Blok I
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach o napędzie mechanicznym w drodze.
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach podczas holowania
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach żaglowych w drodze.
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach zajętych połowem w drodze i na kotwicy, dodatkowe światła statków łowiących blisko siebie.
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach o ograniczonej zdolności manewrowej
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach nie odpowiadających za swoje ruchy.
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach ograniczonych zanurzeniem.
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach pilotowych.
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach zakotwiczonych.
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach na mieliźnie.
- Wyposażenie statku w środki do sygnalizacji dźwiękowej i świetlnej.
- Sygnały dźwiękowe statków podczas ograniczonej widzialności.
- Sygnały dźwiękowe mgłowe.
- Szybkość bezpieczna, czynniki warunkujące jej wartość.
- Ryzyko zderzenia, działanie w celu uniknięcia zderzenia.
- Sposoby ustalania i ocena istnienia ryzyka zderzenia w różnych warunkach widzialności.
- Charakterystyka działania podjętego w celu uniknięcia zderzenia, sprawdzanie skuteczności tego działania.
- Manewry zapobiegające zderzeniu w zależności od stopnia zagrożenia i rodzaju spotkań statków.
- Systemy rozgraniczenia ruchu TSS.
- Zasady poruszania się statków, przecinania kursów, włączania się do ruchu, pierwszeństwa drogi, ustępowanie.
- Statki widzące się wzajemnie w kontekście przepisów MPDM.
- Co to jest zasada ograniczonego zaufania?
- Pierwszeństwo drogi wg MPDM.
- Ograniczona widzialność, zasady zachowania się statków.
- Postępowanie w zależności od położenia echa wykrytego statku za pomocą radaru lub po usłyszeniu sygnału mgłowego,
- Opisz sytuację i postępowanie przy nadmiernym zbliżeniu statków.
- Nakresy radarowe oraz meldunek radarowy.
- Co oznacza określenie statek w drodze i dla których statków można określić czy posuwają się po wodzie?
- Jakie statki należy uważać za wzajemnie widoczne oraz co oznacza pojęcie ograniczona widzialność?
- Na jakiej podstawie można określić zasięg widzialności?
- Jak powinna wyglądać i czym się charakteryzować właściwa obserwacja podczas pełnienia wachty nawigacyjnej?
- Jakie znasz rodzaje działań podjętych w celu uniknięcia zderzenia i czym powinny się charakteryzować?
- Co to jest wąskie przejście i w jaki sposób powinno się w nim nawigować?
- Zachowanie statku podczas wyprzedzania w wąskim przejściu lub na torze wodnym oraz przy zbliżaniu się do zakrętu.
- Zachowanie się statków nawigujących w obrębie systemu rozgraniczenia ruchu.
- Jakie statki mogą korzystać ze strefy ruchu przybrzeżnego?
- Obowiązki statków wzajemnie widocznych.
- Kiedy i na jakiej podstawie można stwierdzić, że statki idą wprost lub prawie wprost na siebie oraz jaki manewr powinny wówczas wykonać?
- Kiedy stosujemy prawidło 15 – wymijanie się statków na kursach przecinających się?
- Po czym można rozpoznać że nastąpi przecinanie kursów statków oraz który ze statków ma obowiązek ustąpienia z drogi?
- Opisz działanie statku ustępującego z drogi.
- Zachowanie się statków podczas ograniczonej widzialności.
- Wykorzystanie prawideł rozdziału I MPDM podczas ograniczonej widzialności.
- Zalecane manewry antykolizyjne podczas ograniczonej widzialności.
- Zachowanie się statku podczas ograniczonej widzialności po usłyszeniu sygnału mgłowego.
- Wymień i scharakteryzuj światła pozycyjne statku poławiającego.
- Na podstawie jakich świateł możemy stwierdzić czy statek posuwa się po wodzie.
- Scharakteryzuj statek ograniczony swym zanurzeniem, jakie nosi znaki dzienne i światła?
- Podaj sygnały manewrowe, ostrzegawcze i zwrócenia uwagi.
- Podaj sygnały dźwiękowe podczas ograniczonej widzialności.
- Wymień sygnały wzywania pomocy.
- Podaj kiedy można odstąpić od przestrzegania prawideł MPDM.
- Podaj zasady zachowania się statku mającego pierwszeństwo drogi.
- Podaj hierarchię uprzywilejowania statków.
- Co to jest diagram Cockcrofta ?
- Jakie światła i znaki dzienne nosi statek żaglowy?
- Jakie światła i znaki dzienne nosi statek o napędzie mechanicznym w drodze o długości 20 m?
- Jakie światła i znaki dzienne nosi statek o napędzie mechanicznym w drodze o długości 50 m?
- Jakie światła i znaki dzienne nosi statek o napędzie mechanicznym w drodze o długości 100 m?
- Jakie światła i znaki dzienne nosi statek o napędzie mechanicznym w drodze o długości 200 m?
- Dane rejestrowane w VDR i S-VDR; wady i zalety różnych rodzajów końcowych nośników informacji w VDR i S-VDR.
- Zasady uczestnictwa statków w pracy systemu LRIT.
- Czynniki wpływające na dokładność informacji prezentowanej przez ARPA i ATA.
- Radarowy transponder SAR – zasada i zasięg działania, identyfikacja sygnału, wykorzystanie.
- Aktywne i bierne reflektory radarowe – zasada działania i zastosowanie.
- Zasady planowania na radarze manewru antykolizyjnego statku własnego.
- Wpływ warunków hydrometeorologicznych na możliwości wykrywcze radaru.
- Meldunek radarowy, elementy składowe i zasady sporządzania.
- Zalety i wady nakresu radarowego na zobrazowaniu ruchu względnego i rzeczywistego.
- Zasady wykorzystania radaru do celów nawigacyjnych na akwenie przybrzeżnym i w żegludze pilotażowej.
- Porównanie parametrów eksploatacyjnych morskich radarów impulsowych i nieimpulsowych.
- Współpraca ECDIS-AIS-ARPA.
- Porównanie parametrów eksploatacyjnych morskich radarów pasma X i S.
- Błędy i dokładność pomiarów radarowych.
- Wykorzystanie urządzeń radarowych do określania i kontroli pozycji statku.
- Systemy nawigacji zintegrowanej, wykorzystanie monitorów wielofunkcyjnych.
- System automatycznej identyfikacji AIS – zastosowania nawigacyjne.
- System hiperboliczny Loran-C – budowa, zasada działania, zasięg, dokładność, poprawki.
- System satelitarny GPS – budowa, zasada działania, dokładność.
- Budowa i zasada działania VDR (Voyage Data Recorder).
- Cyfrowe oraz analogowe metody rejestracji danych z urządzeń nawigacyjnych
- Budowa i zasada działania żyrokompasów.
- Pomiar prędkości statku - budowa i zasada działania logów.
- Przygotowanie statku do pływania w lodach (eksploatacyjne, nawigacyjne, socjalne).
- Proces planowania podróży statku oraz analiza danych potrzebnych do realizacji żeglugi morskiej.
- Metoda planowania tras klimatycznych, źródła informacji oraz ocena opłacalności wydłużenia tras.
- Specyfikacja żeglugi oceanicznej, proces jej planowania i realizacji.
- Wykorzystanie linii równoległych w procesie żeglugi w rejonach ograniczonych.
- Przygotowanie statku do określania całkowitej dewiacji kompasu magnetycznego.
- Przyczyny zmian parametrów magnetycznych Ziemi, jak deklinacji i inklinacji.
- Wpływ działania prądu na kadłub w procesie postoju statku na kotwicy w zależności od wartości zapasu wody pod stępką.
- Osiadanie statku w różnych warunkach pływania.
- Funkcje nawigacyjne VTS i struktura organizacyjna systemu.
- Planowanie żeglugi na torach wodnych w rejonach działania pływów (definicja okna pływowego).
- Definicje i elementy składowe zapasu wody pod stępką w rejonach płytkowodzia.
- Ogólne zasady realizacji planu przejścia nawigacyjnego w rejonach trudnych nawigacyjnie.
- Kryteria, wymagania i ograniczenia w wyborze i procesie optymalizacji dróg oceanicznych.
- Ocena marginesu bezpieczeństwa wokół statku w procesie nawigacji w rejonach ograniczonych.
- Planowanie podróży w obszarach ograniczonych.
- Planowanie podróży statku w obszarach występowania lodu pochodzenia morskiego i lądowego.
- Planowanie podróży oceanicznej i na akwenach otwartych.
- Wymagania dotyczące metod i częstotliwości określania pozycji na różnych etapach podróży.
- Astronomiczne metody obliczania całkowitej poprawki kompasu magnetycznego i żyrokompasu.
- Przygotowanie porannej i wieczornej obserwacji astronomicznej.
- Metody określania alp.: wysokościowa, długościowa i szerokościowa.
- Sekstant i pomiary wysokości ciał niebieskich (technika mierzenia, ocena i eliminacja błędów).
- Południk zerowy oraz linia zmiany daty IDL.
- Wpływ warunków hydrometeorologicznych na zjawisko pływów.
- Poziom odniesienia głębokości (zero mapy) oraz poziom odniesienia wysokości dla akwenów pływowych i bezpływowych.
- Zasady wykreślania pozycji obserwowanej statku z jednego lub kilku obiektów.
- Miary dokładności pozycji statku.
- Zasady doboru obiektów i technika wykonywania pomiarów nawigacyjnych.
- Przebieg ortodromy i loksodromy na mapie Merkatora i na mapie gnomonicznej.
- Zasady czynnego i biernego uwzględniania prądu w zliczeniu drogi.
- Trójkąt loksodromiczny, drogowy i Merkatora.
- Zasady korzystania z Admiralty Notices to Mariners,
- Wykorzystanie map typu Pilot Charts oraz Routeing Charts (lub podobnych) w procesie planowania podróży.
- System oznakowania nawigacyjnego IALA.
- Oznakowanie pływające torów wodnych i przeszkód nawigacyjnych.
- Zero mapy - pojęcie i sens nawigacyjny (morza pływowe i bezpływowe).
- System datowania morskich map nawigacyjnych Admiralicji Brytyjskiej.
- Określanie całkowitej poprawki kompasu magnetycznego w trakcie podróży (żegluga w zasięgu widoczności obiektów brzegowych i na otwartym morzu);
- Odległość do widnokręgu, zasięgi widoczności świateł nawigacyjnych.
- Opisz sposób korzystania z Admiralty List of Lights UKHO.
- Określanie przebytej drogi, pomiar prędkości po wodzie i nad dnem.
- Morskie jednostki miar długości - wzajemne relacje oraz odniesienie do układu SI.
- Globalne i lokalne układy odniesienia oraz układy współrzędnych na kuli i elipsoidzie ziemskiej. Układ WGS-84
- Klasyfikacja map nawigacyjnych ze względu na skalę mapy.
- Klasyfikacja odwzorowań kartograficznych.
- Zasady konstrukcji map w odwzorowaniu Merkatora.
- Wykorzystanie w nawigacji map w odwzorowaniu Gaussa-Krügera.
- Rodzaje informacji manewrowej na statku.
- Metody zatrzymywania statku.
- Elementy cyrkulacji.
- Wymagania IMO dotyczące manewrowości statków.
- Samodzielne cumowanie statku jednośrubowego.
- Cumowanie/odcumowanie statku dwuśrubowego.
- Kotwiczenie w celu postoju.
- Cumowanie śródziemnomorskie.
- Metody sztormowania; ich wady i zalety.
- Osiadanie statku w ruchu.
- Podstawowe zasady manewru rozejścia się z cyklonami tropikalnymi na półkuli północnej.
- Elementy typowej trajektorii cyklonów tropikalnych (obie półkule).
- Czynniki wywierające wpływ na parametry fali wiatrowej.
- Pojęcie fali znacznej. Omów zastosowanie tej charakterystyki falowania w informacji hydrometeorologicznej przekazywanej dla potrzeb żeglugi.
- Skala stanów morza i jej zastosowanie.
- Szacowanie parametrów prądu wiatrowego na statku.
- Podstawy klasyfikacji lodów morskich.
- Charakterystyka pokrywy lodów morskich istotna dla żeglugi.
- Bałtycki Klucz Lodowy.
- Elipsa lodowa i jej zastosowanie na statku.
- Góry lodowe jako niebezpieczeństwo nawigacyjne.
- Obszary występowania gór lodowych na półkuli północnej i ich wpływ na przebieg tras żeglugowych.
- Zespół czynników hydrometeorologicznych prowadzących do oblodzenia statku.
- Zmiany gęstości wody morskiej i ich wpływ na zmiany zanurzenia statku.
- Prędkość wiatru a siła wiatru.
- Czynniki wywierające wpływ na zasięg widzialności poziomej. Morska skala widzialności.
- Warunki wystąpienia pogody konwekcyjnej i potencjalne zagrożenia dla żeglugi stwarzane przez tę pogodę.
- Aktywne fronty chłodne i zagrożenia dla żeglugi stwarzane przez pogody tych frontów.
- Pogody frontów ciepłych i potencjalne utrudnienia dla żeglugi.
- Pogody pasatowe – warunki żeglugi w tych pogodach.
- Pogody monsunu zimowego i letniego – warunki żeglugi w tych pogodach.
- Wyznaczanie parametrów wiatru przywodnego w oparciu o mapę synoptyczną.
- Zmiany ciśnienia atmosferycznego jako prognostyk zmian warunków pogodowych.
- Charakterystyka podstawowych typów systemów map elektronicznych ECDIS, RCDS i ECS.
- Ogólnoświatowa baza danych tworzona dla potrzeb ECDIS (WEND, ośrodki RECC).
- Podstawowe funkcje nawigacyjne ECDIS.
- Prezentacja i selekcja danych w systemach ECDIS
- Podstawowe różnice map dotyczące wektorowych i rastrowych.
- Planowanie oraz monitorowanie trasy w systemach ECDIS.
- Rejestracja danych w systemach ECDIS.
- Serwisy ARCS, AVCS oraz TADS Admiralicji Brytyjskiej.
- Alarmy oraz ostrzeżenia w systemie ECDIS
- Z jakimi urządzeniami statkowego mostka nawigacyjnego może współpracować odbiornik systemu GPS ?
- Porównanie systemów GPS, GLONASS, BEIDOU i GALILEO.
- Na podstawie jakich sygnałów odbiornik systemu EGNOS określa swą pozycję ?
- Co oznaczać będzie dla nawigatora morskiego oddanie do eksploatacji nawigacyjnego systemu satelitarnego Galileo ?
- Jaki jest wpływ jonosfery na proces określania pozycji użytkownika za pomocą nawigacyjnych systemów satelitarnych ?
- O jakich uwarunkowaniach, ograniczeniach i poprawkach winien pamiętać użytkownik systemu Loran C ?
- Co winien uczynić nawigator korzystający z odbiornika systemu GPS sygnalizującego współrzędne w układzie odniesienia WGS-84, jeśli mapa nawigacyjna, na którą chce nanieść określoną pozycję, została opracowana w lokalnym układzie odniesienia ?
Podmiot udostępniający:
WN
Wytworzył informację:
Tomasz Neumann
10.01.2018