Transport Morski

Blok 1

  • Algorytm określania pozycji obserwowanej statku poprzez wyznaczenie ALP (astronomicznych lini pozycyjnych)
  • Astronomiczne metody obliczania całkowitej poprawki kompasu magnetycznego i żyrokompasu
  • Metody określania ALP - wysokościowa, długościowa i szerokościowa
  • Południk zerowy oraz linia zmiany daty IDL
  • Metody pomiaru wysokości ciał niebeiskich - technika pomiaru, ocena i eliminacja błędów pomiarowych
  • Przygotowanie porannej i wieczornej obserwacji astronomicznej
  • Wykorzystanie sekstantu do określenia pozycji obserwowanej w nawigacji terrestrycznej
  • Chart Datum - zero mapy, pojęcie, sens nawigacyjny oraz poziom odniesienia wysokości obiektów dla akwenów pływowych i bezpływowych.
  • Globalne i lokalne układy odniesienia oraz układy współrzędnych na kuli i elipsoidzie ziemskiej
  • Klasyfikacja map nawigacyjnych ze względu na skalę mapy
  • Klasyfikacja odwzorowań kartograficznych
  • Miary dokładności pozycji statku
  • Morskie jednostki miar długości - wzajemne relacje oraz odniesienie do układu SI
  • Odległość do widnokręgu, zasięgi widoczności świateł nawigacyjnych
  • Określanie całkowitej poprawki kompasu magnetycznego w trakcie podróży (żegluga w zasięgu widoczności obiektów brzegowych i na otwartym morzu)
  • Określanie pozycji obserwowanej z wybranych lini pozycyjnych - przykłady
  • Określanie przebytej drogi, pomiar prędkości statku po wodzie i nad dnem
  • Przebieg ortodromy i loksodormy na mapach w odzorowaniu Merkatora i gnomonicznej
  • Trójkąt loksodromiczny, drogowy i Merkatora
  • Wykorzystanie map typu Pilot Charts oraz Routeing Charts w procesie planowania podróży
  • Wykorzystanie w nawigacji map w odwzorowaniu Gaussa-Krügera
  • Wymagania dotyczące metod i częstotliwości określania pozycji na różnych etapach podróży
  • Zasady czynnego i biernego uwzględniania prądu w zliczeniu drogi
  • Jakie czynniki należy brać pod uwagę przy określaniu szybkości bezpiecznej statku przy wykorzystaniu radaru
  • Zasady doboru obiektów i technika wykonywania pomiarów nawigacyjnych celem wyznaczenia pozycji obserwowanej statku
  • Zasady konstrukcji map w odwzorowaniu Merkatora
  • Zasady wykreślania pozycji obserwowanej statku z jednego lub kilku obiektów
  • Deklinacja (magnetic variation) - metoda wyznaczania lub odczyt
  • Charakterystyka podejmowanych działań w celu uniknięcia zderzenia, sprawdzanie skuteczności ich działania
  • Strefy ruchu przybrzeżnego - zasady korzystania z tych stref dla statków
  • Systemy rozgraniczenia ruchu TSS - ich budowa, elementy, cel i zakres stosowania
  • Stosowane na statkach sygnały dźwiękowe podczas ograniczonej widzialności
  • Światła i znaki dzienne statku o napędzie mechanicznym w drodze w zależności od jego długości
  • Kiedy i na jakiej podstawie można stwierdzić, że statki idą wprost lub prawie wprost na siebie oraz jaki manewr powinny wówczas wykonać?
  • Statki wzajemnie widoczne oraz co oznacza pojęcie ograniczona widzialność?
  • Które ze statków zwolnione są z pokazywania świateł kotwicznych
  • Wyjaśnij określenie stosowane w MPDM statek w drodze - ship under way
  • Kiedy stosujemy prawidło 15 – wymijanie się statków na kursach przecinających się?
  • Na podstawie jakich świateł możemy stwierdzić czy statek posuwa się po wodzie
  • Na jakiej podstawie można określić zasięg widzialności?
  • O jakich systemach rozgraniczenia ruchu (przez kogo ustanowionych) jest mowa w prawidle 10 przepisów MPDM?
  • Obowiązki statków wzajemnie widocznych
  • Postępowanie w zależności od położenia echa wykrytego statku za pomocą radaru lub po usłyszeniu sygnału mgłowego
  • Rodzaje spotkań statków
  • Rozpoznawanie statków na podstawie znaków dziennych
  • Po czym można rozpoznać, że nastąpi przecinanie kursów statków oraz który ze statków ma obowiązek ustąpienia z drogi?
  • Pierwszeństwo drogi dla statków wg MPDM oraz hierarchię uprzywilejowania statków
  • Podaj kiedy można odstąpić od przestrzegania prawideł MPDM
  • Statki widzące się wzajemnie w kontekście przepisów MPDM
  • Zasady zachowania się statku mającego pierwszeństwo drogi
  • Omów zasadę trzymania parametrów ruchu.
  • Opisz działanie statku ustępującego z drogi.
  • Ograniczona widzialność, zasady zachowania się statków
  • Opisz sytuację i postępowanie przy nadmiernym zbliżeniu statków
  • Spotkanie się dwóch statków żaglowych - zasady zachowania
  • W jakich syutacjach można odstąpić od przestrzegania prawideł MPDM
  • Wykorzystanie prawideł rozdziału I MPDM podczas ograniczonej widzialności
  • Sposoby ustalania i ocena istnienia ryzyka zderzenia w różnych warunkach widzialności
  • Stosowane statkowe sygnały dźwiękowe podczas ograniczonej widzialności
  • Stosowane statkowe sygnały manewrowe, ostrzegawcze i zwrócenia uwagi
  • Szybkość bezpieczna statku oraz czynniki warunkujące jej wartość
  • Charakterystyka wyposażenia statku - środki do sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej
  • Zachowanie się statków podczas wyprzedzania w wąskim przejściu lub na torze wodnym oraz przy zbliżaniu się do zakrętu toru wodnego
  • Zachowanie się statków nawigujących w obrębie systemu rozgraniczenia ruchu
  • Zachowanie się statku podczas ograniczonej widzialności po usłyszeniu sygnału mgłowego
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach o ograniczonej zdolności manewrowej
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach ograniczonych zanurzeniem
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach na mieliźnie
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach nieodpowiadających za swoje ruchy
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach o napędzie mechanicznym w drodze
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach pilotowych
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach podczas holowania
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach zakotwiczonych
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach żaglowych w drodze
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach zajętych połowem w drodze i na kotwicy, dodatkowe światła statków łowiących blisko siebie
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach
  • Zalecane manewry antykolizyjne dla statków podczas ograniczonej widzialności
  • Zasada ograniczonego zaufania w przepisach MPDM
  • Zasady poruszania się statków, przecinania kursów, włączania się do ruchu, pierwszeństwo drogi, ustępowanie drogi
  • Zasady zachowania się statku mającego pierwszeństwo drogi
  • Znaczenie sygnałów świetlnych i sposób ich nadawania, postępowanie po odebraniu sygnału
  • Charakterystyka i rodzaje ostrzeżeń i alarmów w systemie ECDIS
  • Planowanie oraz monitorowanie tras w systemie ECDIS
  • Podstawowe funkcje nawigacyjne systemu ECDIS
  • Prezentacja i selekcja danych w systemie ECDIS
  • Rejestracja wybranych danych w systemie ECDIS
  • Serwisy ARCS, AVCS oraz TADS Admiralicji Brytyjskiej
  • Typy cyfrowych map nawigacyjnych wykorzystywanych w nawigacji - charakterystyka i różnice pomiędzy nimi
  • Charakterystyka systemu oznakowania nawigacyjnego toru wodnego
  • Charakterystyka oznakowania pływającego torów wodnych i przeszkód nawigacyjnych
  • Cardinal Marks - charakterystyka znaków kardynalnych - carakterystyka znaków oraz charakterystyka światła
  • Isolated Danger Mark & Safe Water Mark - charakterystyka znaków, kolory i charakterystyka światła
  • Emergency Wreck Mark & Special Mark - charakterystyka znaków, kolory i charakterystyka światła
  • Channel Marks - charakterystyka znaków, kolory i charakterystyka światła
  • Budowa i zasada działania wybranych żyrokompasów
  • Metody pomiaru prędkości statku z użyciem logów - budowa i zasada działania tych urządzeń
  • Aktywne i bierne reflektory radarowe - zasada działania i zastosowanie
  • Automatic Radar Ploating Aid - charakterysyka systemu
  • Charakterystyka błędów i dokładność pomiarów radarowych
  • Czynniki wpływąjce na dokładność informacji prezentowanej przez ARPA i ATA
  • Meldunek radarowy, elementy składowe i zasady sporządzania
  • Nakresy radarowe oraz meldunek radarowy
  • PMI Test - cel przeprowadzania tego testu i ocena wyników
  • Porównanie parametrów eksploatacyjnych morskich radarów impulsowych i nieimpulsowych
  • Porównianie parametrów eksploatacyjnych radrów pasma S i pasma X
  • Sektory cienia radarowego - ich wpływ na detekcję obiektów pływających
  • TRAIL MANOUVRE - zasady planowania na radarze manewru antykolizyjnego statku własnego
  • Wpływ warunków hydrometeorlogicznych na możliwości wykrywcze radaru
  • Wykorzystanie linii równoległych w procesie żeglugi w rejonach ograniczonych
  • Wykorzystanie urządzeń radarowych do określania i kontroli pozycji statku
  • Zalecane manewry antykolizyjne podczas ograniczonej widzialności
  • Zalety i wady nakresu radarowego na zobrazowaniu ruchu względnego i rzeczywistego
  • Zasady wykorzystania radaru do celów nawigacyjnych na akwenach przybrzeżnych i w żegludze pilotażowej
  • GPS, BEIDOU, GLONASS, GALILEO - porównianie i krótka charakterystyka nawigacyjnych systemów satelitarnych
  • Wpływ jonosfery na proces określania pozycji użytkownika przy użyciu nawigacyjnych systemów satelitarnych
  • Metody i systemy pomiaru głębokości na akwenach ograniczonych stosowane na statkach
  • Wyjaśnij znaczenie skrótów literowych ED SD Rep Rep(1972) stosowanych obok symboli na mapach nawigacyjnych
  • Wyjaśnij znaczenie skrótów literowych CD LAT HAT MSL stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do pływów
  • Wyjaśnij znaczenie skrótów literowych MLWS MHWS MLWN MLWN stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do pływów
  • Wyjaśnij znaczenie skrótów literowych S M Cy Si stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do typu dna morskiego
  • Wyjaśnij znaczenie skrótów literowych St G P Cb stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do typu dna morskiego
  • Wyjaśnij znaczenie skrótów literowych Sh Sg R Co stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do typu dna morskiego
  • Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do przeszkód nawigacyjnych
  • Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do przeszkód nawigacyjnych
  • Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do wraków
  • Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do wraków
  • Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do wraków
  • Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do przeszkód nawigacyjnych
  • Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do przeszkód nawigacyjnych
  • Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych
  • Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych dotyczące instalacji podwodnych
  • Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych dotyczące kotwiczenia
  • Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych dotyczące instalacji offshore
  • Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych dotyczące radaru
  • Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych dotyczące radaru
  • Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych dotyczące prądów morskich
  • Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych dotyczące świateł
  • Jakie warunki muszą być spełnione, aby system mapy elektronicznej był równoważnikiem mapy papierowej.
  • Przedstawić warunki jakie muszą zostać spełnione, aby statek został zwolniony z obowiązku utrzymywania map papierowych.
  • Proszę podać możliwości określania pozycji w systemie ECDIS.
  • Przedstawić metodykę postępowania w przypadku żeglugi w obszarach, dla których niedostępne są mapy ENC.
  • Podać najważniejsze cechy mapy wektorowej, wpływające pozytywnie na bezpieczeństwo prowadzonej nawigacji.
  • Przedstawić problematykę poprawek czasowych i wstępnych dla map elektronicznych.
  • Opisać działanie funkcji do automatycznego sprawdzania planu trasy (check route plan).
  • Proszę opisać przygotowanie systemu ECDIS do realizacji trasy.
  • Proszę opisać przygotowanie systemu ECDIS do planowania drogi.

Blok 2

  • BAYPLAN zasady przygotowania planu dla statków kontenerowych
  • Oznakowanie identyfikacyjne i operacyjne jednostek kontnerowych
  • Grain Loading Manual - sekwencje ładunkowe przy załadunku zboża na statkach masowych
  • Zasady schładzania systemu ładunkoego i zbiorników ładunkowych na zbiornikowcach do przewozu gazów skroplonych luzem
  • Współczynnik sztauerski, współczynnik przestrzenności i strata sztauerska - wyznaczenie wartości i zakres zastosowania
  • CSM - Cargo Securing Manual - charakterystyka, przeznaczenie i zakres stosowania
  • Stowage Plan - zasady przygotowania planu dla statku drobicowego
  • Sposoby praktycznej separacji ładunków drobnicowych w pomieszczeniach ładunkowych drobnicowca
  • Gospodarka materiałami separacyjno - sztauerskimi na statkach
  • Zasady sztauowania i zabezpieczania ładunków drobnicowych - worki
  • Zasady sztauowania i zabezpieczania ładunków drobnicowych - bębny, zwoje i beczki
  • Zasady rozmieszczania i zabezpieczania samochodów osobowych
  • Zasady sztauowania i zabezpieczania ładunków drobnicowych - elementy stalowe
  • Zasady sztauowania i zabezpieczania ładunków drobnicowych - drewno, logi, tarcica
  • Zasady sztauowania i zabezpieczania ładunków pondgabarytowych - sztuk ciężkich.
  • Zasady sztauowania i zabezpieczania ładunków drobnicowych - palety i pakiety
  • Zasady sztauowania i zabezpieczania ładunków drobnicowych - ładunki higroskopijne, mrożone, chłodzone
  • Zasady wyznaczania przyśpieszeń i sił zewnętrznych działających na zamocowany ładunek
  • Charakterystyka głównych parametrów wytrzymałościowych osprzętu do mocowania ładunków pokładowych
  • Grodzie wzdłużne statku - ich przeznaczenie i konstrukcja
  • Grodzie poprzeczne statku - ich przeznaczenie i konstrukcja
  • Przeznaczenie, rozmieszczenie i zakończenia rurociągów sondażowych
  • Przeznaczenie, rozmieszczenie i zakończenia rurociągów odpowietrzających zbiorniki paliwowe
  • Przeznaczenie, rozmieszczenie i zakończenia rurociągów odpowietrzających zbiorniki balastowe
  • Przeznaczenie, rozmieszczenie i zakończenia rurociągów odpowietrzających zbiorniki ładunkowe
  • Rodzaje zamknięć otworów lukowych
  • Charakteryska statkowych urządzeń przeładunkowych dla wybranych typów statków
  • Metody i sposoby sprawdzania szczelności pokryw lukowych
  • Zasady oddzielania różnych klas ładunków niebezpiecznych na statku do przewozu ładunków drobnicowych
  • Zasady oddzielania kontenerów z różnymi klasami ładunków niebezpiecznych na statku przystosowanym do przewozu kontenerów
  • Zasady oddzielania jednostek tocznych z różnymi klasami ładunków niebezpiecznych na statkach RO-RO i RO-PAX
  • VEF - współczynnik doświadczalny statku - sposób wyznaczenia i zakres jego stosowania
  • Ullage Report - wyznaczanie ilości ładunku płynnego na zbiornikowcach
  • Wyznaczanie pozostałości po ładunku płynnym w zbiornikach - zastosowanie metody klina
  • Zasady rozdzielania niekompatybilnyh ładunków płynnych luzem na zbiornikowcach do przewozu chemikaliów
  • Cargo Tank Cleaning Plan - charakterystyka i główne założenia planu mycia zbiorników ładunkiem
  • Cargo Tank Washing Plan - charakterystyka i główne założenia planu mycia zbiorników
  • P & A Manual - Proceudres & Arrangement - zawartość i zakres zastosowania
  • VECS Manual Vapour Emission Coontrol System - zawartość i zakres zastosowania
  • COW Manual Crude Oil Washing Manual - zawartość i zakres zastosowania
  • IG Manual - zawartośc i zakres zastosowania
  • Stowage Plan - zasady przygotowania planu dla statku przewożącego ładunki toczne
  • Draft Survey Report - zasady wyznaczania masy ładunku na podstawie zanurzenia, dokładność, metody
  • Zjawisko upłynniania ładunku masowego - zagrożenia dla statku
  • Pojemności rejestrowe statków - zakres ich stosowania
  • Zdolność przewozowa statków dla wybranych typów statków
  • Parametry liniowe statku morskiego
  • Znak Wolnej Burty (Plimsol Mark) - opisz i wyjaśnij przeznaczenie znaku wolnej burty
  • Linie ładunkowe statków - rodzaje, wymagania prawne zakres i zasady ich stosowania
  • Wolna burta statku - jej znaczenie dla bezpieczeństwa statku
  • Zanurzenie rzeczywiste statku - stosowane skale zanurzenia statków i ich oznakowanie
  • Warunek pływania statku bez przechyłu i bez przegłębienia
  • Inclining Experiment - cel, wymagania i przebieg testu
  • Capacity Plan & DWT Scale - plan pojemności pomieszczeń ładunkowych i skala nośności dla wybranych typach statku
  • Results of DWT Measurement - wyniki wyznaczenia nośności statku - zakres i cel przeprowadzania
  • Loading Conditions - charakterystyka wybranych stanów załadowania statku w dokumentacji statecznościowej
  • Hydrostatic Tables - dane hydrostateyczne - charakterystyka, zastosowanie
  • Sounding Tables - tablice kalibracyjne zbiorników, zasady korzystania, metody kalibracji zbiorników
  • Ullage Tables - tablice kalibracyjne zbiorników, zasady korzystania, metody kalibracji zbiorników
  • Damage Stability - stateczność awaryjna - zakres stosowania
  • Stability Information - informacja o stateczności - zakres stosowania
  • Omów i zinterpretuj miary stateczności statku dla małych i dużych kątów przechyłu
  • Zasady dokonywania oceny stateczności statku przy przewozie ziarna luzem
  • Sposoby uwzględniania swobodnych powierzchni cieczy w procedurze oceny stateczności statku
  • Zasady wyznaczania współrzędnych środka masy statku
  • Zagrożenia dla stateczności iwytrzymałości statku przy przewozie ziarna luzem
  • Rolling Experiment - cel, metoda realizacji, zastosowanie
  • Zagrożenia dla stateczności iwytrzymałości statku przy przewozie suchych ładunków masowych
  • Wpływ swobodnych powierzchni cieczy na parametry stateczności statku - zagrożenia
  • Kryteria stateczności statku nieuszkodzonego - wymagania prawne, zakres stosowania, kiedy i dla jakich statków należy stosować kryteria stateczności
  • Zasady dokonywania oceny stateczności statku przy przewozie ziarna luzem. Podaj źródła prawne.
  • Zagrożenia dla stateczności i wytrzymałości statku podczas jego dokowania. 
  • Metody oceny stateczności statku w stanie awaryjnym - (przebicie poszycia kadłuba poniżej linii wody) w końcowym stanie zatopienia i stanach przejściowych
  • Metody oceny stateczności statku w stanie awaryjnym, metoda deterministyczna i probabilistyczna
  • Zagrożenia dla statku na mieliźnie i podczas operacji zejścia z mielizny
  • Metody sprowadzania statków z mielizny. Zagrożenia dla statku podczas przeprowadzania tych operacji
  • Metody i zasady tworzenia oraz wykorzystanie danych hydrostatycznych 
  • Metody wyznaczania współrzędnych środka masy statku - podaj podstawy teoretyczne i zastosowanie
  • Parametry stateczności wzdłużnej statku - podaj podstawy teoretyczne i zastosowanie. 
  • Znaczenie stałej statkowej (constant) i metoda wyznaczania
  • Znaczenie wskaźnika błędu masy ładunku (deadload) i metoda wyznaczania
  • Metody określania zanurzeń teoretycznych statku (zanurzeń na pionie dziobowym, rufowym, owrężu oraz zanurzenie średnie)
  • Parametry wytrzymałości wzdłużnej statku, metody ich obliczania i prezentacji
  • Stateczność statku na fali, zjawiska niebezpieczne i metody unikania zagrożeń
  • Emergency Response Service (ERS) - wymagania prawne, zakres i sposoby pomocy statkom w zagrożeniu
  • Wpływ parametrów stateczności na parametry kołysań poprzecznych statku
  • Zagrożenia dla wytrzymałości kadłuba statku w sztormach
  • Systemy tłumiące kołysania na statkach morskich - rodzaje i metody działania
  • Szczelność zamknięć na statkach - stopnie szczelności i zastosowanie tych zamknięć na statku morskim
  • Zasady tworzenia i wykorzystania skali Bonjean'a
  • Loading/discharging plan - plany operacji ładunkowych dla wybranych typów statków
  • Stowage plan - plan rozmieszczenia ładunku na wybranych typach statków.
  • Ballast Water System - chrakterystyka systemu balastowego, budowa i przeznaczenie
  • Inert Gas System - charakterystyka systemu gazu obojętnego, budowa i przeznaczenie
  • Crude Oil Washing System - charakterystyka systemu mycia zbiorników ładunkiem, budowa i przeznaczenie
  • Tank Cleaniang System - charakterystyka systemu mycia zbiorników, budowa i przeznaczenie
  • Cargo Heating System - charakterystyka systemu grzania ładunku, budowa i przeznaczenie
  • Nitrogen System - charakterystyka systemu gazu obojętnego, budowa i przeznaczenie
  • Pumping Plan - sekwencja, plan wyładunku zbiornikowca
  • Zasady organizacji prac przeładunkowych w morzu i na redach.

Blok 3

  • Charakterystyka dokumentów ładunkowych stosowanych w żegludze liniowej
  • Charakterystyka głównych dokumentów legitymujących statek
  • Charakterystyka umów czarterowych - porównanie i zakres stosowania
  • Charakterstyka żeglugi statków z zależności od typu statku, ładunku i umowy przewozowej
  • Charakterystyka i cel dokonywanych zapisów w Dzienniku Okrętowym
  • Charakterystyka głównych dokumentów klasyfikacyjnych statku
  • Charakterystyka głównych dokumentów bezpieczeństwa statku
  • Charakterystyka dokumentów wymaganych do odprawy portowej statku
  • Charakterystyka i rodzaje konosamentów stosowanych w żegludze
  • Charakterystyka i rodzaje kosztów związanych z eksploatacją statku
  • ORB - Oil Record Book - Książka Zapisów Olejowych - zakres stosowania
  • CRB - Cargo Record Book - Książka Zapisów Ładunkowych - zakres stosowania
  • BRB - Ballast Record Book - zakres stosowania
  • GRB - Garbage Record Book - zakres stosowania
  • Klasa statku, dokumenty klasowe, rodzaje i zakresy inspekcji.
  • Inspekcja Wolnej Burty - wymagania prawne i zakres inspekcji
  • SAR Transponder - zasada i zasięg działania, identyfikacja sygnału i wykorzytanie urządzenia
  • Anchoring & Mooring Arrangement - charakterysyka i ułożenie lin cumowniczych statku względem nabrzeża
  • ODME - Oil Discharging Monitoring Equipment - charakterystyka systemu monitorowania zrzutu wód zaolejonych, budowa i przeznaczenie
  • Manifold Arrangements - charaterystyka połączeń zbiornikowiec - terminal podczas transferu ładunków płynnych
  • Anchoring Arrangement - charakterysyka systemów kotwiczenia statku
  • Accomodation Ladder - charakterystyka i wymagania w zakresie przygotowania bezpiecznego wejscia na statek
  • Automatic Identification System - charakterystyka i zastosowanie nawigacyjne systemu
  • Certyfikat klasy statku handlowego - stosowane oznaczenia (notacja), okres ważności, wydawanie, potwierdzanie i utrata klasy przez statek
  • Przygotowanie urządzeń kotwicznych do rzucenia kotwicy
  • Zasady realizacji planu przejścia nawigacyjnego i ocena bezpieczeństwa w rejonach trudnych nawigacyjnie
  • Procedura i listy kontrolne - Voyage Planning - zakres czynności koniecznych do przygotowania planu podróży statku
  • Procedura i listy kontrolne - Watch change over - zasady obsady i pełnienia wachty nawigacyjnej
  • Charakterystyka materiałów stosowanych do budowy kadłubów statków morskich - wady i zalety
  • Metoda planowania tras klimatycznych, źródła informacji oraz ocena opłacalności wydłużenia trasy
  • Specyfikacja żeglugi oceanicznej statków, proces jej planowania i realizacji
  • Przygotowanie statku do określania dewiacji kompasu magnetycznego
  • Kryteria, wymagania i ograniczenia w wyborze i procesie optymalizacji tras oceanicznych dla statków
  • Struktura i wpływ Kodeksu ISM (International Safety Management Code) na eksploatacje statków
  • Struktura i zadania PSC (Port State Control) w zakresie bezieczeństwa transportu morskiego
  • Zadania i obowiązki Kapitana wynikające z pełnionej przez niego funkcji na statku
  • Charakterystyka, zakres i rodzaj przeprowadzanych inpekcji na statkach morskich
  • Procedury i listy kontolne podczas sytuacji awaryjnych - emergency anchoring - kotwiczenia awaryjne
  • Procedury i listy kontolne podczas sytuacji awaryjnych - blackout - utrata zasilania, utrata napędu głównego
  • Procedury i listy kontolne podczas sytuacji awaryjnych - emergency steering - utrata sterowania
  • Rola, zadania i zakres obowiązków DPA (Designated Person Ashore) w eksploatacji statku
  • Procedury i listy kontrolne - conduct navigational watch in restricted visibility - prowadzenie wachty nawigacyjnej podczas ograniczonej widzialności
  • Procedury i listy kontrolne - conduct navigational watch - prowadzenie właściwej obserwacji podczas wachty nawigacyjnej
  • Charakterystyka i rodzaje przeprowadzanych na statkach fumigacji pomieszczeń ładunkowych i ładunków
  • Planowanie podróży statku w obszarach występowania lodu pochodzenia morskiego i lądowego.
  • EEI Energy Efficiency Index - cel i zastosowanie
  • Certyfikat czystości ładowni - cel i zakres zastoswania
  • Struktura i wpływ Kodeksu ISPS (International Ships & Ports Security Code) wpływ na poprawę bezpieczeństwa i ochronę statku
  • Charakterystyka systemu LRIT (Long Range Indetification Tracking)
  • Wpływ warunków hydrometeorologicznych na zjawisko pływów
  • Charakterystyka falowania w informacji hydrometeorologicznej przekazywanej dla potrzeb żeglugi
  • Charakterystyka podstawowych elementów typowej trajektorii cyklonów tropikalnych - rejon świata do wyboru
  • Charakterysyka fali wiatrowj - czynniki wywierające wpływ na parametry fali wiatrowej
  • Charakterystyka skal stanów morza i ich zastosowanie
  • Wyznaczanie głównych parametrów prądu wiatrowego na podstawie map synoptycznych
  • Podstawy klasyfikacji i charakterystyka lodów morskich
  • Charakterystyka pokrywy lodów morskich w odniesieniu do bezpiezceństwa żeglugi
  • Charakterystyka i zastosowanie Bałtyckiego Klucza Lodowego
  • Zastosowanie elipsy lodowej w żegludze morskiej
  • Charakterysyka i obszar występowania gór lodowych jako niebezpieczeństwa nawigacyjnego
  • Obszary występowania gór lodowych na półkuli północnej i ich wpływ na przebieg tras żeglugowych
  • Charakterystyka czynników hydrometeorologicznych prowadzących do oblodzenia statku
  • Zależność pomiedzy paramterami - prędkością wiatru a jego siłą
  • Warunki wystąpienia pogody konwekcyjnej i potencjalne zagrożenia dla żeglugi z nią związane
  • Czynniki wywierające wpływ na zasięg widzialności poziomej - morska skala widzialności
  • Charakterytyka aktywnych frontów chłodnych i zagrożenia dla statków z nimi związane
  • Charakterytyka frontów ciepłych i zagrożenia dla statków z nimi związane
  • Charakterystyka pogody pasatowej - warunki żeglugi w takie pogodzie
  • Zmiany ciśnienia atmosferycznego jako prognostyk zmian warunków pogodowych
  • Wyznaczanie parametrów wiatru przywodnego w oparciu o mapę synoptyczną
  • Charakterystyka pogody związanej z monsunem zimowym i letnim - warunki żeglugi w tych pogodach
  • Podstawowe zasady manewru rozejścia się z cyklonami tropikalnymi na obu półkulach
  • Główne metody sztormowania statków - ich wady i zalety
  • Zasada dobrej praktyki morskiej sformułowana jako: „należy dołożyć wszelkich starań ażeby uniknąć wejścia statku w strefę wiatrów sztormowych cyklonu tropikalnego”.
  • Damage Control Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
  • Dangerous Zone & Space Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
  • Emrgency Towing Booklet - chrakterystka i zakres jego zastosowania
  • Escape Route Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
  • Fire Control Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
  • General Arrangement Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
  • Life Saving Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
  • Maintanance Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
  • Safety Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
  • Visibility Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
  • Ballast Water Management Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
  • Docking Plan - zawartość i przeznaczenie
  • Sposoby i sygnały wzywania pomocy stosowane na statkach
  • Charakterystyka i rodzaje środków ratunkowych oraz sposoby ich wodowania
  • Zjawisko osiadania statku z uwzględnieniem typu statku oraz głębokości i rodzaju akwenu
  • Planowanie i realizacja kotwiczenia statku w celu postoju
  • Główne elementy cyrkulacji statku - interpretacja i ich praktyczne wykorzystanie
  • Charakterystyka i przebieg cumowania i śródziemnomorskiego
  • Charakterytyka wymagań IMO w zakresie manewrowości statków
  • Wheelhouse Poster - informacje dotyczące charakterystyki manewrowej statku
  • Charakterystyka i przebieg samodzielnego cumowania statku wyposażonego w stałą śrubę prawo i lewoskrętną
  • Charakterystyka metod zatrzymywania statku - wady i zalety
  • Charaterystyka i przebieg procesu cumowania/odcumowanie statku wyposażonego we dwie śruby napędowe
  • Rodzaje, budowa i zasada działania sterów okrętowych - ich wady i zalety
  • Charakterystyka i przebieg manewru awaryjnego - man overboard - człowiek za burtą
  • Charterystyka i przebieg próby wężowej - praktyczne wykorzytanie jej wyników
  • Warunki konieczne do zaistnienia efektu kanałowego - sposoby przeciwdziałnia statku, aby uniknąć kontaktu z dnem lub ścianą kanału
  • Efekt boczny śruby okrętowej
  • Charakterystyka śruby nastawnej - jej wady i zalety w stosunku do śruby stałoskokowej
  • Omów zasady unikania niebezpiecznych konfiguracji kurs-prędkość statku ze względu na zjawiska niebezpieczne (rezonanse, broaching, ...).
  • Rodzaje i kategorie stali używanej do budowy statków
  • Kruche pękanie i pęknięcia lamenarne w stali okrętowej - przyczyny i skutki
  • Korozja, rodzaje i metody identyfikacji korozji na statkach
  • Metody zabezpieczenia i systemy przeciwkorozyjne stosowane na statkach morskich
  • Zastosowanie stopów aluminium w kontrukcji statków - wady i zalety stopów aluminium
  • Przeglądy podwodnej cześci kadłuba - wymagania prawne i metody realizacji
  • ESP - Enhanced Survey Program - opisz wymagania prane, zastosowanie i zakres przeglądów
  • Zapas wody pod stępką i osiadanie wybranych typów statków na akwenach o różnej głębokości i szerokości
  • S-Voyage Data Recorder - budowa, zasada działania i zastosowanie tego systemu
  • Voyage Data Recorder - budowa, zasada działania i zastosowanie tego systemu
  • Cyfrowe oraz analogowe metody rejestracji danych z urządzeń nawigacyjnych
  • Przedstawić możliwości nawigatora w przypadku awarii podstawowego sensora pozycji dla ECDIS.

Podmiot udostępniający: 

WN

Wytworzył informację:

T. Neumann
09.02.2022