Transport Morski
Blok 1
- Algorytm określania pozycji obserwowanej statku poprzez wyznaczenie ALP (astronomicznych lini pozycyjnych)
- Astronomiczne metody obliczania całkowitej poprawki kompasu magnetycznego i żyrokompasu
- Metody określania ALP - wysokościowa, długościowa i szerokościowa
- Południk zerowy oraz linia zmiany daty IDL
- Metody pomiaru wysokości ciał niebeiskich - technika pomiaru, ocena i eliminacja błędów pomiarowych
- Przygotowanie porannej i wieczornej obserwacji astronomicznej
- Wykorzystanie sekstantu do określenia pozycji obserwowanej w nawigacji terrestrycznej
- Chart Datum - zero mapy, pojęcie, sens nawigacyjny oraz poziom odniesienia wysokości obiektów dla akwenów pływowych i bezpływowych.
- Globalne i lokalne układy odniesienia oraz układy współrzędnych na kuli i elipsoidzie ziemskiej
- Klasyfikacja map nawigacyjnych ze względu na skalę mapy
- Klasyfikacja odwzorowań kartograficznych
- Miary dokładności pozycji statku
- Morskie jednostki miar długości - wzajemne relacje oraz odniesienie do układu SI
- Odległość do widnokręgu, zasięgi widoczności świateł nawigacyjnych
- Określanie całkowitej poprawki kompasu magnetycznego w trakcie podróży (żegluga w zasięgu widoczności obiektów brzegowych i na otwartym morzu)
- Określanie pozycji obserwowanej z wybranych lini pozycyjnych - przykłady
- Określanie przebytej drogi, pomiar prędkości statku po wodzie i nad dnem
- Przebieg ortodromy i loksodormy na mapach w odzorowaniu Merkatora i gnomonicznej
- Trójkąt loksodromiczny, drogowy i Merkatora
- Wykorzystanie map typu Pilot Charts oraz Routeing Charts w procesie planowania podróży
- Wykorzystanie w nawigacji map w odwzorowaniu Gaussa-Krügera
- Wymagania dotyczące metod i częstotliwości określania pozycji na różnych etapach podróży
- Zasady czynnego i biernego uwzględniania prądu w zliczeniu drogi
- Jakie czynniki należy brać pod uwagę przy określaniu szybkości bezpiecznej statku przy wykorzystaniu radaru
- Zasady doboru obiektów i technika wykonywania pomiarów nawigacyjnych celem wyznaczenia pozycji obserwowanej statku
- Zasady konstrukcji map w odwzorowaniu Merkatora
- Zasady wykreślania pozycji obserwowanej statku z jednego lub kilku obiektów
- Deklinacja (magnetic variation) - metoda wyznaczania lub odczyt
- Charakterystyka podejmowanych działań w celu uniknięcia zderzenia, sprawdzanie skuteczności ich działania
- Strefy ruchu przybrzeżnego - zasady korzystania z tych stref dla statków
- Systemy rozgraniczenia ruchu TSS - ich budowa, elementy, cel i zakres stosowania
- Stosowane na statkach sygnały dźwiękowe podczas ograniczonej widzialności
- Światła i znaki dzienne statku o napędzie mechanicznym w drodze w zależności od jego długości
- Kiedy i na jakiej podstawie można stwierdzić, że statki idą wprost lub prawie wprost na siebie oraz jaki manewr powinny wówczas wykonać?
- Statki wzajemnie widoczne oraz co oznacza pojęcie ograniczona widzialność?
- Które ze statków zwolnione są z pokazywania świateł kotwicznych
- Wyjaśnij określenie stosowane w MPDM statek w drodze - ship under way
- Kiedy stosujemy prawidło 15 – wymijanie się statków na kursach przecinających się?
- Na podstawie jakich świateł możemy stwierdzić czy statek posuwa się po wodzie
- Na jakiej podstawie można określić zasięg widzialności?
- O jakich systemach rozgraniczenia ruchu (przez kogo ustanowionych) jest mowa w prawidle 10 przepisów MPDM?
- Obowiązki statków wzajemnie widocznych
- Postępowanie w zależności od położenia echa wykrytego statku za pomocą radaru lub po usłyszeniu sygnału mgłowego
- Rodzaje spotkań statków
- Rozpoznawanie statków na podstawie znaków dziennych
- Po czym można rozpoznać, że nastąpi przecinanie kursów statków oraz który ze statków ma obowiązek ustąpienia z drogi?
- Pierwszeństwo drogi dla statków wg MPDM oraz hierarchię uprzywilejowania statków
- Podaj kiedy można odstąpić od przestrzegania prawideł MPDM
- Statki widzące się wzajemnie w kontekście przepisów MPDM
- Zasady zachowania się statku mającego pierwszeństwo drogi
- Omów zasadę trzymania parametrów ruchu.
- Opisz działanie statku ustępującego z drogi.
- Ograniczona widzialność, zasady zachowania się statków
- Opisz sytuację i postępowanie przy nadmiernym zbliżeniu statków
- Spotkanie się dwóch statków żaglowych - zasady zachowania
- W jakich syutacjach można odstąpić od przestrzegania prawideł MPDM
- Wykorzystanie prawideł rozdziału I MPDM podczas ograniczonej widzialności
- Sposoby ustalania i ocena istnienia ryzyka zderzenia w różnych warunkach widzialności
- Stosowane statkowe sygnały dźwiękowe podczas ograniczonej widzialności
- Stosowane statkowe sygnały manewrowe, ostrzegawcze i zwrócenia uwagi
- Szybkość bezpieczna statku oraz czynniki warunkujące jej wartość
- Charakterystyka wyposażenia statku - środki do sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej
- Zachowanie się statków podczas wyprzedzania w wąskim przejściu lub na torze wodnym oraz przy zbliżaniu się do zakrętu toru wodnego
- Zachowanie się statków nawigujących w obrębie systemu rozgraniczenia ruchu
- Zachowanie się statku podczas ograniczonej widzialności po usłyszeniu sygnału mgłowego
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach o ograniczonej zdolności manewrowej
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach ograniczonych zanurzeniem
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach na mieliźnie
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach nieodpowiadających za swoje ruchy
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach o napędzie mechanicznym w drodze
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach pilotowych
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach podczas holowania
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach zakotwiczonych
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach żaglowych w drodze
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach zajętych połowem w drodze i na kotwicy, dodatkowe światła statków łowiących blisko siebie
- Zakres zastosowania, sektory pionowe i poziome, barwa, zasięg widzialności, rozmieszczenie pionowe i poziome świateł nawigacyjnych na statkach
- Zalecane manewry antykolizyjne dla statków podczas ograniczonej widzialności
- Zasada ograniczonego zaufania w przepisach MPDM
- Zasady poruszania się statków, przecinania kursów, włączania się do ruchu, pierwszeństwo drogi, ustępowanie drogi
- Zasady zachowania się statku mającego pierwszeństwo drogi
- Znaczenie sygnałów świetlnych i sposób ich nadawania, postępowanie po odebraniu sygnału
- Charakterystyka i rodzaje ostrzeżeń i alarmów w systemie ECDIS
- Planowanie oraz monitorowanie tras w systemie ECDIS
- Podstawowe funkcje nawigacyjne systemu ECDIS
- Prezentacja i selekcja danych w systemie ECDIS
- Rejestracja wybranych danych w systemie ECDIS
- Serwisy ARCS, AVCS oraz TADS Admiralicji Brytyjskiej
- Typy cyfrowych map nawigacyjnych wykorzystywanych w nawigacji - charakterystyka i różnice pomiędzy nimi
- Charakterystyka systemu oznakowania nawigacyjnego toru wodnego
- Charakterystyka oznakowania pływającego torów wodnych i przeszkód nawigacyjnych
- Cardinal Marks - charakterystyka znaków kardynalnych - carakterystyka znaków oraz charakterystyka światła
- Isolated Danger Mark & Safe Water Mark - charakterystyka znaków, kolory i charakterystyka światła
- Emergency Wreck Mark & Special Mark - charakterystyka znaków, kolory i charakterystyka światła
- Channel Marks - charakterystyka znaków, kolory i charakterystyka światła
- Budowa i zasada działania wybranych żyrokompasów
- Metody pomiaru prędkości statku z użyciem logów - budowa i zasada działania tych urządzeń
- Aktywne i bierne reflektory radarowe - zasada działania i zastosowanie
- Automatic Radar Ploating Aid - charakterysyka systemu
- Charakterystyka błędów i dokładność pomiarów radarowych
- Czynniki wpływąjce na dokładność informacji prezentowanej przez ARPA i ATA
- Meldunek radarowy, elementy składowe i zasady sporządzania
- Nakresy radarowe oraz meldunek radarowy
- PMI Test - cel przeprowadzania tego testu i ocena wyników
- Porównanie parametrów eksploatacyjnych morskich radarów impulsowych i nieimpulsowych
- Porównianie parametrów eksploatacyjnych radrów pasma S i pasma X
- Sektory cienia radarowego - ich wpływ na detekcję obiektów pływających
- TRAIL MANOUVRE - zasady planowania na radarze manewru antykolizyjnego statku własnego
- Wpływ warunków hydrometeorlogicznych na możliwości wykrywcze radaru
- Wykorzystanie linii równoległych w procesie żeglugi w rejonach ograniczonych
- Wykorzystanie urządzeń radarowych do określania i kontroli pozycji statku
- Zalecane manewry antykolizyjne podczas ograniczonej widzialności
- Zalety i wady nakresu radarowego na zobrazowaniu ruchu względnego i rzeczywistego
- Zasady wykorzystania radaru do celów nawigacyjnych na akwenach przybrzeżnych i w żegludze pilotażowej
- GPS, BEIDOU, GLONASS, GALILEO - porównianie i krótka charakterystyka nawigacyjnych systemów satelitarnych
- Wpływ jonosfery na proces określania pozycji użytkownika przy użyciu nawigacyjnych systemów satelitarnych
- Metody i systemy pomiaru głębokości na akwenach ograniczonych stosowane na statkach
- Wyjaśnij znaczenie skrótów literowych ED SD Rep Rep(1972) stosowanych obok symboli na mapach nawigacyjnych
- Wyjaśnij znaczenie skrótów literowych CD LAT HAT MSL stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do pływów
- Wyjaśnij znaczenie skrótów literowych MLWS MHWS MLWN MLWN stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do pływów
- Wyjaśnij znaczenie skrótów literowych S M Cy Si stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do typu dna morskiego
- Wyjaśnij znaczenie skrótów literowych St G P Cb stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do typu dna morskiego
- Wyjaśnij znaczenie skrótów literowych Sh Sg R Co stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do typu dna morskiego
- Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do przeszkód nawigacyjnych
- Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do przeszkód nawigacyjnych
- Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do wraków
- Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do wraków
- Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do wraków
- Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do przeszkód nawigacyjnych
- Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych w odniesieniu do przeszkód nawigacyjnych
- Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych
- Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych dotyczące instalacji podwodnych
- Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych dotyczące kotwiczenia
- Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych dotyczące instalacji offshore
- Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych dotyczące radaru
- Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych dotyczące radaru
- Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych dotyczące prądów morskich
- Wyjaśnij znaczenie symboli na grafice stosowanych na mapach nawigacyjnych dotyczące świateł
- Jakie warunki muszą być spełnione, aby system mapy elektronicznej był równoważnikiem mapy papierowej.
- Przedstawić warunki jakie muszą zostać spełnione, aby statek został zwolniony z obowiązku utrzymywania map papierowych.
- Proszę podać możliwości określania pozycji w systemie ECDIS.
- Przedstawić metodykę postępowania w przypadku żeglugi w obszarach, dla których niedostępne są mapy ENC.
- Podać najważniejsze cechy mapy wektorowej, wpływające pozytywnie na bezpieczeństwo prowadzonej nawigacji.
- Przedstawić problematykę poprawek czasowych i wstępnych dla map elektronicznych.
- Opisać działanie funkcji do automatycznego sprawdzania planu trasy (check route plan).
- Proszę opisać przygotowanie systemu ECDIS do realizacji trasy.
- Proszę opisać przygotowanie systemu ECDIS do planowania drogi.
Blok 2
- BAYPLAN zasady przygotowania planu dla statków kontenerowych
- Oznakowanie identyfikacyjne i operacyjne jednostek kontnerowych
- Grain Loading Manual - sekwencje ładunkowe przy załadunku zboża na statkach masowych
- Zasady schładzania systemu ładunkoego i zbiorników ładunkowych na zbiornikowcach do przewozu gazów skroplonych luzem
- Współczynnik sztauerski, współczynnik przestrzenności i strata sztauerska - wyznaczenie wartości i zakres zastosowania
- CSM - Cargo Securing Manual - charakterystyka, przeznaczenie i zakres stosowania
- Stowage Plan - zasady przygotowania planu dla statku drobicowego
- Sposoby praktycznej separacji ładunków drobnicowych w pomieszczeniach ładunkowych drobnicowca
- Gospodarka materiałami separacyjno - sztauerskimi na statkach
- Zasady sztauowania i zabezpieczania ładunków drobnicowych - worki
- Zasady sztauowania i zabezpieczania ładunków drobnicowych - bębny, zwoje i beczki
- Zasady rozmieszczania i zabezpieczania samochodów osobowych
- Zasady sztauowania i zabezpieczania ładunków drobnicowych - elementy stalowe
- Zasady sztauowania i zabezpieczania ładunków drobnicowych - drewno, logi, tarcica
- Zasady sztauowania i zabezpieczania ładunków pondgabarytowych - sztuk ciężkich.
- Zasady sztauowania i zabezpieczania ładunków drobnicowych - palety i pakiety
- Zasady sztauowania i zabezpieczania ładunków drobnicowych - ładunki higroskopijne, mrożone, chłodzone
- Zasady wyznaczania przyśpieszeń i sił zewnętrznych działających na zamocowany ładunek
- Charakterystyka głównych parametrów wytrzymałościowych osprzętu do mocowania ładunków pokładowych
- Grodzie wzdłużne statku - ich przeznaczenie i konstrukcja
- Grodzie poprzeczne statku - ich przeznaczenie i konstrukcja
- Przeznaczenie, rozmieszczenie i zakończenia rurociągów sondażowych
- Przeznaczenie, rozmieszczenie i zakończenia rurociągów odpowietrzających zbiorniki paliwowe
- Przeznaczenie, rozmieszczenie i zakończenia rurociągów odpowietrzających zbiorniki balastowe
- Przeznaczenie, rozmieszczenie i zakończenia rurociągów odpowietrzających zbiorniki ładunkowe
- Rodzaje zamknięć otworów lukowych
- Charakteryska statkowych urządzeń przeładunkowych dla wybranych typów statków
- Metody i sposoby sprawdzania szczelności pokryw lukowych
- Zasady oddzielania różnych klas ładunków niebezpiecznych na statku do przewozu ładunków drobnicowych
- Zasady oddzielania kontenerów z różnymi klasami ładunków niebezpiecznych na statku przystosowanym do przewozu kontenerów
- Zasady oddzielania jednostek tocznych z różnymi klasami ładunków niebezpiecznych na statkach RO-RO i RO-PAX
- VEF - współczynnik doświadczalny statku - sposób wyznaczenia i zakres jego stosowania
- Ullage Report - wyznaczanie ilości ładunku płynnego na zbiornikowcach
- Wyznaczanie pozostałości po ładunku płynnym w zbiornikach - zastosowanie metody klina
- Zasady rozdzielania niekompatybilnyh ładunków płynnych luzem na zbiornikowcach do przewozu chemikaliów
- Cargo Tank Cleaning Plan - charakterystyka i główne założenia planu mycia zbiorników ładunkiem
- Cargo Tank Washing Plan - charakterystyka i główne założenia planu mycia zbiorników
- P & A Manual - Proceudres & Arrangement - zawartość i zakres zastosowania
- VECS Manual Vapour Emission Coontrol System - zawartość i zakres zastosowania
- COW Manual Crude Oil Washing Manual - zawartość i zakres zastosowania
- IG Manual - zawartośc i zakres zastosowania
- Stowage Plan - zasady przygotowania planu dla statku przewożącego ładunki toczne
- Draft Survey Report - zasady wyznaczania masy ładunku na podstawie zanurzenia, dokładność, metody
- Zjawisko upłynniania ładunku masowego - zagrożenia dla statku
- Pojemności rejestrowe statków - zakres ich stosowania
- Zdolność przewozowa statków dla wybranych typów statków
- Parametry liniowe statku morskiego
- Znak Wolnej Burty (Plimsol Mark) - opisz i wyjaśnij przeznaczenie znaku wolnej burty
- Linie ładunkowe statków - rodzaje, wymagania prawne zakres i zasady ich stosowania
- Wolna burta statku - jej znaczenie dla bezpieczeństwa statku
- Zanurzenie rzeczywiste statku - stosowane skale zanurzenia statków i ich oznakowanie
- Warunek pływania statku bez przechyłu i bez przegłębienia
- Inclining Experiment - cel, wymagania i przebieg testu
- Capacity Plan & DWT Scale - plan pojemności pomieszczeń ładunkowych i skala nośności dla wybranych typach statku
- Results of DWT Measurement - wyniki wyznaczenia nośności statku - zakres i cel przeprowadzania
- Loading Conditions - charakterystyka wybranych stanów załadowania statku w dokumentacji statecznościowej
- Hydrostatic Tables - dane hydrostateyczne - charakterystyka, zastosowanie
- Sounding Tables - tablice kalibracyjne zbiorników, zasady korzystania, metody kalibracji zbiorników
- Ullage Tables - tablice kalibracyjne zbiorników, zasady korzystania, metody kalibracji zbiorników
- Damage Stability - stateczność awaryjna - zakres stosowania
- Stability Information - informacja o stateczności - zakres stosowania
- Omów i zinterpretuj miary stateczności statku dla małych i dużych kątów przechyłu
- Zasady dokonywania oceny stateczności statku przy przewozie ziarna luzem
- Sposoby uwzględniania swobodnych powierzchni cieczy w procedurze oceny stateczności statku
- Zasady wyznaczania współrzędnych środka masy statku
- Zagrożenia dla stateczności iwytrzymałości statku przy przewozie ziarna luzem
- Rolling Experiment - cel, metoda realizacji, zastosowanie
- Zagrożenia dla stateczności iwytrzymałości statku przy przewozie suchych ładunków masowych
- Wpływ swobodnych powierzchni cieczy na parametry stateczności statku - zagrożenia
- Kryteria stateczności statku nieuszkodzonego - wymagania prawne, zakres stosowania, kiedy i dla jakich statków należy stosować kryteria stateczności
- Zasady dokonywania oceny stateczności statku przy przewozie ziarna luzem. Podaj źródła prawne.
- Zagrożenia dla stateczności i wytrzymałości statku podczas jego dokowania.
- Metody oceny stateczności statku w stanie awaryjnym - (przebicie poszycia kadłuba poniżej linii wody) w końcowym stanie zatopienia i stanach przejściowych
- Metody oceny stateczności statku w stanie awaryjnym, metoda deterministyczna i probabilistyczna
- Zagrożenia dla statku na mieliźnie i podczas operacji zejścia z mielizny
- Metody sprowadzania statków z mielizny. Zagrożenia dla statku podczas przeprowadzania tych operacji
- Metody i zasady tworzenia oraz wykorzystanie danych hydrostatycznych
- Metody wyznaczania współrzędnych środka masy statku - podaj podstawy teoretyczne i zastosowanie
- Parametry stateczności wzdłużnej statku - podaj podstawy teoretyczne i zastosowanie.
- Znaczenie stałej statkowej (constant) i metoda wyznaczania
- Znaczenie wskaźnika błędu masy ładunku (deadload) i metoda wyznaczania
- Metody określania zanurzeń teoretycznych statku (zanurzeń na pionie dziobowym, rufowym, owrężu oraz zanurzenie średnie)
- Parametry wytrzymałości wzdłużnej statku, metody ich obliczania i prezentacji
- Stateczność statku na fali, zjawiska niebezpieczne i metody unikania zagrożeń
- Emergency Response Service (ERS) - wymagania prawne, zakres i sposoby pomocy statkom w zagrożeniu
- Wpływ parametrów stateczności na parametry kołysań poprzecznych statku
- Zagrożenia dla wytrzymałości kadłuba statku w sztormach
- Systemy tłumiące kołysania na statkach morskich - rodzaje i metody działania
- Szczelność zamknięć na statkach - stopnie szczelności i zastosowanie tych zamknięć na statku morskim
- Zasady tworzenia i wykorzystania skali Bonjean'a
- Loading/discharging plan - plany operacji ładunkowych dla wybranych typów statków
- Stowage plan - plan rozmieszczenia ładunku na wybranych typach statków.
- Ballast Water System - chrakterystyka systemu balastowego, budowa i przeznaczenie
- Inert Gas System - charakterystyka systemu gazu obojętnego, budowa i przeznaczenie
- Crude Oil Washing System - charakterystyka systemu mycia zbiorników ładunkiem, budowa i przeznaczenie
- Tank Cleaniang System - charakterystyka systemu mycia zbiorników, budowa i przeznaczenie
- Cargo Heating System - charakterystyka systemu grzania ładunku, budowa i przeznaczenie
- Nitrogen System - charakterystyka systemu gazu obojętnego, budowa i przeznaczenie
- Pumping Plan - sekwencja, plan wyładunku zbiornikowca
- Zasady organizacji prac przeładunkowych w morzu i na redach.
Blok 3
- Charakterystyka dokumentów ładunkowych stosowanych w żegludze liniowej
- Charakterystyka głównych dokumentów legitymujących statek
- Charakterystyka umów czarterowych - porównanie i zakres stosowania
- Charakterstyka żeglugi statków z zależności od typu statku, ładunku i umowy przewozowej
- Charakterystyka i cel dokonywanych zapisów w Dzienniku Okrętowym
- Charakterystyka głównych dokumentów klasyfikacyjnych statku
- Charakterystyka głównych dokumentów bezpieczeństwa statku
- Charakterystyka dokumentów wymaganych do odprawy portowej statku
- Charakterystyka i rodzaje konosamentów stosowanych w żegludze
- Charakterystyka i rodzaje kosztów związanych z eksploatacją statku
- ORB - Oil Record Book - Książka Zapisów Olejowych - zakres stosowania
- CRB - Cargo Record Book - Książka Zapisów Ładunkowych - zakres stosowania
- BRB - Ballast Record Book - zakres stosowania
- GRB - Garbage Record Book - zakres stosowania
- Klasa statku, dokumenty klasowe, rodzaje i zakresy inspekcji.
- Inspekcja Wolnej Burty - wymagania prawne i zakres inspekcji
- SAR Transponder - zasada i zasięg działania, identyfikacja sygnału i wykorzytanie urządzenia
- Anchoring & Mooring Arrangement - charakterysyka i ułożenie lin cumowniczych statku względem nabrzeża
- ODME - Oil Discharging Monitoring Equipment - charakterystyka systemu monitorowania zrzutu wód zaolejonych, budowa i przeznaczenie
- Manifold Arrangements - charaterystyka połączeń zbiornikowiec - terminal podczas transferu ładunków płynnych
- Anchoring Arrangement - charakterysyka systemów kotwiczenia statku
- Accomodation Ladder - charakterystyka i wymagania w zakresie przygotowania bezpiecznego wejscia na statek
- Automatic Identification System - charakterystyka i zastosowanie nawigacyjne systemu
- Certyfikat klasy statku handlowego - stosowane oznaczenia (notacja), okres ważności, wydawanie, potwierdzanie i utrata klasy przez statek
- Przygotowanie urządzeń kotwicznych do rzucenia kotwicy
- Zasady realizacji planu przejścia nawigacyjnego i ocena bezpieczeństwa w rejonach trudnych nawigacyjnie
- Procedura i listy kontrolne - Voyage Planning - zakres czynności koniecznych do przygotowania planu podróży statku
- Procedura i listy kontrolne - Watch change over - zasady obsady i pełnienia wachty nawigacyjnej
- Charakterystyka materiałów stosowanych do budowy kadłubów statków morskich - wady i zalety
- Metoda planowania tras klimatycznych, źródła informacji oraz ocena opłacalności wydłużenia trasy
- Specyfikacja żeglugi oceanicznej statków, proces jej planowania i realizacji
- Przygotowanie statku do określania dewiacji kompasu magnetycznego
- Kryteria, wymagania i ograniczenia w wyborze i procesie optymalizacji tras oceanicznych dla statków
- Struktura i wpływ Kodeksu ISM (International Safety Management Code) na eksploatacje statków
- Struktura i zadania PSC (Port State Control) w zakresie bezieczeństwa transportu morskiego
- Zadania i obowiązki Kapitana wynikające z pełnionej przez niego funkcji na statku
- Charakterystyka, zakres i rodzaj przeprowadzanych inpekcji na statkach morskich
- Procedury i listy kontolne podczas sytuacji awaryjnych - emergency anchoring - kotwiczenia awaryjne
- Procedury i listy kontolne podczas sytuacji awaryjnych - blackout - utrata zasilania, utrata napędu głównego
- Procedury i listy kontolne podczas sytuacji awaryjnych - emergency steering - utrata sterowania
- Rola, zadania i zakres obowiązków DPA (Designated Person Ashore) w eksploatacji statku
- Procedury i listy kontrolne - conduct navigational watch in restricted visibility - prowadzenie wachty nawigacyjnej podczas ograniczonej widzialności
- Procedury i listy kontrolne - conduct navigational watch - prowadzenie właściwej obserwacji podczas wachty nawigacyjnej
- Charakterystyka i rodzaje przeprowadzanych na statkach fumigacji pomieszczeń ładunkowych i ładunków
- Planowanie podróży statku w obszarach występowania lodu pochodzenia morskiego i lądowego.
- EEI Energy Efficiency Index - cel i zastosowanie
- Certyfikat czystości ładowni - cel i zakres zastoswania
- Struktura i wpływ Kodeksu ISPS (International Ships & Ports Security Code) wpływ na poprawę bezpieczeństwa i ochronę statku
- Charakterystyka systemu LRIT (Long Range Indetification Tracking)
- Wpływ warunków hydrometeorologicznych na zjawisko pływów
- Charakterystyka falowania w informacji hydrometeorologicznej przekazywanej dla potrzeb żeglugi
- Charakterystyka podstawowych elementów typowej trajektorii cyklonów tropikalnych - rejon świata do wyboru
- Charakterysyka fali wiatrowj - czynniki wywierające wpływ na parametry fali wiatrowej
- Charakterystyka skal stanów morza i ich zastosowanie
- Wyznaczanie głównych parametrów prądu wiatrowego na podstawie map synoptycznych
- Podstawy klasyfikacji i charakterystyka lodów morskich
- Charakterystyka pokrywy lodów morskich w odniesieniu do bezpiezceństwa żeglugi
- Charakterystyka i zastosowanie Bałtyckiego Klucza Lodowego
- Zastosowanie elipsy lodowej w żegludze morskiej
- Charakterysyka i obszar występowania gór lodowych jako niebezpieczeństwa nawigacyjnego
- Obszary występowania gór lodowych na półkuli północnej i ich wpływ na przebieg tras żeglugowych
- Charakterystyka czynników hydrometeorologicznych prowadzących do oblodzenia statku
- Zależność pomiedzy paramterami - prędkością wiatru a jego siłą
- Warunki wystąpienia pogody konwekcyjnej i potencjalne zagrożenia dla żeglugi z nią związane
- Czynniki wywierające wpływ na zasięg widzialności poziomej - morska skala widzialności
- Charakterytyka aktywnych frontów chłodnych i zagrożenia dla statków z nimi związane
- Charakterytyka frontów ciepłych i zagrożenia dla statków z nimi związane
- Charakterystyka pogody pasatowej - warunki żeglugi w takie pogodzie
- Zmiany ciśnienia atmosferycznego jako prognostyk zmian warunków pogodowych
- Wyznaczanie parametrów wiatru przywodnego w oparciu o mapę synoptyczną
- Charakterystyka pogody związanej z monsunem zimowym i letnim - warunki żeglugi w tych pogodach
- Podstawowe zasady manewru rozejścia się z cyklonami tropikalnymi na obu półkulach
- Główne metody sztormowania statków - ich wady i zalety
- Zasada dobrej praktyki morskiej sformułowana jako: „należy dołożyć wszelkich starań ażeby uniknąć wejścia statku w strefę wiatrów sztormowych cyklonu tropikalnego”.
- Damage Control Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
- Dangerous Zone & Space Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
- Emrgency Towing Booklet - chrakterystka i zakres jego zastosowania
- Escape Route Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
- Fire Control Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
- General Arrangement Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
- Life Saving Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
- Maintanance Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
- Safety Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
- Visibility Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
- Ballast Water Management Plan - chrakterystka i zakres jego zastosowania
- Docking Plan - zawartość i przeznaczenie
- Sposoby i sygnały wzywania pomocy stosowane na statkach
- Charakterystyka i rodzaje środków ratunkowych oraz sposoby ich wodowania
- Zjawisko osiadania statku z uwzględnieniem typu statku oraz głębokości i rodzaju akwenu
- Planowanie i realizacja kotwiczenia statku w celu postoju
- Główne elementy cyrkulacji statku - interpretacja i ich praktyczne wykorzystanie
- Charakterystyka i przebieg cumowania i śródziemnomorskiego
- Charakterytyka wymagań IMO w zakresie manewrowości statków
- Wheelhouse Poster - informacje dotyczące charakterystyki manewrowej statku
- Charakterystyka i przebieg samodzielnego cumowania statku wyposażonego w stałą śrubę prawo i lewoskrętną
- Charakterystyka metod zatrzymywania statku - wady i zalety
- Charaterystyka i przebieg procesu cumowania/odcumowanie statku wyposażonego we dwie śruby napędowe
- Rodzaje, budowa i zasada działania sterów okrętowych - ich wady i zalety
- Charakterystyka i przebieg manewru awaryjnego - man overboard - człowiek za burtą
- Charterystyka i przebieg próby wężowej - praktyczne wykorzytanie jej wyników
- Warunki konieczne do zaistnienia efektu kanałowego - sposoby przeciwdziałnia statku, aby uniknąć kontaktu z dnem lub ścianą kanału
- Efekt boczny śruby okrętowej
- Charakterystyka śruby nastawnej - jej wady i zalety w stosunku do śruby stałoskokowej
- Omów zasady unikania niebezpiecznych konfiguracji kurs-prędkość statku ze względu na zjawiska niebezpieczne (rezonanse, broaching, ...).
- Rodzaje i kategorie stali używanej do budowy statków
- Kruche pękanie i pęknięcia lamenarne w stali okrętowej - przyczyny i skutki
- Korozja, rodzaje i metody identyfikacji korozji na statkach
- Metody zabezpieczenia i systemy przeciwkorozyjne stosowane na statkach morskich
- Zastosowanie stopów aluminium w kontrukcji statków - wady i zalety stopów aluminium
- Przeglądy podwodnej cześci kadłuba - wymagania prawne i metody realizacji
- ESP - Enhanced Survey Program - opisz wymagania prane, zastosowanie i zakres przeglądów
- Zapas wody pod stępką i osiadanie wybranych typów statków na akwenach o różnej głębokości i szerokości
- S-Voyage Data Recorder - budowa, zasada działania i zastosowanie tego systemu
- Voyage Data Recorder - budowa, zasada działania i zastosowanie tego systemu
- Cyfrowe oraz analogowe metody rejestracji danych z urządzeń nawigacyjnych
- Przedstawić możliwości nawigatora w przypadku awarii podstawowego sensora pozycji dla ECDIS.
Podmiot udostępniający:
WN
Wytworzył informację:
T. Neumann
09.02.2022