UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: PODSTAWY MANEWROWANIA
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: LOGISTYKA W SEKTORZE OFFSHORE
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
III 2 6 6
Razem w czasie studiów: 12

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Podstawowa wiedza z fizyki i mechaniki cieczy i ciał stałych na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

1 Przygotowanie teoretyczne i praktyczne do oceny możliwości manewrowych jednostek pływających oraz realizacji typowych operacji manewrowych.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Zdobycie podstawowej wiedzy w zakresie mechaniki ruchu jednostek pływających, w szczególności ich ruchów manewrowych, obejmującą znajomość i rozumienie: a) źródeł i wielkości sił zewnętrznych, b) możliwości i ograniczeń w sterowaniu ruchem jednostki. Zdobycie podstawowej wiedzy w zakresie praktycznych metod/procedur realizacji typowych zadań manewrowych (manewrów) w sposób bezpieczny i efektywny. Zdobycie umiejętności przewidywania reakcji statku na manewry napędem i sterem.

Treści programowe

Semestr III
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Siły hydrodynamiczne na kadłubie statku: opór kadłuba, siła poprzeczna i moment obrotowy kadłuba. Siły działające na śrubę i inne napędy. Boczne działanie śruby, rodzaje śrub. Podział prędkości. Sterowanie silnikiem głównym, sterowanie napędem, moc napędu. Siły na steru. Efekty wiatru, prądu i fal. Pozostałe źródła oddziaływań: kotwice, cumy, holowniki, stery strumieniowe, odbojnice. Próby manewrowe, standardy manewrowe i informacyjne, stateczność kursowa i zwrotność. Ocena stanu ruchu jednostki. Podejmowanie i zdawanie pilota. Manewr „człowiek za burtą”. Manewry kotwiczenia: ogólne zasady, wybór miejsca kotwiczenia, kotwiczenie na ograniczonej przestrzeni, ustalanie bezpiecznej długości łańcucha kotwicznego. Wykorzystanie kotwicy do poprawy sterowności statku. Awaryjne podnoszenie kotwicy.

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
III

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1010
Czytanie literatury
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach
Udział w konsultacjach
Łącznie godzin1010
Łączny nakład pracy studenta20
Liczba punktów ECTS
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu0
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi10
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich20

Literatura

Literatura podstawowa
Japan Captains’ Association (JCA), A Guide to Ship Handling, Japan, 2009.
Baudu H., Ship Handling, Dokmar Maritime Publishers B.V., Holandia, 2018.
Nowicki A., 1999. Wiedza o manewrowaniu statkami morskimi, Gdynia: Trademar.
Nowicki A., 1992. Manewrowanie statkiem w warunkach specjalnych, Szczecin: Oderaum.
Literatura uzupełniająca
Dudziak J., 2008. Teoria okrętu, Gdynia: Fundacja Promocji Przemysłu i Gospodarki Morskiej.
Wróbel F., 1996. Vademecum nawigatora, Gdynia: Trademar.
Gucma S., 2001. Inżynieria ruchu morskiego, Gdynia: Okrętownictwo i Żegluga.
Staliński J., 1969. Teoria Okrętu, Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.
Lekki W., 1977. Poradnik manewrowania statkiem, Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr inż. kpt.ż.w. Andrzej Hejmlich KES
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
dr inż. kpt.ż.w. Andrzej Hejmlich KES
Pobierz w wersji PDF