UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
BIZNES PLAN |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
EKSPLOATACJA SYSTEMóW TRANSPORTOWYCH I LOGISTYCZNYCH |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
III |
3 |
|
|
|
|
|
6 |
|
6 |
|
|
Razem w czasie studiów: |
12 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
podstawowa wiedza połączona z umiejętnościami praktycznego jej wykorzystania z zakresu: zarządzania, marketingu i ekonomii |
Cele przedmiotu
1 |
Celem prowadzonych zajęć jest zaprezentowanie istotnych treści i przykładów dotyczących metodyki pisania biznes planu jako dokumentu będącego zbiorem analiz i opracowań dotyczących realizacji projektu. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
posiada wiedzę na temat istoty i dynamiki głównych współczesnych systemów społecznych, środowiskowych, gospodarczych i politycznych |
EKP2 |
zna zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości |
EKP3 |
opracowuje analizę strategiczną i wybiera strategię rozwiązania problemu, opisuje ją i formułuje plan działania |
EKP4 |
potrafi sformułować cel, misję i wizję przedsięwzięcia, opisuje zasady konstrukcji biznesplanu, objaśnia jego strukturę, wskazuje adresata, biznesplanu i sposób prezentacji |
EKP5 |
opracowuje i uzasadnia wzór biznesplanu, posiada umiejętności planowania |
Treści programowe
Semestr III
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Rola i miejsce biznesplanu w procesie planowania. Cele sporządzania biznes planu. | 0.6 | | | | | EKP1 | |
2 | Omówienie struktury biznes planu.Schemat sporządzania biznes planu dla inwestycji w istniejącej firmie oraz dla nowo uruchamianego przedsiębiorstwa. Przykładowe struktury biznesplanów. | 1.2 | | | | | EKP5 | |
3 | Odbiorcy biznesplanu i kryteria jego oceny. Znaczenie biznesplanu w zarządzaniu strategicznym. | 0.6 | | | | | EKP1, EKP3 | |
4 | Przygotowanie harmonogramu realizacji biznesplanu. Opracowanie streszczenia biznesplanu, wizji i misji przedsięwzięcia/inwestycji. | 0.6 | | | | | EKP3, EKP4, EKP5 | |
5 | Określenie planowanego przedsięwzięcia/inwestycji. Przyjmowanie założeń do planowania. Określenie formy prawnej, zakresu i obszaru terytorialnego planowanego przedsięwzięcia/inwestycji. | 1.2 | | 1.2 | | | EKP1, EKP3, EKP4, EKP5 | |
6 | Procedury związane z uruchomieniem nowej działalności gospodarczej. Ograniczenia i bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej. | 1.2 | | | | | EKP2 | |
7 | Opis produktu/usługi: miejsce na rynku, opis i analiza konkurencji, charakterystyka dostawców, dystrybucja i promocja, cena. | | | 1.2 | | | EKP1, EKP3 | |
8 | Opis działań marketingowych w biznesplanie przedsiębiorstwa. Obszary wyboru strategii przedsiębiorstw. | | | 1.2 | | | EKP1, EKP3, EKP5 | |
9 | Źródła własne i obce finansowania działalności/inwestycji. Zadania planu finansowego w przedsiębiorstwie. | 0.6 | | | | | EKP1 | |
10 | Tworzenie indywidualnego biznes planu. Analiza ekonomiczno-finansowa inwestycji. | | | 2.4 | | | EKP1, EKP5 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
X | | | | | | | | |
EKP2 |
X | | | | | | | | |
EKP3 |
| | | | | X | | | |
EKP4 |
| | | | | X | | | |
EKP5 |
| | | | | X | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
III | Zaliczenie laboratoriów: : wykonanie biznes planu i prezentacja.
Test: pisemny (co najmniej 60% punktów możliwych do zdobycia).
Ocena końcowa jest średnią ważoną: 60% ocena z egzaminu, 40% ocena z projektu biznes planu |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 10 | | 10 | | |
Czytanie literatury | 7 | | 1 | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 5 | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | 2 | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | | 2 | | |
Udział w konsultacjach | | | 1 | | |
Łącznie godzin | 24 | | 21 | | |
Łączny nakład pracy studenta | 45 |
Liczba punktów ECTS | | | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 0 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 17 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 25 |
Literatura
Literatura podstawowa
A. Tokarski, M. Tokarski, J. Wójcik, Jak solidnie przygotować profesjonalny biznesplan. CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa 2023.
G. Krzemień, Własna firma krok po kroku. MT Biznes, Warszawa 2019.
Harvard Business Review. Podręcznik przedsiębiorcy. Opracowanie zbiorowe, tłum. B. Jóźwiak, Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa 2018.
A. Osterwalder, Y. Pigneur, Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Onepress, Gliwice 2022.
Literatura uzupełniająca
A. Osterwalder, D.J. Bland, Testowanie pomysłów biznesowych. Onepress, Gliwice 2020.
M. Trojanowski, Prezentacje i wystąpienia w biznesie: istota, uwarunkowania, badania. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
S. Blank, B. Dorf, Podręcznik startupu: budowa wielkiej firmy krok po kroku. Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2020.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr hab. Adam Przybyłowski, prof. UMG |
KT |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|