UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: TRANSPORT W GOSPODARCE GLOBALNEJ
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: MORSKIE SYSTEMY TRANSPORTOWE I LOGISTYCZNE
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
II 2 9 9
Razem w czasie studiów: 18

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Podstawy logistyki, procesy i rynki transportowe, zarządzanie logistyczne

Cele przedmiotu

1 Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki globalnej, instytucji działających w tym układzie, a także rynków towarowych i transportowych;
Nabycie umiejętności posługiwania się zestawem odpowiednich metod i narzędzi służących do analizy procesów i zjawisk zachodzących w sektorze transportu globalnego i jego otoczeniu;
Doskonalenie umiejętności współpracy zespołowej.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania i rozwoju gospodarki globalnej, obrotu portowo-morskiego oraz ich uwarunkowań transportowych, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów funkcjonowania rynków przewozów morskich, polityki ich kształtowania, głównych światowych szlaków przewozowych ładunków masowych suchych, płynnych, kontenerowych i pasażerów, dokumentacji spedycyjnej, w tym podstawowych i zaawansowanych zwyczajów i uzansów handlowych stosowanych w obrocie portowo-morskim.
EKP2 Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu zarządzania systemami transportowymi, rozumie także znaczenie czynników i wskaźników zrównoważonego rozwoju i zrównoważonego transportu, zna statyczne i dynamiczne metody oceny transportowych projektów inwestycyjnych, szczególnie w zakresie podstawowych charakterystyk oraz struktury gałęziowej systemu transportowo-logistycznego państw Regionu Morza Bałtyckiego (BSR) oraz jego relacje z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
EKP3 Posiada zdolność samodzielnego pozyskiwania informacji z właściwie dobranych źródeł różnojęzycznych (literatury, baz danych, itp.), umiejętność kreatywnej i krytycznej adaptacji pozyskiwanej w trakcie studiów wiedzy i informacji z różnych dziedzin do potrzeb realizowanego projektu inżynierskiego i pracy zawodowej.
EKP4 Potrafi posługiwać się sprawnie aparatem narzędziowym służącym do: analizy rynków frachtowych i badania produktywności tonażu morskiego, oceny efektywności gospodarowania zasobami przedsiębiorstwa transportu morskiego, oraz potrafi wartościować procesy transportowo-logistyczne realizowane w ich mikrosystemie logistycznym a także potrafi oceniać programy rozwoju i formy wsparcia UE dla tego sektora i podejmować działania na rzecz ich realizacji.
EKP5 Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie oraz prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga zgodnie z zasadami etyki zawodowej inżyniera dylematy i konflikty o charakterze technicznym, ekologicznym, społecznym i ekonomicznym.

Treści programowe

Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Prezentacja programu, zasad zaliczenia. Gospodarka globalna - aspekty pojęciowe, czynniki, uwarunkowania i tendencje w świetle koncepcji rozwoju trwałego i zrównoważonego1.81.8EKP1
2Międzynarodowe łańcuchy i sieci dostaw - ich rezyliencja w dobie cyfryzacji i automatyzacji; procesy integracji ośrodków produkcji i konsumpcji w skali globalnej1.81.8
3Wyzwania transportowe w zakresie efektywnej obsługi światowej wymiany towarowej. Analiza wyzwań rozwojowych transportu morskiego dla międzynarodowego przewozu towarów i osób. Omówienie rozwiązań dotyczących optymalizacji kosztów, zmniejszenia emisji CO2, zwiększenia bezpieczeństwa transportu na przykładzie rozwiązań wprowadzonych przez międzynarodowych przewoźników promowych.1.81.8EKP1
4Wyzwania rozwojowe przewozu osób w skali międzynarodowej. Rola transportu lotniczego i jego wpływ na globalny sektor TSL1.81.8EKP1
5Uwarunkowania rozwoju infrastruktury transportowej i logistycznej - źródła i formy jej finansowania. Kreowanie zintegrowanego ładu i inteligentnej mobilności w globalnej przestrzeni transportowej i logistycznej. Zaliczenie zajęć1.81.8EKP1

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XX
EKP2 XX
EKP3 XX
EKP4 X
EKP5 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IIAktywność oraz zadania zlecone grupowe (20%); Prezentacja (30%); Zaliczenie końcowe - test pisemny 50%; Uwaga! Wykładowca może zlecić dodatkowe zadania zależnie od zaangażowania poszczególnych studentów. Min. 60% wymagane jest do zaliczenia.

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1515
Czytanie literatury1010
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania11
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach
Udział w konsultacjach
Łącznie godzin2626
Łączny nakład pracy studenta52
Liczba punktów ECTS11
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu2
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich30

Literatura

Literatura podstawowa
Transport; nowe wyzwania. Praca zb. pod red. K. Wojewódzkiej-Król i E. Załogi, PWN Warszawa 2016,
Megatrendy i ich wpływ na rozwój sektorów infrastrukturalnych. Pr. zb. pod red. J. Gajewskiego, W. Paprockiego i J. Pieriegud. Instytut badań nad Gospodarką Rynkową – Gdańska Akademia Bankowa. Gdańsk 2015,
Pawłowska B.: Zrównoważony rozwój transportu na tle współczesnych procesów społeczno-gospodarczych. Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk 2013
[w:] „International Business and Global Economy”. Wyd. UG, nr 35/2, Gdańsk 2016,
Grzelakowski A. S., Przestrzeń transportowa UE jako komponent europejskiej przestrzeni logistycznej. Wymogi jej rozwoju w aspekcie tworzenia ułatwień handlu i wzrostu konkurencyjności Europy. [w:] Studia i Prace. Kolegium Zarzadzania i Finansów. SGH w Warszawie. Zeszyt Naukowy 166, 2018,
Koźlak A., Zmiany strategii konkurowania podmiotów rynku transportu lotniczego w warunkach globalizacji, [w:] „International Business and Global Economy”. Wyd. UG, nr 35/2, Gdańsk 2016
E-mobilność: wizje i scenariusze rozwoju. Pr. zb. pod red. J. Gajewskiego, W. Paprockiego i J. Pieriegud. Publikacja Europejskiego Kongresu Finansowego. Centrum Myśli Strategicznych. Sopot, 2017
Literatura uzupełniająca
Grzelakowski A., Transport i logistyka oraz ich wpływ na funkcjonowanie wiodących w skali globalnej gospodarek, [w:] „International Business and Global Economy”. Wydawnictwo UG, nr 35/1, Gdańsk 2016,
Grzelakowski A.S., Global container shipping operators’ strategies and their impact on logistics supply chains. „Journal of Positive Management”. Volume 9, No. 3 2018,
https://stenaline.com/app/uploads/2024/05/stena-line_sustainability_brochure_digital_spread.pdf


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr hab. Adam Przybyłowski, prof. UMG KT
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
mgr inż. Agnieszka Jankowska KT
mgr inż. Remigiusz Karczewski KT
Pobierz w wersji PDF