UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
RYNKI TRANSPORTOWE I LOGISTYCZNE |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
EKSPLOATACJA SYSTEMóW TRANSPORTOWYCH I LOGISTYCZNYCH |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
III |
3 |
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
Razem w czasie studiów: |
12 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Znajomość podstawowych kategorii ekonomicznych dotyczących sfery funkcjonowania rynków towarowych i rynków usług |
2 |
Znajomość procesów transportowych i logistycznych - ich charakteru, struktury przedmiotowej i podmiotowej oraz form realizacji. |
Cele przedmiotu
1 |
Przekazanie studentowi pogłębionej wiedzy z zakresu mechanizmów funkcjonowania rynków transportowych i logistycznych w gospodarce globalnej oraz metod i form ich regulacji. |
2 |
Wyposażenie studenta w niezbędny zasób wiedzy oraz umiejętności koniecznych
do analizy efektywności funkcjonowania rynków transportowych i logistycznych
oraz prognozowania ich rozwoju. |
3 |
Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny wpływu cykli koniunkturalnych
oraz zakłóceń w globalnych łańcuchach dostaw na sferę rynków sektora TSL. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Zna i poprawnie interpretuje kategorie podaży i popytu potencjalnego i efektywnego oraz potrafi je oszacować w układzie rynków transportowych i logistycznych w aspekcie ich relacji z pierwotnymi względem nich rynkami towarowymi. |
EKP2 |
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu mechanizmu funkcjonowania ryków transportowych, logistycznych i towarowych oraz metod i form ich regulacji publicznej. |
EKP3 |
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu klasyfikacji rynków transportowych i logistycznych oraz zna i potrafi zastosować właściwe metody i kryteria segmentacji i typologii rynków, wskazując jednocześnie charakterystyczne dla nich modele ustalania cen. |
EKP4 |
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu przesłanek i czynników determinujących dynamikę rynków transportowych i logistycznych oraz posiada umiejętność jej pomiaru oraz oceny skutków dla sektora TSL. |
EKP5 |
Zapoznaje się z pakietem narzędzi służących do celów analizy rynków i nabywa umiejętność jego prawidłowego wykorzystania do oceny ich stanu oraz wskazania tendencji rozwojowych, jak również kompetencje zawodowe pracy w zespole analityków rynkowych. |
Treści programowe
Semestr III
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Rynki transportowe i logistyczne jako kategorie przestrzenne i ekonomiczne; ich funkcje oraz struktura rodzajowa i podmiotowa. Metody analizy rynków. | 1.2 | | | | | | |
2 | Segmentacja i typologia rynków transportowych i logistycznych oraz ich relacje z rynkami towarowymi. Elastyczność cenowa popytu i podaży oraz czynniki ją kształtujące w krótkim, średnim i długim okresie czasu. | 1.2 | | | | | | |
3 | Mechanizm funkcjonowania rynków transportowych i logistycznych oraz główne modele cenowe. Równowaga rynkowa oraz stany nierównowagi rynków i ich implikacje ekonomiczne. | 1.8 | | | | | | |
4 | Dynamika rynków transportowych i logistycznych oraz jej mierniki. Wahania popytu i podaży potencjalnej i efektywnej. Przyczyny i skutki dynamiki rynków sektora TSL po stronie podażowej i popytowej. | 1.2 | | | | | | |
5 | Modele organizacji rynków transportowych i logistycznych w dobie cyfryzacji i zrównoważonej, inteligentnej mobilności. Wyzwania rozwojowe rynków w kontekście restrukturyzacji łańcuchów dostaw. | 0.6 | | | | | | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | X | | | | | | |
EKP2 |
X | | X | | | | | | |
EKP3 |
X | | X | | | | | | |
EKP4 |
X | | X | | | | | | |
EKP5 |
| | X | | | | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
III | Uzyskanie minimum 65 % łącznej liczby punktów na egzaminie. Zaliczenie testu na poziomie minimum 65 % łącznej liczby punktów przypisanych do EKP. |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 20 | | | | |
Czytanie literatury | 40 | | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 30 | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | | | | |
Udział w konsultacjach | 2 | | | | |
Łącznie godzin | 94 | | | | |
Łączny nakład pracy studenta | 94 |
Liczba punktów ECTS | 3 | | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 3 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 24 |
Literatura
Literatura podstawowa
1.Transport; nowe wyzwania. Praca zb. pod red. K. Wojewódzkiej-Król i E. Załogi, PWN Warszawa 2016,
2.Infrastruktura transportu. Współczesne wyzwania rozwojowe. Pr. zb. pod red. A. S. Grzelakowskiego i M. Matczaka. Wydawnictwo Instytutu Maszyn Przepływowych PAN. Gdańsk 2015,
3.Grzelakowski A. S., Internalization of External Costs of Transportation as an Instrument of Optimization
of Transportation Markets and Systems in the EU Countries. [w:] Contemporary Transportation Systems. Selected Theoretical and Practical Problems. The Transportation as the Factor of the Socio-Economic Development of the Regions [red. R. Janecki, S. Krawiec, G. Sierpiński]. Monografia. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. Gliwice 2012,
4.Grzelakowski A. S., Transportation Markets as the Instruments Transportation Systems Regulation and Optimization. Methodological Aspects. [w:] Contemporary Transportation Systems. Selected Theoretical and Practical Problems.
The Development of Transportation Systems. Ed. by: R. Janecki, G. Sierpiński. Wyd. Polit.Śląskiej. Gliwice 2010.
Literatura uzupełniająca
1.E-mobilność: szanse i scenariusze rozwoju. Pr. zb. pod red. J. Gajewskiego, W. Paprockiego i J. Pieriegud. Publikacja Europejskiego Kongresu Finansowego. Sopot, 2017.
2.Koźlak A., Ekonomika transportu. Teoria i praktyka gospodarcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010,
3.Koszty i opłaty w transporcie. Praca zb. pod red. M. Bąk. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk 2009,
4.Daughety A. F, Analytical Studies in Transport Economics. Cambridge University Press. Cambridge 2008,
5.Mallard G, Glaister S., Transport Economics. Theory, Application and Policy. Palgrave MacMillam, New York 2008.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr hab. Adam Przybyłowski, prof. UMG |
KT |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
prof. dr hab. Andrzej Grzelakowski |
KLiST |