Morskie Systemy Transportowe i Logistyczne

Blok 1

  • Przedstaw i scharakteryzuj podstawowe elementy problemu decyzyjnego.
  • Porównaj dwie wybrane metody wykorzystywane w rozstrzyganiu problemów wielokryterialnych.
  • Scharakteryzuj główne zadania systemów wspomagania decyzji.
  • Życie współczesnego człowieka znajduje swoje odzwierciedlenie w przestrzeni cyfrowej, do którego przeniesione zostało wiele aspektów jego funkcjonowania a pojęcie cyfrowej tożsamości w istocie stało się pojęciem wielowymiarowym. Omów znaczenie dla współczesnego człowieka centrów cyfrowego życia charakteryzując po krótce ich znaczenie oraz zagrożenia z nimi związane (Poczta elektroniczna, Telefon komórkowy, Portale społecznościowe, Profil zaufany, Konta bankowe)
  • Omów znaczenie systemów PKI - Public Key Infrastructure - wykaż w jak ogromny sposób wpływają one na bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych oraz użytkowników. W odpowiedzi skoncentruj się na trzech elementach: strukturze systemów PKI, rozróżnieniu kryptografii symetrycznej i asymetrycznej oraz certyfikatach SSL i ich wykorzystaniu do zapewnienia: autentyczności, niezaprzeczalności, poufności oraz integralności danych.
  • Internet będący skomplikowaną intersiecią umożliwiającą komunikację pomiędzy odległymi systemami połączonymi łączami wykonanymi w różnych technologiach w rzeczywistości opiera się na trzech zasadniczych elementach: sieci połączonych routerów wraz z protokołami routingu, systemu DNS oraz rodzinie protokołów TCP/IP. Omów te elementy wskazując w jaki sposób umożliwiają one komunikację w tak różnorodnych środowiskach.
  • Rodzaje układów sił i ich redukcja do wypadkowej.
  • Metody obliczeń wytrzymałościowych i dynamicznych konstrukcji.
  • Jak dokonać identyfikacji rozkładów warunkowych czasów przebywania procesu eksploatacji w jego stanach eksploatacyjnych za pomocą testu zgodności chi-kwadrat?
  • Jakie dane statystyczne dotyczące procesu eksploatacji należy zebrać bądź ustalić, aby dokonać jego identyfikacji?
  • Przedstaw w jaki sposób może zostać opisany proces eksploatacji złożonego systemu, jeśli założymy że jest semi-Markowski oraz podaj stany eksploatacyjne dla wybranego przez siebie przykładowego procesu eksploatacji.
  • Czym jest równowaga Nasha i jakie są metody jej wyznaczania?
  • Omówić czym jest niepewność i niepełność informacji w podejmowaniu decyzji oraz scharakteryzować podstawowe metody rozwiązywania gier z naturą.

Blok 2

  • Na czym polega optymalizacja niezawodności i bezpieczeństwa złożonych systemów transportowych?
  • W jaki sposób można dokonać analizy niezawodności systemów wielostanowych w zmiennych warunkach eksploatacyjnych?
  • Podaj stany niezawodności dla wybranego przez siebie przykładowego systemu złożonego oraz wyjaśnij czym jest jego wielostanowa funkcja niezawodności?
  • Opisz podstawowe parametry w modelowania matematycznego np. Na podstawie modelu MMcL
  • W jakich sytuacjach mają zastosowanie modele ruchu pieszego w skali mikroskopowej?
  • Podaj zastosowanie modelowania matematycznego np z wieloma stanowiskami obsługi i ograniczoną kolejką zgłoszeń w transporcie.
  • Czym charakteryzują się modele markowskie?
  • Przykłady aplikacji technologii GIS w zastosowaniach morskich i przybrzeżnych.
  • Funkcje, elementy i podsystemy GIS.
  • Co to DBMS? Jakie wyróżnimy typy DBMS?
  • Rozwiń skrót SQL. Z jakich elementów składa się język zapytań do baz danych?
  • Wymień źródła i rodzaje zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska podczas eksploatacji statków powietrznych. Jakie akty prawne regulują te kwestie? Wymień i scharakteryzuj wybrane techniczne i organizacyjne sposoby ograniczania negatywnego wpływu transportu lotniczego na środowisko.
  • Wymień źródła i rodzaje zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska podczas eksploatacji statków morskich. Jakie akty prawne regulują te kwestie? Wymień i scharakteryzuj wybrane techniczne i organizacyjne sposoby ograniczania negatywnego wpływu żeglugi na środowisko.
  • Omów rodzaje strategii stosowanych w łańcuchach dostaw w odniesieniu do sfery podażowej i popytowej.
  • Wymień i opisz czynniki wpływające na konfigurację łańcucha dostaw.
  • Podaj definicje łańcucha dostaw w różnych aspektach, uzasadnij zróżnicowane postrzeganie tego zjawiska.
  • Wskaż i omów współczesne trendy rozwoju koncepcji zarządzania łańcuchami dostaw.

Blok 3

  • Przedstaw i omów elementy umowy marynarskiej.
  • Omów najważniejsze zadania działu eksploatacji statku w przedsiębiorstwie armatorskim.
  • Przedstaw i omów systemy jakości i bezpieczeństwa funkcjonujące w przedsiębiorstwie armatorskim.
  • Opisz metody zabezpieczenia dna przy morskiej budowli hydrotechnicznej przed działaniem strumieni zaśrubowych statków.
  • Przedstaw strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa armatorskiego.
  • Wymień i scharakteryzuj czynniki wpływające na wybór sprzętu i organizację prac czerpalnych w portach.
  • Wyjaśnij istotę parametru głębokości technicznej w ujęciu eksploatacji nabrzeży portowych.
  • Porównać listy przewozowe z różnych gałęzi transportu z punktu widzenia spedycji krajowej i międzynarodowej.
  • Opisz cel i scharakteryzuj metody realizacji prac pogłębieniowych w portach morskich.
  • Przedstawić znaczenie dokumentów normatywnych FIATA w spedycji krajowej i międzynarodowej.
  • Rola ekspertów w organizacji przeładunku.
  • Przedstawić znaczenie formuł dwupunktowych Incoterms 2020 w spedycji krajowej i międzynarodowej.
  • Nowoczesne rozwiązania w obsłudze statków specjalistycznych.
  • Zasady współpracy statek-terminal na dwóch wybranych przypadkach.
  • Zasady organizacji przeładunków w morzu – przeładunek przy bojach, ship to ship, FPSO, i inne.
  • Przedstaw uwarunkowania oraz źródła i formy finansowania rozwoju infrastruktury transportowej i logistycznej
  • Wyjaśnij istotę zintegrowanego ładu i inteligentnej mobilności w globalnej przestrzeni transportowej i logistycznej
  • Omów wyzwania transportowe w zakresie efektywnej obsługi wymiany towarowej oraz przewozu osób w skali międzynarodowej
  • Scharakteryzuj gospodarkę globalną w świetle koncepcji rozwoju trwałego i zrównoważonego
  • Scharakteryzuj znaczenie inteligentnej mobilności dla funkcjonowania smart city
  • Omów specyfikę Planu zrównoważonej mobilności miejskiej (SUMP)
  • Omów innowacyjne i proekologiczne rozwiązania stosowane w transporcie
  • Przedstaw znaczenie mobilności i transportu zrównoważonego dla funkcjonowania współczesnych systemów transportowych
  • Przedstawić plany spłaty kredytów stosowane w przedsiębiorstwach sektora TSL.
  • Przedstawić metody kalkulacji okresu eksploatacji majątku trwałego stosowane w przedsiębiorstwach sektora TSL.
  • Przedstawić metody oceny projektów inwestycyjnych stosowane w przedsiębiorstwach sektora TSL.
  • Przedstawić metody amortyzacji majątku trwałego stosowane w przedsiębiorstwach sektora TSL.
  • Omów ograniczenia w przewozie pojazdów drogowych koleją oraz sposoby ich przezwyciężania.
  • Przedstaw przebieg operacji przeładunkowych w morskim terminalu intermodalnym od momentu przybicia statku do nabrzeża do wyjazdu z portu pociągu z kontenerami.
  • Proszę wymienić typy oraz scharakteryzować terminale portowe i rodzaj obsługiwanych na nich ładunków. Układ przestrzenny, wpływ typów i parametrów ładunków na ukształtowanie terminali.
  • Proszę scharakteryzować transport drogowy i kolejowy w obsłudze terminali kontenerowych, masowych i drobnicowych.
  • Proszę przedstawić charakterystykę terenów około portowych, planowanie przestrzenne nowych lokalizacji portów. Elementy akwatorium i terytorium portowego.
  • Podstawowe pojęcia i definicje: port, port morski, port śródlądowy. Funkcje portów, lokalizacje portów. Porty polskie charakterystyka
  • Cła w transporcie morskim. Podstawowe przepisy i regulacje.
  • Taryfy w transporcie. Zasady ustalania taryf w transporcie morskim ładunków różnego typu.
  • Podatki transportowe. Obciążenia pośrednie i bezpośrednie wpływające na taryfy i ceny w transporcie morskim.
  • Przedstaw i krótko scharakteryzuj bezpośrednie czynniki dostępności do portu morskiego.
  • Przedstaw sposób wyznaczania izochrony rzeczywistej i izochrony idealnej.
  • Scharakteryzuj dostępność kolejową do portów Trójmiasta.
  • Zasady klasyfikacji i identyfikacji towarów niebezpiecznych. Charakterystyka poszczególnych klas.
  • Przewóz towarów niebezpiecznych w sztukach przesyłki. Charakterystyka i zasady doboru opakowań.
  • Przewóz towarów niebezpiecznych w cysternach oraz luzem. Charakterystyka doboru cysterny oraz kontenera do przewozu luzem.
  • Procedury transportowe związane z prawidłowym oznakowaniem sztuk przesyłki, cystern oraz kontenerów do przewozu luzem.
  • Zasady sztauowania oraz segregacji towarów niebezpiecznych. Zasady ładowania razem towarów niebezpiecznych.
  • Zakres odpowiedzialności głównych uczestników transportu towarów niebezpiecznych.
  • Charakterystyka i elementy istotne umowy ubezpieczenia.
  • Omów wyłączenia w ubezpieczeniach.
  • Rodzaje ubezpieczeń morskich i ich cechy szczególne.

Podmiot udostępniający: 

WN

Wytworzył informację:

Tomasz Neumann
10.01.2018