| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY | 
	
		| Nr: |  | Przedmiot: | ZARZĄDZANIE FLOTĄ MORSKĄ | 
	
		| Kierunek / Poziom kształcenia: | TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA | 
	
		| Forma studiów: | STACJONARNE / NIESTACJONARNE | 
	
		| Profil kształcenia: | OGÓLNOAKADEMICKI | 
	
		| Specjalność: | MORSKIE SYSTEMY TRANSPORTOWE I LOGISTYCZNE | 
	
		| SEMESTR | ECTS | Liczba godzin w tygodniu | Liczba godzin w semestrze | 
	
		| W | C | L | P | S | W | C | L | P | S | 
		
			| II | 2 |  |  |  |  |  | 9 |  | 9 |  |  | 
	
		| Razem w czasie studiów: | 18 | 
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
			| 1 | Podstawowa wiedza o żegludze. | 
Cele przedmiotu
			| 1 | Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa armatorskiego, a w szczególności komórek zaangażowanych w zarządzanie eksploatowanymi statkami. | 
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
			| EKP1 | Identyfikuje elementy eksploatacji floty: pełne zarządzanie, zarządzanie załogowe, zarządzanie techniczne, zarządzanie komercyjne, zarządzanie pomocnicze. Dokumenty występujące w danych działach zarządzania. | 
			| EKP2 | Rozpoznaje elementy kontroli i inspekcji statku instrumenty nowoczesnej eksploatacji floty, umowę zarządzania, budżet operacyjny floty, sprawozdawczość operacyjną floty, System Zarządzania Bezpieczeństwem i Jakością Statku | 
			| EKP3 | Rozpoznaje ewolucję i etapy rozwoju systemów zarządzani flotą od roku 1945 dotychczas jako konsekwencję zjawisk transportowych, strategie działania firm zarządzających statkami, współzależność pomiędzy przedsiębiorstwami uczestniczącymi w zarządzaniu statkami | 
			| EKP4 | identyfikuje odpowiedzialność zarządzającego flotą, element ludzki w procesie decyzyjnym w eksploatacji floty, kontrakty stosowane w eksploatacji floty (BIMCO, Shipman, Crewman, typowe klauzule kontraktowe), istotę zarządzania bezpieczeństwem statków: ISO 9000,  Kodeks ISM, Kodeks ISMA zarządzania Statkiem, System  TQM, programy komputerowe pomagające w zarządzaniu bezpieczeństwem, tendencje perspektywiczne i przyszłościowe w zarządzaniu flotą. | 
			| EKP5 | Użytkuje i wdraża elementy eksploatacji floty: pełne zarządzanie, zarządzanie załogowe, zarządzanie techniczne, zarządzanie komercyjne, zarządzanie pomocnicze oraz dokumenty występujące w danych działach zarządzania. | 
			| EKP6 | Stosuje i wykorzystuje elementy kontroli i inspekcji statku instrumenty nowoczesnej eksploatacji floty, umowę zarządzania, budżet operacyjny  Tr2A_U10,  floty, sprawozdawczość operacyjną floty, System Zarządzania Bezpieczeństwem i Jakością Statku formułuje | 
			| EKP7 | Ocenia i rekomenduje odpowiedzialność zarządzającego flotą, element ludzki w procesie decyzyjnym w eksploatacji floty, kontrakty stosowane w eksploatacji floty (BIMCO, Shipman, Crewman, typowe  klauzule kontraktowe), istotę zarządzania bezpieczeństwem statków: ISO 9000, Kodeks ISM, Kodeks ISMA zarządzania Statkiem, System  TQM, programy komputerowe pomagające w zarządzaniu bezpieczeństwem, tendencje perspektywiczne i przyszłościowe w zarządzaniu flotą. | 
			| EKP8 | Wykorzystuje analizę aktualnego sektora zarządzania flotą, organizację typowych przedsiębiorstw zarządzających eksploatacją floty, opisuje  eksploatację flot i statków specjalistycznych, między innymi flota  tankowców, kontenerowców, wycieczkowców i innych, wyodrębnienie  cech i odrębności sposobów zarządzania flotą | 
Treści programowe
Semestr II
		
			
				| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | 
			
				| W | C | L | P | S | 
| 1 | Elementy eksploatacji floty: pełne zarządzanie, zarządzanie załogowe, zarządzanie techniczne, zarządzanie komercyjne, zarządzanie pomocnicze. Dokumenty występujące w danych działach zarządzania. | 0.6 |  | 1.8 |  |  | EKP1, EKP5 |  | 
| 2 | Elementy kontroli i inspekcji statku. | 0.6 |  | 1.2 |  |  | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5 |  | 
| 3 | Instrumenty nowoczesnej eksploatacji floty. Umowa zarządzania, budżet operacyjny floty, sprawozdawczość operacyjna floty. System Zarządzania Bezpieczeństwem i Jakością Statku. | 0.6 |  | 2.4 |  |  | EKP1, EKP3, EKP4, EKP5 |  | 
| 4 | Ewolucja i etapy rozwoju systemów zarządzani flotą od roku 1945 dotychczas jako konsekwencja zjawisk transportowych. | 0.6 |  |  |  |  | EKP3 |  | 
| 5 | Analiza aktualnego sektora zarządzania flotą. | 0.6 |  |  |  |  | EKP1 |  | 
| 6 | Organizacja typowych przedsiębiorstw zarządzających eksploatacją floty. | 0.6 |  |  |  |  | EKP1 |  | 
| 7 | Charakterystyka eksploatacji flot i statków specjalistycznych, między innymi flota tankowców, kontenerowców, wycieczkowców, promów i innych. | 0.6 |  | 1.2 |  |  | EKP1, EKP3, EKP4, EKP8 |  | 
| 8 | Strategie działania firm zarządzających statkami. | 0.6 |  |  |  |  | EKP1, EKP2, EKP8 |  | 
| 9 | Współzależność pomiędzy przedsiębiorstwami uczestniczącymi w zarządzaniu statkami. | 0.6 |  |  |  |  | EKP1, EKP2 |  | 
| 10 | Wyodrębnienie cech i odrębności sposobów zarządzania flotą. | 0.6 |  |  |  |  | EKP1, EKP2 |  | 
| 11 | Odpowiedzialność zarządzającego flotą. Element ludzki w procesie decyzyjnym w eksploatacji floty. | 0.6 |  |  |  |  | EKP1 |  | 
| 12 | Przykład kontraktów stosowanych w eksploatacji floty (BIMCO, Shipman, Crewman, typowe klauzule  kontraktowe). | 0.6 |  | 1.2 |  |  | EKP4, EKP7 |  | 
| 13 | Istota zarządzani bezpieczeństwem statków: ISO 9000, Kodeks ISM, Kodeks ISMA zarządzania Statkiem, System TQM. Programy komputerowe pomagające w zarządzaniu bezpieczeństwem. | 0.6 |  | 1.2 |  |  | EKP3, EKP7, EKP8 |  | 
| 14 | Tendencje perspektywiczne i przyszłościowe w zarządzaniu flotą. | 0.6 |  |  |  |  | EKP2, EKP8 |  | 
| 15 | Omówienie wiodących światowych firm zarządzających flotą. | 0.6 |  |  |  |  | EKP2, EKP8 |  | 
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
	
		
			| Symbol EKP | Test | Egzamin ustny | Egzamin pisemny | Kolokwium | Sprawozdanie | Projekt | Prezentacja | Zaliczenie praktyczne | Inne | 
		
			| EKP1 |  |  |  |  |  | X |  |  |  | 
		
			| EKP2 |  |  |  |  |  | X |  |  |  | 
		
			| EKP3 |  |  |  |  |  | X |  |  |  | 
		
			| EKP4 |  |  |  |  |  | X |  |  |  | 
		
			| EKP5 |  |  |  |  |  | X |  |  |  | 
		
			| EKP6 |  |  |  |  |  | X |  |  |  | 
		
			| EKP7 |  |  |  |  |  | X |  |  |  | 
		
			| EKP8 |  |  |  |  |  | X |  |  |  | 
Kryteria zaliczenia przedmiotu
	
		| Semestr | Ocena pozytywna (min. dostateczny) | 
| II | Prezentacja projektu oraz zaliczone ćwiczenia. | 
Nakład pracy studenta
	
		| Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | 
	
		| W | C | L | P | S | 
| Godziny kontaktowe | 15 |  | 15 |  |  | 
| Czytanie literatury | 15 |  | 10 |  |  | 
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych |  |  | 10 |  |  | 
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia |  |  | 5 |  |  | 
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania |  |  | 5 |  |  | 
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach |  |  | 2 |  |  | 
| Udział w konsultacjach | 1 |  | 2 |  |  | 
| Łącznie godzin | 31 |  | 49 |  |  | 
| Łączny nakład pracy studenta | 80 | 
| Liczba punktów ECTS | 1 |  | 1 |  |  | 
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 | 
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 30 | 
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 35 | 
Literatura
Literatura podstawowa
Mrozowska A., Wróbel R., Mrozwoski P., System zarządzania bezpieczną eksploatacją jednostek morskich w zarysie, Difin, 2023.
Zhang P., Ship Management Theory and Practise, Taylor&Francis Ltd, 2021.
Alderton P., Port Management and Operations; LPP, London-Hong Kong, 1999.
Brodie P., Commercial Shipping Handbook, LPP, London-Hong Kong, 1999.
Chuchla Z., Zarządzanie morskim statkiem transportowym oraz jego eksploatacja, WSM, Gdynia, 2000.
Girtel J. Koszmider S., Plewinski L., Wybrane zagadnienia eksploatacji statków morskich w aspekcie bezpieczeństwa żeglugi,WSM, Szczecin, 2003.
Studziński A., Eksploatacja chłodnicowców, Gdynia, 2005.
Puchalski J., Soliwoda J., Eksploatacja masowców, Gdynia, 2008.
Literatura uzupełniająca
Międzynarodowa konwencja o pracy na morzu, MLC 2006
Międzynarodowa konwencja o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, STCW 1978
Międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczaniu (Kodeks ISM), oraz Wytyczne wdrażania Kodeksu ISM - International Management Code for the Safe Operation of Ships and for Pollution Prevention and Revised Guidelines on the Implementation of the ISM Code, wydanie PRS, 2015
Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 SOLAS - Tekst jednolity, wydanie PRS, 2015
Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki - MARPOL - 1973/78 Tekst jednolity, 2015 wraz z Protokołem 1978 i Protokołem 1997, wydanie PRS, 2015
Ustawa z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski. 
Jędryczka W., Zarządzanie jednostkami pływającymi w przedsiębiorstwach morskich, Autobusy 1-2, 2019
Prowadzący przedmiot
	
		| Tytuł/stopień, imię, nazwisko | Jednostka dydaktyczna | 
	
		| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |  | 
	
		| dr hab. inż.  kpt.ż.w. Henryk Śniegocki, prof. UMG | KES | 
	
		| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |  | 
		| dr hab. inż.  kpt.ż.w. Henryk Śniegocki, prof. UMG | KES | 
