| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY | 
	
		| Nr: |  | Przedmiot: | NAUKI HUMANISTYCZNE | 
	
		| Kierunek / Poziom kształcenia: | TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA | 
	
		| Forma studiów: | STACJONARNE / NIESTACJONARNE | 
	
		| Profil kształcenia: | OGÓLNOAKADEMICKI | 
	
		| Specjalność: | ZARZąDZANIE INFRASTRUKTURą I ŚRODKAMI TRANSPORTU ŚRóDLąDOWEGO | 
	
		| SEMESTR | ECTS | Liczba godzin w tygodniu | Liczba godzin w semestrze | 
	
		| W | C | L | P | S | W | C | L | P | S | 
		
			| I | 1 |  |  |  |  |  | 9 |  |  |  |  | 
	
		| Razem w czasie studiów: | 9 | 
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
			| 1 | Ogólna wiedza humanistyczna z zakresu szkoły średniej. | 
Cele przedmiotu
			| 1 | Zapoznanie studentów z podstawową problematyką psychologii transportu. | 
			| 2 | Przybliżenie studentom zjawisk i procesów związanych z psychologia transportu, nabycie przez studentów umiejętności interpretacji tych zjawisk. | 
			| 3 | Zapoznanie studentów ze złożonością tzw. czynnika ludzkiego i jego wpływem na wypadki i katastrofy. | 
			| 4 | Ukształtowanie właściwych postaw wobec zagadnień bezpieczeństwa w transporcie morskim. | 
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
			| EKP1 | Usystematyzować wiedzę o zjawiskach i procesach związanych z psychologią transportu. | 
			| EKP2 | Rozróżnić podstawowe pojęcia i modele teoretyczne związane z psychologią transportu. | 
			| EKP3 | Identyfikować i analizować aspekty związane z czynnikiem ludzkim. Mieć świadomość wpływu czynnika ludzkiego na wypadki i katastrofy. | 
			| EKP4 | Identyfikować problemy związane z pracą załogi, zastosować zasady i kryteria służące rozwiązywaniu tych problemów. Identyfikować i wyjaśniać rolę przywódcy (kapitana statku) i jego wpływ na efektywność pracy załogi. | 
			| EKP5 | Wykorzystać wiedzę z zakresu psychologii transportu w przyszłym środowisku pracy. | 
Treści programowe
Semestr I
		
			
				| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | 
			
				| W | C | L | P | S | 
| 1 | Wprowadzenie. Podstawowe zagadnienia psychologii transportu. Psychologia transportu na tle innych działów psychologii. Współczesne kierunki i działy psychologii transportu. | 1.2 |  |  |  |  | EKP1, EKP2, EKP5 |  | 
| 2 | Bezpieczeństwo i zarządzanie bezpieczeństwem transportu. Ewolucja zarządzania bezpieczeństwem transportu. | 0.6 |  |  |  |  | EKP1, EKP2 |  | 
| 3 | Pojęcie czynnika ludzkiego i jego wpływ na wypadki. Metody stosowane do oceny wpływu czynnika ludzkiego. | 0.9 |  |  |  |  | EKP1, EKP2, EKP3 |  | 
| 4 | Fizjologia ludzka. Złudzenia fizjologiczne i psychiczne. | 0.6 |  |  |  |  | EKP3, EKP5 |  | 
| 5 | Spostrzeganie i pamięć. Percepcja, zniekształcenia pamięciowe. | 0.9 |  |  |  |  | EKP3, EKP5 |  | 
| 6 | Procesy emocjonalne i ich wpływ na podejmowanie decyzji. | 0.9 |  |  |  |  | EKP3, EKP5 |  | 
| 7 | Działania ryzykowne. Psychologiczne predyspozycje do podejmowania decyzji ryzykownych. Zarządzanie ryzykiem. | 0.6 |  |  |  |  | EKP3, EKP5 |  | 
| 8 | CRM - zarządzanie zasobami załogi. Modele teoretyczne i ich zastosowanie w praktyce. | 0.9 |  |  |  |  | EKP2, EKP4, EKP5 |  | 
| 9 | Podstawowe umiejętności dowódcy (kapitana statku). Modele zarządzania załogą. | 0.6 |  |  |  |  | EKP4, EKP5 |  | 
| 10 | Komunikacja i współpraca załogi. Najczęściej popełniane błędy. | 0.3 |  |  |  |  | EKP4, EKP5 |  | 
| 11 | Analiza przyczyn wybranych katastrof morskich ze szczególnym uwzględnieniem wpływu czynnika ludzkiego. | 1.5 |  |  |  |  | EKP3, EKP5 |  | 
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
	
		
			| Symbol EKP | Test | Egzamin ustny | Egzamin pisemny | Kolokwium | Sprawozdanie | Projekt | Prezentacja | Zaliczenie praktyczne | Inne | 
		
			| EKP1 |  |  |  |  |  |  | X |  |  | 
		
			| EKP2 |  |  |  |  |  |  | X |  |  | 
		
			| EKP3 |  |  |  |  |  |  | X |  |  | 
		
			| EKP4 |  |  |  |  |  |  | X |  |  | 
		
			| EKP5 |  |  |  |  |  |  | X |  |  | 
Kryteria zaliczenia przedmiotu
	
		| Semestr | Ocena pozytywna (min. dostateczny) | 
| I | Przygotowanie prezentacji multimedialnej o dostatecznej treści merytorycznej związanej z problematyką zajęć. | 
Nakład pracy studenta
	
		| Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | 
	
		| W | C | L | P | S | 
| Godziny kontaktowe | 15 |  |  |  |  | 
| Czytanie literatury | 7 |  |  |  |  | 
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych |  |  |  |  |  | 
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 |  |  |  |  | 
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania |  |  |  |  |  | 
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 1 |  |  |  |  | 
| Udział w konsultacjach | 1 |  |  |  |  | 
| Łącznie godzin | 29 |  |  |  |  | 
| Łączny nakład pracy studenta | 29 | 
| Liczba punktów ECTS | 1 |  |  |  |  | 
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 1 | 
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi |  | 
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 17 | 
Literatura
Literatura podstawowa
Mamcarz P. “Psychologia transportu. Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa w transporcie”, Difin, Warszawa 2018
Beaty D. “Pilot. Naga prawda. Czynnk ludzki w operacjach lotniczych”, WAB, Warszawa 2013
Bąk-Gajda, D., Bąk, J. “Psychologia transportu i bezpieczeństwa ruchu drogowego”, Difin , Warszawa 2010
Aronson E. „Człowiek istota społeczna”, PWN, Warszawa 2014
Literatura uzupełniająca
Makarowski R, Smolicz T. “Czynnik ludzki w operacjach lotniczych. Człowiek, możliwości i ograniczenia – uwarunkowania psychofizjologiczne”, Adriana Aviation, Kosowizna 2012
Burciu Z. “Bezpieczeństwo w transporcie morskim i zarządzanie w akcji ratowniczej”, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2011
Błoszczyński R. “Psychologia lotnicza. Wybrane problemy”, Wydawnictwa Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa 1977
Salas E., Maurino D. “Human factors in aviation” Elsevier, Burlington 2010
Prowadzący przedmiot
	
		| Tytuł/stopień, imię, nazwisko | Jednostka dydaktyczna | 
	
		| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |  | 
	
		| mgr Kamil Roszkowski | WN | 
	
		| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |  | 
