Blok I

  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach o napędzie mechanicznym w drodze.
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach podczas holowania
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach żaglowych w drodze.
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach zajętych połowem w drodze i na kotwicy, dodatkowe światła statków łowiących blisko siebie.
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach o ograniczonej zdolności manewrowej
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach nie odpowiadających za swoje ruchy.
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach ograniczonych zanurzeniem.
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach pilotowych.
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach zakotwiczonych.
  • Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach na mieliźnie.
  • Wyposażenie statku w środki do sygnalizacji dźwiękowej i świetlnej.
  • Sygnały dźwiękowe statków podczas ograniczonej widzialności.
  • Sygnały dźwiękowe mgłowe.
  • Szybkość bezpieczna, czynniki warunkujące jej wartość.
  • Ryzyko zderzenia, działanie w celu uniknięcia zderzenia.
  • Sposoby ustalania i ocena istnienia ryzyka zderzenia w różnych warunkach widzialności.
  • Charakterystyka działania podjętego w celu uniknięcia zderzenia, sprawdzanie skuteczności tego działania.
  • Manewry zapobiegające zderzeniu w zależności od stopnia zagrożenia i rodzaju spotkań statków.
  • Systemy rozgraniczenia ruchu TSS.
  • Zasady poruszania się statków, przecinania kursów, włączania się do ruchu, pierwszeństwa drogi, ustępowanie.
  • Statki widzące się wzajemnie w kontekście przepisów MPDM.
  • Co to jest zasada ograniczonego zaufania?
  • Pierwszeństwo drogi wg MPDM.
  • Ograniczona widzialność, zasady zachowania się statków.
  • Postępowanie w zależności od położenia echa wykrytego statku za pomocą radaru lub po usłyszeniu sygnału mgłowego,
  • Opisz sytuację i postępowanie przy nadmiernym zbliżeniu statków.
  • Nakresy radarowe oraz meldunek radarowy.
  • Co oznacza określenie statek w drodze i dla których statków można określić czy posuwają się po wodzie?
  • Jakie statki należy uważać za wzajemnie widoczne oraz co oznacza pojęcie ograniczona widzialność?
  • Na jakiej podstawie można określić zasięg widzialności?
  • Jak powinna wyglądać i czym się charakteryzować właściwa obserwacja podczas pełnienia wachty nawigacyjnej?
  • Jakie znasz rodzaje działań podjętych w celu uniknięcia zderzenia i czym powinny się charakteryzować?
  • Co to jest wąskie przejście i w jaki sposób powinno się w nim nawigować?
  • Zachowanie statku podczas wyprzedzania w wąskim przejściu lub na torze wodnym oraz przy zbliżaniu się do zakrętu.
  • Zachowanie się statków nawigujących w obrębie systemu rozgraniczenia ruchu.
  • Jakie statki mogą korzystać ze strefy ruchu przybrzeżnego?
  • Obowiązki statków wzajemnie widocznych.
  • Kiedy i na jakiej podstawie można stwierdzić, że statki idą wprost lub prawie wprost na siebie oraz jaki manewr powinny wówczas wykonać?
  • Kiedy stosujemy prawidło 15 – wymijanie się statków na kursach przecinających się?
  • Po czym można rozpoznać że nastąpi przecinanie kursów statków oraz który ze statków ma obowiązek ustąpienia z drogi?
  • Opisz działanie statku ustępującego z drogi.
  • Zachowanie się statków podczas ograniczonej widzialności.
  • Wykorzystanie prawideł rozdziału I MPDM podczas ograniczonej widzialności.
  • Zalecane manewry antykolizyjne podczas ograniczonej widzialności.
  • Zachowanie się statku podczas ograniczonej widzialności po usłyszeniu sygnału mgłowego.
  • Wymień i scharakteryzuj światła pozycyjne statku poławiającego.
  • Na podstawie jakich świateł możemy stwierdzić czy statek posuwa się po wodzie.
  • Scharakteryzuj statek ograniczony swym zanurzeniem, jakie nosi znaki dzienne i światła?
  • Podaj sygnały manewrowe, ostrzegawcze i zwrócenia uwagi.
  • Podaj sygnały dźwiękowe podczas ograniczonej widzialności.
  • Wymień sygnały wzywania pomocy.
  • Podaj kiedy można odstąpić od przestrzegania prawideł MPDM.
  • Podaj zasady zachowania się statku mającego pierwszeństwo drogi.
  • Podaj hierarchię uprzywilejowania statków.
  • Co to jest diagram Cockcrofta ?
  • Jakie światła i znaki dzienne nosi statek żaglowy?
  • Jakie światła i znaki dzienne nosi statek o napędzie mechanicznym w drodze o długości 20 m?
  • Jakie światła i znaki dzienne nosi statek o napędzie mechanicznym w drodze o długości 50 m?
  • Jakie światła i znaki dzienne nosi statek o napędzie mechanicznym w drodze o długości 100 m?
  • Jakie światła i znaki dzienne nosi statek o napędzie mechanicznym w drodze o długości 200 m?
  • Dane rejestrowane w VDR i S-VDR; wady i zalety różnych rodzajów końcowych nośników informacji w VDR i S-VDR.
  • Zasady uczestnictwa statków w pracy systemu LRIT.
  • Czynniki wpływające na dokładność informacji prezentowanej przez ARPA i ATA.
  • Radarowy transponder SAR – zasada i zasięg działania, identyfikacja sygnału, wykorzystanie.
  • Aktywne i bierne reflektory radarowe – zasada działania i zastosowanie.
  • Zasady planowania na radarze manewru antykolizyjnego statku własnego.
  • Wpływ warunków hydrometeorologicznych na możliwości wykrywcze radaru.
  • Meldunek radarowy, elementy składowe i zasady sporządzania.
  • Zalety i wady nakresu radarowego na zobrazowaniu ruchu względnego i rzeczywistego.
  • Zasady wykorzystania radaru do celów nawigacyjnych na akwenie przybrzeżnym i w żegludze pilotażowej.
  • Porównanie parametrów eksploatacyjnych morskich radarów impulsowych i nieimpulsowych.
  • Współpraca ECDIS-AIS-ARPA.
  • Porównanie parametrów eksploatacyjnych morskich radarów pasma X i S.
  • Błędy i dokładność pomiarów radarowych.
  • Wykorzystanie urządzeń radarowych do określania i kontroli pozycji statku.
  • Systemy nawigacji zintegrowanej, wykorzystanie monitorów wielofunkcyjnych.
  • System automatycznej identyfikacji AIS – zastosowania nawigacyjne.
  • System hiperboliczny Loran-C – budowa, zasada działania, zasięg, dokładność, poprawki.
  • System satelitarny GPS – budowa, zasada działania, dokładność.
  • Budowa i zasada działania VDR (Voyage Data Recorder).
  • Cyfrowe oraz analogowe metody rejestracji danych z urządzeń nawigacyjnych
  • Budowa i zasada działania żyrokompasów.
  • Pomiar prędkości statku - budowa i zasada działania logów.
  • Przygotowanie statku do pływania w lodach (eksploatacyjne, nawigacyjne, socjalne).
  • Proces planowania podróży statku oraz analiza danych potrzebnych do realizacji żeglugi morskiej.
  • Metoda planowania tras klimatycznych, źródła informacji oraz ocena opłacalności wydłużenia tras.
  • Specyfikacja żeglugi oceanicznej, proces jej planowania i realizacji.
  • Wykorzystanie linii równoległych w procesie żeglugi w rejonach ograniczonych.
  • Przygotowanie statku do określania całkowitej dewiacji kompasu magnetycznego.
  • Przyczyny zmian parametrów magnetycznych Ziemi, jak deklinacji i inklinacji.
  • Wpływ działania prądu na kadłub w procesie postoju statku na kotwicy w zależności od wartości zapasu wody pod stępką.
  • Osiadanie statku w różnych warunkach pływania.
  • Funkcje nawigacyjne VTS i struktura organizacyjna systemu.
  • Planowanie żeglugi na torach wodnych w rejonach działania pływów (definicja okna pływowego).
  • Definicje i elementy składowe zapasu wody pod stępką w rejonach płytkowodzia.
  • Ogólne zasady realizacji planu przejścia nawigacyjnego w rejonach trudnych nawigacyjnie.
  • Kryteria, wymagania i ograniczenia w wyborze i procesie optymalizacji dróg oceanicznych.
  • Ocena marginesu bezpieczeństwa wokół statku w procesie nawigacji w rejonach ograniczonych.
  • Planowanie podróży w obszarach ograniczonych.
  • Planowanie podróży statku w obszarach występowania lodu pochodzenia morskiego i lądowego.
  • Planowanie podróży oceanicznej i na akwenach otwartych.
  • Wymagania dotyczące metod i częstotliwości określania pozycji na różnych etapach podróży.
  • Astronomiczne metody obliczania całkowitej poprawki kompasu magnetycznego i żyrokompasu.
  • Przygotowanie porannej i wieczornej obserwacji astronomicznej.
  • Metody określania alp.: wysokościowa, długościowa i szerokościowa.
  • Sekstant i pomiary wysokości ciał niebieskich (technika mierzenia, ocena i eliminacja błędów).
  • Południk zerowy oraz linia zmiany daty IDL.
  • Wpływ warunków hydrometeorologicznych na zjawisko pływów.
  • Poziom odniesienia głębokości (zero mapy) oraz poziom odniesienia wysokości dla akwenów pływowych i bezpływowych.
  • Zasady wykreślania pozycji obserwowanej statku z jednego lub kilku obiektów.
  • Miary dokładności pozycji statku.
  • Zasady doboru obiektów i technika wykonywania pomiarów nawigacyjnych.
  • Przebieg ortodromy i loksodromy na mapie Merkatora i na mapie gnomonicznej.
  • Zasady czynnego i biernego uwzględniania prądu w zliczeniu drogi.
  • Trójkąt loksodromiczny, drogowy i Merkatora.
  • Zasady korzystania z Admiralty Notices to Mariners,
  • Wykorzystanie map typu Pilot Charts oraz Routeing Charts (lub podobnych) w procesie planowania podróży.
  • System oznakowania nawigacyjnego IALA.
  • Oznakowanie pływające torów wodnych i przeszkód nawigacyjnych.
  • Zero mapy - pojęcie i sens nawigacyjny (morza pływowe i bezpływowe).
  • System datowania morskich map nawigacyjnych Admiralicji Brytyjskiej.
  • Określanie całkowitej poprawki kompasu magnetycznego w trakcie podróży (żegluga w zasięgu widoczności obiektów brzegowych i na otwartym morzu);
  • Odległość do widnokręgu, zasięgi widoczności świateł nawigacyjnych.
  • Opisz sposób korzystania z Admiralty List of Lights UKHO.
  • Określanie przebytej drogi, pomiar prędkości po wodzie i nad dnem.
  • Morskie jednostki miar długości - wzajemne relacje oraz odniesienie do układu SI.
  • Globalne i lokalne układy odniesienia oraz układy współrzędnych na kuli i elipsoidzie ziemskiej. Układ WGS-84
  • Klasyfikacja map nawigacyjnych ze względu na skalę mapy.
  • Klasyfikacja odwzorowań kartograficznych.
  • Zasady konstrukcji map w odwzorowaniu Merkatora.
  • Wykorzystanie w nawigacji map w odwzorowaniu Gaussa-Krügera.
  • Rodzaje informacji manewrowej na statku.
  • Metody zatrzymywania statku.
  • Elementy cyrkulacji.
  • Wymagania IMO dotyczące manewrowości statków.
  • Samodzielne cumowanie statku jednośrubowego.
  • Cumowanie/odcumowanie statku dwuśrubowego.
  • Kotwiczenie w celu postoju.
  • Cumowanie śródziemnomorskie.
  • Metody sztormowania; ich wady i zalety.
  • Osiadanie statku w ruchu.
  • Podstawowe zasady manewru rozejścia się z cyklonami tropikalnymi na półkuli północnej.
  • Elementy typowej trajektorii cyklonów tropikalnych (obie półkule).
  • Czynniki wywierające wpływ na parametry fali wiatrowej.
  • Pojęcie fali znacznej. Omów zastosowanie tej charakterystyki falowania w informacji hydrometeorologicznej przekazywanej dla potrzeb żeglugi.
  • Skala stanów morza i jej zastosowanie.
  • Szacowanie parametrów prądu wiatrowego na statku.
  • Podstawy klasyfikacji lodów morskich.
  • Charakterystyka pokrywy lodów morskich istotna dla żeglugi.
  • Bałtycki Klucz Lodowy.
  • Elipsa lodowa i jej zastosowanie na statku.
  • Góry lodowe jako niebezpieczeństwo nawigacyjne.
  • Obszary występowania gór lodowych na półkuli północnej i ich wpływ na przebieg tras żeglugowych.
  • Zespół czynników hydrometeorologicznych prowadzących do oblodzenia statku.
  • Zmiany gęstości wody morskiej i ich wpływ na zmiany zanurzenia statku.
  • Prędkość wiatru a siła wiatru.
  • Czynniki wywierające wpływ na zasięg widzialności poziomej. Morska skala widzialności.
  • Warunki wystąpienia pogody konwekcyjnej i potencjalne zagrożenia dla żeglugi stwarzane przez tę pogodę.
  • Aktywne fronty chłodne i zagrożenia dla żeglugi stwarzane przez pogody tych frontów.
  • Pogody frontów ciepłych i potencjalne utrudnienia dla żeglugi.
  • Pogody pasatowe – warunki żeglugi w tych pogodach.
  • Pogody monsunu zimowego i letniego – warunki żeglugi w tych pogodach.
  • Wyznaczanie parametrów wiatru przywodnego w oparciu o mapę synoptyczną.
  • Zmiany ciśnienia atmosferycznego jako prognostyk zmian warunków pogodowych.
  • Charakterystyka podstawowych typów systemów map elektronicznych ECDIS, RCDS i ECS.
  • Ogólnoświatowa baza danych tworzona dla potrzeb ECDIS (WEND, ośrodki RECC).
  • Podstawowe funkcje nawigacyjne ECDIS.
  • Prezentacja i selekcja danych w systemach ECDIS
  • Podstawowe różnice map dotyczące wektorowych i rastrowych.
  • Planowanie oraz monitorowanie trasy w systemach ECDIS.
  • Rejestracja danych w systemach ECDIS.
  • Serwisy ARCS, AVCS oraz TADS Admiralicji Brytyjskiej.
  • Alarmy oraz ostrzeżenia w systemie ECDIS
  • Z jakimi urządzeniami statkowego mostka nawigacyjnego może współpracować odbiornik systemu GPS ?
  • Porównanie systemów GPS, GLONASS, BEIDOU i GALILEO.
  • Na podstawie jakich sygnałów odbiornik systemu EGNOS określa swą pozycję ?
  • Co oznaczać będzie dla nawigatora morskiego oddanie do eksploatacji nawigacyjnego systemu satelitarnego Galileo ?
  • Jaki jest wpływ jonosfery na proces określania pozycji użytkownika za pomocą nawigacyjnych systemów satelitarnych ?
  • O jakich uwarunkowaniach, ograniczeniach i poprawkach winien pamiętać użytkownik systemu Loran C ?
  • Co winien uczynić nawigator korzystający z odbiornika systemu GPS sygnalizującego współrzędne w układzie odniesienia WGS-84, jeśli mapa nawigacyjna, na którą chce nanieść określoną pozycję, została opracowana w lokalnym układzie odniesienia ?

Podmiot udostępniający: 

WN

Wytworzył informację:

Tomasz Neumann
10.01.2018