcji statku instrumenty nowoczesnej eksploatacji floty, umowę zarządzania, budżet operacyjny Tr2A_U10, floty, sprawozdawczość operacyjną floty, System Zarządzania Bezpieczeństwem i Jakością Statku formułuje
EKP7 Ocenia i rekomenduje odpowiedzialność zarządzającego flotą, element ludzki w procesie decyzyjnym w eksploatacji floty, kontrakty stosowane w eksploatacji floty (BIMCO, Shipman, Crewman, typowe klauzule kontraktowe), istotę zarządzania bezpieczeństwem statków: ISO 9000, Kodeks ISM, Kodeks ISMA zarządzania Statkiem, System TQM, programy komputerowe pomagające w zarządzaniu bezpieczeństwem, tendencje perspektywiczne i przyszłościowe w zarządzaniu flotą.
EKP8 Wykorzystuje analizę aktualnego sektora zarządzania flotą, organizację typowych przedsiębiorstw zarządzających eksploatacją floty, opisuje eksploatację flot i statków specjalistycznych, między innymi flota tankowców, kontenerowców, wycieczkowców i innych, wyodrębnienie cech i odrębności sposobów zarządzania flotą

Treści programowe

Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Elementy eksploatacji floty: pełne zarządzanie, zarządzanie załogowe, zarządzanie techniczne, zarządzanie komercyjne, zarządzanie pomocnicze. Dokumenty występujące w danych działach zarządzania.0.61.8EKP1, EKP5
2Elementy kontroli i inspekcji statku.0.61.2EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5
3Instrumenty nowoczesnej eksploatacji floty. Umowa zarządzania, budżet operacyjny floty, sprawozdawczość operacyjna floty. System Zarządzania Bezpieczeństwem i Jakością Statku.0.62.4EKP1, EKP3, EKP4, EKP5
4Ewolucja i etapy rozwoju systemów zarządzani flotą od roku 1945 dotychczas jako konsekwencja zjawisk transportowych.0.6EKP3
5Analiza aktualnego sektora zarządzania flotą.0.6EKP1
6Organizacja typowych przedsiębiorstw zarządzających eksploatacji floty.0.6EKP1
7Charakterystyka eksploatacji flot i statków specjalistycznych, między innymi flota tankowców, kontenerowców, wycieczkowców i innych.0.61.2EKP1, EKP3, EKP4, EKP8
8Strategie działania firm zarządzających statkami.0.6EKP1, EKP2, EKP8
9Współzależność pomiędzy przedsiębiorstwami uczestniczącymi w zarządzaniu statkami.0.6EKP1, EKP2
10Wyodrębnienie cech i odrębności sposobów zarządzania flotą.0.6EKP1, EKP2
11Odpowiedzialność zarządzającego flotą. Element ludzki w procesie decyzyjnym w eksploatacji floty.0.6EKP1
12Przykład kontraktów stosowanych w eksploatacji floty (BIMCO, Shipman, Crewman, typowe klauzule kontraktowe).0.61.2EKP4, EKP7
13Istota zarządzani bezpieczeństwem statków: ISO 9000, Kodeks ISM, Kodeks ISMA zarządzania Statkiem, System TQM. Programy komputerowe pomagające w zarządzaniu bezpieczeństwem.0.61.2EKP3, EKP7, EKP8
14Tendencje perspektywiczne i przyszłościowe w zarządzaniu flotą.0.6EKP2, EKP8
15Omówienie wiodących światowych firm zarządzających flotą.0.6EKP2, EKP8

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 X
EKP3 X
EKP4 X
EKP5 X
EKP6 X
EKP7 X
EKP8 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IIPrezentacja projektu oraz zaliczone ćwiczenia.

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1515
Czytanie literatury1510
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych10
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia5
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania5
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach2
Udział w konsultacjach12
Łącznie godzin3149
Łączny nakład pracy studenta80
Liczba punktów ECTS11
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu2
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi30
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich35

Literatura

Literatura podstawowa
Mrozowska A., Wróbel R., Mrozwoski P., System zarządzania bezpieczną eksploatacją jednostek morskich w zarysie, Difin, 2023.
Zhang P., Ship Management Theory and Practise, Taylor&Francis Ltd, 2021.
Alderton P., Port Management and Operations; LPP, London-Hong Kong, 1999.
Brodie P., Commercial Shipping Handbook, LPP, London-Hong Kong, 1999.
Chuchla Z., Zarządzanie morskim statkiem transportowym oraz jego eksploatacja, WSM, Gdynia, 2000.
Girtel J. Koszmider S., Plewinski L., Wybrane zagadnienia eksploatacji statków morskich w aspekcie bezpieczeństwa żeglugi,WSM, Szczecin, 2003.
Studziński A., Eksploatacja chłodnicowców, Gdynia, 2005.
Puchalski J., Soliwoda J., Eksploatacja masowców, Gdynia, 2008.
Literatura uzupełniająca
Międzynarodowa konwencja o pracy na morzu, MLC 2006
Międzynarodowa konwencja o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, STCW 1978
Międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczaniu (Kodeks ISM), oraz Wytyczne wdrażania Kodeksu ISM - International Management Code for the Safe Operation of Ships and for Pollution Prevention and Revised Guidelines on the Implementation of the ISM Code, wydanie PRS, 2015
Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 SOLAS - Tekst jednolity, wydanie PRS, 2015
Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki - MARPOL - 1973/78 Tekst jednolity, 2015 wraz z Protokołem 1978 i Protokołem 1997, wydanie PRS, 2015
Ustawa z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski.
Jędryczka W., Zarządzanie jednostkami pływającymi w przedsiębiorstwach morskich, Autobusy 1-2, 2019


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr hab. inż. kpt.ż.w. Henryk Śniegocki, prof. UMG KES
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
dr hab. inż. kpt.ż.w. Henryk Śniegocki, prof. UMG KES
Pobierz w wersji PDF