Blok III

  • Zasady obsady i pełnienia wachty nawigacyjnej.
  • Procedury awaryjne.
  • Listy sprawdzające (Checklists) czynności przygotowania planu i realizacji podczas monitoringu podróży statku.
  • Zasada działania steru okrętowego.
  • Rodzaje sterów; ich wady i zalety.
  • Omów charakterystyczne cechy śruby nastawnej, podaj jej wady i zalety w stosunku do śruby stałoskokowej.
  • Manewr awaryjny – „Człowiek za burtą”.
  • Próba wężowa.
  • Efekt kanałowy.
  • Efekt boczny śruby okrętowej.
  • Metoda obliczania współrzędnych środka masy statku.
  • Metoda obliczania zanurzeń teoretycznych statku (zanurzeń na pionie dziobowym i rufowym).
  • Materiały stosowane do budowy kadłubów statków morskich.
  • Rodzaje środków ratunkowych i sposoby ich wodowania.
  • Wyjaśnij z czego wynika zasada dobrej praktyki morskiej sformułowana jako: „należy dołożyć wszelkich starań ażeby uniknąć wejścia statku w strefę wiatrów sztormowych cyklonu tropikalnego”.
  • Wymień i scharakteryzuj dokumenty legitymujące.
  • Wymień i scharakteryzuj dokumenty klasyfikacyjne.
  • Wymień i scharakteryzuj dokumenty bezpieczeństwa.
  • Rodzaje kosztów eksploatacji statku.
  • Narzędzia wykorzystywane do zwiększenia bezpieczeństwa na statku podczas przejścia morzem.
  • Co to jest Kodeks ISM (International Safety Management Code) i jak wpływa na eksploatacje statku.
  • Wymień ogólne założenia Kodeksu ISM (International Safety Management Code); której międzynarodowej konwencji jest częścią?
  • Co to jest PSC (Port State Control) i jaką rolę pełni w transporcie morskim.
  • Kapitan jako kierownik statku. Czym się powinien charakteryzować i jaką rolę pełnić.
  • Do czego służą inspekcje na statkach? Wymień rodzaje i scharakteryzuj.
  • Do czego służą listy kontrolne podczas sytuacji awaryjnych. Podaj przykład takiej listy w sytuacji utraty sterowania.
  • Co to jest Kodeks ISPS (International Ships and Ports Security Code) i jak wpływa na poprawę bezpieczeństwa statku.
  • Co to jest DPA (Designated Person Ashore) i jaką rolę pełni w eksploatacji statku.
  • Fumigacja ładunków.
  • Przedstaw zakres stosowania kryteriów stateczności statku nieuszkodzonego (kiedy i dla jakich statków należy stosować owe kryteria).
  • Omów sposób wyznaczania statycznego kąta przechyłu statku wskutek oddziaływania zewnętrznego momentu przechylającego. Uzasadnij metodę - podaj interpretację fizyczną.
  • Omów sposób wyznaczania dynamicznego kąta przechyłu statku wskutek oddziaływania zewnętrznego momentu przechylającego. Uzasadnij metodę - podaj interpretację fizyczną.
  • Omów kryterium pogodowe oceny stateczności statku nieuszkodzonego. Uzasadnij kryterium - podaj interpretację fizyczną.
  • Omów zasady dokonywania oceny stateczności statku przy przewozie ziarna luzem.
  • Omów sposób uwzględniania swobodnych powierzchni cieczy w procedurze oceny stateczności statku.
  • Scharakteryzuj obliczenia statecznościowe wykonywane przy dokowaniu statku.
  • Omów stateczność statku w stanie awaryjnym (przebicie poszycia poniżej linii wody) w końcowym stanie zatopienia i stanach przejściowych.
  • Podaj metody wyznaczania wysokości metacentrycznej statku z zatopionymi przedziałami.
  • Omów zasady oceny stateczności statku na mieliźnie i podczas operacji zejścia z mielizny.
  • Omów zasady tworzenia i wykorzystania krzywych hydrostatycznych.
  • Omów zasady obliczania masy statku na podstawie pomiaru zanurzeń.
  • Omów zasady tworzenia i wykorzystania skali Bonjean'a .
  • Scharakteryzuj zasady wyznaczania współrzędnych środka masy statku – podaj podstawy teoretyczne i zastosowanie praktyczne.
  • Omów miary stateczności wzdłużnej statku – podaj podstawy teoretyczne i zastosowanie praktyczne.
  • Omów zasady unikania niebezpiecznych konfiguracji kurs-prędkość statku ze względu na zjawiska niebezpieczne (rezonanse, broaching, ...).

Podmiot udostępniający: 

WN

Wytworzył informację:

Tomasz Neumann
10.01.2018