Blok III
- Zasady obsady i pełnienia wachty nawigacyjnej.
- Procedury awaryjne.
- Listy sprawdzające (Checklists) czynności przygotowania planu i realizacji podczas monitoringu podróży statku.
- Zasada działania steru okrętowego.
- Rodzaje sterów; ich wady i zalety.
- Omów charakterystyczne cechy śruby nastawnej, podaj jej wady i zalety w stosunku do śruby stałoskokowej.
- Manewr awaryjny – „Człowiek za burtą”.
- Próba wężowa.
- Efekt kanałowy.
- Efekt boczny śruby okrętowej.
- Metoda obliczania współrzędnych środka masy statku.
- Metoda obliczania zanurzeń teoretycznych statku (zanurzeń na pionie dziobowym i rufowym).
- Materiały stosowane do budowy kadłubów statków morskich.
- Rodzaje środków ratunkowych i sposoby ich wodowania.
- Wyjaśnij z czego wynika zasada dobrej praktyki morskiej sformułowana jako: „należy dołożyć wszelkich starań ażeby uniknąć wejścia statku w strefę wiatrów sztormowych cyklonu tropikalnego”.
- Wymień i scharakteryzuj dokumenty legitymujące.
- Wymień i scharakteryzuj dokumenty klasyfikacyjne.
- Wymień i scharakteryzuj dokumenty bezpieczeństwa.
- Rodzaje kosztów eksploatacji statku.
- Narzędzia wykorzystywane do zwiększenia bezpieczeństwa na statku podczas przejścia morzem.
- Co to jest Kodeks ISM (International Safety Management Code) i jak wpływa na eksploatacje statku.
- Wymień ogólne założenia Kodeksu ISM (International Safety Management Code); której międzynarodowej konwencji jest częścią?
- Co to jest PSC (Port State Control) i jaką rolę pełni w transporcie morskim.
- Kapitan jako kierownik statku. Czym się powinien charakteryzować i jaką rolę pełnić.
- Do czego służą inspekcje na statkach? Wymień rodzaje i scharakteryzuj.
- Do czego służą listy kontrolne podczas sytuacji awaryjnych. Podaj przykład takiej listy w sytuacji utraty sterowania.
- Co to jest Kodeks ISPS (International Ships and Ports Security Code) i jak wpływa na poprawę bezpieczeństwa statku.
- Co to jest DPA (Designated Person Ashore) i jaką rolę pełni w eksploatacji statku.
- Fumigacja ładunków.
- Przedstaw zakres stosowania kryteriów stateczności statku nieuszkodzonego (kiedy i dla jakich statków należy stosować owe kryteria).
- Omów sposób wyznaczania statycznego kąta przechyłu statku wskutek oddziaływania zewnętrznego momentu przechylającego. Uzasadnij metodę - podaj interpretację fizyczną.
- Omów sposób wyznaczania dynamicznego kąta przechyłu statku wskutek oddziaływania zewnętrznego momentu przechylającego. Uzasadnij metodę - podaj interpretację fizyczną.
- Omów kryterium pogodowe oceny stateczności statku nieuszkodzonego. Uzasadnij kryterium - podaj interpretację fizyczną.
- Omów zasady dokonywania oceny stateczności statku przy przewozie ziarna luzem.
- Omów sposób uwzględniania swobodnych powierzchni cieczy w procedurze oceny stateczności statku.
- Scharakteryzuj obliczenia statecznościowe wykonywane przy dokowaniu statku.
- Omów stateczność statku w stanie awaryjnym (przebicie poszycia poniżej linii wody) w końcowym stanie zatopienia i stanach przejściowych.
- Podaj metody wyznaczania wysokości metacentrycznej statku z zatopionymi przedziałami.
- Omów zasady oceny stateczności statku na mieliźnie i podczas operacji zejścia z mielizny.
- Omów zasady tworzenia i wykorzystania krzywych hydrostatycznych.
- Omów zasady obliczania masy statku na podstawie pomiaru zanurzeń.
- Omów zasady tworzenia i wykorzystania skali Bonjean'a .
- Scharakteryzuj zasady wyznaczania współrzędnych środka masy statku – podaj podstawy teoretyczne i zastosowanie praktyczne.
- Omów miary stateczności wzdłużnej statku – podaj podstawy teoretyczne i zastosowanie praktyczne.
- Omów zasady unikania niebezpiecznych konfiguracji kurs-prędkość statku ze względu na zjawiska niebezpieczne (rezonanse, broaching, ...).
Podmiot udostępniający:
WN
Wytworzył informację:
Tomasz Neumann
10.01.2018