UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
PODSTAWY MANEWROWANIA |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
LOGISTYKA W SEKTORZE OFFSHORE |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
III |
2 |
|
|
|
|
|
6 |
|
6 |
|
|
Razem w czasie studiów: |
12 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Podstawowa wiedza z fizyki i mechaniki cieczy i ciał stałych na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
1 |
Przygotowanie teoretyczne i praktyczne do oceny możliwości manewrowych jednostek pływających oraz realizacji typowych operacji manewrowych. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Zdobycie podstawowej wiedzy w zakresie mechaniki ruchu jednostek pływających, w szczególności ich ruchów manewrowych, obejmującą znajomość i rozumienie: a) źródeł i wielkości sił zewnętrznych, b) możliwości i ograniczeń w sterowaniu ruchem jednostki. Zdobycie podstawowej wiedzy w zakresie praktycznych metod/procedur realizacji typowych zadań manewrowych (manewrów) w sposób bezpieczny i efektywny. Zdobycie umiejętności przewidywania reakcji statku na manewry napędem i sterem. |
Treści programowe
Semestr III
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Siły hydrodynamiczne na kadłubie statku: opór kadłuba, siła poprzeczna i moment obrotowy kadłuba. Siły działające na śrubę i inne napędy. Boczne działanie śruby, rodzaje śrub. Podział prędkości. Sterowanie silnikiem głównym, sterowanie napędem, moc napędu. Siły na steru. Efekty wiatru, prądu i fal. Pozostałe źródła oddziaływań: kotwice, cumy, holowniki, stery strumieniowe, odbojnice. Próby manewrowe, standardy manewrowe i informacyjne, stateczność kursowa i zwrotność. Ocena stanu ruchu jednostki. Podejmowanie i zdawanie pilota. Manewr „człowiek za burtą”. Manewry kotwiczenia: ogólne zasady, wybór miejsca kotwiczenia, kotwiczenie na ograniczonej przestrzeni, ustalanie bezpiecznej długości łańcucha kotwicznego. Wykorzystanie kotwicy do poprawy sterowności statku. Awaryjne podnoszenie kotwicy. | | | | | | | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | | | | | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
III | |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 10 | | 10 | | |
Czytanie literatury | | | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | | | | | |
Udział w konsultacjach | | | | | |
Łącznie godzin | 10 | | 10 | | |
Łączny nakład pracy studenta | 20 |
Liczba punktów ECTS | | | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 0 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 10 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 20 |
Literatura
Literatura podstawowa
Japan Captains’ Association (JCA), A Guide to Ship Handling, Japan, 2009.
Baudu H., Ship Handling, Dokmar Maritime Publishers B.V., Holandia, 2018.
Nowicki A., 1999. Wiedza o manewrowaniu statkami morskimi, Gdynia: Trademar.
Nowicki A., 1992. Manewrowanie statkiem w warunkach specjalnych, Szczecin: Oderaum.
Literatura uzupełniająca
Dudziak J., 2008. Teoria okrętu, Gdynia: Fundacja Promocji Przemysłu i Gospodarki Morskiej.
Wróbel F., 1996. Vademecum nawigatora, Gdynia: Trademar.
Gucma S., 2001. Inżynieria ruchu morskiego, Gdynia: Okrętownictwo i Żegluga.
Staliński J., 1969. Teoria Okrętu, Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.
Lekki W., 1977. Poradnik manewrowania statkiem, Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr inż. kpt.ż.w. Andrzej Hejmlich |
KES |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
dr inż. kpt.ż.w. Andrzej Hejmlich |
KES |